Gå til innhold

Tiden frem mot vårbabyen 2024


Annabel

Anbefalte innlegg

Fhuzzy skrev (På 9.9.2021 den 22.14):

For et koselig innlegg 🥰🥰 Er nesten som å lese om min egen graviditet på den tiden! Jeg trener ikke like mye styrke som du gjør da, her gikk det i fjellturer og golf 😬🤗

Og ja som jeg savner rødvin, oster og spekemat! Jeg har bestemt meg for å handle inn til en spekemattapas når det nærmer seg så jeg kan fråtse når vi kommer hjem fra sykehuset! 😂 Har funnet en salami fra Grillstad som er kokt og trygg for gravide, det hjelper litt, men ååååh! 😂😬

Åh så deilig at du og hadde mulighet til å holde deg aktiv og kunne fortsette å gjøre det du liker❤️ Vet mange kun må holde sengen en periode/hele svangerskapet, så det er virkelig ingen selvfølge! Er så glad for å være en av de heldige (så langt, i alle fall) altså. Hvordan går det med formen din nå?🥰

Så luuurt! Tenker jeg må gjøre noe av det samme her - diske opp til et skikkelig koldtbord fullt av «ulovligheter» når det blir aktuelt igjen🙊 Vinen må kanskje vente litt lenger da😭😂

89jenta skrev (På 9.9.2021 den 22.58):

så gøy å lese! 🥰

Håper alt går bra med deg!🥰❤️
 

13+5

Jeg må bare dele en frustrasjon her nå… Dere vet fastlegen jeg skrev om, som var passe ubrukelig når det gjaldt svangerskapsoppfølging?😅 Vel - han skulle jo henvise meg videre til en flink jordmor og til OUL. Jeg har fremdeles ikke hørt noe vedrørende noen av disse timene, så jeg bestemte meg for å ringe ned til gynekologen som skulle foreta OULen. Jeg snakket med ei hyggelig dame som fortalte at de ikke hadde mottatt noen henvisning, og at de hadde over to måneders ventetid, så de anbefalte at fastlegen henviste meg til sykehuset i stedet.
 

Det er helt greit for meg at jeg ikke får dra til akkurat denne gynekologen å ta OUL (selv om vedkommende skal være veldig dyktig), men kjenner jeg blir så irritert. Tenk om jeg ikke hadde kontaktet gynekologen selv, men bare stolt på at jeg fikk en time i postkassen når det nærmet seg?! Jeg antar at sykehuset må finne en time innen en viss tid uansett, så det hadde nok ordnet seg. Men man skal jo kunne stole på at såpass viktige ting blir gjort av legen, og at man ikke må fikse opp i ting selv og bruke tid på å ringe frem og tilbake i hytt og gevær🙃

Sorry denne lille utblåsningen her😂 En gladnyhet er at jeg på fredag gikk inn i andre trimester, og at nok en milepæl dermed er bestått. En deilig følelse for hvert mål som blir nådd❤️
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annabel skrev (1 time siden):

Åh så deilig at du og hadde mulighet til å holde deg aktiv og kunne fortsette å gjøre det du liker❤️ Vet mange kun må holde sengen en periode/hele svangerskapet, så det er virkelig ingen selvfølge! Er så glad for å være en av de heldige (så langt, i alle fall) altså. Hvordan går det med formen din nå?🥰

Ja jeg føler meg veldig heldig som har hatt det så greit hele veien ❤️ Gleder meg til å kunne fortelle lillejenta at vi gikk over Hardangervidda mens hun lå i magen! Formen min er fortsatt veldig bra, men jeg blir veldig mye raskere sliten/andpusten enn ellers. Treningsklokka mi registrerer treningspuls selv ved helt vanlige gjøremål som å gå på butikken :fnise: Hvilepulsen har også steget fra rundt 50 til 65. Jeg har måttet trappe opp litt på astmamedisiner nå etter uke 20, så er jeg nok en av de uheldige som får litt forverring av astma. Jeg sover litt mer og tusler tidligere i seng enn vanlig, men alt i alt er jeg veldig tilfreds 😊:Knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så utrolig leit med denne legen. Fremstår noe ubrukelig ja 🙃 Og så bra at du fikk ringt til gyn selv.. 

Men heldigvis får du vel OUL på sykehus? Er vel det som er standard, eller? Så da skal det jo ordne seg ❤️ Men ville uten tvil fått jordmor istedenfor. Men du må jo ikke ha henvisning? Jeg ringte bare til helsestasjonen hvor jeg bor og sa at jeg var gravid og trengte jordmor. Så fikk jeg en som følger meg opp. Hun sendte henvisning til OUL og fikk den i posten 1- 2 uker etter. Så man trenger jo ikke gå til privat? ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Valmue skrev (2 timer siden):

Uff, så utrolig leit med denne legen. Fremstår noe ubrukelig ja 🙃 Og så bra at du fikk ringt til gyn selv.. 

