Gå til innhold

Tiden frem mot vårbabyen 2024


Annabel

Anbefalte innlegg

Amatariel skrev (30 minutter siden):

Oi han legen hørtes spesiell ut ja. Like greit å bli henvist til en jordmor da. Jeg har ikke gått til annet enn min fastlege de tre siste svangerskapene mine, men så er jeg veldig komfortabel med henne. Hun har 4 barn selv og kan nok litt mer om svangerskap. Riktignok sant at det ikke er lurt å høre på hjertelyden så tidlig da. Til og med min som er dreven forsøker å unngå det før uke 14 da det kan være vanskelig.

Henvisning til OUL går raskt, og sykehuset må prioritere dem som trenger det i de riktige ukene, så det går nok helt fint :klemmer:

 

Porkupine skrev (25 minutter siden):

Bra du får henvisning for han der har virkelig ikke peil. Ta med urinprøve med morgenurin til alle undersøkelser unntatt OUL. 

Takk for svar, dere!🥰

Ja, det var meget spesielt å sitte der. Det første han spør om er om han er fastlegen min (?), for deretter å snakke med seg selv: «Hvor er det nå disse gravid-skjemaene ligger henne…? Der her vi det ja». Og når vi skulle fylle ut kortet spurte han om jeg husker når barnefaren ble født. Ja, jeg vet når samboeren min har bursdag🤪

Tror det blir veldig bra å bli henvist videre for de neste kontrollene ja! Angående det med å ta med seg urinprøve til kontrollene, hvordan gjøres det i praksis? Altså hva slags beholder kan jeg benytte for å frakte urinen i?🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annabel skrev (37 minutter siden):

Angående det med å ta med seg urinprøve til kontrollene, hvordan gjøres det i praksis? Altså hva slags beholder kan jeg benytte for å frakte urinen i?🙈

Jeg bruker disse. Finnes på alle apotek, koster ca. en tier pr. stk. Har alltid et lite lager på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj det hørtes spesielt ut 😆 like greit å gå kun til jordmor da ja!
 

Urinprøve er viktig for å utelukke asymptomatisk bakteruri, som betyr bakterier i urinen uten symptomer på urinveisinfeksjon. Så urinprøven din skal sendes til dyrkning helt til de får et rent svar. Noen ganger kommer det «forurensning» av bakterier fra huden og underlivet, og da må du levere ny :) og videre i svangerskapet er det viktig med urinprøve for å utelukke begynnende svangerskapsforgiftning, da vil det være proteiner/eggehvite i urinen :) 

Og blodprosent på 12 er helt fint. Under 11 er cut-off for gravide har jeg lest :) det faller automatisk litt når man er gravid pga økt blodvolum :) jernlageret som han forhåpentligvis også testet nå i uke 12 vil si noe om du trenger jerntilskudd gjennom svangerskapet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (6 timer siden):

Jeg bruker disse. Finnes på alle apotek, koster ca. en tier pr. stk. Har alltid et lite lager på badet.

Ah, takk for tipset! De var jo veldig smarte🙌🏻

nilci skrev (2 timer siden):

Oj det hørtes spesielt ut 😆 like greit å gå kun til jordmor da ja!
 

Urinprøve er viktig for å utelukke asymptomatisk bakteruri, som betyr bakterier i urinen uten symptomer på urinveisinfeksjon. Så urinprøven din skal sendes til dyrkning helt til de får et rent svar. Noen ganger kommer det «forurensning» av bakterier fra huden og underlivet, og da må du levere ny :) og videre i svangerskapet er det viktig med urinprøve for å utelukke begynnende svangerskapsforgiftning, da vil det være proteiner/eggehvite i urinen :) 

Og blodprosent på 12 er helt fint. Under 11 er cut-off for gravide har jeg lest :) det faller automatisk litt når man er gravid pga økt blodvolum :) jernlageret som han forhåpentligvis også testet nå i uke 12 vil si noe om du trenger jerntilskudd gjennom svangerskapet :) 

Haha, ikke sant…?🤣 Jeg satt der og bare😶 Følte meg ikke akkurat særlig ivaretatt, så håper neste kontroll går bedre. Han spurte også om jeg hadde vært til en gynekologisk undersøkelse i forbindelse med graviditeten, uten at jeg helt skjønte relevansen i det spørsmålet. 

