Gå til innhold

Tiden frem mot vårbabyen 2024


Annabel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fhuzzy skrev (På 19.10.2021 den 8.54):

Gratulerer så mye med vel overstått OUL! :yvonne::strix: Det er en så fantastisk deilig følelse å gå derfra med bare gode nyheter 💖 Nå er det bare å nyte graviditeten og glede seg over alt det spennende som skjer! 💖 

 

nilci skrev (På 19.10.2021 den 16.01):

Gratulerer så mye med vel overstått oul 🥰♥️

 

Lianne skrev (På 23.10.2021 den 1.46):

Hurra for vel oversått OUL! :hoppendeglad:❤️

Tusen takk, dere! Det er så koselig at dere følger med og legger igjen spor her inne:strix:🥰

20+1

Jeg ville bare stikke innom og si at i dag er jeg halvveis (!) i graviditeten og at en ny, stor milepæl er krysset ut! Tenk det?! Det er nesten litt skummelt å tenke på hvor kort tid det faktisk er igjen, selv om det har virket som en hel evighet frem til nå, haha. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta en større ukesoppsummering i dag, men jeg fikk plutselig ikke tid til det. Får ta det igjen snart🌸 Nå ser jeg bare frem til 17. november, for da vil helsepersonell forsøke å redde bebis dersom noe skulle skje🥺 Det blir en magisk følelse å vite at den inni magen blir ansett for å være et selvstendig, verdig liv❤️  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (På 13.10.2021 den 8.14):

 Gravidoppsummering fra uke 15-18

Hvor langt er du på vei nå? I dag er jeg nøyaktig 18 uker på vei🙋‍♀️

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten? I følge appene mine er graviditeten 44,5% fullført, og det er 157 dager igjen til termin

Hvordan er formen? Formen er fremdeles veldig god, heldigvis! Egentlig nesten som normalt, bare at jeg merker at jeg har blitt tyngre (og at kroppen jobber med noe stort) når jeg trener eller er i annen fysisk aktivitet. I tillegg har jeg blitt mindre fleksibel, i den forstand at jeg ikke lenger kan sprette opp og ned i senga/sofaen/på trening osv. Jeg må bruke roligere bevegelser for å unngå strekk i livmorområdet😅

Symptomer? Lettere strekninger i livmor, lettere blødende tannkjøtt, digre(re) pupper og tidvis smerter i puppene. Av og til kan jeg også kjenne på en veldig ubehagelig følelse nede i magen, som for eksempel i går da jeg var ute i skogen med hunden. Det er akkurat som om magen blir "tung" helt nederst, og jeg kan få litt stikkende smerter (vet ikke om det kan være kynnere?) Jeg ble veldig redd første gang jeg opplevde dette (selvfølgelig dagen etter jeg var hos jordmor...), men det har alltid gått over etter en liten stund. Det er ikke vondt i den forstand at jeg hadde brydd meg dersom det ikke var for at jeg aner hva denne følelsen er for noe?

Hvordan går det med treningen? 
Det går fremdeles veldig fint, selv om vektene naturlig nok reduseres og kroppen blir tyngre! Jeg har redusert treningen til 3 ganger per uke de siste ukene, og heller kjørt fullkroppsøkter hver økt. Har hatt mindre tilgjengelig tid de siste ukene, og da har dette vært en god måte å løse tidsklemma på. Jeg går 1-2 timer tur i skogen nesten hver dag med hunden, så føler uansett jeg er får beveget meg tilstrekkelig i hverdagen.

Ultralydundersøkelser/svangerskapsoppfølging? Jeg hadde min første jordmortime for noen dager siden og jeg sitter igjen med en så god opplevelse etter denne timen! Jeg fikk høre en fin og jevn hjertelyd, og jeg fikk se en sprellende og vinkende minibaby ❤️ I dag er det kun fem dager igjen til OUL - og jeg er så ulidelig spent! Kjenner spenningen bygger seg opp i kroppen, og jeg gleder meg så til å ha denne timen overstått. Jeg gruer meg skikkelig, og har tenkt på hvordan i alle dager jeg skal takle det dersom noe mot formodning skulle være galt. Jeg vet at mennesker takler de mest forferdelige ting når de står i situasjonen selv, men akkurat nå klarer jeg bare ikke å forestille meg hvordan jeg skulle håndtert en slik sorg. 

