Gå til innhold

Hvilke grønnsaker er MINST giftige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så mange grønnsaker er giftige for oss mennesker, fordi de inneholder Antinæringsstoffer. Kål, bønner og soya er eksempler på veldig giftige grønnsaker. Men alle grønnsaker er giftige for oss i varierende grad.

Men siden jeg ikke vil utelukke ALLE grønnsaker fra kostholdet, hvilke grønnsaker er MINST giftige og inneholder MINST antinæringsstoffer?

Anonymkode: 46156...23b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er merekelig at du vet hvilke som er "giftige" uten å vite hvilke som ikke er det. Klarer du å google det ene, så klarer du vel å google det andre?

Jeg spiser de grønnsakene jeg har lyst på og lever helt fint med det. :)

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker en god tommelfingerregel er å se på om planten er trygg i sin opprinnelige form. Da kan vi regne med at de fleste bær er trygge, og de er jo også fra plantens side ment å spises for at frøene skal spres. Ting som er giftige i opprinnelig form, som mandler, bør man kanskje ligge unna eller i hvert fall begrense.

Anonymkode: 23bf4...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (6 minutter siden):

Jeg syns det er merekelig at du vet hvilke som er "giftige" uten å vite hvilke som ikke er det. Klarer du å google det ene, så klarer du vel å google det andre?

Jeg spiser de grønnsakene jeg har lyst på og lever helt fint med det. :)

JEG vet ikke hvilke som er giftige. Derav linket forskningsartikkel som nevner eksempler på de MEST giftige grønnsakene, samt at ALLE grønnsaker er giftige i varierende grad. Men ikke hvilke som er MINST giftige, som er temaet for denne tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

JEG vet ikke hvilke som er giftige. Derav linket forskningsartikkel som nevner eksempler på de MEST giftige grønnsakene, samt at ALLE grønnsaker er giftige i varierende grad. Men ikke hvilke som er MINST giftige, som er temaet for denne tråden.

Og du leste (og forstod innholdet i) hele artikkelen?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (49 minutter siden):

Og du leste (og forstod innholdet i) hele artikkelen?

Er ikke de fleste grønnsaker NETTO helsefremmende? Bare fordi noe inneholder stoffer som i store mengder kan være giftig, så vil kroppen fint klare å kvitte seg med stoffer som er under gitte grenseverdier uten å ta skade av det.

EDIT: Feil sitat 😅

Endret av Sandum.PT
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så mange grønnsaker er giftige for oss mennesker, fordi de inneholder Antinæringsstoffer. Kål, bønner og soya er eksempler på veldig giftige grønnsaker. Men alle grønnsaker er giftige for oss i varierende grad.

Men siden jeg ikke vil utelukke ALLE grønnsaker fra kostholdet, hvilke grønnsaker er MINST giftige og inneholder MINST antinæringsstoffer?

Har du egentlig lest hele artikkelen,eller er du en av de som kun leser overskriften? Heller vel mot det siste,for hadde du lest hele hadde du ikke treng å opprette denne tråden

Anonymkode: 95c7d...b58

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (34 minutter siden):

Er ikke de fleste grønnsaker NETTO helsefremmende? Bare fordi noe inneholder stoffer som i store mengder kan være giftig, så vil kroppen fint klare å kvitte seg med stoffer som er under gitte grenseverdier uten å ta skade av det.

EDIT: Feil sitat 😅

Ja, jeg stusset litt på at du siterte meg, der, men jeg tror vi mener omtrent akkurat det samme. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er grønnsaker man kan spise i rå form. Agurk, tomat, paprika, avokado f.eks, som ikke er bitter men smaker godt.

Anonymkode: ca3e0...37a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde lest hele artikkelen, hadde du sett at du kan spise alle grønnsaker. Spis mye grønnsaker og variert, men du bør selvsagt ikke bare spise utelukkende én matvare. 

Anonymkode: a9979...379

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...