Takk for oppklaringen☺️ Da synes jeg det var veldig dårlig at urinprøven ikke ble nevnt, ettersom det jo virker å være viktig allerede nå? Var ikke klar over at de sjekket bakterier som kan være skjult uvi! Jeg kunne lett trykket ut noen dråper der og da liksom.

Jeg måtte foresten selv spørre om de kunne teste jernlagrene, det var ikke noe han selv tok initiativet til🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (1 time siden):

Ah, takk for tipset! De var jo veldig smarte🙌🏻

Haha, ikke sant…?🤣 Jeg satt der og bare😶 Følte meg ikke akkurat særlig ivaretatt, så håper neste kontroll går bedre. Han spurte også om jeg hadde vært til en gynekologisk undersøkelse i forbindelse med graviditeten, uten at jeg helt skjønte relevansen i det spørsmålet. 

Takk for oppklaringen☺️ Da synes jeg det var veldig dårlig at urinprøven ikke ble nevnt, ettersom det jo virker å være viktig allerede nå? Var ikke klar over at de sjekket bakterier som kan være skjult uvi! Jeg kunne lett trykket ut noen dråper der og da liksom.

Jeg måtte foresten selv spørre om de kunne teste jernlagrene, det var ikke noe han selv tok initiativet til🙃

Ja, jeg har skjønt det sånn at bakterier i urinen uten symptomer ikke er så farlig for «normale» folk, men for gravide så skal det behandles med antibiotika fordi man har økt risiko for nyrebekkenbetennelse som gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å kunne følge deg videre i svangerskapet ❤️

Må si at det var spesielt med legen din ja. Men bra han henviser videre når han selv ikke er helt passende til å følge opp svangerskapet. Jeg blir fulgt opp av både lege og jordmor. Ble mest til legen i starten pga kvalme og sykemelding. Mens nå tror jeg det blir mest hos jordmor ut svangerskapet. Var forøvrig legen som sendte henvisning til OUL for meg.. Men er sikkert ulik praksis fra sted til sted.

Jeg får forresten uringlass hos fastlegen. Så har fått tilbud om påfyll av det hver gang jeg har vært innom hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den legen din høres nesten litt ut som min, bortsett fra at min tydelig veldig gjerne ville ta svangerskapskontrollene :fnise: Men jeg hadde en magefølelse av at han ikke var så stødig på svangerskap og at jeg ville føle meg bedre hos jordmor på helsestasjon, og det fikk jeg bekreftet da jeg var innom for blodprøvene i starten. Men jeg har bare lovord om kontroll hos jordmor! Det er jo ikke spesielt spennende bestandig, men hun er oppdatert og jobber med svangerskap hver dag, så der føler jeg meg veldig trygg og komfortabel 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (På 5.9.2021 den 9.00):

Så hyggelig å kunne følge deg videre i svangerskapet ❤️

Må si at det var spesielt med legen din ja. Men bra han henviser videre når han selv ikke er helt passende til å følge opp svangerskapet. Jeg blir fulgt opp av både lege og jordmor. Ble mest til legen i starten pga kvalme og sykemelding. Mens nå tror jeg det blir mest hos jordmor ut svangerskapet. Var forøvrig legen som sendte henvisning til OUL for meg.. Men er sikkert ulik praksis fra sted til sted.

Jeg får forresten uringlass hos fastlegen. Så har fått tilbud om påfyll av det hver gang jeg har vært innom hos dem.

Så koselig at du vil følge meg videre🥰

Tusen takk for tilbakemeldingen din!🌸Jeg forstod det slik, etter å ha lest litt om jordmoren jeg skal til, at det er jordmor og gynekolog som holder til i samme bygg og samarbeider med hverandre :) Han gjennomfører visst OUL, så da virker det til at legen sendte henvisningen til han! Satser på at jeg snart får en time å forholde meg til🤞🏻

Fhuzzy skrev (22 timer siden):

Den legen din høres nesten litt ut som min, bortsett fra at min tydelig veldig gjerne ville ta svangerskapskontrollene :fnise: Men jeg hadde en magefølelse av at han ikke var så stødig på svangerskap og at jeg ville føle meg bedre hos jordmor på helsestasjon, og det fikk jeg bekreftet da jeg var innom for blodprøvene i starten. Men jeg har bare lovord om kontroll hos jordmor! Det er jo ikke spesielt spennende bestandig, men hun er oppdatert og jobber med svangerskap hver dag, så der føler jeg meg veldig trygg og komfortabel 🤗

Haha, kanskje det er han samme? Bare nå har han innsett at han ikke bør gjennomføre kontrollene selv og henviser videre i stedet🤣

Og såå godt å høre at du har gode erfaringer med jordmor! Gleder meg veldig til neste time og håper at den blir en litt bedre/mer innholdsrik opplevelse🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 12+5/13+0

Ville vare stikke raskt innom og si at TUL er vel gjennomført og alt så helt perfekt ut🥺 Fremdeles en sprell levende liten baby der inne, med alle organer, ryggmarg og nakkefold intakt:strix: Det viser seg også at magefølelsen min stemmer - det er en liten jente som gjemmer seg der inne😍 
 

Jeg ble målt til å være 13 uker på vei i dag, ikke 12+5, men dette regner jeg med vil justere seg litt frem og tilbake etter hvert💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med vellykket UL og ei jente i magen :lillesky::hug: Jeg synes også det var skikkelig stas med UL i uke 12, man får jo se så utrolig mye! Og vi fikk finere bilder da enn på OUL :Knegg:

Nå er det bare å nyte graviditeten fremover! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med vel gjennomført TUL 🥰 ingenting er så godt igjennom graviditeten som når den ultralyden mellom uke 11-14 ser bra ut! Er liksom den som Gjelder synes jeg 🤗 morsomt at du fikk vite kjønn allerede da😄

 Vi var på TUL i uke 12 sist og vi var inne hos en sær dame som sa hun så kjønnet og når jeg spurte hva det var så ville hun ikke si det fordi hun mente det var mennesker som tok abort pga feil kjønn, skal sies at hun var kinesisk, men alikevell tenker jeg🙈🙈 jeg hadde jo aldri tatt abort 🤪 å tro noe sånt er jo helt sykt også! Håper ikke vi kommer inn hos henne denne gangen også for da får vi ikke vite kjønnet i uke 12😅 er jo viktigst at alt er bra så klart men er jo en ekstra bonus å få vite kjønn da 🥰 kos deg meg babyen i magen fremover! Er deilig å komme over uke 12 nå!🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå så koselig å høre at alt var fint! Også en liten jente da! 😍 nå gleder jeg meg bare enda mer til min ultralyd på onsdag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fhuzzy skrev (2 timer siden):

Gratulerer så mye med vellykket UL og ei jente i magen :lillesky::hug: Jeg synes også det var skikkelig stas med UL i uke 12, man får jo se så utrolig mye! Og vi fikk finere bilder da enn på OUL :Knegg:

Nå er det bare å nyte graviditeten fremover! 🥰

Tusen takk!😍 Helt enig - utrolig hva man kan se altså😱 Hele babyen er jo faktisk ferdigutviklet allerede?! Nå skal den bare ligge der inne og vokse seg stoor og sterk🤩

Love90 skrev (2 timer siden):

Gratulerer så mye med vel gjennomført TUL 🥰 ingenting er så godt igjennom graviditeten som når den ultralyden mellom uke 11-14 ser bra ut! Er liksom den som Gjelder synes jeg 🤗 morsomt at du fikk vite kjønn allerede da😄

 Vi var på TUL i uke 12 sist og vi var inne hos en sær dame som sa hun så kjønnet og når jeg spurte hva det var så ville hun ikke si det fordi hun mente det var mennesker som tok abort pga feil kjønn, skal sies at hun var kinesisk, men alikevell tenker jeg🙈🙈 jeg hadde jo aldri tatt abort 🤪 å tro noe sånt er jo helt sykt også! Håper ikke vi kommer inn hos henne denne gangen også for da får vi ikke vite kjønnet i uke 12😅 er jo viktigst at alt er bra så klart men er jo en ekstra bonus å få vite kjønn da 🥰 kos deg meg babyen i magen fremover! Er deilig å komme over uke 12 nå!🤗

Tusen takk! Det føles utrolig deilig å ha det gjennomført ja -  virkelig🥰 

Oi det hørtes veldig rart ut ja?! Spesielt å være så åpen om årsaken til at hun ikke ville si det, som om dere ville gjort det🙈 Viktigste er at alt står bra til selvfølgelig, helt enig i det! En liten bonus å få vite kjønn ja❤️ 

nilci skrev (2 timer siden):

Ååå så koselig å høre at alt var fint! Også en liten jente da! 😍 nå gleder jeg meg bare enda mer til min ultralyd på onsdag! 

Jaaa, en utrolig deilig følelse💕 Sikker på at du ville sitte igjen med den samme følelsen etter din TUL på onsdag! Ikke lenge igjen nå🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er forresten et lite bilde av mini, sammenlignet med et tilsvarende bilde tatt 10+0. Tenk, under tre ukers forskjell😱💕

 

1B5321BC-CC62-4DE4-9661-013267E4564C.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (18 timer siden):

Ville vare stikke raskt innom og si at TUL er vel gjennomført og alt så helt perfekt ut🥺 Fremdeles en sprell levende liten baby der inne, med alle organer, ryggmarg og nakkefold intakt

Sååå godt å høre!! Gratulerer så mye! :strix: Gøy at du fikk vite kjønnet også. Og så fint bilde! Regner med du kan senke skuldrene en god del hakk nå. Det er såå herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

89jenta skrev (19 timer siden):

gratulerer så mye med en perfekt liten jente 😍

Tusen takk!😍❤️

Amatariel skrev (18 timer siden):

Sååå godt å høre!! Gratulerer så mye! :strix: Gøy at du fikk vite kjønnet også. Og så fint bilde! Regner med du kan senke skuldrene en god del hakk nå. Det er såå herlig.

Tuusen takk!🥰 Det var veldig deilig å se at alt var fint så langt, så nå er skuldrene absolutt senket en god del hakk🤩 Nå gjenstår det bare å få time til OUL og å se frem mot den siste store «bekreftelsen» 🙌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravidoppsummering fra uke 12

Tenke jeg skulle starte med ukesoppdateringer her inne. Om det blir hver uke eller med noen ukers mellomrom er jeg usikker på, men det kan i alle fall være moro å se tilbake på etter hvert🌸 So, here it goes:

Hvor langt er du på vei nå? I dag er jeg 13 uker og 1 dag på vei🙋‍♀️

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten? I følge appene mine er graviditeten 32% fullført, og det er 191 dager igjen til termin

Hvordan er formen? Formen er fremdeles veldig god, heldigvis! Var litt uggen/kvalm og ekstremt sulten i ca. uke 5-7. I denne perioden ble det også en liten hvil på sofaen hver ettermiddag og jeg måtte legge meg ekstra tidlig grunnet trøtthet. Etter dette har formen holdt seg veldig fin, og jeg har følt meg tilnærmet normal. Jeg kan tidvis kjenne litt på en kvalmefølelse tidlig om morgenen dersom jeg er veldig sulten.

Symptomer? Jeg har vondt i puppene og niplene er utrolig såre! Puppene har helt klart også vokst litt, men ikke slik at jeg har måtte oppgradere BH-garderoben min enda🙊 Ellers har jeg følt på det jeg tror er ligamentsmerter et par ganger? Ved brå bevegelser (f.eks. en gang jeg skulle snu meg i sengen) har jeg kjent kraftige stikninger i livmorområdet, som har gått over etter kort tid. 

Hvordan går det med treningen? Treningen har gått veldig bra så langt, men den siste uken har jeg virkelig merket at alt har blitt tyngre og at jeg har mistet en del styrke. Jeg trener også færre dager i løpet av uken nå, og har mer behov for å hvile/gå turer. Jeg er utrolig takknemlig for at jeg er i god nok form til å trene i det hele tatt - ikke misforstå meg. Trening har bare vært en så stor og viktig del av hverdagen min i mange år nå, slik at det føles veldig uvant å ikke "mestre" det helt på samme måte lenger. Det er selvfølgelig helt naturlig og det er (forhåpentligvis) bare midlertidig, men det er litt rart å kjenne på at det som tidligere var lett som bare det nå plutselig føles tungt.

Noen eksempler på hvordan treningen har blitt påvirket av graviditeten så langt: Før graviditeten kunne jeg ta 3x10 reps i pullups, mens i forrige uke var dette tallet redusert til 3x6 reps (og færre skal det bli)🤷‍♀️ Like før graviditeten tok jeg 5x5 på 90kg i knebøy, mens jeg i går kjente det var mer enn nok med 3x5 reps på 80kg. Benkpress har jeg nærmest sluttet helt med nå, ettersom det etter hvert ble så ubehagelig å strekke livmoren på den måten som skjer i denne posisjonen. 

Ultralydundersøkelser/svangerskapsoppfølging? I løpet av uke 12 var jeg både til min siste TUL (12+5) og på min første svangerskapskontroll (12+1), som jeg har skrevet om tidligere i dagboken min🙆‍♀️ I dag fikk jeg tilbake prøvesvarene fra blodprøvene som ble tatt, og alle tallene var visst veldig fine i følge hun jeg snakket med - hurra! Ingen HIV eller syfilis heller, heldigvis🙊

Det eneste er at jeg visstnok er rhesus minus, noe som medfører at jeg må ta en ny blodprøve i uke 24 for å undersøke om fosteret er rhesus positivt. Dersom det er tilfellet kan jeg danne antistoffer mot barnets blod, noe som igjen kan skade fosteret. Dette synes jeg var litt skummelt å høre, men veldig glad for at det følges opp slik at det forhåpentligvis skal gå helt fint🤞 

Vektøkning så langt? Det er jeg usikker på, da jeg ikke veide meg rett før jeg ble gravid. Tror kanskje det er snakk om 1,5-2 kg opp så langt?

Søvn? Jeg sover ganske dårlig nå om dagen, og våkner alltid i 3-4-tiden på morgenkvisten. Da sliter jeg ofte med å få sove igjen. Når jeg står opp 05.30 til vanlig, så merkes den reduserte søvnen veldig godt🙈 Så det spørs om jeg ikke må begynne å ta et senere tog til jobb snart, hvis ikke søvnen bedrer seg.

Kjenner du noe liv i magen? Ikke enda, men gleder meg til det skjer første gang! Morkaken min ligger mot ryggen, så forhåpentligvis må jeg ikke vente i altfor mange ukene til.

Har magen vokst? Begynner å se at noe skjer med magen, men det er fremdeles ikke tydelig i det hele tatt. Ser bare ut som jeg er litt mer oppblåst enn normalt, eller lagt på meg litt ekstra fett nede på magen. Gleder meg til å få en tydelig gravid-mage etter hvert!

Cravings? Ingen spesielle cravings nå om dagen, nei. Har dog mer lyst på salt snacks (chips) fremfor søtt (sjokolade), noe som tidligere var storfavoritten min på lørdagskvelden.

Noe du savner, som du ikke kan spise/drikke i graviditeten? Rødvin, oster (spesielt blåmuggost) og spekemat!

Annet? Denne uken har vi fortalt "alle" om graviditeten! Det var såå koselig å endelig kunne dele nyheten. Den ble tatt veldig godt imot fra både venner og familie ❤️ 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et koselig innlegg 🥰🥰 Er nesten som å lese om min egen graviditet på den tiden! Jeg trener ikke like mye styrke som du gjør da, her gikk det i fjellturer og golf 😬🤗

Og ja som jeg savner rødvin, oster og spekemat! Jeg har bestemt meg for å handle inn til en spekemattapas når det nærmer seg så jeg kan fråtse når vi kommer hjem fra sykehuset! 😂 Har funnet en salami fra Grillstad som er kokt og trygg for gravide, det hjelper litt, men ååååh! 😂😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...