AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #1 Del Skrevet 13. august 2021 Hei, noen andre som har opplevd og få høye b12 verdier som er på over 1400? Blir sinnsykt beskymret over det eg leser på nettet.. Anonymkode: b908a...266 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #2 Del Skrevet 13. august 2021 Snakk med legen din Anonymkode: 2e4e4...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #3 Del Skrevet 13. august 2021 Hadde det vært alvorlig hadde du vært innlagt på sykehus nå. Ikke vært i stand til å sitte på kg Anonymkode: ae8e9...f18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #4 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hei, noen andre som har opplevd og få høye b12 verdier som er på over 1400? Blir sinnsykt beskymret over det eg leser på nettet.. Anonymkode: b908a...266 Har du et uvanlig kosthold? Inntar du mye melkeprodukter feks? Jeg har også veldig høye B12-verdier, og jeg inntar mye melkeprodukter som inneholder mye B12. Hva leste du på nettet? Anonymkode: 8b934...6e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #5 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du et uvanlig kosthold? Inntar du mye melkeprodukter feks? Jeg har også veldig høye B12-verdier, og jeg inntar mye melkeprodukter som inneholder mye B12. Hva leste du på nettet? Anonymkode: 8b934...6e0 Hun leste vel dette, de fleste vet jo dette. Høye vitamin B12 -verdier (>1000 pmol/L) sees ved Vitamin B12 -behandling, særlig kort tid etter parenteral tilførsel. Høye verdier kan også sees ved hematologiske kreftformer som kronisk myeologen leukemi, kronisk og akutt leversykdom og ved kronisk og akutt nyresykdom. Høy B12 ses oftest ved avansert sykdom, og høy B12 hos en asymptomatisk pasient trenger sjelden videre oppfølging. Anonymkode: e23e7...208 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #6 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun leste vel dette, de fleste vet jo dette. Høye vitamin B12 -verdier (>1000 pmol/L) sees ved Vitamin B12 -behandling, særlig kort tid etter parenteral tilførsel. Høye verdier kan også sees ved hematologiske kreftformer som kronisk myeologen leukemi, kronisk og akutt leversykdom og ved kronisk og akutt nyresykdom. Høy B12 ses oftest ved avansert sykdom, og høy B12 hos en asymptomatisk pasient trenger sjelden videre oppfølging. Anonymkode: e23e7...208 https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/vitamin-b12/ Glemte linken. Anonymkode: e23e7...208 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #7 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun leste vel dette, de fleste vet jo dette. Høye vitamin B12 -verdier (>1000 pmol/L) sees ved Vitamin B12 -behandling, særlig kort tid etter parenteral tilførsel. Høye verdier kan også sees ved hematologiske kreftformer som kronisk myeologen leukemi, kronisk og akutt leversykdom og ved kronisk og akutt nyresykdom. Høy B12 ses oftest ved avansert sykdom, og høy B12 hos en asymptomatisk pasient trenger sjelden videre oppfølging. Anonymkode: e23e7...208 Takk! Hva betyr dette? "høy B12 hos en asymptomatisk pasient trenger sjelden videre oppfølging." Hva er asymptomatisk, og hvordan vet man at man er asymptomatisk? Anonymkode: 8b934...6e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #8 Del Skrevet 13. august 2021 Er det slik at legen alltid skal utrede pasienter med veldig høye B12-verdier, for å finne ut om pasienten er asymptomatisk eller ikke? Anonymkode: 8b934...6e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #9 Del Skrevet 13. august 2021 Leversykdom, myeloproliferativ sykdom og kreft kan øke haptokorrinkonsentrasjonen og gi høye serumkobalaminverdier (> 800 pmol/l) (1). Det er derfor anbefalt å utrede nyoppstått høy serumkobalaminkonsentrasjon som ikke skyldes tilskudd (5). https://tidsskriftet.no/2020/05/fra-laboratoriet/utredning-av-kobalaminstatus Jeg har ikke fått høre noe om utredning... Har du, ts? Anonymkode: 8b934...6e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #10 Del Skrevet 13. august 2021 Ts her. legen skal ta en blodprøve til uka, husker ikke helt hva prøve det var. Er og henvist til mr av mageregion. Må vere lov å spørre spørsmål på kg uten at folk skal komme med «Hadde det vært alvorlig hadde du vært innlagt på sykehus nå. Ikke vært i stand til å sitte på kg» Anonymkode: b908a...266 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #11 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har du et uvanlig kosthold? Inntar du mye melkeprodukter feks? Jeg har også veldig høye B12-verdier, og jeg inntar mye melkeprodukter som inneholder mye B12. Hva leste du på nettet? Anonymkode: 8b934...6e0 Nei eg har levd melkefritt i en periode på 6mnd, nettop begynt og spise melkeprodukt igjen.. Så vil ikkje tro dette er årsaken til forhøyet nivå av b12. Anonymkode: b908a...266 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #12 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts her. legen skal ta en blodprøve til uka, husker ikke helt hva prøve det var. Er og henvist til mr av mageregion. Må vere lov å spørre spørsmål på kg uten at folk skal komme med «Hadde det vært alvorlig hadde du vært innlagt på sykehus nå. Ikke vært i stand til å sitte på kg» Anonymkode: b908a...266 Takk for informasjon! Det er veldig bra at legen følger opp og utreder. Håper at det ikke er noe galt Jeg er enig med deg. Det finnes jo flere alvorlige sykdommer som ikke akkurat gjør oss kritisk syk øyeblikkelig. Anonymkode: 8b934...6e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #13 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for informasjon! Det er veldig bra at legen følger opp og utreder. Håper at det ikke er noe galt Jeg er enig med deg. Det finnes jo flere alvorlige sykdommer som ikke akkurat gjør oss kritisk syk øyeblikkelig. Anonymkode: 8b934...6e0 Ja altså, nå har eg vert syk i flere mnd.. og fastlegen har ikkje tatt tak i noe annet en da de forhøyede b12 verdiene dukket opp.. Så ble litt overasket. Men krysser fingrene for at d ikke er noe galt 😊 Anonymkode: b908a...266 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #14 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei eg har levd melkefritt i en periode på 6mnd, nettop begynt og spise melkeprodukt igjen.. Så vil ikkje tro dette er årsaken til forhøyet nivå av b12. Anonymkode: b908a...266 Hvis du har lyst til å skrive om du har inntatt mye av en eller flere andre B12-kilder de siste året, så hadde det vært interessant: Anonymkode: 8b934...6e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #15 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Leversykdom, myeloproliferativ sykdom og kreft kan øke haptokorrinkonsentrasjonen og gi høye serumkobalaminverdier (> 800 pmol/l) (1). Det er derfor anbefalt å utrede nyoppstått høy serumkobalaminkonsentrasjon som ikke skyldes tilskudd (5). https://tidsskriftet.no/2020/05/fra-laboratoriet/utredning-av-kobalaminstatus Jeg har ikke fått høre noe om utredning... Har du, ts? Anonymkode: 8b934...6e0 Har du også forhøyede verdier? Anonymkode: b908a...266 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #16 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du også forhøyede verdier? Anonymkode: b908a...266 Ja, veldig høye. Husker ikke akkurat hvor høy. Men jeg fikk ikke høre noe om utredning. Jeg bør vel snakke med legen om det. Anonymkode: 8b934...6e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #17 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du har lyst til å skrive om du har inntatt mye av en eller flere andre B12-kilder de siste året, så hadde det vært interessant: Anonymkode: 8b934...6e0 Hvorfor er dette inntresant for deg? Anonymkode: b908a...266 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #18 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, veldig høye. Husker ikke akkurat hvor høy. Men jeg fikk ikke høre noe om utredning. Jeg bør vel snakke med legen om det. Anonymkode: 8b934...6e0 Oi, veldig merkelig legen ikkje har tatt tak i dette da. Få en legetime og be om ny blodprøve ? Anonymkode: b908a...266 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #19 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er dette inntresant for deg? Anonymkode: b908a...266 Det er ikke så viktig, men jeg har en teori om at mitt forhøyede B12 kanskje er forårsaket av for mye B12 i maten (melkeprodukter), og jeg tenkte at det kanskje kan hende at det er slik for deg hvis du har inntatt mye av andre B12-kilder enn melkeprodukter. Anonymkode: 8b934...6e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #20 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oi, veldig merkelig legen ikkje har tatt tak i dette da. Få en legetime og be om ny blodprøve ? Anonymkode: b908a...266 Takk for råd ♥️ Anonymkode: 8b934...6e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå