Gå til innhold

Jeg er så redd for framtiden og hater studentlivet, vet ikke hva jeg skal gjøre (J19)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flytta for to uker siden til studenthybel i ny by rett fra vgs og har bare en skikkelig ekkel følelse inni meg… Jeg har ikke kommet overens med faddergruppa i det hele tatt, har ingen venner som har flytta hit, føler meg så ensom og er redd for hvordan jeg kommer til å få det i fremtiden. Blir så ukomfortabel av alkohol og alt ved studentlivet som handler om å rive seg løs og drikke og ha sex. Jeg drikker jo, men hater det. Er også jomfru i en alder av 19, og jeg føler at det er noe galt med meg… Tenker veldig lite på sex og skjønner ikke om det er vanlig å bry seg så lite som jeg gjør eller ikke. Ingen gutter har noen gang vist interesse for meg, selv om jeg vil påstå at jeg ikke er stygg i hvertfall. Føler bare at jeg er et barn inni meg og at jeg ikke er klar for alt dette, studentlivet. Vil bare ha det trygt og komfortabelt samtidig som jeg blir redd når tar meg selv i å nesten isolerer meg selv og få depressive tanker. Vet ikke hva jeg skal gjøre, føler meg så alene og følelsesløs hele tiden, er så redd for fremtiden min. Jeg har alltid tenkt at livet vil bli bedre når jeg blir eldre, når jeg begynner på vgs, når jeg flytter ut, når jeg kjøper min egen leilighet, får jobb osv., men begynner å bli skikkelig redd for at livet aldri vil bli bedre og at jeg ikke ser noen mening i alt dette. Tenk hvis jeg kommer til å bli ensom resten av livet, ikke kjæreste, barn, venner, jobb, hus… Uff mente ikke å skrive så mye, men er så redd og føler alt er galt med meg

Anonymkode: 6d3f0...962

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ingenting galt med deg, dette er helt normale tanker i din livssituasjon.

Men ikke gi opp etter bare 2 uker! Du finner helt sikkert andre på studiet som er som deg. Studentlivet handler først og fremst om å studere, ikke drikke og feste.

Skrevet

Jeg fikk 5,48 i snitt på vgs, lappen på første forsøk, spiller et instrument, er tynn og trener, føler jeg har gjort alt jeg kan for å få et godt liv, men samtidig er det ingen som liker meg utenom familien min, og jeg har ingen plan for hvilket yrke jeg vil få. Skal studere bachelor i psykologi som ikke gir noen jobbmuligheter, og det får meg til å føle meg enda mer usikker på fremtiden min. Er liksom ikke noe motivasjon i å fullføre et studie som ikke gir meg noe…

Skrevet

Føler at alle andre ser meg på en annen måte enn det jeg selv gjør, skjønner jo ikke hvorfor ingen viser interesse for meg eller har lyst til å bli vennen min. Blir nesten paranoid når jeg skal være med andre mennesker

Skrevet

Vet du, jeg holdt meg langt unna fadderuka. Jeg har fått venner uansett, å virker som at de fleste andre også har funnet andre venner etterhvert. Du må ikke være med på fadderuka, du må ikke drikke. Den beste måten å finne likesinnede på er å være seg selv. 

Anonymkode: 6937a...47a

• Liker 2
Skrevet

Eneste som motiverer meg nå er å spise sunt og trene, uten det hadde jeg følt meg helt lost

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Føler at alle andre ser meg på en annen måte enn det jeg selv gjør, skjønner jo ikke hvorfor ingen viser interesse for meg eller har lyst til å bli vennen min. Blir nesten paranoid når jeg skal være med andre mennesker

Tror nok de fleste har hatt slike tanker på et tidspunkt, men det står faktisk ikke et stempel i panna di, å om noen skulle tenke noe rart så er ikke det de riktige menneskene for deg. 
Hvor har du flyttet? 

• Liker 1
Skrevet

Eneste som motiverer meg nå er å spise sunt og trene, uten det hadde jeg følt meg helt lost

Å så BRA at du gjør det! 💪🏼 Har du sjekket om det finnes en aktivitets/idretts gruppe du kunne blitt med på? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror nok de fleste har hatt slike tanker på et tidspunkt, men det står faktisk ikke et stempel i panna di, å om noen skulle tenke noe rart så er ikke det de riktige menneskene for deg. 
Hvor har du flyttet? 

Trondheim

Skrevet

Trondheim

Der kjenner jeg ikke til noe 😅 men det finnes garantert mye du kan finne på med andre som er mer «deg», kanskje noen her kommer med noen tips nå som de ser hvor du er ☺️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å så BRA at du gjør det! 💪🏼 Har du sjekket om det finnes en aktivitets/idretts gruppe du kunne blitt med på? 