Vektøkning så langt? Oh yes. Jeg aner ikke hvor denne vekten har havnet, men jeg har faktisk lagt på meg ca 4-5 kg allerede. Jeg spiser ikke mer (eller mer usunt) enn vanlig, så jeg synes nesten det er litt fascinerende. Mye er nok økt blod, pupper, baby osv. 

Søvn? Søvnen går det heldigvis veldig fint med! 

Kjenner du noe liv i magen? Jaa! Jeg kjente første livstegn i uke 16, og har kjent bevegelser og bittesmå spart sporadisk siden den gang ❤️ Har til og med kjent det helt helt svakt utenpå magen en gang jeg tilfeldigvis holdt hånden akkurat der hvor bevegelsen kom! Jeg gleder meg til bevegelsene blir tydeligere, og ikke minst til de kommer oftere. 

Har magen vokst? Helt klart! Selv om jeg føler det er langt ifra noen gravidmage fremdeles🙊 Ser det godt på buksene mine, og når jeg ser på bilder fra FØR graviditeten kan jeg faktisk se en enorm forskjell. Er nok lett å se seg litt blind på sin egen kropp når man ser den hver dag, haha. 

Cravings? Samme som sist gang - melk!

Noe du savner, som du ikke kan spise/drikke i graviditeten? RØDVIN. Høst er min høysesong for rødvin, og jeg har virkelig savnet den i det siste. I tillegg til fri flyt av koffein🥺

Innkjøp? Fremdeles kun BBhugme, men vi har vært og sett på vogn og bilstol. Tror vi har bestemt oss for begge, men det er så utrolig vanskelig! Jeg er fremdeles ikke ett hundre prosent sikker på vognen, men samboeren er helt solgt på nxt90 outdoor. Jeg føler på meg at jeg også kommer til å lande på denne, men jeg må bare få tenke liiiitt til haha. Vi har også kommet frem til at vi ønsker å kjøpe Stokkesengen som barnet kan vokse med helt frem til 10-årsalderen, ellers har vi ikke tenkt på så mye mer. Blir nok innkjøp etter hvert når OUL er gjennomført.

Oh, og joo - mamma har allerede klart å lure seg til å kjøpe ca. en klesskuff full av babyklær, så akkurat der er vi nok dekket for en liten stund😅

 

 Gravidoppsummering fra uke 18-21

Hvor langt er du på vei nå? I dag er jeg nøyaktig 21 uker på vei🙋‍♀️

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten? I følge appene mine er graviditeten 51,9% fullført, og det er 136 dager igjen til termin

Hvordan er formen? Formen er fremdeles veldig god, men jeg merker at magen begynner å "begrense" meg litt mer nå😅 Det merkes i den forstand at den blir lettere øm ved berøring, eller for eksempel dersom jeg skal bøye meg ned for å knyte skoene eller reise meg opp ifra litt rare posisjoner på trening osv. Og - når jeg først blir skikkelig mett føler jeg meg så EKSTREMT mett og sprengt i magen at det nesten er ubehagelig.

Symptomer? Samme som sist: Lettere strekninger i livmor, lettere blødende tannkjøtt, digre(re) pupper og tidvis smerter i puppene. Har ved et par anledninger, i forbindelse med lengere gåturer, kjent på et slags stikk midt i "vagina" (eller altså i underlivsbenet😅). Det har heldigvis ikke vedvart over lenger tid eller vært veldig smertefullt, men regner da med at det er bekkenet som blir mer bevegelig og dermed ikke tåler like mye som før.

Hvordan går det med treningen? 
Det går fremdeles veldig fint, selv om vektene naturlig nok reduseres og kroppen blir tyngre! Jeg holder meg fremdeles til tre fullkroppsøkter i uken, og føler det fungerer veldig bra for meg. Føler i grunnen jeg får samme utbytte nå som da jeg trente flere økter, men i tillegg får jeg mer restitusjonstid og ikke minst mer fritid. Jeg går også ca. 1-2 timer tur i skogen nesten hver dag med hunden, men jeg tror nok samboeren min skal få lov til å ta noen av de lengste turene fremover.

Ultralydundersøkelser/svangerskapsoppfølging? Forrige ultralyd var den ordinære ultralyden 18+5, som heldigvis gikk over all forventing! ❤️ Det har vært så utrolig deilig for psyken å ha OUL gjennomført altså. Nå er neste "hendelse" jordmortimen jeg har den 25. november. Da skal jeg ta glukosbelastningstesten og blodprøver for å finne ut om babyen er rhesus positiv eller negativ, og forhåpentligvis får jeg ta en titt på den lille igjen🙊 Ellers har jeg bestilt en 3D-ultralyd som skal gjennomføres i desember, når jeg er ca. 27 uker på vei. Gleder meg allerede veldig!

