Gå til innhold

Tiden frem mot vårbabyen 2024


Annabel

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt en lang pause fra forumet av mange årsaker, men så utrolig koselig å lese gjennom alt siden sist! 💕 Både ultralyd, vellykket kontroll og innkjøp! Det er så magisk å få se den lille mageboeren og med så mange detaljer på 3D-ultralyd! Tenker tilbake på min egen i uke 27 og blir like rørt igjen… 😍

Så flink du er som holder ut med treningen! Du får virkelig igjen for det senere! Jeg har holdt på veldig mye frem til nå og det er jeg veldig glad for, men det begynner virkelig å bli tungt og vondt nå… Så lenge man tilpasser øvelser og belastning har man bare godt av treningen med tanke på siste innspurt, fødsel og barseltiden🤩

Veldig nudelig babygym du har fått tak i da! Og nå er det bare å glede seg til alt det andre som skal på plass! Jeg synes i alle fall at utstyr er veldig gøy :Knegg: Vi har tatt en del underveis mens det har vært litt tilbud osv, der kan man spare ganske mye! 

Fortsatt god romjul til deg og dine, håper du slapper av, nyter og får sovet ut litt :nisse:💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for koselig kommentar, @Fhuzzy!:klem:❤️ 

Ferien var virkelig helt nydelig, og jeg har slappet såå godt av! Bare levd livet i mitt eget tempo og hatt det så fint. Fått noen veldig fine turer med hund og mann, og fått gjennomført noe ordentlig gode treningsøkter. I tillegg har finstasen og "festsminken" fått kommet på ved flere anledninger (og tro meg, det var leenge siden sist😂). Jeg har også fått binge watcha en serie, noe som også var altfor lenge siden jeg har hatt anledning til å gjøre, og som jeg faktisk har savnet🙊 

I dag har jeg min første dag tilbake på jobb (hjemmekontor), og vel... man ser vel av aktiviteten min her inne hvordan det går så langt:fnise:  Neida, men jeg er ganske demotivert og kjenner jeg sliter med å omstille hjernen fra ferie- til jobbmodus. Tror det har veldig mye å si at jeg skal ut i permisjon i slutten av neste måned, og at jeg derfor ikke skal i gang med noen nye prosjekter. Det blir mer å avslutte/overlevere det jeg holder på med nå og få til en best mulig overgang der. I tillegg er det jo første dag etter ferie, og bare det i seg selv har en tendens til å gå litt trått. Håper resten av dagen, og ikke minst resten av uka, kan gå litt mer effektivt for seg😤

Ønsker dere alle et riktig godt nyttår!🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det ble en skikkelig god ferie! 🤗 Spanderte på meg skikkelig festsminke ved et par anledninger jeg også, det føles veldig godt når hverdagen ellers består av et sminkeløst tryne og med håret i en stor klype på hodet :fnise:💝 Hvilken serie har du sett på? Jeg er på utkikk etter en ny 😬

Rart det der med jobb og fokus. Jo lenger ut i svangerskapet, jo mer måtte jeg jobbe for å komme meg inn i flytsonen og konsentrasjonsmodus. Det er nok noe med at jobben rykker nedover på den indre prioriteringslista 🤷🏻‍♀️ Håper resten av den første uka går greit og at innspurten før permisjon blir rolig og behagelig så du får levert fra deg og bare kan nyte permisjonen når den kommer 🥰❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fhuzzy skrev (18 timer siden):

Så godt å høre at det ble en skikkelig god ferie! 🤗 Spanderte på meg skikkelig festsminke ved et par anledninger jeg også, det føles veldig godt når hverdagen ellers består av et sminkeløst tryne og med håret i en stor klype på hodet :fnise:💝 Hvilken serie har du sett på? Jeg er på utkikk etter en ny 😬

Rart det der med jobb og fokus. Jo lenger ut i svangerskapet, jo mer måtte jeg jobbe for å komme meg inn i flytsonen og konsentrasjonsmodus. Det er nok noe med at jobben rykker nedover på den indre prioriteringslista 🤷🏻‍♀️ Håper resten av den første uka går greit og at innspurten før permisjon blir rolig og behagelig så du får levert fra deg og bare kan nyte permisjonen når den kommer 🥰❤️

Hahah, samme her🤣 Lever seriøst i slaskekær om dagen, og sminke, hva var nå det igjen?😆 Det føltes veeldig deilig å fresje seg opp for en gangs skyld🙊 Jeg har sett på Dead to me på Netflix! Helt tilfeldig at jeg startet på den, men synes den var veldig lett og underholdende - helt perfekt for hodet mitt om dagen😃 Kan absolutt anbefale den!

Uff ja, kjenner meg veldig igjen der...😩 Livet skal snart bli snudd på hodet, og her skal man sitte og fokusere på jobb som om alt var helt normalt?!:fnise: Føler alt jeg vil tenke på er vogner, innkjøp og andre forberedelser til det nye livet som snart skal komme. Da koster det ekstremt mye å dra fokuset over på jobb!

Tusen takk - det skal bli så deilig!❤️ Håper du nyter den siste ventetiden til det fulle🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (På 15.12.2021 den 11.11):

   Gravidoppsummering fra uke 24-27

Hvor langt er du på vei nå? I dag er jeg nøyaktig 27 uker på vei🙋‍♀️ 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten? I følge appene mine er graviditeten 66,8% fullført, og det er 94 dager igjen til termin

Hvordan er formen? Formen føler jeg faktisk har bedret seg de siste par ukene, og jeg føler meg ikke fullt like tung og begrenset som det jeg gjorde da jeg skrev forrige oppdatering. Det er utrolig deilig! Jeg har sluttet å gå turer i skogen, men har i stedet gått turer på grusstier hvor man får et mer stabilt underlag enn i skog. Det føles bedre for symfysen, og jeg har knapt kjent noe som helst de siste ukene. Jeg har gått tur de dagene jeg ikke har trent eller vært fysisk aktiv på andre måter, slik at den totale belastningen ikke skal bli for mye. Det har fungert helt supert! 

Symptomer? Jeg lekker fremdeles råmelk, men ikke like mye som for noen uker siden. Det er akkurat som om det har roet seg ned noen hakk nå. Heldigvis, for det begynte å bli et skikkelig stort og nasty problem, haha. Det kan fremdeles komme noen dråper og renne litt, men det anser jeg ikke som noe problem ettersom det ikke skjer like hyppig nå som for litt siden. Ellers har jeg jo litt kynnere, men de føler jeg også kommer sjeldnere og de er ikke ubehagelige (annet enn når blæra allerede er ganske full - da føles den helt sprengt dersom jeg i tillegg får en kynner😅)

Hvordan går det med treningen? 
Treningen går faktisk veldig bra om dagen (forholdene tatt i betraktning haha), og det er akkurat som om jeg tør å "presse" (i mangel på bedre ord) meg selv litt mer igjen nå under trening. Ikke misforstå, jeg passer veldig godt på å ikke presse kroppen i den forstand, men jeg hadde en periode i andre trimester hvor jeg nok var veldig redd for å få opp pulsen/bli sliten/ta i et ekstra tak slik at jeg begrenset meg unødvendig mye. 

