AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #1 Skrevet 18. august 2021 Litt sjokka etter en opplevelse i dag. Var for å kjøpe ny mobil, og kjøpte i tillegg litt (mye) ekstrautstyr. Endel av dette utstyret krevde at jeg måtte laste ned diverse programvare fra nettet. Han brukte mye tid på å forsikre seg om: Forstår du dette? Skjønner du dette? Synes du dette er vanskelig? WTF? Jeg er 59 år. Og ser vel ut som jeg er sånn cirka på den alderen. "Guttungen" som solgte meg dette, var vel rundt 25. Da han ble født, hadde jeg allerede vært på nettet i flere år. Jeg var på nettet før han i det hele tatt var påtenkt. Han var hyggelig, og egentlig en flink selger. Men jeg kjente jeg ble litt provosert over at han behandlet meg som om jeg var 97 år, og helt hjelpesløs. En ting er å være behjelpelig og informere om produktene. En helt annen ting er å behandler voksne kvinner (voksne, altså ikke gamle) kvinner som om de var analfabeter og i tillegg stokk dumme. Da lurer jeg på dette: Tror 2000-generasjonen at vi som har vært på nettet siden tidlig på 90-tallet er helt fossile? Tror de ikke vi har fått med oss noe som helst de nesten 30 årene vi har vært på nett? Anonymkode: 909a1...6ff 19
herremann Skrevet 18. august 2021 #2 Skrevet 18. august 2021 Majoriteten på din alder er rimelig talentløse med teknologi. Så snart det er en liten ting er det rett på tlf til sønn/svigersønn. 34
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #3 Skrevet 18. august 2021 Han var nok bare opptatt av å være hjelpsom og gi god service. Jeg er like gammel som deg og opplever aldri det du beskriver her. Anonymkode: 20b96...179 9
Pippi Lotta Skrevet 18. august 2021 #4 Skrevet 18. august 2021 Det er mange mye yngre en deg som synes sånt er vanskelig. Han prøvde nokk bare og gi god cervis, og så forsto han ikke at du kunne koble det til alder. 11
Gjest Blondie65 Skrevet 18. august 2021 #5 Skrevet 18. august 2021 Husk at du kan ha helt forskjellig kunnskap enn neste som kjøper. Selv om jeg verken er redd for tenkologi og har vært på internett siden den gang vi måtte ringe opp med modem via telefonlinje, er dette med nettilkobling og Wifi noe av det jeg sliter mest med. Jeg har ingen problemer med å bygge en PC fra grunnen, men blir helt satt ut av feilmeldinger i Windows som skal fortelle meg at "nettverksadapteret virker ikke" - når det egentlig er linjen som er død, ledningen som er ute av veggen eller lignende. Så selv om jeg selvsagt mener at kundeservice ikke skal være nedlatende betyr ikke det at alle som kommer til hans butikk kan sette opp en telefon. Jeg kjenner folk som er yngre enn meg som svimer av ved tanken.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #6 Skrevet 18. august 2021 Min erfaring er at folk på i 20-årene tror at vi over 30 var unge en gang på 90-tallet alle sammen. Anonymkode: cb1bc...240 7
Gjest Saph Skrevet 18. august 2021 #7 Skrevet 18. august 2021 Det er bedre at de er litt for hjelpsomme enn det motsatte.