Vektøkning så langt? Fremdeles ca. 4-5 kg opp. 

Søvn? Søvnen går det greit med, men har begynt å våkne av at jeg kun ligger på sidene. Jeg er egentlig en ryggsover, men synes ikke det er så behagelig å ligge på ryggen lenger 😕 

Kjenner du noe liv i magen? Jaa! Jeg kjente første livstegn i uke 16, og har kjent bevegelser og bittesmå spart sporadisk siden den gang ❤️ Samboeren min kjente også et spark i uke 18 - det var utrolig koselig! Ellers bekymrer jeg meg (selvfølgelig🙄) litt over at jeg ikke merker noe særlig forskjell på bevegelsene hennes nå kontra tidligere, verken i styrke eller hyppighet. Altså, bevegelsene er der jo, men det er ikke sånn at jeg kjenner henne noe oftere eller tydeligere enn for noen uker siden. I gravidappen min for denne uken står det nå at man kan kjenne sterke spark i ribben, men det har jeg ikke kjent noe til i det hele tatt.

Har magen vokst? Helt klart! Nå begynner det å vokse frem en liten gravidmage her🥰 Jeg har jo gledet meg til at man kan se at jeg gravid og ikke bare oppblåst, men nå som det faktisk begynner å skje så liker jeg ikke å "eksponere" meg...? Jeg gikk med en stram kjole på jobb i går, men følte hele tiden for å gå med skjerf rundt meg som gjorde at man ikke så at det var en liten mage der. Vet ikke helt hva det kommer av, men jeg har alltid vært litt reservert av meg og liker liksom ikke at alle skal vite/snakke om at jeg er gravid🙈 Jeg vil på en måte kunne snakke om det på mine egne premisser, ikke risikere å få et random spørsmål om det i gangene på jobb.

Cravings? Har kanskje hatt litt ekstra lyst på bakevarer?

Noe du savner, som du ikke kan spise/drikke i graviditeten? Rødvin og masse kaffe🥺

Innkjøp? Nei, fremdeles ikke kjøpt noe til mini, men kjenner behovet for å få inne noen av de største tingene ganske snart!

Irritasjonsmomenter/bekymringer? Samboeren min og jeg har hatt en del småkrangler/diskusjoner i det siste, da knyttet til noen uenigheter rundt hundehold. Vi var i utgangspunktet helt enige i hvordan vi så for oss å oppdra den firbente før vi fikk valpen i hus, men det er alltid lett å se for seg og snakke om før man står i situasjonen selv. Akkurat denne uenigheten er ganske stor og vi er begge veldig "låste" i hvert vårt syn (jeg er tidligere nesten-veganer og han er... ikke det i det hele tatt🤪), og jeg kjenner det bekymrer meg for å havne i liknende situasjoner med babyen selv om vi tilsynelatende er helt enige om hvordan vi ønsker å gjøre ting . Håper denne frykten er ubegrunnet ❤️ 

Ellers irriterer svigermor meg litt om dagen🙈 Hun er egentlig ei veldig snill og god dame, men hun har en tendens til å være litt brysk av seg og mangler nok noen sosiale antenner av og til. Hun snakker mye om graviditeten og det er koselig, men det er ofte på en litt... kjip måte? Mye "du bør nok ikke trene noe mer nå", "alle får strekkmerker når de er gravide, det er helt normalt det!" eller "ikke forvent at dine vanlige klær passer etter fødselen," uten at jeg har nevnt noe som helst om noen av temaene eller i det hele tatt snakket om graviditet.

Positivt? Det nærmer seg jul og ferie, og det kjenner jeg virkelig at jeg trenger. Ellers er jeg utrolig takknemlig for å være gravid ❤️ Jeg setter også veldig stor pris på at det så langt har gått så fint som det har gjort, og at jeg har en så god og omsorgsfull familie rundt meg som gleder seg minst like mye som oss til å hilse på babyen😍

Endret av Annabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lang og koselig oppdatering 🥰

Når det gjelder liv i magen så ville jeg ikke bekymret meg for det. Så lenger du kjenner noe. Tror ikke det er normalt å skulle kjenne igjen noe mønster så tidlig altså... Jeg kjenner absolutt ikke noe mønster enda, og har heller ikke kjent noen sterke spark av type i ribbeina heller. Bare svake små dult innimellom her og der. Og jeg er over 28 uker nå.