Jeg trener fremdeles tre fullkroppsøkter per uke, og jeg kan fremdeles trene akkurat de samme øvelsene som tidligere (bare tilpasset den voksende kroppen, naturligvis), noe jeg setter enormt stor pris på. De siste ukene har jeg faktisk endelig kunne trene benkpress på vanlig måte igjen uten å kjenne noe strekk i lovmoren🤩 

Ultralydundersøkelser/svangerskapsoppfølging? I dag skal jeg på 3D-ultralyd, noe jeg er veldig spent på! Gleder meg såå til å se mini igjen, og forhåpentligvis få en sniktitt på hvordan hun ser ut😍 I neste uke skal jeg på min tredje jordmortime. 

Vektøkning så langt? Ganske nøyaktig 8 kg opp nå. 

Søvn? Egentlig veldig dårlig. Sovner sent selv om jeg legger meg tidlig, våker for å gå på do etter et par timer, sovner igjen, våkner igjen av noen lyder/babyspark o.l, sliter med å få sove igjen, vekkerklokka ringer når jeg akkurat har falt i søvn... Blæ👹 Har noen gode netter innimellom da, typisk nok i helgene.

Liv i magen? Kjenner masse liv fra mini og det er så koselig ❤️ Bevegelsene hennes har endret litt karakter nå i løpet av de siste ukene tror jeg. Akkurat som om hun fyller mer hele magen på måte? En kroppsdel presser der, mens en annen sparker borti noe der osv. Har for eksempel også kjente hodet (ganske sikker på at det var det) hennes i hånden min nede til høyre, mens det laangsomt slidet over til andre siden av magen - veldig merkelig følelse, haha. Av og til kan bevegelsene være så sterke at de nesten er ubehagelig, særlig på nattestid. Da tror jeg hun bruker hele kroppen på å "rykke" til og strekke seg raskt helt ut på en måte. Ellers er det roligere perioder i løpet av dagen, og perioder hvor det bare er et lite dult her og der. Gleder meg til å bli enda bedre kjent med bevegelsene hennes ❤️ 

Har magen vokst? Det har den! Nå begynner den å se mer rund ut, men det fremdeles ingen rund gravidkul. Er akkurat som den stikker med ut nede på en måte. Nå ser den i hvert fall gravid ut, og det er veeldig stor forskjell på morgen og kveld🙈

 

Cravings? Ingenting spesielt i det siste, faktisk. 

Noe du savner, som du ikke kan spise/drikke i graviditeten? Rødvin (!), muggoster, spekemat... 🥺 Jeg har i hvert fall fått skaffet meg noen gode koffeinfrie kaffebønner nå, og de gjør virkelig susen for kaffebehovet! 

Innkjøp? Vi har fremdeles ikke kjøpt noe til mini (utenom klær - der er vi ganske ferdige faktisk), men kjenner behovet for å få inne noen av de største tingene ganske snart! Vi har i det minste satt opp en liste med alt vi trenger, hvilket merke/modell vi ønsker av den aktuelle tingen, samt hvor den fås tak. Så har kommet et godt stykke på vei🙈 Har som mål å få inn de viktigste innkjøpene i løpet av januar.

Irritasjonsmomenter/bekymringer? Heldigvis er det lite som har irritert meg eller bekymret meg siden forrige oppdatering❤️ 

Positivt? Jeg har juleferie om to dager! Det skal bli så vanvittig deilig, har ikke ord. Skal sove så sinnsykt ut hver morgen🙃

  Gravidoppsummering fra uke 27-30

Hvor langt er du på vei nå? I dag er jeg nøyaktig 30 uker på vei, noe som betyr at hele tre fjerdedeler av graviditeten nå er gjennomført 🙋‍♀️ 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten? I følge appene mine er graviditeten 74,2% fullført og det er 73 dager igjen til termin. Nå er det faktisk bare rett over 10 uker igjen til termin, noe som er helt sprøtt å tenke på.

Hvordan er formen? Formen er fremdeles veldig bra, og jeg priser meg lykkelig for hver dag som går smertefri forbi Kroppen føles relativt lett og "normalt" om dagen, til tross for at mini nå ligger på rundt 1,6-7 kg (sikkert litt større, i følge forrige UL😅)! Det eneste som plager meg om dagen er søvnen, for den har vært helt elendig om dagen... I tillegg kan jeg jo ikke gå like mye tur eller være like aktiv som tidligere, men det har jeg blitt så vant med nå at jeg ikke tenker særlig over det lenger🙊 Jeg er tilbake i 100% jobb nå (fra 30% sykemelding i desember), så jeg skal se an formen denne uken for å se hvordan det går. Selv om den fysiske formen er fin går den manglende søvnen utover produktivitet, konsentrasjon og humør, så jeg sliter virkelig med å være mentalt tilstede på jobb gjennom en hel arbeidsdag.

Symptomer? Jeg lekker fremdeles råmelk, men ikke like mye som for noen uker siden. Ellers har jeg litt kynnere, men ikke i plagsom eller økende grad. Jeg kan av og til våkne av kynnere på natta, og da våkner jeg av følelsen av at magen og blæra føles helt sprengt (selv om jeg egentlig ikke må på do), og akkurat det er veldig plagsomt😅 Jeg kjenner det også i symfysen når jeg skal snu meg/bytte stilling i sengen, så jeg må snu meg med beina samlet og være veldig bevisst på bevegelsene jeg gjør🙃 Jeg føler meg med andre ord ganske skrøpelig om natten når jeg ligger i sengen!😂 På dagtid har jeg ingen problemer med symfysen/bekkenet, så det er merkelig at det kommer av jeg skal rotere i sengen??

Hvordan går det med treningen?  
Samme som forrige oppdatering🥰 Siden sist har jeg faktisk økt i vekt i flere øvelser (altså, bare sammenlignet med siste par månedene😅), noe som har vært utrolig gøy. Det har på ingen måte vært et mål, men kroppen har føltes såpass bra at det har føltes naturlig å gå litt opp i vekt/reps (men det kommer nok bare av at jeg tok det veldig med ro en periode). Det kommer dog ikke til å vare så veldig mye lenge:fnise:

Ultralydundersøkelser/svangerskapsoppfølging? I desember var vi på 3D-ultralyd (såå verdt det - det var en utrolig fin opplevelse som har gitt mye) og jeg hadde min tredje jordmortime hvor alt var fint med meg og mini. I morgen skal jeg på første time av fødselskurset, som vil gå en gang i uken gjennom hele januar. Veldig spent!

Vektøkning så langt? Nå nærmer det seg 10 kg opp her nå🤭 Merker fremdeles ikke den økte vekten annet enn magen og puppene, og så klart at jeg er mindre "ripped" enn før, haha. Bryr meg derfor ikke om hva vekten viser, men synes likevel det er greit å ha en viss kontroll. Om noe synes jeg det er bra at det går oppover, selv om jeg ikke nødvendigvis merker det sel.

Søvn? Som nevnt: Veldig dårlig. Sovner sent selv om jeg legger meg tidlig, våker for å gå på do etter et par timer, sovner igjen, våkner igjen av noen lyder/babyspark/kynnere/må tisse o.l, sliter med å få sove igjen, vekkerklokka ringer når jeg akkurat har falt i søvn... 

Liv i magen? Kjenner fremdeles masse liv fra mini og det er så koselig ❤️ I det siste er det akkurat som om bevegelsene hennes har blitt enda større og kraftigere enn tidligere. Gøy å se tilbake på filmer jeg har tatt av bevegelsene i magen tidligere i graviditeten, når jeg følte det beveget seg såå mye😅 Nå har det blitt noe helt annet, haha. Har også kunne begynt å kjenne igjen det jeg tror er de ulike kroppsdelene hennes, og jeg har ved noen anledninger kjent det jeg tror er hikke. 

Har magen vokst? Ja! Merker det ikke så mye selv ettersom endringene skjer så gradvis, men så akkurat på et bilde fra uke 27 og jeg ser helt klart forskjell! Nå synes jeg egentlig magen har fått en veldig fin og passelig størrelse🙊 På morgenen kan jeg fremdeles føle meg slank (i mangel på et bedre ord, haha), mens den vokser og blir mer kuleformet utover dagen. Skikkelig fascinerende å se hvor stor forskjell det er!

Cravings? Ingenting spesielt i det siste heller!

Noe du savner, som du ikke kan spise/drikke i graviditeten? Samme som alltid😂 Rødvin (!), muggoster, spekemat... Jeg har i hvert fall fått skaffet meg noen gode koffeinfrie kaffebønner nå, og de gjør virkelig susen for kaffebehovet! 

Innkjøp? Vi har kjøpt babygym og fått en helt nydelig uro av en kommende oldemor🥰 Ellers skal vi se på en bedside crib fra Finn i morgen, som jeg håper blir med oss hjem! Angående vogn er jeg mer forvirret nå enn noen gang, og tror jeg har overtenkt det hele altfor mye. Vi har heldigvis fremdeles en god del tid på oss, men det hadde som tidligere nevnt vært veldig deilig å få på plass de store tingene i løpet av denne måneden.

Irritasjonsmomenter/bekymringer? Heldigvis er det lite som har irritert meg eller bekymret meg siden forrige oppdatering❤️ 

Positivt? Juleferien var utrolig deilig, men den gikk dessverre altfor fort. Nå ser jeg frem mot permisjonsstart om ca 7 (!) uker til.

Endret av Annabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 uker - tenk det! 🥰 Tiden frem mot permisjon og ikke minst termin vil nok gå fort fra nå av! Blir fint å følge deg i innspurten her! :hug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hyggelig oppdatering! 😊

Godt at formen er fin, virkelig godt tegn når du føler du orker mer på trening. Vil tro du får mye igjen etter fødsel for at du har klart å opprettholde treningen gjennom svangerskapet, veldig imponerende syns jeg 😁

Så hyggelig med ultralyd, jeg syns det var så gøy å se de 3D-bildene etter fødselen, man kan virkelig se at det er bilder av henne. Fin liten påminnelse om at disse små nurkene våre faktisk har bodd inni magen i ni måneder. For meg føles det fortsatt til tider litt uvirkelig 😅

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 5.1.2022 den 21.17):

30 uker - tenk det! 🥰 Tiden frem mot permisjon og ikke minst termin vil nok gå fort fra nå av! Blir fint å følge deg i innspurten her! :hug:

Tusen takk ❤️ Og i like måte! du er virkelig i siste innspurten nå og det er så spennende å følge deg!😍

Atticmess skrev (På 6.1.2022 den 15.16):

Så hyggelig oppdatering! 😊

Godt at formen er fin, virkelig godt tegn når du føler du orker mer på trening. Vil tro du får mye igjen etter fødsel for at du har klart å opprettholde treningen gjennom svangerskapet, veldig imponerende syns jeg 😁

Så hyggelig med ultralyd, jeg syns det var så gøy å se de 3D-bildene etter fødselen, man kan virkelig se at det er bilder av henne. Fin liten påminnelse om at disse små nurkene våre faktisk har bodd inni magen i ni måneder. For meg føles det fortsatt til tider litt uvirkelig 😅

 

Tusen takk for gode og motiverende ord 😄❤️ Åh, jeg synes virkelig 3D-ul var fantastisk, og jeg er så spent på å sammenligne bildene fra magen med hvordan hun ser ut i virkeligheten! Så gøy å lese at du synes frøkna di ligner på sine 3D-bilder😍 

Uke 31+0

Uke 31, velkommen skal du være! Etter at jeg skrev min forrige oppdatering her inne hadde jeg en helt forferdelig dårlig uke på alle mulige måter😅 Gjennom helgen var jeg et emosjonelt vrak som bare gråt og gråt. Samboeren min stakkars lurte på hva i alle dager som var galt og hva han kunne gjøre, men svarene mine var bare "jeg *hulk, hulk* aner ikke hva det er, jeg føler meg bare trist og må bare gråte. Det er egentlig ingenting, det må bare uuut *hulk hulk, snufs*" Helt grusomt, haha...

Ellers var kroppen stiv og tung på trening, søvnen har vært på sitt aller verste og jeg har følt meg helt sprengt i mage/lunger. Har for første gang også kjent på halsbrann (kun en gang foreløpig) og leggkramper (våknet av det en natt). Har med andre ord følt meg helt motsatt av da jeg skrev det forrige innlegget🙃 Jeg var tilbake i 100% jobb etter nyttår og mistenker at det kan ha spilt en rolle i den dårlige (fysiske og psykiske) formen. Denne uken har jeg fått 40% sykemelding, og jeg føler meg allerede så mye bedre på alle måter❤️ 

Positivt:

  • Vi har fått seng i hus! En nesten helt ubrukt stokke sleepi mini (og stokke sleepi) med alt av madrasser, sengehimmel, sengekant og annet tilbehør til bare 1500,-! Den er såå fin her den står.
  • Den første delen av det fødselsforberedende kurset jeg var på i forrige uke sto virkelig til forventningene mine. Gleder meg til neste "time", og har i mellomtiden fått avspenningsteknikker og pusteknikker å øve på til neste gang. Elsker å ha noe konkret å jobbe med, som jeg vet vil komme til nytte når kroppen skal gjennom den store påkjenningen om ikke lenge til.
  • Vi nærmer oss nå et endelig valg når det gjelder vogn...😅 Vi måtte bare begge to ta en doktogradsavhandling i temaet vogn først😝
  • Fjerde jordmortime i neste uke.
  • Det er bare 6 uker og 1 dag til permisjonen min starter!
  • Det er helt sinnsykt sterke og store bevegelser hos mini om dagen. Så gøy (men også ubehagelig, haha) og jeg koser meg så med å kjenne og å se på hvordan hun boltrer seg inni magen.

Negativt: 

  • Fikk nettopp vite at lederen min har diskutert et av mine prosjekter med en kollega (som skal ta over prosjektet mens jeg er i permisjon). De hadde snakket om prosjektet og veien videre, og jeg var ikke engang kalt inn til møtet. Følte meg veldig forbigått oversett da jeg fant ut av dette, da jeg har jeg jobbet lenge med prosjektet og kjenner det bedre enn noen andre. Jeg har for øvrig fått veldig gode tilbakemeldinger på jobben jeg gjør, men etter jeg fortalte om graviditeten har jeg følt på at lederen min gradvis har faset meg ut og "bygget opp" denne andre kollegaen min (vi startet ca. samtidig). Crappy følelse.
  • Babyen skal nærmest dobles i størrelse i ukene frem mot termin! Ikke akkurat noe negativt da, men jeg føler meg sprengt nok innvendig allerede?!😂
Endret av Annabel
La til "negativt" da jeg følte for å klage litt til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du har fått en sykemeldingsgrad :klem: Høres absolutt ut som det var på sin plass! Ikke noe kjent når plager man ikke har slitt med plutselig melder sin ankomst, og så samtidig da.

Og så koselig å få store ting som seng i hus :hjertesmil: Ting begynner å føles mer virkelig når man har sånt. Spent på å høre vognvalget også!

Æsj det med jobb pleier ofte å bli litt dumt for oss som skal i permisjon og være fraværende en stund. Den forbigåtte følelsen der er det nok mange som kjenner på. I tillegg til at vi er ekstra hormonelle og nærtagne også... men enig, det hadde ikke kostet jobben din mye og tatt deg med på det møtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig oppdatering fra deg! :hjerte: Gleder meg til å høre hvilken vogn dere til slutt lander på, for jeg forstår så godt at det er et stort og vanskelig valg. Alt fra farger og alle mulig finesser og egenskaper. Virkelig et vanskelig valg! Høres ut som du var virkelig heldig å fikk tak i ett skikkelig kupp med den stokke sleepi sengen! Har sett litt på finn selv, men synes ofte det ligger ute til nesten ny pris! :blink: 

Høres veldig lurt ut med den sykemeldingen, og så godt at du allerede føler at det har hjulpet deg. ❤️ Og jeg skjønner så godt at det er sårt at sjefen retter alt fokuset mot kollega, og ikke en gang innkaller deg på møte. Det synes jeg var merkelig gjort, for som du sier så burde de jo absolutt ville ha med deg som har hatt mest med prosjektet ditt å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å lese oppdateringene dine, og enn at du er i uke 31! Jeg synes det har gått helt vilt fort (kanskje ikke du synes det samme da :fnise:). Høres ut som det ble riktig med en gradert sykemelding for deg ja! Ikke noe kjekt å føle at kroppen fungerer så dårlig som du beskriver.

Og som de andre skriver her, gleder jeg med til å høre om hvilken vogn dere endte opp med! Jeg leste innlegget ditt i den store barnevogn-tråde, og jeg ser at vi har mye av de samme tankene. Det er virkelig en jungel der ute. og jeg synes valget er så vanskelig. Jeg var f.eks. helt sikker på at jeg aldri ville ha en barnevogn med tre hjul, så følte det var greit å utelukke noen da. Men nå har ei venninne kjøpt Baby Jogger Ciy Elite som hun er kjempefornøyd med 😅 🙈

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 12.1.2022 den 12.51):

Så bra du har fått en sykemeldingsgrad :klem: Høres absolutt ut som det var på sin plass! Ikke noe kjent når plager man ikke har slitt med plutselig melder sin ankomst, og så samtidig da.

Og så koselig å få store ting som seng i hus :hjertesmil: Ting begynner å føles mer virkelig når man har sånt. Spent på å høre vognvalget også!

Æsj det med jobb pleier ofte å bli litt dumt for oss som skal i permisjon og være fraværende en stund. Den forbigåtte følelsen der er det nok mange som kjenner på. I tillegg til at vi er ekstra hormonelle og nærtagne også... men enig, det hadde ikke kostet jobben din mye og tatt deg med på det møtet.

Ja, det har vært veldig deilig og har føltes veldig riktig for både kropp og psyke ❤️ 

Såå deilig å få landet de større tingene ja - virkelig! Spent på å høre om du er fornøyd med valg av vogn når dere får tatt den i bruk (som jo faktisk er veldig, veldig snart!!) 🥰

Uff, ja - på en måte er det veldig forståelig fra arbeidsgivers ståsted, men samtidig er det kjipt å føle på at arbeidet man gjør/har gjort plutselig ikke er like viktig lenger. Og som du ser - de ekstra hormonene gjør det ikke akkurat bedre, haha. Jeg sendte lederen min en epost og fortalte at jeg gjerne ville involveres i så stor grad som mulig før jeg går ut, og da ringte han meg opp igjen og det viste seg at grunnen til at jeg ikke var kalt inn til møtet var en misforståelse osv. Så vil si at denne situasjonen heldigvis endte godt, og at jeg nå er mye mer innstilt og klar på å bli "fadet ut":fnise:

Lykkefrø skrev (På 14.1.2022 den 0.55):

Så koselig oppdatering fra deg! :hjerte: Gleder meg til å høre hvilken vogn dere til slutt lander på, for jeg forstår så godt at det er et stort og vanskelig valg. Alt fra farger og alle mulig finesser og egenskaper. Virkelig et vanskelig valg! Høres ut som du var virkelig heldig å fikk tak i ett skikkelig kupp med den stokke sleepi sengen! Har sett litt på finn selv, men synes ofte det ligger ute til nesten ny pris! :blink: 

Høres veldig lurt ut med den sykemeldingen, og så godt at du allerede føler at det har hjulpet deg. ❤️ Og jeg skjønner så godt at det er sårt at sjefen retter alt fokuset mot kollega, og ikke en gang innkaller deg på møte. Det synes jeg var merkelig gjort, for som du sier så burde de jo absolutt ville ha med deg som har hatt mest med prosjektet ditt å gjøre. 

Åh, ja ikke sant, det er sååå vanskelig - altfor mange valg!:bond: Tror faktisk vi har brukt lenger tid på å se på/bestemme oss for valg av vogn enn vi gjorde da vi skulle få ny bil, noe som egentlig er ganske sykt😂 

Skjønner deg godt angående Finn... Det er så vanvittig sprikende der inne; alt fra virkelig overprisede varer som selges for tilnærmet fullpris, til de skikkelig gode kuppene hvor selger tydeligvis bare få varen ut av hus fortes mulig. Sistnevnte virker dessverre å være i mindretall, så tålmodigheten får seg fort en prøvelse der inne🙊 

Tusen takk for gode ord!❤️ 

Lianne skrev (På 14.1.2022 den 16.14):

Så koselig å lese oppdateringene dine, og enn at du er i uke 31! Jeg synes det har gått helt vilt fort (kanskje ikke du synes det samme da :fnise:). Høres ut som det ble riktig med en gradert sykemelding for deg ja! Ikke noe kjekt å føle at kroppen fungerer så dårlig som du beskriver.

Og som de andre skriver her, gleder jeg med til å høre om hvilken vogn dere endte opp med! Jeg leste innlegget ditt i den store barnevogn-tråde, og jeg ser at vi har mye av de samme tankene. Det er virkelig en jungel der ute. og jeg synes valget er så vanskelig. Jeg var f.eks. helt sikker på at jeg aldri ville ha en barnevogn med tre hjul, så følte det var greit å utelukke noen da. Men nå har ei venninne kjøpt Baby Jogger Ciy Elite som hun er kjempefornøyd med 😅 🙈

 

Haha, jeg føler virkelig ikke at det har gått fort selv nei, snarere tvert i mot! 😂 Men, jeg kan også synes at andre sine graviditeter har gått fort, så det er en litt  merkelig følelse all den tid tiden faktisk har gått like fort for meg også:fnise:

Åh, så spennende at du deler mange av de samme tankene/kriteriene som meg angående vogn! Det blir veldig spennende å lese hva dere ender opp med til slutt. Jeg har forresten også hørt veldig mye bra om City Elite, så forstår absolutt at du blir usikker!

