Gå til innhold

Tynne folk som skylder på trening og godt kosthold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Digg å være naturlig tynn og spise hva søren jeg vil uten å legge på meg! Noen fordeler skal man ha.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskning viser at sult og metthetsfølelse styres av hormoner. Hos mange overvektige finner man en forstyrrelse i disse hormonene noe som gjør at det er vanskeligere å spise passe mye. De fleste tynne er heldige som har et hormonsystem som funker som det skal. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuba skrev (3 minutter siden):

Forskning viser at sult og metthetsfølelse styres av hormoner. Hos mange overvektige finner man en forstyrrelse i disse hormonene noe som gjør at det er vanskeligere å spise passe mye. De fleste tynne er heldige som har et hormonsystem som funker som det skal. 

Så det blir stadig flere og flere som har hormonforstyrrelser? Nesten 70 % av befolkningen er pr. definisjon overvektige.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det stemmer sikkert for noen, men overhodet ikke alle. Dessuten så er både sultfølelse, forbrenning og matbehov styrt av gener, så de får heller takke sine forfedre for at de var heldig i genlotteriet. 

Anonymkode: 1a83e...4fc

Ja man kan jo alltids velge å skylde på ting man "ikke kan noe for" 😊 Noe av det du sier selvfølgelig, men det er opp til deg om du ønsker å bruke det som en unskyldning eller ikke 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

addict skrev (4 minutter siden):

Ja man kan jo alltids velge å skylde på ting man "ikke kan noe for" 😊 Noe av det du sier selvfølgelig, men det er opp til deg om du ønsker å bruke det som en unskyldning eller ikke 😊

Poenget her var at både forbrenning og sultfølelse varierer pga. gener. Så det blir for dumt å hevde at alle som er slanke er det fordi de gjør en stor innsats, og alle feite er late og uten viljestyrke. Men det er stort sett gjennomgangstonen på KG og i det virkelige liv. Legger ved linken fra den andre tråden som understøtter mitt syn i tilfelle du tenkte det bare var min personlige synsing. 

Hva jeg velger å gjøre er uten betydning for deg eller noen andre, min kropp og mitt liv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

marykay skrev (12 timer siden):

Ja?!? Hva ellers? Tror du ikke at tynne folk må jobbe for å holde seg tynne? 

Noe av det er fake da. Jeg kjenner ei som tok bukplastikk og fettsuging, som nå har en (heldigvis) liten profil i sosiale medier hvor hun hevder at det er trening og kosthold som har gitt henne flat mage blant annet. Og så driver hun å "veileder" andre i kosthold (en slags form for keto hvor man kun spiser kjøtt og salat). Kanskje er det slike ts mener? 

Anonymkode: 7bee1...0ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

marykay skrev (13 timer siden):

Ja?!? Hva ellers? Tror du ikke at tynne folk må jobbe for å holde seg tynne? 

Ikke alle. 

Anonymkode: 2bddc...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

addict skrev (16 minutter siden):

Dette!⬆️ Det er akkurat det som er problemet! "Jeg kan ikke noe for det" er blitt en unnskyldning! 

Det finnes mange forklaringer på overvekt og fedme. Men folk må slutte å bruke de som unnskyldninger for å skulle la være å gjøre endringer. Javel, så ligger overvekt genetisk hos noen. (Feks meg) Men det er kun en forklaring på hvorfor det er hardere for meg å gå ned og holde vekta. Jeg må altså jobbe hardere med psyken og kroppen for at jeg skal få en normal vekt igjen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men blir det ikke feil å sammenligne noe man har(gener) med noe man gjør(trening, kosthold)?

Anonymkode: 93409...3d4

Jeg er enig med deg i at det blir en feil sammenligning, men likevel skjer det hele tiden.
Det er et sett med "regler" for overvektige, og ett sett med "regler" for tynne, de blir ikke holdt til samme standard.

Hvor ofte leser vi ikke at "jeg er naturlig/genetisk slank", og folk mener det er logisk, men hvis overvektige sier at de er store på grunn av genene får de motbør.  Da er det plutselig ikke logisk lenger.

Kan gener være grunnen til at noen er tynne, kan gener også være årsaken til at noen er tykke.

Anonymkode: 231bc...e6b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (9 timer siden):

Så det blir stadig flere og flere som har hormonforstyrrelser? Nesten 70 % av befolkningen er pr. definisjon overvektige.

Det har jeg ingen gode tall på. Jeg prøver bare å si at for mange tynne er det lett å holde vekten fordi hormoner regulerer sult og metthetsfølelse godt. Jeg er forøvrig slank selv, ikke fordi jeg er så flink eller fordi jeg har god viljestyrke men fordi jeg blir fort mett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er enig med deg i at det blir en feil sammenligning, men likevel skjer det hele tiden.
Det er et sett med "regler" for overvektige, og ett sett med "regler" for tynne, de blir ikke holdt til samme standard.

Hvor ofte leser vi ikke at "jeg er naturlig/genetisk slank", og folk mener det er logisk, men hvis overvektige sier at de er store på grunn av genene får de motbør.  Da er det plutselig ikke logisk lenger.

Kan gener være grunnen til at noen er tynne, kan gener også være årsaken til at noen er tykke.

Anonymkode: 231bc...e6b

Men uansett om gener spiller inn så har man et valg.

Jeg lover deg, du vil ikke finne en eneste overvektig person som går minst 10 000 skritt hver dag, som spiser 50% grønnsaker til hvert måltid, som spiser frukt som mellommåltid og som holder seg til snop i helgene (over en periode på 5 år, for nå kommer det sikkert en haug med folk som har gjort det i 2 måneder og mener de er et bevis). Man er overvektig fordi man i tillegg til sultfølelse velger å spise feil mat for å få bukt med problemet.

Er man utsatt for sultfølelse så er det enda viktigere å spise sunne og mettende måltider slik at man faktisk ikke blir sulten. Jeg gikk ned 30 kilo for 1,5 år siden og spiser i dag 3-4 måltider om dagen på rundt 3-700 kalorier hver. Det er MYE mat når man spiser riktig. I tillegg så beveger jeg meg mye mer enn før slik at jeg også har mer plass til mer mat i kaloribudsjettet.

Selv om jeg tidligere har slitt med ekstrem sult, overvekt (hadde bmi på over 36) og mye overspising så føler jeg meg ikke like sulten når jeg faktisk tar meg sammen og fokuserer på å spise skikkelig mat. De dagene jeg sklir ut og ikke gjør dette så blir jeg selvfølgelig sulten, og fyller jeg da på med usunn mat så blir jeg også fort sulten igjen og jeg går da inn i en svært ugunstig spiral. Skjer dette ofte? JA. Men å endre vaner tar tid, og jeg jobber med meg selv hver dag fordi det et det som kreves.

At noe er vanskelig betyr ikke at det er umulig, og å være bitter for at man fikk andre gener enn andre kommer man ingen veg med. Skjønner jeg at det er utrolig vanskelig og tøft med den soulsearchinga og selvinnsikten som kreves for å gå ned i vekt? JA. Tro meg. Jeg har plukket meg selv sønder og sammen i denne prosessen. Og om man ikke klarer eller orker så er det selvfølgelig helt greit, men da kan man ikke skylde på gener.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

addict skrev (1 time siden):

Men uansett om gener spiller inn så har man et valg.

Jeg lover deg, du vil ikke finne en eneste overvektig person som går minst 10 000 skritt hver dag, som spiser 50% grønnsaker til hvert måltid, som spiser frukt som mellommåltid og som holder seg til snop i helgene (over en periode på 5 år, for nå kommer det sikkert en haug med folk som har gjort det i 2 måneder og mener de er et bevis). Man er overvektig fordi man i tillegg til sultfølelse velger å spise feil mat for å få bukt med problemet.

Er man utsatt for sultfølelse så er det enda viktigere å spise sunne og mettende måltider slik at man faktisk ikke blir sulten. Jeg gikk ned 30 kilo for 1,5 år siden og spiser i dag 3-4 måltider om dagen på rundt 3-700 kalorier hver. Det er MYE mat når man spiser riktig. I tillegg så beveger jeg meg mye mer enn før slik at jeg også har mer plass til mer mat i kaloribudsjettet.

Selv om jeg tidligere har slitt med ekstrem sult, overvekt (hadde bmi på over 36) og mye overspising så føler jeg meg ikke like sulten når jeg faktisk tar meg sammen og fokuserer på å spise skikkelig mat. De dagene jeg sklir ut og ikke gjør dette så blir jeg selvfølgelig sulten, og fyller jeg da på med usunn mat så blir jeg også fort sulten igjen og jeg går da inn i en svært ugunstig spiral. Skjer dette ofte? JA. Men å endre vaner tar tid, og jeg jobber med meg selv hver dag fordi det et det som kreves.

At noe er vanskelig betyr ikke at det er umulig, og å være bitter for at man fikk andre gener enn andre kommer man ingen veg med. Skjønner jeg at det er utrolig vanskelig og tøft med den soulsearchinga og selvinnsikten som kreves for å gå ned i vekt? JA. Tro meg. Jeg har plukket meg selv sønder og sammen i denne prosessen. Og om man ikke klarer eller orker så er det selvfølgelig helt greit, men da kan man ikke skylde på gener.

Men dette handler jo om hvorvidt det er like enkelt for alle. Ingen sier at det ikke er mulig å gå ned i vekt. Men hvordan veien dit er er forskjellig og jobben for å få det til er forskjellig. For noen kan det gi så dårlig livskvalitet å prøve at man ikke ønsker å ta den jobben. 

Jeg har et helt annet eksempel. Jeg leste om ei som hadde ADHD og slet med å ta medisinene dine daglig. For meg er dette utenkelig, og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er så enkelt som å sette på en alarm og gjøre det. Det betyr ikke at jeg ikke skjønner at alle mennesker ikke fungerer sånn som meg, men det som virker som den enkleste sak i verden for meg trenger ikke å være det for en annen person. 

Man bør se helheten, skjønne at det er forskjell på folk og ikke minst la være å dømme for det virker mot sin hensikt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Men dette handler jo om hvorvidt det er like enkelt for alle. Ingen sier at det ikke er mulig å gå ned i vekt. Men hvordan veien dit er er forskjellig og jobben for å få det til er forskjellig. For noen kan det gi så dårlig livskvalitet å prøve at man ikke ønsker å ta den jobben. 

Jeg har et helt annet eksempel. Jeg leste om ei som hadde ADHD og slet med å ta medisinene dine daglig. For meg er dette utenkelig, og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er så enkelt som å sette på en alarm og gjøre det. Det betyr ikke at jeg ikke skjønner at alle mennesker ikke fungerer sånn som meg, men det som virker som den enkleste sak i verden for meg trenger ikke å være det for en annen person. 

Man bør se helheten, skjønne at det er forskjell på folk og ikke minst la være å dømme for det virker mot sin hensikt. 

Jeg er ikke uenig med deg, men nå snakker jeg om de som sitter på ræva og skylder på gener fordi de prøvde halvhjertet å slanke seg med Nutrilett i 2 måneder i 2017 og sier at det ikke er deres feil samtidig som de spiser potetgull etter middag (satt på spissen). For jo de aller fleste har absolutt forbedringspotensiale når det kommer til å ta bedre valg.

Og det er veldig riktig som du sier at det å utvikle seg kan være tungt og at mange da heller velger å la være. Det er selvfølgelig greit, men hvis man da ikke er fornøyd med situasjonen så må man jo da heller jobbe med å bli det. Jeg opplever derimot sjeldent at de som er fornøyd med egen kropp og helse har noe behov for å unskylde seg eller å påpeke at andre har det så mye enklere, det er mer begrep som følger de som er bitre og misfornøyde. Derfor mener jeg at hvis de likevel har det ille med seg selv så er jo ikke akkurat steget mot å utvikle seg positivt mindre hardt. Kjipt er det uansett.