At folk rundt irriterer kan jeg også signere! Skal liksom så lite til, spesielt mot slike nære mennesker som mann og svigermor er. Noe er nok hormonelt, men du får prøve å la mye av det prelle av deg.

Ellers så koselig at du har ultralyd(er) å se frem til! Jeg syns det er utrolig lenge mellom OUL og fødsel, så skjønner godt du gleder deg til å titte på mini igjen ❤️ Håper tiden frem til dette går raskt for deg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en koselig oppdatering fra deg! ❤️ Liker så godt slike lange oppdateringer, for plutselig kjennes det ut som man får et helt annet innblikk i hvordan du egentlig har det. Elsker lange tekster, noe min egen dagbok nok bærer preg av. :fnise: Blir såå koselig med 3D ultralyd i desember. Håper lille frøkna ligger fint til, slik at dere får noen flotte bilder av henne. Om ikke får dere kanskje ny time gratis? Har hørt noe om at det er en bilde-garanti på 3D ultralyd? Godt at du har flere ting å se frem mot nå, og heldigvis pleier den siste tiden frem mot jul å gå fort, altfor fort! 😅 

Må også bare si at jeg er virkelig imponert over deg, og tror nok du vil få igjen for at du har vært og fortsatt er så fysisk aktiv. Så lenge kroppen tillater det, så er det jo bare kjempe bra å bevege seg. :)  Høres deilig ut med lange skogturer med hunden. En helt egen ro i skogen. Kan ligge vel så mye mental gevinst som fysisk med slike turer også. 🌲

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (3 timer siden):

Så lang og koselig oppdatering 🥰

Når det gjelder liv i magen så ville jeg ikke bekymret meg for det. Så lenger du kjenner noe. Tror ikke det er normalt å skulle kjenne igjen noe mønster så tidlig altså... Jeg kjenner absolutt ikke noe mønster enda, og har heller ikke kjent noen sterke spark av type i ribbeina heller. Bare svake små dult innimellom her og der. Og jeg er over 28 uker nå.

At folk rundt irriterer kan jeg også signere! Skal liksom så lite til, spesielt mot slike nære mennesker som mann og svigermor er. Noe er nok hormonelt, men du får prøve å la mye av det prelle av deg.

Ellers så koselig at du har ultralyd(er) å se frem til! Jeg syns det er utrolig lenge mellom OUL og fødsel, så skjønner godt du gleder deg til å titte på mini igjen ❤️ Håper tiden frem til dette går raskt for deg!

Tusen takk for beroligende ord ❤️ Du har garantert helt rett! Det hjelper å høre at du også kun kjenner svake dult og er lenger på vei enn meg. Leser jo at det fremdeles kan drøye noen uker før man i det hele tatt kan kjenne noe, så ble litt overrasket når jeg plutselig leste at sterke spark i ribben kunne forekomme:fnise:

Uff ja, tror absolutt at mye er hormonelt! Tåler definitivt mindre enn før, og føler meg langt mer mennesky og grumpy om dagen🤪

Jaa enig! Nå har jeg følt at det liksom er "ferdig" med ultralyder, så jeg måtte bestille meg en til å se frem til🙈 I like måte🥰

Lykkefrø skrev (45 minutter siden):

For en koselig oppdatering fra deg! ❤️ Liker så godt slike lange oppdateringer, for plutselig kjennes det ut som man får et helt annet innblikk i hvordan du egentlig har det. Elsker lange tekster, noe min egen dagbok nok bærer preg av. :fnise: Blir såå koselig med 3D ultralyd i desember. Håper lille frøkna ligger fint til, slik at dere får noen flotte bilder av henne. Om ikke får dere kanskje ny time gratis? Har hørt noe om at det er en bilde-garanti på 3D ultralyd? Godt at du har flere ting å se frem mot nå, og heldigvis pleier den siste tiden frem mot jul å gå fort, altfor fort! 😅 

Må også bare si at jeg er virkelig imponert over deg, og tror nok du vil få igjen for at du har vært og fortsatt er så fysisk aktiv. Så lenge kroppen tillater det, så er det jo bare kjempe bra å bevege seg. :)  Høres deilig ut med lange skogturer med hunden. En helt egen ro i skogen. Kan ligge vel så mye mental gevinst som fysisk med slike turer også. 🌲

Haha, så koselig å høre at lange oppdateringer settes pris på:fnise: Jeg synes det er veldig gøy å lese lange og utfyllende oppdateringer hos andre selv, og synes det er så fint å lese i din dagbok!🤗 Når jeg først begynner å skrive synes jeg det kan være vanskelig å stoppe, for det er liksom alltid noe mer som kan legges til😂