Vi har faktisk landet på valg av barnevogn nå (omsider), så tenkte å skrive litt om det i neste innlegg🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 32+0

Ny onsdag og ny graviditetsuke!:nordvesta: Nå er mini rundt 40 cm lang og 2 kg tung - plutselig ikke SÅ liten lenger?! Vi har nettopp vært hos jordmor og fått bekreftet at alt går bare bra med oss begge to og at lille ligger med hodet ned. SF-målet mitt følger fremdeles sin egen kurve som det skal, noe som var veldig godt å få bekreftet. Har lest om flere som opplever at kurven kan flate ut litt i denne perioden på grunn av måten babyen ligger på, så jeg var derfor litt bekymret for (selv om det ikke er farlig, er bare jeg som blir altfor lett bekymret lol) om det skulle være tilfellet for meg også. 

image.thumb.jpg.747fb804b24cda6ce6888c8d740346bb.jpg

Denne uken har forresten gått såå mye bedre enn den forrige, og jeg har følt meg langt mer meg selv igjen. Kroppen har vært lettere og psyken har vært stabil, yay! Søvnen er crap, men begynner å bli så vant med det nå🙃 Siden sist har jeg også kommet i ordentlig "nesting-modus", og behovet for å få ting på plass og ordne klart til den lilles ankomst har virkelig meldt sin ankomst for oss begge. Det hele begynner å bli mye mer virkelig nå, og realiteten er at om ikke mange uker har vi fått et lite menneske vi skal ta vare på og sørge for! Sprø tanke, men herregud som jeg begynner å glede meg ordentlig nå!

Siden forrige oppdatering har vi fått babynest (et virkelig fint et med håndtak fra Liewood) og en Ergobaby-bæresele (nok et kupp fra Finn😎) i hus. I tillegg er det diverse smokker, smokksnor, badehåndkle, svøpeteppe og reisestellematte på vei i posten as we speak. Jeg er på jakt etter et Close Caboo bæresjal på Finn, mens samboeren min har meldt seg inn i bilstolgrupper på Facebook og har ansvaret for jakten etter den "perfekte" bilstolen. Snart er det også i boks! Han har også forvillet seg inn verdenen av tøybleier og ønsker å teste ut tøybleier til mini. Jeg er litt mer skeptisk til denne ideen (klarer ikke kvitte meg med tanken om at bæsj er noe man kaster, ikke vasker i vaskemaskinen😶), men er absolutt villig til å teste det ut. Kanskje viser det seg å være helt riktig for oss? 

Valg av vogn 

Ellers har vi omsider landet på valg av vogn (osb: skip denne delen dersom vognprat er uinteressant for deg):fnise:  Vi har kommet fram til at UPPAbaby Vista V2 virker som den riktige vognen for oss. Forrige gang vi var på butikken for å se på vogner hadde vi egentlig snevret valget ned til Vistaen og Bugaboo Fox2. Årsaken til at det blir Vistaen er blant annet fordi den er så sinnsykt lett og praktisk å legge sammen at de andre vognene rett og slett føltes knotete og tungvinte sammenlignet med den (man blir jo så klart vant med å legge sammen sin egen vogn etter hvert, men jeg har så dårlig tålmodighet at jeg ser for meg at det er noe som likevel fort kan irritere meg, haha). I tillegg er den god å kjøre, lett, men samtidig stødig og stabil, og generelt bare... praktisk og av god kvalitet? Usikker på hva nøyaktig det var som gjorde at valget til slutt falt på denne vognen, men plutselig en dag hadde jeg bare bestemt meg og var sikker i min sak😂 

Vi har i tillegg sett mye på The Stroller Workshop på Youtube (anbefales!), og de vurderingene han kommer med angående denne vognen virker veldig gode og riktige for oss. Han mener at måten vognen er bygget opp på, samt materialene som er benyttet, gjør at det er veldig få deler av vognen som kan bli ødelagt. Den har en enkel konstruksjon med få "ledd" som kan skades og få deler som er laget av plastikk (som mange andre vogner har). Dette gjorde at samboeren min ble frelst av vistaen🙊 

Vognen sjekker med andre ord av de aller fleste av boksene våre, utenom om at den skal være god i terreng. Vi har kommet frem til at vi uansett ikke kommer til å finne en vogn som er perfekt for alle formål, så da kommer vi heller til å kjøpe en egen terreng/turvogn etter hvert dersom behovet melder seg. Ellers ser jeg for meg at bæremeis e.l. kommer til å bli brukt i stedet for vogn i mange tilfeller. Når det kriteriet i stor grad falt bort ble plutselig valget en god del lettere. Det blir spennende å se om vi blir fornøyde med valget🥰

Endret av Annabel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt at formen er bedre, både psykisk og fysisk! 🥰 Spennende å se kurven over magemålet, og hos deg er det helt tydelig at lillle følger sin egen kurve perfekt! 
 

Hurra og gratulerer så mye med vognvalget! :hjerter: Nå ble jeg så spent og glad, for det er akkurat den vognen jeg har hatt aller mest lyst på også. Men virker det ikke er så mange som velger den. Håper du vil dele litt erfaringer når dere får prøvd den litt, for jeg er veldig interessert i å høre hvordan den er å trille på diverse underlag. :jepp: Det er nemlig det eneste jeg er litt bekymret for når det gjelder den vognen, ellers virker den perfekt for oss også! Synes det er den fineste vogna der ute, og så mange smarte løsninger med flip-flop vennlig brems, stor solskjerm, vaskbare trekk inni baggen og justerbart fotbrett og vendbart sete og det hele. Liker tanken på at man kan bygge på den når nestemann kommer også. Jeg personlig synes det er genialt at bilstolen fra uppababy kan klikkes rett ned i understellet uten adaptere også. Ser for meg at de adapterne kan bli glemt igjen hjemme veldig fort, men det spørs for ofte man har tenkt til å trille rundt med bilstolen på vognen da. :)  Må prøve litt forskjellig i butikk jeg også før vi velger, og vi har jo veldig god tid enda. Skal kose meg lenge i barnevognjungelen, og bare håpe at jeg ikke går meg helt bort. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 32 uker!! Veldig fint symfysemål 😊 Godt å høre at uken har vært bedre for deg, og gøy med shopping og innkjøp! Føles så mye mer virkelig når man begynner å få babyutstyr i hus. Noen skal bruke dette liksom! 

Og gratulerer med vognvalg! :strix: Deilig når man har tatt den avgjørelsen. Jeg har ikke hørt om den vognen før, så gleder meg til å høre oppdatering etter hvert hvordan den er. Høres i alle fall ut som et veloverveid valg, og da skal det mye til for at man ikke blir fornøyd 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Lykkefrø skrev (På 20.1.2022 den 0.48):

Så godt at formen er bedre, både psykisk og fysisk! 🥰 Spennende å se kurven over magemålet, og hos deg er det helt tydelig at lillle følger sin egen kurve perfekt! 
 