Tiuren Skrevet 18. august 2021 #8 Skrevet 18. august 2021 Han må huske på hvem som oppfant internett... Og vi som har EDB-kurs og alt mulig 9
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #9 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Litt sjokka etter en opplevelse i dag. Var for å kjøpe ny mobil, og kjøpte i tillegg litt (mye) ekstrautstyr. Endel av dette utstyret krevde at jeg måtte laste ned diverse programvare fra nettet. Han brukte mye tid på å forsikre seg om: Forstår du dette? Skjønner du dette? Synes du dette er vanskelig? WTF? Jeg er 59 år. Og ser vel ut som jeg er sånn cirka på den alderen. "Guttungen" som solgte meg dette, var vel rundt 25. Da han ble født, hadde jeg allerede vært på nettet i flere år. Jeg var på nettet før han i det hele tatt var påtenkt. Han var hyggelig, og egentlig en flink selger. Men jeg kjente jeg ble litt provosert over at han behandlet meg som om jeg var 97 år, og helt hjelpesløs. En ting er å være behjelpelig og informere om produktene. En helt annen ting er å behandler voksne kvinner (voksne, altså ikke gamle) kvinner som om de var analfabeter og i tillegg stokk dumme. Da lurer jeg på dette: Tror 2000-generasjonen at vi som har vært på nettet siden tidlig på 90-tallet er helt fossile? Tror de ikke vi har fått med oss noe som helst de nesten 30 årene vi har vært på nett? Anonymkode: 909a1...6ff Da kan jeg informere deg om at jeg er i 40 årene og trenger slike omstendige forklaringer når det kommer til nett og denslags. Jeg er litt lei av at det "bare" er å.. for det er det aldri. Så takk til høflige ansatte som forklarer ting ordentlig. Anonymkode: ed69a...53c 9
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #10 Skrevet 18. august 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Min erfaring er at folk på i 20-årene tror at vi over 30 var unge en gang på 90-tallet alle sammen. Anonymkode: cb1bc...240 Haha, ja. Jeg er 31, og lillesøsteren min som er 10 år yngre snakker stadig som om jeg gikk på ungdomsskolen på 90-tallet. Anonymkode: d3868...8a6 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #11 Skrevet 18. august 2021 herremann skrev (10 minutter siden): Majoriteten på din alder er rimelig talentløse med teknologi. Så snart det er en liten ting er det rett på tlf til sønn/svigersønn. Så fordi din svigermor er hjelpesløs på teknologi, betyr det at alle kvinner på samme alder er like hjelpesløse? En av mine beste venner er IT-ansvarlig i en av Norges største bedrifter. Hun er 2 år yngre enn meg, altså knapt 58 (kjent fjes også i media). Ringte henne for å fortelle, og hun lo godt og fortalte at hun hadde vært ute for det samme. Lurer litt på om menn i samme alder får tilsvarende "barneskoleopplæring" når de handler? Anonymkode: 909a1...6ff 11
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #12 Skrevet 18. august 2021 For å være ærlig så antar jeg at yngre folk kan mer om data / teknologi enn yngre, og at menn kan mer enn damer. Og jevnt over er det jo slik, selv om det er store individuelle forskjeller. At en selger tar utgangspunkt i at kunden kan lite er vel fornuftig, selv om det kanskje kan være feilaktig. Det er ikke lett for dem heller. Jeg har jobba med teknisk support - og fått kjeft for både å ha antatt for mye og for lite kunnskap. Anonymkode: 59cd0...d4e 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #13 Skrevet 18. august 2021 Det er nok mange som gjør sånt, ja. Selgeren prøvde kanskje også å få til et mersalg. Hadde han satt opp mobilen din, overført kontakter fra den gamle telefonen osv, måtte du nok betalt ekstra for dette Anonymkode: 3c562...8e2
Tiuren Skrevet 18. august 2021 #14 Skrevet 18. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så fordi din svigermor er hjelpesløs på teknologi, betyr det at alle kvinner på samme alder er like hjelpesløse? En av mine beste venner er IT-ansvarlig i en av Norges største bedrifter. Hun er 2 år yngre enn meg, altså knapt 58 (kjent fjes også i media). Ringte henne for å fortelle, og hun lo godt og fortalte at hun hadde vært ute for det samme. Lurer litt på om menn i samme alder får tilsvarende "barneskoleopplæring" når de handler? Anonymkode: 909a1...6ff De trenger ikke engang være fult så voksne.... er man over 45 så holder det 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #15 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Litt sjokka etter en opplevelse i dag. Var for å kjøpe ny mobil, og