Åh, om det er noen garanti på den ultralyden vi skal på vet jeg faktisk ikke! Men det kan jo være verdt å sjekke ut, så veldig bra tips☺️

Såå hyggelig sagt av deg ❤️ Jeg føler det har gitt mye fysisk og psykisk (kanskje aller mest psykisk?) å ha mulighet til å bevege seg smertefritt i graviditeten, så jeg håper det kan fortsette så lenge som mulig. Håper også at jeg klarer å lytte til kroppen dersom den begynner å si stopp, både når det gjelder trening/turer og ikke minst når det kommer til jobb. Ser for meg det kan være mye lettere sagt enn gjort!😖

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med oppdatering fra deg! 🥰 Og må si jeg er imponert over at du enda ikke har gjort noe innkjøp! Jeg hadde nok ikke klart å styre lysten på å shoppe så lenge. Jeg måtte virkelig jobbe med meg selv for å ikke dra innom Barnashus da jeg var sju uker på vei 😅

Også håper jeg du og mannen finner en løsning på diskusjonen om hundeholdet. Som crazy dog lady (🙈), som allerede hadde et par hunder før jeg ble kjent med mannen, føler jeg at jeg kan styre det meste av hundeoppdragelsen selv. Det har ikke alltid vært like lett de gangene han har bestemt seg for å komme med sine innspill 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lianne skrev (8 timer siden):

Koselig med oppdatering fra deg! 🥰 Og må si jeg er imponert over at du enda ikke har gjort noe innkjøp! Jeg hadde nok ikke klart å styre lysten på å shoppe så lenge. Jeg måtte virkelig jobbe med meg selv for å ikke dra innom Barnashus da jeg var sju uker på vei 😅

Også håper jeg du og mannen finner en løsning på diskusjonen om hundeholdet. Som crazy dog lady (🙈), som allerede hadde et par hunder før jeg ble kjent med mannen, føler jeg at jeg kan styre det meste av hundeoppdragelsen selv. Det har ikke alltid vært like lett de gangene han har bestemt seg for å komme med sine innspill 😅

Haha, akkurat det tror jeg er mest fordi jeg er ganske lat på shopping!😱 Eller akkurat prosessen med å sette seg inn alle de ulike produktene og gå til anskaffelse av dem, det synes jeg kan være overveldende. Skulle ønske noen bare kunne si "dette må dere ha, disse produktene er de beste, kjøp det som står på denne listen"😅 Det blir veldig koselig å få de nødvendige tingene i hus da - det gleder jeg meg til❤️ 

Haha, crazy dog lady😍 Ja da kan du helt sikkert relatere veldig!😅 Høres greit ut at du kan ta det meste av hundeoppdragelsen selv uten for mye innblandinger🙊 Vi har heldigvis vært enige om det aller meste, men så er det denne ene tingen... Jeg håper også det løser seg, og jeg har en følelse av at kommer til å gjøre det❤️ 

Endret av Annabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

22+5

Titter bare innom for å dele at jeg om to dager når en STOR (kanskje den største?) milepæl; Helsevesenet vil forsøke å redde barnet dersom noe skulle skje med henne🥺 Lille spiren (som plutselig ikke er så liten lenger?!) får status som et selvstendig liv av helsevesenet - hvor fantastisk er ikke det å tenke på? ❤️ En ny stor milepæl blir nådd om bare ti dager, da babyer født på daværende tidspunkt har 50% sjanse for å overleve! Mini må selvfølgelig holde seg der inne til langt nærmere termin, men jeg synes det er en så fin og betryggende tanke at hun nå snart, teoretisk sett, vil være overlevelsesdyktig utenfor kroppen min. Jeg kan ikke vente på å komme bare noen uker lenger frem nå❤️ 

Endret av Annabel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en magisk milepæl ja ♥️ En av de aller viktigste syns jeg! Herlig at du har kommet så langt 🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amatariel, @Atticmess Ja, det føles virkelig helt fantastisk å ha nådd denne milepælen nå altså❤️ Endelig kan jeg krysse av dette viktige punktet i milepæl-listen! Det føles også helt sprøtt å tenke på at om bare noen få uker, i starten av desember, har babyer født på dette tidspunktet ca. 80% sjanse for å overleve🥺 Så utrolig raskt utviklingen deres skjer på dette stadiet av graviditeten?! Jeg ser så frem til å krysse ut mange fine milepæler de kommende ukene🥰:

  •  23.06.2021: Unnfangelsen finner sted omkring 
  •  02.07.2021: Positiv graviditetstest 
  •  07.07.2021: Dato for IKM
  •  12.07.2021: Like langt som opplevd SA
  •  18.07.2021: Hjertet begynner å slå 
  •  29.07.2021: Første ultralyd (uke 7+1)
  •  18.08.2021: Andre ultralyd (uke 10+0)
  •  25.08.2021: Nå som livmoren kommer opp av bekkenet vil det snart være mulig å høre hjertelyden med doppler
  •  01.09.20201: Risikoen for spontanabort avtar (uke 12)
  •  02.09.2021: Første svangerskapskontroll
  •  06.09.2021: Organrettet ultralyd (uke 12+5)
  •  10.09.2021: Andre trimester!
  • 01.10.2021: Kjente første (sikre) bevegelse
  •  07.10.2021: Første jordmortime
  •  18.10.2021: Tid for ordinær ultralyd (18+5)
  •  28.10.2021: Du er halvveis i svangerskapet!
  •  17.11.2021: Skulle babyen bli født nå, ville man i samråd med foreldrene forsøke å redde henne 
  •  21.11.2021: Fosteret kan høre! 
  •  25.11.2021: Babyer født nå har rundt 50 prosent sjanse for å overleve
  •  25.11.2021: Glukosebelastningstest og rhesus-blodbrøve 
  •  02.12.2021: Babyer født nå har rundt 80 prosent sjanse for å overleve
  •  09.12.2021: Det er 100 dager igjen til termin!
  •  10.12.2021: Babyer født nå har rundt 90 prosent sjanse for å overleve
  •  12.12.2021: Babyen begynner å reagere på lys som kommer utenfra livmoren
  •  15.12.2021: Tid for å fylle ut papirene om permisjon og foreldrepenger 
  •  16.12.2021: Tredje trimester!
  •  19.12.2021: Øynene har vært lukket fram til nå, men nå kan babyen åpne og lukke dem
  •  06.01.2022: Tre fjerdedeler er unnagjort!
  •  18.02.2022: Tid for innskriving, og for å pakke fødebagen 
  •  23.02.2022: Nå regnes ikke babyen som prematur om den skulle bli født
  •  26.02.2022: Fødselspermisjonen begynner 
  •  19.03.2022: Termin 

 Jeg ville egentlig skrive en mer utfyllende oppdatering i dag, da jeg føler det har skjedd en del graviditetsrelaterte ting her den siste tiden som jeg ønsker å få notert meg ned. Forhåpentligvis får jeg tid til det  i løpet av de kommende dagene

Håper dere alle har det bra og får en fin dag!🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 + 1 - Kynnere og annet tankespinn

Hei, dere!

De siste par dagene har jeg kjent på en del bekymringer knyttet til den lille i magen. Jeg har hatt en del kynnere og andre diverse "smerter" i magen (jeg skriver smerter i hermetegn fordi det ikke har vært direkte vondt, men mer ubehagelig). I natt våknet jeg for eksempel med et ubehag i magen - som kjentes ut som helt svake murringer helt nede i magen som kom sammen med kynnerne. Husker jeg tenkte at dersom dette ikke gir seg eller fortsetter å ta seg opp, så ringer jeg føden. Jeg må ha sovnet, for plutselig våknet jeg av at alarmen min ringte i dag tidlig. 

Jeg forstår at det er helt normalt og ufarlig å kjenne på kynnere i svangerskapet, og at de aller fleste opplever dette. Det er bare livmoren som jobber med å gjøre seg klar for å presse ut barnet når den tid kommer. Likevel leser jeg andre steder at hyppige, ubehagelige kynnere skal tas på alvor og undersøkes nærmere, så jeg blir litt forvirret over hva som er riktig. Jeg valgte uansett å ringe jordmoren min i dag tidlig for å høre hva hun mente jeg burde gjøre. Hun mente jeg burde ha lav (null) terskel for å ringe føden dersom dette skulle skje igjen. Mest sannsynlig var det ingenting alvorlig, men når kynnere kommer sammen med menslignende smerter så kan det likevel være et tegn på truende prematur fødsel. Da er det langt bedre med en undersøkelse for mye enn en for lite. Jeg kommer derfor til å ringe føden dersom jeg skulle oppleve noe lignende igjen.

Jordmor nevnte også at kynnere i seg selv ikke er farlig, men at de, dersom de kom ofte, kunne være kroppens måte å be oss om å roe ned på. Jeg har jo en relativt rolig kontorjobb, så jeg føler ikke at den i seg selv utløser så mye stress. Jobben gjør likevel at jeg må stå opp tidlig, får konstant for lite søvn, kommer hjem sent, må være skjerpa i hodet osv. Så selv om jeg kan ha hjemmekontor (som i dag), så skaper den likevel stress og dårlig samvittighet (jeg sliter med å konsentrere meg om de "meningsløse" arbeidsoppgavene når jeg har en liten baby i magen som opptar tankene mine). Jeg skal derfor ta det helt med ro på fritiden fremover, og så vil jeg, i samråd med jordmor, vurdere hvorvidt en sykemelding vil være riktig for meg i en periode fremover. Jeg har jordmortime neste torsdag, så jeg vil forhåpentligvis ha en bedre følelse av hvordan det går frem til da🥰 

Ellers går det veldig bra med meg altså - formen er god og jeg har generelt følt på få bekymringer knyttet til mini ❤️ Jeg og samboeren min har det også utrolig fint (hunde-konflikten er et tilbakelagt kapittel, haha), og vi er i gang med å se på ring til meg...🙊 De siste par dagers tankespinn har likevel satt en real støkk i meg og vært ganske altoppslukende i dag. Jeg har blitt så sinnsykt glad i den lille, og bare tanken på at noe skulle skje med henne gjør direkte vondt. Det hjelper heller ikke at jeg har noen i familien som opplevde en SA i 5. måned, noe jeg tror gjør meg ekstra bekymret for å oppleve noe lignende selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, og en ting til... Jeg har allerede lekket råmelk i noen uker nå, wtf🙊 Det hadde jeg ikke forventet å måtte deale med før etter fødsel omtrent😅 Puppene er også supersåre, og når man har melkeproduksjon kan man risikere at det danner seg brystbetennelse. Håper virkelig ikke det skjer!🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du ringte jordmoren og blir tatt på alvor. Høres riktig ut å kontakte føden neste gang det føles såpass ubehagelig i magen :klem: Helt klart bedre med en sjekk for mye enn en for lite.

Kjenner meg også igjen i det du skriver ang. jobben. Jeg har også en kontorjobb og er mye på hjemmekontor. Likevel er det slitsomt å dra ned de få fysiske gangene, men også det å skulle være så skjerpet hjemme også. Skal jo jobbe, og være tilgjengelig mellom 8-16. Kjenner jeg ofte holder på å sovne foran pc'n... Så det er i alle fall sant at man bør ta vare på seg selv - og på den måten den lille også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amatariel skrev (17 timer siden):

Så bra du ringte jordmoren og blir tatt på alvor. Høres riktig ut å kontakte føden neste gang det føles såpass ubehagelig i magen :klem: Helt klart bedre med en sjekk for mye enn en for lite.

Kjenner meg også igjen i det du skriver ang. jobben. Jeg har også en kontorjobb og er mye på hjemmekontor. Likevel er det slitsomt å dra ned de få fysiske gangene, men også det å skulle være så skjerpet hjemme også. Skal jo jobbe, og være tilgjengelig mellom 8-16. Kjenner jeg ofte holder på å sovne foran pc'n... Så det er i alle fall sant at man bør ta vare på seg selv - og på den måten den lille også. 

Ja, det føltes veldig betryggende å bli tatt på alvor🥰 Men årh, jeg blir samtidig irritert på meg selv for alle disse unødvendige bekymringene! Har heldigvis ikke kjent noe mer murringer i natt, og i går kjente jeg lite til både kynnere og murringer. Tror nok mye av det jeg har følt på de siste dagene har vært mentalt... Når man først begynner å gå inn i mørke tanker kan det være vanskelig å komme seg ut av det, og alt av normale, kroppslige følelser blir omgjort til symptomer som bidrar til å forsterke frykten. Jeg er altfor god på dette.

Så - jeg er nok egentlig helt frisk og normal, og jeg innser at jeg ikke må bli redd for å leve. I går skulle jeg gå en helt rolig, liten tur etter å ha vært på hjemmekontor hele dagen, og jeg merket jeg ble redd for å bittelitt puls😳 Det skal jo ikke være sånn, det å få opp pulsen er jo bare positivt! Det er jo kun dersom man faktisk er i risikoen for å føde altfor prematurt, ved at man har forkortet livmorhals og har hatt rier osv., at det å holde seg helt i ro blir anbefalt. Jeg har jo aller mest sannsynlig kun kjent på helt normale, sunne kynnere...🙃

Uansett - å eliminere alt av unødvendig stress og ikke pushe seg for hardt er bare positivt, men jeg kan ikke blir redd for å bevege meg. Spesielt når hverdagen min tidligere, gjennom flere år, har bestått i å trene nesten hver dag og å gå lange turer osv. Jeg har jo allerede roet kraftig ned på både treningen og turer allerede, så jeg får allerede mye tid til å hvile på fritiden nå. Samboeren min har tatt over de lange turene med hunden nå, så nå går jeg jo nærmest ikke i det hele tatt lenger😂 Når ble det liksom sunt å ikke gå?! Nei uff, jeg tror jeg må legge fra meg denne frykten som har kommet de siste dagene, og heller ta som utgangspunkt at jeg og babyen faktisk er friske og raske. Dersom jeg mot formodning skulle få menslignende smerter og kynnere, eller kjenner mindre liv fra mini, skal jeg heller ta det på alvor, selv om det ikke heller trenger å være noe unormalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, jeg skjønner dette. Det er jo sånn at morsrollen begynner allerede ved graviditet, så fra og med nå er det 'meningen' å være bekymret 😅 Blir ikke noe bedre etter fødsel for å si det sånn. Men klart, det finnes forskjellig grader av bekymring så det er jo en kunst og klare å balansere det naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kynnerne altså.. Skjønner godt at de skaper bekymring og forvirring.. Bra du tok kontakt med jordmor! Det er utrolig fint at man har det støttesystemet, er mye som er nytt og annerledes og det er veldig vanskelig å prøve å gjette seg fram til hva som er riktig å gjøre gjennom google-svar 🙈 Har selv endel kynnere som kommer både regelmessig, varer litt med medfølgende magesmerter og ryggsmerter og det som er. Nå kom dette senere for meg enn for deg, men fikk og kjenne på frykten om å føde prematurt i uke 34. Det er ikke en gøy følelse og sitte og ikke vite hva man skal gjøre, jeg skjønte at jeg opplevde kynnere, men visste ikke hva de eventuelt kunne utvikle seg til videre. Høres ut som en fin strategi å ta det på alvor, man vet jo aldri hva som er normalt og unormalt for sitt svangerskap, alle opplever jo svangerskap ulikt.

Håper du føler deg trygg nok til å fortsette å leve som du sier :) Jeg ville personlig heller tatt ut sykemelding og fortsatt å gjøre andre ting i hverdagen som gir glede (kanskje forsiktige treningsøkter og halvtimesturer i skogen f.eks?). Prøve å finne en balanse mellom jobb og fritid som gir best uttelling for psyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lurt at du tok kontakt med jordmor da du kjente deg usikker! 🥰 Mitt inntrykk er at helsevesenet tar gravide veldig på alvor og setter pris på at de tar kontakt en gang for mye fremfor en gang for lite. De var veldig nøye med å understreke det da jeg var innom føden denne uka - ha veldig lav terskel for å ringe igjen! De har også kontrollspørsmål de stiller over tlf for å vurdere om du bør komme inn for en sjekk :jepp:

Det er jo ikke så lett for oss som er førstegangs å vite helt nøyaktig hvordan det blir når fødselen først skal i gang, men jeg skal fortsette å ha lav terskel for å ta kontakt om jeg er usikker eller nervøs. Det var utrolig godt å bli tatt sånn på alvor, men også en utrolig positiv opplevelse av fødeavdelingen 💖 Det er faktisk litt fint å ha vært innom der og fått bekreftet at den er befolket med skikkelig fine folk 💖

Jeg har også kontorjobb, men en ganske stressende en med mye ansvar. Jeg burde nok egentlig redusert arbeidsbelastningen min tidligere og angrer litt på at jeg ikke hørte på kroppen. Snakk med jordmoren din om disse tankene og hør på hennes anbefalinger er mitt beste råd der ❤️ Hun kan evt. fylle ut skjema for svangerskapspenger for deg, så slipper du veien via legen for sykemelding. Min jordmor var også opptatt av at det var bedre med svangerskapspenger enn sykemelding fordi det kan påvirke retten til evt. sykemelding etter fødselen. 

Jeg kan virkelig skrive under på at verden blir ganske annerledes når man får redusert arbeidsbelastningen. Det blir mindre mørke tanker og raskt overskudd til annet 💖 Håper du føler deg bedre etterhvert og at du får god oppfølging videre hos jordmor! 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...