Hurra og gratulerer så mye med vognvalget! :hjerter: Nå ble jeg så spent og glad, for det er akkurat den vognen jeg har hatt aller mest lyst på også. Men virker det ikke er så mange som velger den. Håper du vil dele litt erfaringer når dere får prøvd den litt, for jeg er veldig interessert i å høre hvordan den er å trille på diverse underlag. :jepp: Det er nemlig det eneste jeg er litt bekymret for når det gjelder den vognen, ellers virker den perfekt for oss også! Synes det er den fineste vogna der ute, og så mange smarte løsninger med flip-flop vennlig brems, stor solskjerm, vaskbare trekk inni baggen og justerbart fotbrett og vendbart sete og det hele. Liker tanken på at man kan bygge på den når nestemann kommer også. Jeg personlig synes det er genialt at bilstolen fra uppababy kan klikkes rett ned i understellet uten adaptere også. Ser for meg at de adapterne kan bli glemt igjen hjemme veldig fort, men det spørs for ofte man har tenkt til å trille rundt med bilstolen på vognen da. :)  Må prøve litt forskjellig i butikk jeg også før vi velger, og vi har jo veldig god tid enda. Skal kose meg lenge i barnevognjungelen, og bare håpe at jeg ikke går meg helt bort. 🙈

Tusen takk ❤️ så utrolig gøy at du også liker Vistaen og har den som en liten "forhåndsfavoritt"! 😍 Det var faktisk den jeg også falt for aller først, men som jeg gikk bort ifra fordi jeg trodde den ikke ville være riktig for oss likevel ("amerikansk byvogn", i følge hun i butikken...). Deretter gikk vi gjennom ca. alle barnevognene som finnes på markedet og havnet tilbake igjen på denne her, bare med et fornyet syn på den, haha. 

Det er, som du skriver, ikke en av de mest vanlige vognene i det hele tatt, så det føles så klart litt ekstra risikabelt å velge den da. Jeg har dog en kamerat som har denne vongen, og han er utrolig kvalitetsbevisst og av typen som gjøre mye research før kjøp, så stoler absolutt på han når jeg har spurt ham ut om vongen. Han har testet mange vogner og beskriver Vistaen litt som en "skjult perle" haha - han er altså superfornøyd med vognen og hvor praktisk den er. Jeg er veldig spent på å ta den i bruk selv, og håper den står til forventningene våre. Skal absolutt komme med en ærlig oppdatering når vi har fått brukt den litt🥰 Vi fikk den i hus i går, og jeg elsker den så langt! Vi valgte til slutt fargen "declan", og synes de har sååå mange fine, ulike fargevalg.

image.png.b404067899d6bede5da2bf71f798f224.png

Amatariel skrev (På 20.1.2022 den 8.26):

Hurra for 32 uker!! Veldig fint symfysemål 😊 Godt å høre at uken har vært bedre for deg, og gøy med shopping og innkjøp! Føles så mye mer virkelig når man begynner å få babyutstyr i hus. Noen skal bruke dette liksom! 

Og gratulerer med vognvalg! :strix: Deilig når man har tatt den avgjørelsen. Jeg har ikke hørt om den vognen før, så gleder meg til å høre oppdatering etter hvert hvordan den er. Høres i alle fall ut som et veloverveid valg, og da skal det mye til for at man ikke blir fornøyd 😊

Tusen takk!❤️ Ja, det er virkelig deilig altså! Å få på plass de litt større innkjøpene gjør at man kan senke skuldrene en god del hakk. Og jeg er helt enig - når jeg ser på dette utstyret er det helt sykt å tenke på at en liten baby (vår baby) faktisk skal bruke det😂 Problemet nå er bare å finne ut hvordan alt av utstyret skal oppbevares/plasseres, og så langt står alt plassert i stua haha! Vi har ikke fått ordnet med eget babyrom (det er kontoret vårt nå), så vi er fremdeles litt usikre på hvordan vi løser det. Hun skal uansett sove inne hos det første halve året, så vi har heldigvis god tid å løse det på! Det hadde bare vært veldig greit å ha et eget sted for tingene hennes, men det problemet fikser vi forhåpentlig fint med å gjøre noen omrokkeringer og opprydninger rundt forbi😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Annabel skrev (På 5.1.2022 den 20.59):

  Gravidoppsummering fra uke 27-30

Hvor langt er du på vei nå? I dag er jeg nøyaktig 30 uker på vei, noe som betyr at hele tre fjerdedeler av graviditeten nå er gjennomført 🙋‍♀️ 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten? I følge appene mine er graviditeten 74,2% fullført og det er 73 dager igjen til termin. Nå er det faktisk bare rett over 10 uker igjen til termin, noe som er helt sprøtt å tenke på.

Hvordan er formen? Formen er fremdeles veldig bra, og jeg priser meg lykkelig for hver dag som går smertefri forbi Kroppen føles relativt lett og "normalt" om dagen, til tross for at mini nå ligger på rundt 1,6-7 kg (sikkert litt større, i følge forrige UL😅)! Det eneste som plager meg om dagen er søvnen, for den har vært helt elendig om dagen... I tillegg kan jeg jo ikke gå like mye tur eller være like aktiv som tidligere, men det har jeg blitt så vant med nå at jeg ikke tenker særlig over det lenger🙊 Jeg er tilbake i 100% jobb nå (fra 30% sykemelding i desember), så jeg skal se an formen denne uken for å se hvordan det går. Selv om den fysiske formen er fin går den manglende søvnen utover produktivitet, konsentrasjon og humør, så jeg sliter virkelig med å være mentalt tilstede på jobb gjennom en hel arbeidsdag.

Symptomer? Jeg lekker fremdeles råmelk, men ikke like mye som for noen uker siden. Ellers har jeg litt kynnere, men ikke i plagsom eller økende grad. Jeg kan av og til våkne av kynnere på natta, og da våkner jeg av følelsen av at magen og blæra føles helt sprengt (selv om jeg egentlig ikke må på do), og akkurat det er veldig plagsomt😅 Jeg kjenner det også i symfysen når jeg skal snu meg/bytte stilling i sengen, så jeg må snu meg med beina samlet og være veldig bevisst på bevegelsene jeg gjør🙃 Jeg føler meg med andre ord ganske skrøpelig om natten når jeg ligger i sengen!😂 På dagtid har jeg ingen problemer med symfysen/bekkenet, så det er merkelig at det kommer av jeg skal rotere i sengen??

Hvordan går det med treningen?  
Samme som forrige oppdatering🥰 Siden sist har jeg faktisk økt i vekt i flere øvelser (altså, bare sammenlignet med siste par månedene😅), noe som har vært utrolig gøy. Det har på ingen måte vært et mål, men kroppen har føltes såpass bra at det har føltes naturlig å gå litt opp i vekt/reps (men det kommer nok bare av at jeg tok det veldig med ro en periode). Det kommer dog ikke til å vare så veldig mye lenge:fnise:

Ultralydundersøkelser/svangerskapsoppfølging? I desember var vi på 3D-ultralyd (såå verdt det - det var en utrolig fin opplevelse som har gitt mye) og jeg hadde min tredje jordmortime hvor alt var fint med meg og mini. I morgen skal jeg på første time av fødselskurset, som vil gå en gang i uken gjennom hele januar. Veldig spent!

Vektøkning så langt? Nå nærmer det seg 10 kg opp her nå🤭 Merker fremdeles ikke den økte vekten annet enn magen og puppene, og så klart at jeg er mindre "ripped" enn før, haha. Bryr meg derfor ikke om hva vekten viser, men synes likevel det er greit å ha en viss kontroll. Om noe synes jeg det er bra at det går oppover, selv om jeg ikke nødvendigvis merker det sel.

Søvn? Som nevnt: Veldig dårlig. Sovner sent selv om jeg legger meg tidlig, våker for å gå på do etter et par timer, sovner igjen, våkner igjen av noen lyder/babyspark/kynnere/må tisse o.l, sliter med å få sove igjen, vekkerklokka ringer når jeg akkurat har falt i søvn... 

Liv i magen? Kjenner fremdeles masse liv fra mini og det er så koselig ❤️ I det siste er det akkurat som om bevegelsene hennes har blitt enda større og kraftigere enn tidligere. Gøy å se tilbake på filmer jeg har tatt av bevegelsene i magen tidligere i graviditeten, når jeg følte det beveget seg såå mye😅 Nå har det blitt noe helt annet, haha. Har også kunne begynt å kjenne igjen det jeg tror er de ulike kroppsdelene hennes, og jeg har ved noen anledninger kjent det jeg tror er hikke. 

Har magen vokst? Ja! Merker det ikke så mye selv ettersom endringene skjer så gradvis, men så akkurat på et bilde fra uke 27 og jeg ser helt klart forskjell! Nå synes jeg egentlig magen har fått en veldig fin og passelig størrelse🙊 På morgenen kan jeg fremdeles føle meg slank (i mangel på et bedre ord, haha), mens den vokser og blir mer kuleformet utover dagen. Skikkelig fascinerende å se hvor stor forskjell det er!

Cravings? Ingenting spesielt i det siste heller!

Noe du savner, som du ikke kan spise/drikke i graviditeten? Samme som alltid😂 Rødvin (!), muggoster, spekemat... Jeg har i hvert fall fått skaffet meg noen gode koffeinfrie kaffebønner nå, og de gjør virkelig susen for kaffebehovet! 

Innkjøp? Vi har kjøpt babygym og fått en helt nydelig uro av en kommende oldemor🥰 Ellers skal vi se på en bedside crib fra Finn i morgen, som jeg håper blir med oss hjem! Angående vogn er jeg mer forvirret nå enn noen gang, og tror jeg har overtenkt det hele altfor mye. Vi har heldigvis fremdeles en god del tid på oss, men det hadde som tidligere nevnt vært veldig deilig å få på plass de store tingene i løpet av denne måneden.

Irritasjonsmomenter/bekymringer? Heldigvis er det lite som har irritert meg eller bekymret meg siden forrige oppdatering❤️ 

Positivt? Juleferien var utrolig deilig, men den gikk dessverre altfor fort. Nå ser jeg frem mot permisjonsstart om ca 7 (!) uker til.

 Gravidoppsummering fra uke 30-33+2

Hvor langt er du på vei nå? I dag er jeg 33+2 uker på vei og er på dag 233 av graviditeten.

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten? I følge appene mine er graviditeten 82,3% fullført og det er nøyaktig 50 dager igjen til termin. Det er med andre ord 7 uker og en dag igjen til 19. mars!

Hvordan er formen? Formen var veldig bra spesielt i uke 32 (forrige uke). Jeg sov greit om natten (med "bare 2-3 oppvåkninger om natten), og jeg fikk gått 3-4 lange turer i skogen med hunden uten noe som helst smerte i symfysen! Treningen gikk også kjempefint, og jeg følte meg veldig bra mentalt. Tok til og med badstu etter trening og koste meg skikkelig.

Denne uken her har derimot vært ordentlig tung. Jeg har sovet ekstremt dårlig - dårligst til nå i graviditeten. Har sovnet etter midtatt og har våknet "for godt" i 05-tiden. I mellom disse få timene har jeg våknet hver bidige time, til og med to ganger den ene timen. Jeg har vært helt kaputt neste dag, noe som har gått kraftig utover energinivået mitt og kroppens evne til å restituere og hente seg inn. Jeg har, for første gang (utenom når jeg har vært ordentlig syk), virkelig kjent på avsmak og "DET er jeg virkelig ikke i stand til nå" når det kommer til trening og det å gå tur. Trening har alltid vært en hobby som har gitt meg energi og glede, og vært noe jeg genuint har gledet meg til å gjøre, så når det fremstår som helt uoverkommelig er jeg virkelig ikke som meg selv. 

Symptomer? Jeg lekker faktisk ikke noe råmelk lenger, hurra (?)! Ellers har jeg opplevd nattlige leggkramper et par ganger siden sist, og den ene gangen trodde jeg virkelig at leggmuskelen skulle revne! Det var så ekstremt vondt. Dette gjorde at muskulaturen i leggen var helt ødelagt i noen dager etterpå og det gjorde vondt å gå😂 

Mini har også hatt en tendens til å fikle med livmorhalsen min kjennes det ut som? Hun ligger med hodet ned, men noen ganger kjennes det ut som hun bruker fingrene til å grafse nedover på en måte? Aner ikke om det er mulig engang, haha. Det føles i hvert fall ut som å ta en celleprøve, bare at det gjøres fra innsiden på en måte. Ubehagelig følelse! Jeg har også hørt små "kneppelyder" fra magen den siste tiden, og "noen på internett" hevder det kanskje kan være babyens ledd man hører knekker. 

Hvordan går det med treningen?  
Det har gått veldig fint frem til denne uken! Forhåpentligvis løsner søvnen igjen snart, noe som forhåpentligvis vil bedre formen generelt ❤️ 

Ultralydundersøkelser/svangerskapsoppfølging/annet? Var på min fjerde jordmorkontoll i forrige uke, hvor alt heldigvis sto bra til med både mor og barn. Ellers var jeg på den siste delen av det fødselsforberedende kurset i går, og jeg er så utrolig fornøyd med kurset! Jeg har gått fra å grue meg helt ekstremt til fødselen, til å nå glede meg til jobben som skal bli gjort. Jeg gleder meg til å jobbe med meg selv (og partner) og ta i bruk alle teknikkene jeg har lært. Frem til fødselen skal jeg bruke en del tid på å øve og forhåpentlig automatisere teknikkene mest mulig. 

I uke 35 skal jeg på gravidfotografering, og må innrømme at jeg ikke gleder meg😅 Det var mamma som insiterte på at jeg måtte gjøre det (så hun betaler for det), men det er egentlig ikke helt meg. Fotografen vi valgte tar dog helt nydelige bilder, så jeg tror og håper det blir bra! Ser uansett for meg at dette ikke er noe man angrer på at man gjorde uansett😊 Hun skal også fotografere mini når hun kommer til verden ❤️

Vektøkning så langt? Nå viser vekten ganske nøyaktig 10 kg opp.

Søvn? Som nevnt ekstremt dårlig denne uka her. 

Hvordan er bevegelsene i magen? Merker helt klart at det har blitt mye mindre plass der inne nå sammenlignet med tidligere. Bevegelsene er mer brutale nå, men samtidig er hun ikke så "all over the place" lenger. Hun ligger med hodet ned og har nok gjort en stund nå, så jeg lurer på om hun av til roterer om sin egen akse? Altså at beinas plassering endrer seg noe av og til, men det er ikke lenger sånn at jeg plutselig kjenner hodet hennes en helt annen plass. Jeg har også sett kroppsdeler tyte ut gjennom huden (i mangel på bedre beskrivelse, haha). Tidligere har jeg jo sett magen bevege seg når hun har sparket/beveget seg, men nå kan man liksom se noe spisst som stikker ut der hvor hun f.eks. presser utover med foten sin. Veldig fascinerende. 

Har magen vokst? Helt klart. Innovernavlen min har blitt mye mindre innovernavle den siste tiden😅 Kjenner også at livmoren nå har kommet opp til ribbena, så jeg er spent på hvor "full" jeg kommer til å føle meg de siste ukene altså... Det er som om ribbena blir presset utover mot sidene, og det kan tidvis gi en litt klaustrofobisk følelse. Kjenner helt klart det er annerledes å trekke pusten nå, og er som nevnt spent på hvordan det skal bli på slutten.

Cravings? Ingenting spesielt i det siste heller!

Noe du savner, som du ikke kan spise/drikke/ i graviditeten? Samme som alltid😂 Rødvin (!), muggoster, spekemat... Og ikke minst det å kunne sove på ryggen! Jeg foretrekker å sove på ryggen, og synes det har vært (og er) utrolig tøft å kun sove på sidene. 

Innkjøp? Siden forrige oppdatering har vi kjøpt vogn og bilstol! Begge deler fikk vi i hus i går - så deilig. Vi har også fått vippestol og diverse småting i gaver ❤️ 

Irritasjonsmomenter/bekymringer? Bekymrer meg litt over hunden vår og hvordan han kommer til å takle det å få en lillesøster. Han sover inne på rommet vårt og jeg vil helst ha ham der hele tiden. Forstår dog at det ikke er det beste når det kommer et barn inn på rommet vårt (tenker på skriking og oppvåkninger osv), så vi må snart flytte ham ut og det er vondt å tenke på😢 Jeg er også bekymret for at partner skal få korona like før fødsel, slik at han ikke kan være med... Og jobb. Denne uka her har selv 60% jobbing vært for mye for meg, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an (tror/håper ikke formen denne uke er representativt for tiden fremover).

Positivt? Jeg ble overrasket med babyshower av familie og venner i helgen ❤️ Hadde virkelig ingen anelse (har venner veldig spredt rundt om i landet og har ingen "gjeng" det ville vært naturlig at organiserte noe slik, så jeg hadde absolutt ikke forventet, eller snakket om, en babyshower). Likevel hadde mamma og en barndomsvenninne (og samboeren min) gått sammen om å arrangere og organisere tidenes feiring! Jeg ble så overrasket og utrolig rørt over det hele. Fiiin gjeng!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 34+0 

34 fullgåtte uker som gravid, hurra!:nordvesta: Nå er babyen ca. 45 cm. lang og veier omtrent 2350 gram. Det begynner virkelig å bli en god bylt der inne nå! Om fire dager er jeg offisielt høygravid, og dersom fødselen skulle starte nå ville det normalt sett ikke blitt gjort noe for å stoppe prosessen. Sykt å tenke på at hun nå er såpass ferdigutviklet at hun kun skal legge på seg underhudsfett og vokse seg litt større og sterkere i ukene fremover nå. Jeg begynner å bli så vanvittig klar for å møte henne - hun som har utviklet seg til et lite menneske inni magen min helt siden slutten av juni❤️ 

Energien har heldigvis vært bedre den siste uken, så jeg føler meg litt mer som meg selv igjen på den fronten. Lysten på trening og tur er tilbake igjen, og det har føltes veldig bra. Søvnen er fremdeles elendig, men det har hjulpet veldig med noen litt bedre netter innimellom. Jobb går også helt elendig om dagen for å være ærlig (hodet henger virkelig ikke med nå og er veldig preget av søvnunderskuddet), men jeg prøver å motivere meg selv ved å tenke at det bare er 3,5 uker igjen til permisjon. Dersom det ikke går bedre til neste uke kommer jeg til å be om en høyere sykemeldingsgrad (kanskje 60% i stedet for 40%), for å ha det slik som jeg har det akkurat nå ganger verken meg selv eller arbeidsgiver.

Håper alle som leser her inne har det fint🌸

 

Endret av Annabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 34 uker! Er så deilig å nå de ukene hvor de er ferdige og skulle det skje noe så er de relativt klare til å møte verden 🥰

Godt å høre du har litt energi igjen tross søvnmangelen. Litt tragikomisk at du kanskje ender opp med å få mer søvn når frøkna har kommet 🙊😅 Har ikke hørt med jordmor om det er noe du kan ta for å bedre søvnen?

Ikke lett det med jobben.. Håper du finner ut hva som funker. Som du sier gagner det hverken deg eller jobben når man ikke funker som man skal. Men være det ville lønne seg å ta ut full sykemelding de siste ukene? Det som påenmåte er fint ved sykemelding mot slutten av svangerskapet er jo at jobben allerede er forberedt på at man når som helst skal ut i permisjon 😊

Slutten av svangerskapet gikk hardt utover konsentrasjonen min og. Er veldig tydelig at kroppen gjør seg klar for å både gi og ta vare på nytt liv. Er nok veldig naturlig, selv om det er litt frustrerende 🙈 Med søvnmangel oppå det hele så er jeg veldig imponert over hvor mye du har klart å jobbe altså! 🙌

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Atticmess skrev (På 2.2.2022 den 11.10):

Hurra for 34 uker! Er så deilig å nå de ukene hvor de er ferdige og skulle det skje noe så er de relativt klare til å møte verden 🥰

Godt å høre du har litt energi igjen tross søvnmangelen. Litt tragikomisk at du kanskje ender opp med å få mer søvn når frøkna har kommet 🙊😅 Har ikke hørt med jordmor om det er noe du kan ta for å bedre søvnen?

Ikke lett det med jobben.. Håper du finner ut hva som funker. Som du sier gagner det hverken deg eller jobben når man ikke funker som man skal. Men være det ville lønne seg å ta ut full sykemelding de siste ukene? Det som påenmåte er fint ved sykemelding mot slutten av svangerskapet er jo at jobben allerede er forberedt på at man når som helst skal ut i permisjon 😊

Slutten av svangerskapet gikk hardt utover konsentrasjonen min og. Er veldig tydelig at kroppen gjør seg klar for å både gi og ta vare på nytt liv. Er nok veldig naturlig, selv om det er litt frustrerende 🙈 Med søvnmangel oppå det hele så er jeg veldig imponert over hvor mye du har klart å jobbe altså! 🙌

Ååh, ja! Det er virkelig en betryggende følelse🥰 Nå gjenstår det liksom bare å holde henne trygg der inne mens hun bare skal godgjøre seg helt for verden utenfor. Deilig å vite at det ikke hadde vært krise dersom fødsel skulle skje nå ❤️ 

Uff, nei, det har virkelig ikke vært lett altså.. Jeg vurderer full sykemelding neste uke faktisk (som vil være den siste før permisjon), fordi jeg rett og slett føler meg litt på felgen nå. Likevel er noen dager gode, så har derfor vært vanskelig å planlegge langsiktig (det vil si noen dager fremover😅). Legen ville ikke gi meg sovepiller, eller han sa i hvert fall at det var lurere med sykemelding enn piller ettersom vi vet hva "problemet" er og at det er midlertidig (på en måte i hvert fall, haha).

Tusen takk kjære deg!🥰 Håper du og mini har det fint om dagen og blir bedre og bedre kjent med hverandre ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...