Poenget mitt er vel egentlig at vi alle kommer i situasjoner hvor vi er ukomfortable i løpet av livet, og da er det faktisk opp til en selv å komme ut av det. At veien er kortere for andre pga gener er ikke relevant. Man har selv et valg og det tar man også om man velger å sitte i sofaen framfor å gå seg en tur. Så kan man selvfølgelig skylde på at man er så sliten eller at det regner eller hva enn det er. Man kan finne en unnskyldning i alt. Men mulighetene er der 😊

Og nei, jeg dømmer absolutt ikke overvektige personlig, men jeg mener at ansvarsfraskrivelse, mangel på selvinnsikt og unskyldninger er djevelens verk uansett hva situasjonen er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja? Jeg kunne faktisk spise hva jeg ville når jeg trente 5-8 ganger i uka, 4 av gangene høy intensitet (organisert trening). Men forskjellen fra meg og f.eks mine litt overvektige foreldre var at jeg ble mett av en porsjon middag. Jeg spiste ikke godteri hver kveld, men holdt det til helga. Ville ikke ødelegge all treningen med dårlig mat, så jeg spiste næringsrikt og ganske bra.

Når jeg skadet meg og ble 100% inaktiv begynte kiloene å legge seg. Jeg la på meg 8-9 kg over 2 år før jeg tok tak, og tenkte at nå må jeg gjøre noe. Jeg spiste samme mengde mat som før, men jeg beveget meg ikke. Har nå gått ned de kiloene igjen kun ved kosthold. Nå er jeg mer forsiktig, for jeg kan ikke bevege meg, og da må jeg tenke over hva jeg spiser :) 

Anonymkode: c44f8...04e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fullt så enkelt og rettferdig er det ikke. Isåfall skulle jeg vært tykk tidligere, og tynnere nå. 

Men for all del, jeg trodde akkurat det samme før jeg erfarte noe annet. 

Anonymkode: aa110...579

Unntakene finnes alltid, men det stemmer for de aller fleste. Sunn mat og mosjon hjelper deg til å holde vekta. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuba skrev (3 timer siden):

Det har jeg ingen gode tall på. Jeg prøver bare å si at for mange tynne er det lett å holde vekten fordi hormoner regulerer sult og metthetsfølelse godt. Jeg er forøvrig slank selv, ikke fordi jeg er så flink eller fordi jeg har god viljestyrke men fordi jeg blir fort mett. 

Dette er jo noe av det mange av oss "sunne og tynne" tenker på da. Mat og hormoner. Hva vi spiser og drikker igjen altså;) 

Anonymkode: f381e...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange tynne er tynne fordi de trente før de fylte 20 og har dermed lettere for å holde vekta nede. Det skal sies at gener har mye å si. Noen vil alltid være brede og man kan ikke punktslanke. Viktig å ha en naturlig kropp. Problemet oppstår når folk bevisst velger bort å spise selv om de er slanke eller lar være å fjerne fett som ikke er hensiktsmessig å beholde. Ikke alle bør ha en bmi på 18, men alle bør trene litt hver dag og mer enkelte dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (26 minutter siden):

Mange tynne er tynne fordi de trente før de fylte 20 og har dermed lettere for å holde vekta nede. Det skal sies at gener har mye å si. Noen vil alltid være brede og man kan ikke punktslanke. Viktig å ha en naturlig kropp. Problemet oppstår når folk bevisst velger bort å spise selv om de er slanke eller lar være å fjerne fett som ikke er hensiktsmessig å beholde. Ikke alle bør ha en bmi på 18, men alle bør trene litt hver dag og mer enkelte dager. 

Spent på kildene på at man har lettere for å holde vekta om man trente før man er 20..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (13 timer siden):

At det skjer hos en del betyr ikke at alle overvektige har hormonforstyrrelser.

Anonymkode: 07b4f...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

addict skrev (2 minutter siden):

Spent på kildene på at man har lettere for å holde vekta om man trente før man er 20..

Jeg også. Jeg trente konkurranseidrett i tenårene og klarte likevel å bli feit. Mange eks-profesjjonelle er også blitt overvektigem

Anonymkode: 07b4f...482

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...