kjøpte i tillegg litt (mye) ekstrautstyr. Endel av dette utstyret krevde at jeg måtte laste ned diverse programvare fra nettet. Han brukte mye tid på å forsikre seg om: Forstår du dette? Skjønner du dette? Synes du dette er vanskelig? WTF? Jeg er 59 år. Og ser vel ut som jeg er sånn cirka på den alderen. "Guttungen" som solgte meg dette, var vel rundt 25. Da han ble født, hadde jeg allerede vært på nettet i flere år. Jeg var på nettet før han i det hele tatt var påtenkt. Han var hyggelig, og egentlig en flink selger. Men jeg kjente jeg ble litt provosert over at han behandlet meg som om jeg var 97 år, og helt hjelpesløs. En ting er å være behjelpelig og informere om produktene. En helt annen ting er å behandler voksne kvinner (voksne, altså ikke gamle) kvinner som om de var analfabeter og i tillegg stokk dumme. Da lurer jeg på dette: Tror 2000-generasjonen at vi som har vært på nettet siden tidlig på 90-tallet er helt fossile? Tror de ikke vi har fått med oss noe som helst de nesten 30 årene vi har vært på nett? Anonymkode: 909a1...6ff Haha😂samme følelse vi unge føler oss når de som er eldre er feks belærende/nedlatende eller tror vi er helt talentløse på enkelte områder Anonymkode: 872de...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #16 Skrevet 18. august 2021 Du er nok langt over snittet når det gjelder teknologi. Jeg er i 20-årene og blir stadig vekk sjokkert over mangel på basic innsikt i teknologi hos mine kollegaer i 50-60 årene. Anonymkode: 40ebd...ff9 4
Tiuren Skrevet 18. august 2021 #17 Skrevet 18. august 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Haha😂samme følelse vi unge føler oss når de som er eldre er feks belærende/nedlatende eller tror vi er helt talentløse på enkelte områder Anonymkode: 872de...ef4 Men det er dere jo, men det kommer seg når dere får litt mer erfaring 😄 Men vi gamliser skal huske på at av "alder og visdom" er det bare den ene som kommer av seg selv.....
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #18 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er nok langt over snittet når det gjelder teknologi. Jeg er i 20-årene og blir stadig vekk sjokkert over mangel på basic innsikt i teknologi hos mine kollegaer i 50-60 årene. Anonymkode: 40ebd...ff9 Da er vi fra forskjellige miljøer. Samtlige av mine venner - både kvinnelige og mannlige - på min alder, er høyst oppegående. Det har nok med nivået på utdannelse og jobberfaring å gjøre. Jeg ser ikke ned på mine jevnaldrende som "ikke skjønner bæret", men jeg liker ikke å bli behandlet som en dust fordi noen unge har fordommer og dermed generaliserer (hele) min generasjon. ts Anonymkode: 909a1...6ff 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #19 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): For å være ærlig så antar jeg at yngre folk kan mer om data / teknologi enn yngre, og at menn kan mer enn damer. Og jevnt over er det jo slik, selv om det er store individuelle forskjeller. At en selger tar utgangspunkt i at kunden kan lite er vel fornuftig, selv om det kanskje kan være feilaktig. Det er ikke lett for dem heller. Jeg har jobba med teknisk support - og fått kjeft for både å ha antatt for mye og for lite kunnskap. Anonymkode: 59cd0...d4e Det kommer vel litt an på hva du legger i begrepet "kan mer om data / teknologi". Slik jeg tolker denne setningen så er begrepet data og teknologi to vidt forskjellige arenaer. Å kunne data handler i dag om å kjenne GUIen(grafiske brukergrensesnittet) mens det å kunne teknologien som innebærer å faktisk forstå seg på hvordan komponenter er satt sammen. Å kjenne det grafiske brukergrensesnittet på dagens enheter tviler jeg ikke et sekund på at de yngre kan best, dette fordi de ikke gir slipp på enhetene et sekund i løpet av en hel dag. Men teknologien bak er det ikke mange unge eller voksne som egentlig kan så mye om. Hardware som software. Anonymkode: 13f5a...5dc 3
Gjest tarantulla Skrevet 18. august 2021 #20 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ser ikke ned på mine jevnaldrende som "ikke skjønner bæret", men jeg liker ikke å bli behandlet som en dust fordi noen unge har fordommer og dermed generaliserer (hele) min generasjon. ts Anonymkode: 909a1...6ff Helt enig - det er litt irriterende, og definitivt ageism. Men så er det så morsomt når man avslører at man kan langt mer enn de trodde. De blir så rare i ansiktene sine 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå