Gå til innhold

Lav forbrenning/sparebluss - ønske om vektøkning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt trengte jeg å gå ned i vekt for noen år siden. Den dag i dag ser jeg at jeg bare gjorde feil i vektnedgangen - spiste for lite over lengre tid, og kiloene raste av. Den dag i dag har jeg normal BMI, dog i det lavere skiktet. Jeg har et sterkt ønske om å gå litt opp i vekt, da jeg føler meg for tynn til tross for normal BMI. Problemet er at jeg har hørt så utrolig mye forskjellig om dette. Jeg teller ikke kalorier lenger, men vet sånn noenlunde at jeg ligger på 1200-1500 kcal per dag, med en høyde på knappe 152 cm. Hvordan bør jeg gripe det an? Min største frykt er at jeg skal rase opp i vekt fordi jeg muligens har lagt på for lavt kaloriinntak over mange år, og at jeg dermed har lav forbrenning. Jeg jogger 3 dager i uken og går på fjellet de øvrige dagene. Jeg har veldig god kondisjon, men har ikke muskler/muskelmasse. 

Anonymkode: 7ccb5...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det forsiktig og følg med på vekta. Øk inntaket med ca 150 kcal ekstra per dag, og finn ulike alternativer som oppfyller dette. For eksempel en liten brødskive med pålegg, er stooort glass melk, en yoghurt, mer pålegg enn vanlig, bittelitt mer pasta enn vanlig.. Går vekta veldig fort opp bør du nok redusere litt. Det er ikke farlig å justere litt, så lenge du er konsekvent, ikke går for fort frem og følger med på vekta. Ikke ha hastverk. 

Hvis du etter en måned ser at det går for sakte øker du inntaket litt til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kort fortalt trengte jeg å gå ned i vekt for noen år siden. Den dag i dag ser jeg at jeg bare gjorde feil i vektnedgangen - spiste for lite over lengre tid, og kiloene raste av. Den dag i dag har jeg normal BMI, dog i det lavere skiktet. Jeg har et sterkt ønske om å gå litt opp i vekt, da jeg føler meg for tynn til tross for normal BMI. Problemet er at jeg har hørt så utrolig mye forskjellig om dette. Jeg teller ikke kalorier lenger, men vet sånn noenlunde at jeg ligger på 1200-1500 kcal per dag, med en høyde på knappe 152 cm. Hvordan bør jeg gripe det an? Min største frykt er at jeg skal rase opp i vekt fordi jeg muligens har lagt på for lavt kaloriinntak over mange år, og at jeg dermed har lav forbrenning. Jeg jogger 3 dager i uken og går på fjellet de øvrige dagene. Jeg har veldig god kondisjon, men har ikke muskler/muskelmasse. 

Anonymkode: 7ccb5...92d

Bra tips over!

Og du har ikke ødelagt forbrenningen din. En studiegjennomgang gjort i 2016 fant at forbrenningen ikke er ødelagt etter at selv anoreksipasienter når normalvekt igjen. Så det finnes få holdepunkter for ødelagt forbrenning i forskningen.

https://esmed.org/MRA/mra/article/view/908

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...