Men heldigvis får du vel OUL på sykehus? Er vel det som er standard, eller? Så da skal det jo ordne seg ❤️ Men ville uten tvil fått jordmor istedenfor. Men du må jo ikke ha henvisning? Jeg ringte bare til helsestasjonen hvor jeg bor og sa at jeg var gravid og trengte jordmor. Så fikk jeg en som følger meg opp. Hun sendte henvisning til OUL og fikk den i posten 1- 2 uker etter. Så man trenger jo ikke gå til privat? ☺️ 

Her hvor jeg bor er det visst andre enn sykehuset også som utfører OUL og andre enn jordmødrene på helsestasjonen som kan benyttes som offentlig/gratis jordmor. Legen anbefalte disse (er en gynekolog, som gjennomfører OUL, og ei dyktig jordmor i samme lokale) og ville henvise meg til begge samtidig. Jeg har fått litt dårlig inntrykk av å snakke med et par av jordmødrene på helsestasjonen via telefonen (derfor jeg utgangspunktet valgte å gå til legen og ikke dit🙃) her i kommunen, så det tilbudet takket jeg ja til.

Problemet var bare at an aldri sendte henvisningen til verken OUL eller jordmoren, så jeg gikk jo ganske lenge og ventet på å få time. Heldigvis er jeg så utålmodig at jeg fikk ringt ned selv🤪 Jordmortimen fikk jeg ordnet via telefon, men jeg måtte jo ringe til legen min og be han vise til sykehuset i stedet, da de andre ikke hadde timer ledige til OUL før om flere måneder. Synes bare det er så dårlig å glemme og sende en henvisning liksom, når det ofte er så ekstremt lang ventetid i det offentlig. Tenk om det hadde vært noe livsviktig, og jeg hadde vært dement og glemt henvisningen helt bort? I would die🥲

Jeg har fått time til OUL den 18. oktober, så det er heldigvis i boks nå🤗💖

Endret av Annabel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (På 9.9.2021 den 14.06):

Gravidoppsummering fra uke 12

Tenke jeg skulle starte med ukesoppdateringer her inne. Om det blir hver uke eller med noen ukers mellomrom er jeg usikker på, men det kan i alle fall være moro å se tilbake på etter hvert🌸 So, here it goes:

Hvor langt er du på vei nå? I dag er jeg 13 uker og 1 dag på vei🙋‍♀️

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten? I følge appene mine er graviditeten 32% fullført, og det er 191 dager igjen til termin

Hvordan er formen? Formen er fremdeles veldig god, heldigvis! Var litt uggen/kvalm og ekstremt sulten i ca. uke 5-7. I denne perioden ble det også en liten hvil på sofaen hver ettermiddag og jeg måtte legge meg ekstra tidlig grunnet trøtthet. Etter dette har formen holdt seg veldig fin, og jeg har følt meg tilnærmet normal. Jeg kan tidvis kjenne litt på en kvalmefølelse tidlig om morgenen dersom jeg er veldig sulten.

Symptomer? Jeg har vondt i puppene og niplene er utrolig såre! Puppene har helt klart også vokst litt, men ikke slik at jeg har måtte oppgradere BH-garderoben min enda🙊 Ellers har jeg følt på det jeg tror er ligamentsmerter et par ganger? Ved brå bevegelser (f.eks. en gang jeg skulle snu meg i sengen) har jeg kjent kraftige stikninger i livmorområdet, som har gått over etter kort tid. 

Hvordan går det med treningen? Treningen har gått veldig bra så langt, men den siste uken har jeg virkelig merket at alt har blitt tyngre og at jeg har mistet en del styrke. Jeg trener også færre dager i løpet av uken nå, og har mer behov for å hvile/gå turer. Jeg er utrolig takknemlig for at jeg er i god nok form til å trene i det hele tatt - ikke misforstå meg. Trening har bare vært en så stor og viktig del av hverdagen min i mange år nå, slik at det føles veldig uvant å ikke "mestre" det helt på samme måte lenger. Det er selvfølgelig helt naturlig og det er (forhåpentligvis) bare midlertidig, men det er litt rart å kjenne på at det som tidligere var lett som bare det nå plutselig føles tungt.

Noen eksempler på hvordan treningen har blitt påvirket av graviditeten så langt: Før graviditeten kunne jeg ta 3x10 reps i pullups, mens i forrige uke var dette tallet redusert til 3x6 reps (og færre skal det bli)🤷‍♀️ Like før graviditeten tok jeg 5x5 på 90kg i knebøy, mens jeg i går kjente det var mer enn nok med 3x5 reps på 80kg. Benkpress har jeg nærmest sluttet helt med nå, ettersom det etter hvert ble så ubehagelig å strekke livmoren på den måten som skjer i denne posisjonen. 

Ultralydundersøkelser/svangerskapsoppfølging? I løpet av uke 12 var jeg både til min siste TUL (12+5) og på min første svangerskapskontroll (12+1), som jeg har skrevet om tidligere i dagboken min🙆‍♀️ I dag fikk jeg tilbake prøvesvarene fra blodprøvene som ble tatt, og alle tallene var visst veldig fine i følge hun jeg snakket med - hurra! Ingen HIV eller syfilis heller, heldigvis🙊

Det eneste er at jeg visstnok er rhesus minus, noe som medfører at jeg må ta en ny blodprøve i uke 24 for å undersøke om fosteret er rhesus positivt. Dersom det er tilfellet kan jeg danne antistoffer mot barnets blod, noe som igjen kan skade fosteret. Dette synes jeg var litt skummelt å høre, men veldig glad for at det følges opp slik at det forhåpentligvis skal gå helt fint🤞 

Vektøkning så langt? Det er jeg usikker på, da jeg ikke veide meg rett før jeg ble gravid. Tror kanskje det er snakk om 1,5-2 kg opp så langt?

Søvn? Jeg sover ganske dårlig nå om dagen, og våkner alltid i 3-4-tiden på morgenkvisten. Da sliter jeg ofte med å få sove igjen. Når jeg står opp 05.30 til vanlig, så merkes den reduserte søvnen veldig godt🙈 Så det spørs om jeg ikke må begynne å ta et senere tog til jobb snart, hvis ikke søvnen bedrer seg.

Kjenner du noe liv i magen? Ikke enda, men gleder meg til det skjer første gang! Morkaken min ligger mot ryggen, så forhåpentligvis må jeg ikke vente i altfor mange ukene til.

Har magen vokst? Begynner å se at noe skjer med magen, men det er fremdeles ikke tydelig i det hele tatt. Ser bare ut som jeg er litt mer oppblåst enn normalt, eller lagt på meg litt ekstra fett nede på magen. Gleder meg til å få en tydelig gravid-mage etter hvert!

Cravings? Ingen spesielle cravings nå om dagen, nei. Har dog mer lyst på salt snacks (chips) fremfor søtt (sjokolade), noe som tidligere var storfavoritten min på lørdagskvelden.

Noe du savner, som du ikke kan spise/drikke i graviditeten? Rødvin, oster (spesielt blåmuggost) og spekemat!

Annet? Denne uken har vi fortalt "alle" om graviditeten! Det var såå koselig å endelig kunne dele nyheten. Den ble tatt veldig godt imot fra både venner og familie ❤️ 

 

Uke 15+0

I dag er foreløpig en veldig god dag. Jeg har hjemmekontor og fikk startet dagen med å sove 1 time lenger enn normalt, etterfulgt av en good tur ute med den firbente i skikkelig deilig høstvær. Friskt luft, godt lukt ute, fine farger på trærne - jeg elsker høster (helt til jeg innser at vinteren faktisk kommer, da er jeg virkelig ikke like begeistret)🍁 I tillegg til dette betyr onsdag at jeg går inn i en ny graviditetsuke. Det er alltid like gøy, og nå er det faktisk en krabat på størrelse med en avokado der inne!

Akkurat den uka her føler jeg faktisk at jeg har litt nytt som jeg ønsker å dokumentere, så da tar jeg og kjører på en ny ukesoppdatering, fra uke 13 til 15. Noen punker lar jeg stå uredigert forrige oppdatering, dersom det ikke har skjedd noe nytt siden sist

Gravidoppsummering fra uke 13-15

Hvor langt er du på vei nå? I dag er jeg nøyaktig 15 uker på vei🙋‍♀️

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten? I følge appene mine er graviditeten 37,1% fullført, og det er 178 dager igjen til termin

Hvordan er formen? Formen er fremdeles veldig god, heldigvis! Var litt uggen/kvalm og ekstremt sulten i ca. uke 5-7. I denne perioden ble det også en liten hvil på sofaen hver ettermiddag og jeg måtte legge meg ekstra tidlig grunnet trøtthet. Etter dette har formen holdt seg veldig fin, og jeg har følt meg tilnærmet normal. Jeg kan tidvis kjenne litt på en kvalmefølelse tidlig om morgenen dersom jeg er veldig sulten.

Symptomer? Samme som forrige gang. Et par ganger de siste ukene har jeg også kjent på en smerte midt inni puppen/nippelen (vanskelig å lokalisere) uten at det har vært noe berøring involvert, bare en stikkende ubehagelig smerte, som heldigvis har gått raskt over. Ellers har jeg følt på ligamentsmerter ved noen anledninger, dersom jeg gjør noen veldig brå bevegelser eller reiser meg fra stolen for fort.  Tannkjøttet har blitt lettere blødende ved bruk av tanntråd. 

Hvordan går det med treningen? 
Jeg hadde en veldig god periode rett etter at jeg skrev forrige ukesoppdatering, hvor alt plutselig kjentes lettere enn uken før. Her en dag føltes 4x7-8 i pullups plutselig bra, mens i går var jeg nede igjen på 3x6 (bare så vidt det gikk), så det er helt klart veldig avhengig av dagsform - og man trenger nok mye mer restitusjon som gravid. Ellers gikk faktisk også knebøy bedre enn uka før, med en rep mer på samme vekt. Markløft føltes også veldig bra, og jeg hadde en økt hvor jeg kjørte 3x3 på 120kg (fra 140kg på samme reps/sett før graviditeten). Det føltes akkurat passe tungt til at det er komfortabelt og trygt som gravid Jeg har gått gradvis ned i vekt i alle øvelser og lyttet til kroppen etter positiv test, så jeg innser at dette nok var siste gang jeg løftet såpass tungt som gravid. Benkpress har jeg innsett at det bare er å glemme😂 Det strekker altfor mye i livmoren til at det er verdt å prøve engang, og snart er det vel ikke lurt å ligge på ryggen i det hele tatt engang av hensyn til blodtilførselen til fosteret.  

Ultralydundersøkelser/svangerskapsoppfølging? Jeg har min første jordmortime 7. oktober, noe som forhåpentligvis blir en langt bedre opplevelse enn legetimen jeg hadde i uke 12 (noe som for øvrig skal ekstremt lite til)🙊 Jeg har også fått time til ordinær ultralyd den 18. oktober, noe jeg er utrolig spent på! Jeg begynner å bli skikkelig nervøs, men prøver å tenke positivt til det motsatte (forhåpentligvis ikke) er bevist. 

Vektøkning så langt? Det er jeg usikker på, da jeg ikke veide meg rett før jeg ble gravid. Noen dager føler jeg meg mer normal vektmessig, mens andre dager føler jeg meg skikkelig tung og blubbete. 

Søvn? Jeg sover mye bedre nå! Våkner sjeldent om natten, og dersom jeg våkner så sovner jeg mye raskere igjen. Jeg er fremdeles ekstremt trøtt om morgenen, men det er jeg uansett hvor lenge jeg sover føler jeg🙃

Kjenner du noe liv i magen? Jeg kjente noe leamus-aktig i livmoren for et par dager siden, men det kan ha vært nettopp det: Leamus. Jeg prøver å kjenne etter en del når jeg ligger/sitter i ro, men jeg synes det er vanskelig å vurdere hva som er tarmbevegelser og hva som eventuelt eventuelt er fosterbevegelser. Konkluderer derfor med at jeg ikke har kjent noe liv foreløpig! Jeg har et par venninner som kjente liv tidlig (hun ene i uke 14 og hun andre før uke 14), så jeg blir nok ekstra gira på å kjenne noe snart på grunn av dette:fnise:

Har magen vokst? Jaaa! Det var egentlig dette jeg vil oppdatere om, haha! Når jeg står ser sånn ca. normal ut, men nå jeg ligger... Alien! Spesielt om morgenen når jeg våkner og tar hånden nede på magen, like under navlen, kjenner jeg livmoren så ekstremt godt. Det er en hard "klump" som heller mest mot høyre. For et par dager siden var denne klumpen plutselig veldig fremtredende da jeg lå i senga. Jeg fikk tatt et bilde av den og det så heeelt rart ut. Vanligvis ville dette området vært flatt eller nesten gått innover når jeg ligger sånn, men ikke nå🙊 

 

Cravings? I det siste har jeg hatt et plutselig behov for melk, av alle ting! Jeg er vanligvis ikke en melkedrikker, så det var litt merkelig. Gravid-oppdateringen for denne uken ga for øvrig mening, da det stod at fosteret nå tar opp en del kalsium for å danne skjelett, og at mange derfor vil kjenne på et større behov for nettopp melk. Det er så fascinerende!

Noe du savner, som du ikke kan spise/drikke i graviditeten? Fremdeles rødvin, oster (spesielt blåmuggost) og spekemat! Høst er definitivt tiden for fyldig, god rødvin, så jeg kjenner ekstra på rødvin-lysten om dagen. I tillegg har kaffelysten virkelig meldt sin ankomst igjen, så jeg sliter med å holde meg innenfor de maks 2 anbefalte koppene daglig🥺

Innkjøp? Jeg har kjøpt min første "gravidting" - Bbhugme gravidpute! Jeg elsker den og kommer helt til å bruke den som ikke-gravid også:fnise: Ettersom jeg ikke kan bruke de normale buksene mine (kun et fåtall av dem er komfortable nå - selv en bukse som tidligere var så stor at jeg måtte bruke belte på den er nå altfor stram😭) er det nok på tide med bukse-shopping også veldig snart!

Annet? Vi er nå i full gang med å vurdere vogner, og har fått testet en venninnes vogn for å se om den passer sammen med hundeburdet. Og ja, vi har så klart også måtte vurdere hvor stort hundebur vi kan ha for å få plass i bilen (vi vurderte heldigvis dette dilemmaet nøyet før vi kjøpte bil, så vi har ganske god plass bak). Nå har vi kjøpt et hundebur som skal passe til hunden blir fullvoksen (og ganske sikkert rundt 40-45 kg), og det ser ut til å funke samme med vognene vi vurderer (meen de må demonteres så mye som absolutt mulig...). Det har vært litt av en kabal🤪

Endret av Annabel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en koselig oppdatering! 🥰 Også en så nusselig liten kul da gitt! Ser veldig ut som min da den begynte å gjøre seg synlig. Så liksom ingenting før jeg lå på ryggen i senga også plutselig var det en klump der magen pleier å "dette" bakover :fnise:  Om du er som meg kommer du nok til å bruke mye tid fremover på å beundre den voksende lille klumpen! Den har i alle fall vært til stor fascinasjon her i huset 😍 Spent på hvilken vogn dere ender opp med til slutt, men det er også utrolig gøy å titte og prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med 15 uker! Så koselig oppdatering og så gøy med magebilde! 🥰 Blir spennende fremover med både OUL og jordmortime. :) Gleder meg til å følge deg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 22.9.2021 den 10.35):

Gratulerer med 15 uker! ♥️ Herlig med flott og innholdsrik oppdatering. Morsomt magebilde 😊

Tuusen takk! :nordvesta: ❤️ 

Fhuzzy skrev (På 22.9.2021 den 22.07):

For en koselig oppdatering! 🥰 Også en så nusselig liten kul da gitt! Ser veldig ut som min da den begynte å gjøre seg synlig. Så liksom ingenting før jeg lå på ryggen i senga også plutselig var det en klump der magen pleier å "dette" bakover :fnise:  Om du er som meg kommer du nok til å bruke mye tid fremover på å beundre den voksende lille klumpen! Den har i alle fall vært til stor fascinasjon her i huset 😍 Spent på hvilken vogn dere ender opp med til slutt, men det er også utrolig gøy å titte og prøve!

Haha, ja der poppet den virkelig frem altså, i en merkverdig form:fnise: Noen ganger er det akkurat som om livmoren er lenger nede (altså sånn rett over skambenet) og magen nesten føles normal igjen, noe som har stresset meg helt sykt (men så kommer den tilbake igjen og da føles det bra igjen haha). Men har funnet ut at det nok har veldig mye å si om det er noe i blæra eller ei for hvor langt opp livmoren kommer og hvordan magen/livmoren da føles å ta på! Følte du også det kunne variere litt når du var kortere på vei?

Åhh ja det kan jeg se for meg! Jeg gleder meg sånn, og ikke minst til å kunne kjenne bevegelser fra den lille! Jeg ar flere netter drømt at jeg kjenner små dult og spark, så det er tydeligvis noe jeg tenker mye på haha ❤️  

Lykkefrø skrev (9 timer siden):

Gratulerer så mye med 15 uker! Så koselig oppdatering og så gøy med magebilde! 🥰 Blir spennende fremover med både OUL og jordmortime. :) Gleder meg til å følge deg videre!