Hmm kanskje jeg skulle blitt med på noe sånt. Eneste jeg gjør er å løpe, liker ikke annen sport hehe… Også føler jeg litt at fokuset mitt på å spise sunt begynner å bli litt på den negative siden, jeg blir liksom for opptatt av å kun spise sunt og ikke spise for mye selv om jeg allerede er tynn😶

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hmm kanskje jeg skulle blitt med på noe sånt. Eneste jeg gjør er å løpe, liker ikke annen sport hehe… Også føler jeg litt at fokuset mitt på å spise sunt begynner å bli litt på den negative siden, jeg blir liksom for opptatt av å kun spise sunt og ikke spise for mye selv om jeg allerede er tynn😶

Prøv å ikke gå inn i en slik mørk spiral❤️ Bra kosthold er jo utrolig viktig, men det er også viktig å ikke bikke over. Finner du noen likesinnede på en idrettsgruppe av noe slag så tipper jeg du snart vil finne mennesker som har samme interessene som deg :) ikke gi opp enda! Det er fortsatt tidlig, det er en stor omveltning for mange, å du er garantert ikke den eneste som sitter med en klump i magen. 

• Liker 2
Skrevet

Fadderuka er over om litt, og da begynner hverdagen med forelesninger - det er det du er her for. Hold an med de store avgjørelsene til det har gått et semester, når du har fått merket om faget er interessant og om du trives på universitetet. Det at du ikke går et profesjonsstudium betyr ikke at det er noen framtid i det, men det tar litt mer tid å finne ut hva man vil bli. NTNUI har løpegrupper. Linjeforeninga på psykologi har kor og faglige arrangementer. 

Anonymkode: 14caa...50f

• Liker 2
Skrevet

Vil starte med å skrive at det er normalt å være jomfru når man er 19. Jeg har datet fem jomfruer som var eldre enn deg og har flere venninner som er det. Mange som ikke drikker eller fester, men de legger du naturligvis ikke merke til i fadderuka. De kan du lettere bli kjent med i kollokvier osv. Det spørs selvfølgelig litt på studiet. Ellers er idrett og andre interesdeorganisasjoner fine måter. Liker du løping er det supert å finne en gruppe å ta langturer med. 

En siste ting. Jeg presset meg gjennom et studie jeg egentlig ikke ville gå før jeg byttet til noe annet. Er du ikke klar for studiet så er du ikke det. Ingen skam å snu, men gi det en sjanse.🤗

• Liker 1
Skrevet

Gå helhjertet inn et semester, se om det blir bedre. Blir det ikke det så slutter du etter jul.

Anonymkode: ff2c8...24e

• Liker 1
Skrevet

Og en hemmelighet: Nesten alle føler det sånn som deg når de starter å studere, spesielt hvis man er rett fra vgs.

Anonymkode: ff2c8...24e

• Liker 2
Skrevet

Nå er det hundre år siden jeg var student og med på fadderuke, men de få fest-arrangementene jeg orket å være med på, ga meg ikke nye venner. Men heldigvis var det andre aktiviteter den første tida enn kun fester. Det var div utflukter uten alkohol involvert, og da var det bedre anledning til å prate og bli kjent og dermed få venner.

To uker er kort tid, gi det en sjanse! Et stort studentmiljø som Trondheim kan by på  mange aktiviteter/grupper. Vil tro du finner noe både sportslig og musikalsk å være med på. Prøv å ha øynene med deg i forelesningssalen, og se om noen ser ut til å være 'alene' og ikke kjenne så mange. Innstill deg på å småprate litt i pausene. 

Det er heeeelt normalt å føle seg litt fortapt i starten ❤️

Lykke til med studentlivet 😊

• Liker 2
Skrevet

Fadderuka er straks over. Da begynner studentlivet. Trondheim bugner av studietilbud! Mange ulike idrettsgrupper og det ville overraske meg stort om det ikke er en løpegruppe. I tillegg er det mange andre grupper du kan være med i. Hva annet liker du/er interessert i? Ny hobby? Du må ikke drikke. Flere jeg studerte med drakk aldri. 

Å føle seg ensom og alene i en by der du ikke kjenner noen er nok ganske vanlig. Jeg tror du vil finne din flokk i Trondheim om du bare tørr å lete etter den. Jeg ønsker at du etter hvert får en like fin studietid i den byen som det jeg fikk for snart 30 år siden!

Anonymkode: 6c962...091

• Liker 1
Skrevet

Det er også ulike studentorkestre du kan være med i.

Anonymkode: 6c962...091

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvor studerer du? Det er jo litt forskjell fra sted til sted, men spesielt i Trondheim hvor jeg studerte og nå tar doktorgrad er det veldig mange muligheter for folk som ikke liker faddergreiene.

Bare for å illustrere, Studentersamfundet’s frivillige har gjort det til sport å gjøre narr av hvor drøy og barnslig fadderperioden og linjeforeningsfolk er.

De fleste steder har en masse organisasjoner en kan melde seg med i for å finne venner. 

Anonymkode: b4c7b...f44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...