Gå til innhold

Hunden får mat kun om kvelden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Linny111
Just now, MissPierce said:

Ja 😂🙈

Men det er faktisk genetisk hos rundt 25% hos Labrador, de føler ikke metthetsfølelse som normalt. 

https://www.cam.ac.uk/research/news/genetic-variant-may-help-explain-why-labradors-are-prone-to-obesity

https://pethelpful.com/dogs/Obesity-Appetite-and-a-Mutation-in-Labrador-Retrievers

Jepp, har lest meg opp på det, og hunden vår må være en av dem. Synes jo synd på henne, men det er så mange tjukke labradorer der ute. Hun er heldigvis ikke SÅ interessert i å stjele mat, og det er lett å trene henne når hun ville solgt sjela si for én tørrfôrbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Linny111 skrev (2 minutter siden):

Jepp, har lest meg opp på det, og hunden vår må være en av dem. Synes jo synd på henne, men det er så mange tjukke labradorer der ute. Hun er heldigvis ikke SÅ interessert i å stjele mat, og det er lett å trene henne når hun ville solgt sjela si for én tørrfôrbit.

Får vondt av de selv, må være fælt å gå rundt og aldri bli ordentlig mett. Å ja, det er mange chubby labber. 

Godt hun er lettlært 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 7 år får en gang om dagen, rundt kl. 18. Dette har han fått siden han var unghund, og han er frisk og sunn og har alltid hatt en god vekt. Han er ikke så matglad, og spiser bare når han er sulten. Dersom jeg gir en halv porsjon om dagen, så er han ikke sulten nok til å ville spise om kvelden. Og da ender han opp med å bare spise en halv porsjon for hele døgnet. Det er derfor bedre å bare gi hele porsjonen på en gang, så får han nok mat totalt. 

Anonymkode: 80f63...3a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hat maten stående fra døgnet rundt og spiser når han vil. Han får ca samme mengde hver dag om han tømmer matskål, men ikke hver dag han spiser noe særlig. Vært sånn etter den første valpetiden

Anonymkode: 46b4b...b36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Tusen takk for mange gode tips og råd om måltider til hunden. Jeg fikk iallfall mye god nytte av alle svar her🙂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 g.her. må bare passe på å ikke drive med aktivitet rett etter mat. (vent ca 1.time) spesielt om den har stor buk. Dette for å unge magedreining som er dødelig. 

Anonymkode: bfcf1...83e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/14/2021 at 9:39 AM, AnonymBruker said:

Venninna mi sin hund spiser hele porsjonen sin med mat på kvelden. Det betyr at han går hele dagen uten å spise.  Jeg synes det høres litt rart ut, men dette er kanskje vanlig? 🤔 Er det ikke bedre for hunden at maten blir mer fordelt i løpet av døgnet, eller tar jeg feil? 

Anonymkode: c101e...d89

Det vanligste er to ganger. En gang er ikke feil, det kan være veldig fornuftig hvis hunden har lite appetitt. 

Anonymkode: 394ab...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund får også mat bare en gang til dagen, hun vil kun spise på kvelden, vært sånn siden hun var valp. Prøvde i mange måneder å tilby mat på morgenen også, men endte da opp med å kaste mye mat (hun spiser råfor og jeg liker ikke å sette det tilbake i kjøleskapet etter at det har vært i romtemperatur). Hun har en skal tørrfor på kjøkkenet som hun så godt som aldri spiser av og hun prøver aldri å spise ting hun finner ute heller.

Anonymkode: cc8ad...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår har alltid mat i skåla. Hun spiser stort sett på kvelden. Da har hun nok gitt opp å få noe mer spennende. 

Anonymkode: ddb67...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min hund får også mat bare en gang til dagen, hun vil kun spise på kvelden, vært sånn siden hun var valp. Prøvde i mange måneder å tilby mat på morgenen også, men endte da opp med å kaste mye mat (hun spiser råfor og jeg liker ikke å sette det tilbake i kjøleskapet etter at det har vært i romtemperatur). Hun har en skal tørrfor på kjøkkenet som hun så godt som aldri spiser av og hun prøver aldri å spise ting hun finner ute heller.

Anonymkode: cc8ad...479

Hei

Dette er akkurat situasjonen hos oss også. En 3 år tibetansk terrier. Vi prøvde alt,  og til med foring ute på tur om dagen med tørrfor, og vom om kvelden ved 20 eller 21-tiden. Nå har hun en liten skål med tørrfor stående hele dagen og spiser av og til litt av dette. På kvelden ca 20 til 20.30 får hun vom og dette spiser hun. Tillegg på kvelden må også kose seg med noe å gnage/tygge på før sengetid.

Endret av HildegunnSta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissPierce skrev (På 14.8.2021 den 20.10):

Min får 3 ganger om dagen. Det funker best for han. Om han ikke får noe på kvelden, så spyr han magesyre om morgenen. Noen få ganger spiser han ikke opp, og da står det bare til neste måltid. Noen få ganger trenger han enda mer mat, og da får han det. 

Man finner ut hva som passer sin hund. 

Om hunden er ram til å stjele mat, og sluke alt den kommer over på ute. Kan man prøve å gi flere måltider. For det kan være tegn på at det er for lenge mellom måltidene. 

Har også hatt en sånn hund. Kastet opp om det ble lenge uten mat. Ble så vant til å fore tre ganger om dagen at jeg fortsatt gjør det til tross for at den hunden døde i 2021. En av hundene jeg har nå sliter med å få i seg nok mat. Han er rimelig mager og kan ikke få større måltider enn han får nå. Så å fore han en gang om dagen er helt uaktuelt. Den andre hunden er typ evig sulten, så han synes det er topp med tre mindre måltider.

Anonymkode: e4627...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2021 den 10.41):

Min hund har matskålen med tørrfôr stående fremme hele dagen. Hun forsyner seg først av den på kvelden. Spiser noen ganger alt, lar ofte noe være igjen. Om det spiller noen rolle, så er det snakk om en normalvektig chihuahua som er frisk og rask. 

Anonymkode: 7c5c2...f24

Min er en toypuddel. Hun har tørrfôr fremme hele dagen, men spiser kun om kvelden. Fin vekt og hun er også frisk og rask. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fôrer hundene mine tre ganger i døgnet, men de spiser stort sett bare to ordentlige måltid. Ser helst at de får i seg litt om morgenen, for ellers har de en tendens til å kaste opp galle i løpet av formiddagen.

Hvis vi drar på en aktivitet (jakthunder) så går de også tom hvis de ikke har spist siden kvelden før. De spiser da gress og krekling har jeg sett. De får våtfôr beregnet på restitusjon underveis i jakta hvis vi er ute i flere timer. 

Måltidene varierer alt etter aktivitetsnivå, og det er ro i en time eller to etter måltidene. 

Anonymkode: 97f97...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fôrer hundene mine tre ganger i døgnet, men de spiser stort sett bare to ordentlige måltid. Ser helst at de får i seg litt om morgenen, for ellers har de en tendens til å kaste opp galle i løpet av formiddagen.

Hvis vi drar på en aktivitet (jakthunder) så går de også tom hvis de ikke har spist siden kvelden før. De spiser da gress og krekling har jeg sett. De får våtfôr beregnet på restitusjon underveis i jakta hvis vi er ute i flere timer. 

Måltidene varierer alt etter aktivitetsnivå, og det er ro i en time eller to etter måltidene. 

Anonymkode: 97f97...5d8

Hei,

Ja det er riktig at de kan kaste opp galle dersom det går minst 12 timer siden siste måltid. Derfor starter dagen for Minni med noe hun liker veldig godt nemlig en skive hvitost, norvegia eller skinke for at hun ikke skal gå å være uvel til måltidet hun vil ha. Hun får en ren ny skål med nytt tørrfor hver dag som står fremme fra morgenen til kvelden og kan spise når hun vil  men av og til spiser hun og av og til ikke.  Om kvelden får hun alltid vom. Videre senere på kvelden tyggeben og annen hundesnaks. Sover godt hele natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya3 skrev (4 timer siden):

Min er en toypuddel. Hun har tørrfôr fremme hele dagen, men spiser kun om kvelden. Fin vekt og hun er også frisk og rask. 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Linny111 skrev (På 16.8.2021 den 1.14):

Eller at man har labrador 😂 Tror hunden min kunne spist 24/7 om hun hadde fått lov. Hun har aldri takket nei til mat. Viktig å veie opp og passe på at hun ikke spiser for mye.

Hahahaha! Min er 25% labrador, og tror også hun kunne blitt veldig fet med fri tilgang på mat. Fôrer så vi opprettholder vekten +/-1 kg (labradorstørrelse), så mer/mindre næring avh. av dagens aktivitetsnivå. 

- Hunden er 8 år gammel, og nylig takket hun nei til kveldsmat for første gang i sitt liv! Jeg ble bekymret, men til morgenen var appetitten tilbake. 

Spiser kl 730 og kl 1930. Også for å forebygge magedreining (tar det alltid rolig en liten times tid etter fôring av samme grunn).

Merker jeg er litt redd for å skrive helt normale ting her, ser mange er veldig slemme. Heldigvis er her også mange balanserte og konstruktive folk som kan være uenige uten å håne og hetse. 

Endret av soulma
Omformulering for å presisere at HER er det masse bra folk også, så d kommer tydeligere frem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har fått mat 1 gang for dagen i stort sett alle årene jeg har eid han. Det fungerer greit for han. Godbiter får han gjennom dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...