Tusen takk! ❤️ Så koselig at du ønsker å følge meg videre her inne😍

Uke 16

Tenk, uke 16 allerede? Det høres plutselig så mye ut, at man nå liksom er skikkelig gravid. Jeg sliter litt med å forholde meg til det som skjer, spesielt når gravidappene mine nå begynner å snakke om at det nå er vanlig å kjenne på halsbrann, bevegelser, voksende, runde mager, bekkenløsning osv. Jeg kjenner fremdeles ingenting til noe som helst, og jeg skulle bare ønske det var noe der som fikk meg til å føle at det er et voksende liv der inne, for jeg klarer ikke å tro på det. Jeg tror nok det har mye å si at det begynner å bli en god stund siden forrige ultralyd nå, for i perioden like etter forrige TUL trodde jeg virkelig på at jeg var gravid, og det var såå koselig å snakke om det. Jeg følte meg rett og slett skikkelig optimistisk ❤️ 

Nå kjenner jeg plutselig mer at det er... rart å forholde seg til, og at det nærmest føles litt absurd når jeg snakker med mamma og hun for eksempel begynner å spørre om vi har laget en liste over nødvendige innkjøp osv. (skal VI få et barn? Er du helt sikker på det?!?). Hun er jo bare kjempesøt da, og har allerede gått helt amok i innkjøp til den lille og er så giret. Hun har kjøpt såå fine (og altfor dyre🙃) klær, som jeg setter utrolig pris på. Jeg er bare redd for at noe skal være galt eller at noe skal skje, og at det da blir ekstra tungt å deale med. Samtidig kan man jo tenke slik gjennom hele graviditeten, da man jo aldri vil ha noen 100 prosent-garanti. Og sorgen tror jeg blir like stor uavhengig av om man har snakket om det, gjort innkjøp og turt å glede seg, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg av og til må være så pessimistisk. 

Jeg tror det blir bedre når magen begynner å vokse og virkelig bli større, og ikke sånn som nå hvor jeg tror den har begynt å titte frem en dag, for så å være nærmest helt borte en annen dag (hva skjedde med fosteret nå? Har hun krympet? Får hun ikke nok næring?!). Likevel - jeg har kun noen få bukser som er komfortable nok til å gå med om dagen, så noe har jo likevel skjedd. Jeg føler bare jeg har vært på dette "nivået" siden starten av graviditeten omtrent. Jeg trenger en form for utvikling. Eller en ultralyd!😂🙈

Beklager sytingen, det var egentlig ikke meningen da jeg bestemte meg for å skrive et innlegg i dag. Jeg har det egentlig veldig bra om dagen, og disse tankene overskygger ikke gleden altså - for den er der så absolutt! Jeg gleder meg over det som skjer og alt som skal skje, og jeg er takknemlig for hver dag som går og jeg er gravid ❤️ Gleden og usikkerheten går tydeligvis hånd i hånd, jeg skulle bare ønske jeg klarte å fokusere fullstendig på gleden og legge bort usikkerheten - for sistnevnte gjør jo ingen nytte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns tankene dine høres helt normalt ut! Sannsynligvis fordi jeg hadde det helt identisk som deg når jeg var 16 uker ;) Var jo akkurat sånn jeg følte det. Kjente nix nada til svangerskapet, og på det tidspunktet hadde jeg jo ikke fortalt noen om graviditeten heller. Så var fjeeernt at det var en baby der. Så har all forståelse for at denne tiden er litt kjip! Når man VET at man er gravid så vil man faktisk kjenne det også... på en eller annen måte. Jeg vet godt at ventetiden til OUL er uendelig, men snart er du der! Og når man vet at alt ser fint ut så blir det å føles bedre, og plutselig blir du å kjenne noen bevegelser. Jeg har endelig kommet dit at jeg kjenner noe hver dag nå. Så veldig stor forskjell på å være 16 og 23 uker sånn sett. Se frem til det! :hug:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 29.9.2021 den 8.31):

Jeg syns tankene dine høres helt normalt ut! Sannsynligvis fordi jeg hadde det helt identisk som deg når jeg var 16 uker ;) Var jo akkurat sånn jeg følte det. Kjente nix nada til svangerskapet, og på det tidspunktet hadde jeg jo ikke fortalt noen om graviditeten heller. Så var fjeeernt at det var en baby der. Så har all forståelse for at denne tiden er litt kjip! Når man VET at man er gravid så vil man faktisk kjenne det også... på en eller annen måte. Jeg vet godt at ventetiden til OUL er uendelig, men snart er du der! Og når man vet at alt ser fint ut så blir det å føles bedre, og plutselig blir du å kjenne noen bevegelser. Jeg har endelig kommet dit at jeg kjenner noe hver dag nå. Så veldig stor forskjell på å være 16 og 23 uker sånn sett. Se frem til det! :hug:

Takk for svar:klem:Jeg tror du forstår veldig godt mine tanker ja - for det er akkurat sånn jeg har følt det de siste ukene nå. Jeg vet jeg er gravid liksom, men samtidig ikke🙃 Gleder meg såå til å komme over OUL og bikke uke 20, som jeg skal klare å holde ut frem til da🤩

Heldigvis har det faktisk endret seg litt nå siste par dagene her: Jeg tror nemlig jeg har kjent min første bevegelse😍 På fredag kveld da jeg hadde lagt meg kjente jeg to bittesmå dult i høyre side, som jeg bare «visste» måtte være noe. Jeg har følt noen diffuse følelser i magen tidligere, men da har jeg vært veldig i tvil over hva jeg faktisk har kjent. 

På fredag fortalte jeg en kollega om graviditeten, og hennes respons var at hun hadde hatt lyst til å spørre om det men ikke turt! Hun syntes nemlig magen min så gravid ut og ikke oppblåst ut, så det var faktisk veldig koselig å høre🙉 Magen har definitivt poppet mer ut de siste dagene, noe som er veldig stas. Liiiitt mer nå, så tror jeg selv ukjente vil se at jeg er gravid og ikke bare har en veldig oppblåst mage, haha!

På lørdag var vi og testet vogner! En ting er sikkert og visst, og det er at mine forhåndsfavoritter (Silver Cross wave og Uppababy Vista) røk rimelig kjapt. Vi kommer nemlig til å benytte vognen mest i terreng og på grusstier, og trenger derfor en vogn som funker på den typen underlag. Mine favoritter er superfaste vogner uten noe som helst demping omtrent, så det virker ikke heelt optimalt. Da jeg testet disse vognene på «rullebanen» i butikken følte jeg at jeg holdt på riste ihjel, haha…

Vi har derfor besluttet å gå for Emmaljunga nxt90 outdoor!🙌🏻 Til slutt stod vi mellom denne og Bugaboo Fox, men helheten gjorde at vi falt på nxt90. Vi likte blant annet at den er produsert i Sverige med aluminium fra Norge, og at den er designet for å tåle skandinaviske forhold🌲 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra dere tok en tur i butikken :Nikke: Ikke helt det samme å titte på vogner på nett nei. Man må liksom ta og føle på dem... gratulerer med å ha tatt valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (4 timer siden):

Så bra dere tok en tur i butikken :Nikke: Ikke helt det samme å titte på vogner på nett nei. Man må liksom ta og føle på dem... gratulerer med å ha tatt valget!

Ja, veldig glad for det!🤩 Det er definitivt viktig å kjenne hvordan de føles og hvordan de er å benytte før man tar et valg. Nå er bare problemet at den ene kollegaen min snakket sååå varmt UPPAbaby Vista-vognen jeg likte så godt, og han mente den funket kjempebra på grusveier også… Så nå er jeg plutselig ikke like skråsikker som jeg var tidligere🥲 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uke 17🌈

Bare en liten frustrasjonsutblåsning fra meg igjen🙃

Jeg begynte jo å kjenne bevegelser/liv/blafring (vanskelig å beskrive følelsen i magen) i forrige uke, og har egentlig kjent noe jevnt siden første gang jeg kjente noe. I hele går var det dog fullstendig stille der inne, og det samme har det vært så langt i dag…

Jeg vet at det er veldig vanlig å ikke kjenne noe regelmessig, spesielt så tidlig. Men jeg synes likevel det er ubehagelig når jeg har startet å kjenne noen små bevegelser, som plutselig skal forsvinne helt.
 

Kan fosteret ligge i en heelt annen vinkel fra en dag til en annen? Tenker da om hun (eller han, hvem vet haha) har ligget lenger mot magen tidligere, og at hun nå ligger mer mot ryggen og det er derfor jeg ikke kjenner noe? Jeg kjenner veldig tydelig på livmoren at den endrer form, hardhet, plassering, størrelse osv., så antar det må ha noe med hvor/hvordan fosteret ligger den aktuelle dagen?
 

Tror det er lurt at jeg skal til jordmor i morgen, og at det nå ikke er såå lenge til OUL🙊 Dette er virkelig en følelsesmessig berg- og dalbane altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (15 minutter siden):

Kan fosteret ligge i en heelt annen vinkel fra en dag til en annen? Tenker da om hun (eller han, hvem vet haha) har ligget lenger mot magen tidligere, og at hun nå ligger mer mot ryggen og det er derfor jeg ikke kjenner noe? Jeg kjenner veldig tydelig på livmoren at den endrer form, hardhet, plassering, størrelse osv., så antar det må ha noe med hvor/hvordan fosteret ligger den aktuelle dagen?

Absolutt, de turner veeldig når de er så små. Det kan man ofte se på OUL. De kan legge seg slik at man kjenner mange klare spark, men også at man ikke kjenner noen ting. Jeg begynte ikke å kjenne daglige dult før uke 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig sånn for meg i starten og. Og på OUL kunne jeg tydelig se at hun sparket/bevegde seg, men da kjente jeg ingenting, men så sparket hun mot morkaka som har en dempende effekt. Men fikk vite hvor morkaka lå ganske nøyaktig på OUL, og etter det var det veldig tydelig for meg at jeg kun kjente spark når hun ikke sparket i morkaka 🙈 Så kan hende du opplever det samme? I starten fikk jeg nok også kun med meg de bevegelsene med trøkk som traff riktig (ikke mot morkaka), så var ikke uvanlig at det gikk dager imellom at jeg kjente noe. Blitt noe helt annet nå som hu er større og sterkere 😅😅

Koselig at du har begynt å kjenne liv såpass tidlig da 🥰❤ Her kjente jeg det først uke 18/19, og tok en god stund før det ble jevnlige daglige bevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amatariel skrev (3 timer siden):

Absolutt, de turner veeldig når de er så små. Det kan man ofte se på OUL. De kan legge seg slik at man kjenner mange klare spark, men også at man ikke kjenner noen ting. Jeg begynte ikke å kjenne daglige dult før uke 23.

 

Atticmess skrev (2 timer siden):

Det var veldig sånn for meg i starten og. Og på OUL kunne jeg tydelig se at hun sparket/bevegde seg, men da kjente jeg ingenting, men så sparket hun mot morkaka som har en dempende effekt. Men fikk vite hvor morkaka lå ganske nøyaktig på OUL, og etter det var det veldig tydelig for meg at jeg kun kjente spark når hun ikke sparket i morkaka 🙈 Så kan hende du opplever det samme? I starten fikk jeg nok også kun med meg de bevegelsene med trøkk som traff riktig (ikke mot morkaka), så var ikke uvanlig at det gikk dager imellom at jeg kjente noe. Blitt noe helt annet nå som hu er større og sterkere 😅😅

Koselig at du har begynt å kjenne liv såpass tidlig da 🥰❤ Her kjente jeg det først uke 18/19, og tok en god stund før det ble jevnlige daglige bevegelser.

Takk for svar dere begge!🥰💕 Det gir veldig mening det dere skriver, og jeg vet jo at det til og med er helt normalt at det kan gå flere uker mellom hver gang man kjenner noe så tidlig. Jeg har lest det så mange ganger, så det er merkelig at man likevel blir nervøs når opplever noe som skal være helt normalt🙄🙈

Ja kan tenke det blir en helt annen følelse når babyen får mer størrelse og styrke - kan se for meg at det kan gjøre ganske så vondt etter hvert🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (36 minutter siden):

 

Takk for svar dere begge!🥰💕 Det gir veldig mening det dere skriver, og jeg vet jo at det til og med er helt normalt at det kan gå flere uker mellom hver gang man kjenner noe så tidlig. Jeg har lest det så mange ganger, så det er merkelig at man likevel blir nervøs når opplever noe som skal være helt normalt🙄🙈

Ja kan tenke det blir en helt annen følelse når babyen får mer størrelse og styrke - kan se for meg at det kan gjøre ganske så vondt etter hvert🙊

Jeg også tenker at du ikke bør bekymre deg, det er nok helt vanlig at det er sånn i begynnelsen! ☺️ Og så heldig du er som allerede har kjent liv da!! Jeg er litt sjalu kjenner jeg 🙊 jeg tror ikke jeg kjenner noe som helst ennå, tror mest det er luften i tarmen jeg kjenner haha 😅 jeg gleder meg sånn til jeg også kjenner noe! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, så koselig at du har begynt å kjenne liv fra den lille! 🥰 Høres magisk ut å kunne kjenne sitt eget barn bevege seg inni magen! Jeg har ingen erfaring, men det høres veldig logisk ut det de erfarne skrive over her. :) Men skjønner godt at det er vondt å være bekymret. :( Heldigvis ikke lenge til du får se lille på OUL. Såå spennende det blir!! Jeg er helt sikker på at alt er fint der inne. ❤️ Har dere tenk noe på om dere ønsker å få vite kjønn, om dere får muligheten til det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer de over her! Både i første og andre svangerskap har jeg først kjent liv, så har det gjerne gått både dager og uker til neste. HELT normalt 😊😊🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...