Gå til innhold

Følte meg presset til å betale for coach etter gratis samtale

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

(…)

Opplegget var gjennomsyret av dårlig kompetanse. Deprimerte, unge mennesker med feks sosialangst fikk 3 dager med samtaler i felles rom, før de skulle ut å gjøre oppgaver forbundet med angsten/problemet du hadde. En med sosial angst fikk i oppgave å legge seg ned på gulvet på en butikk å rope "jeg lever!" For å bevise for seg selv at det ikke var farlig, og en annen som hadde store problemer med familiekonflikt fikk i oppgave om å lage en sang om familien sin, og synge den på gata. Ei som hadde opplevd seksuelle overgrep skulle snakke om dette i felles, og etter 3 minutter var hennes snakketid over, og da ble hun bare avbrutt midt i, med at "der er tiden over". Så skulle vi andre fortelle hva vi følte om henne når hun fortalte det. Med andre ord måtte de sitte å bearbeide følelsene sine alene, etter at dagen var omme.

(…)

Anonymkode: e9471...3dd

Det her er jo galskap. Null kvalitetskontroll! Jeg har ikke sosial angst, men ikke faen i helvete om JEG ville lagt meg ned på gulvet i en butikk og ropt noe som helst. De andre eksemplene var også sjukt drøye. Jeg ble oppriktig sinna av å lese om det. Håper de involverte «coachene» fikk sparken.

Anonymkode: 89927...fee

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg får bare være stolt av at (selv om jeg har det vondt) at jeg ikke lar meg lure i noe slikt, og at jeg sto opp for meg sjøl. Og at jeg kan klare å få det bra uten hans "teknikker" 

Sunn grensesetting er en viktig del av å ha det godt med seg selv, og her stod du imot en selger som har spesialisert seg på ufine hersketeknikker mot mennesker i en sårbar situasjon. Ta det som første leksjon i selvhevdelse, og tenk gjennom hvordan du ved å stå i ubehag ikke lot deg lure selv under press. Du skal ikke se bort fra ta dette var den beste nytten du kunne få ut av denne coachen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er bare bullshit at han er den eneste muligheten du har til å ordne opp i livet ditt. Og det håper jeg du vet :) 

Jeg har aldri, og vil aldri gå med på noen her og nå avtale, enten på døra eller etter en samtale. Jeg sier nei, jeg skal tenke meg om. Da blir folk sure ja, men jeg går ikke på slike avtaler nettopp fordi det 99% av tilfellene er lureri.

Anonymkode: 8071f...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk. Kan ikke la dette ødelegge dagen! Kanskje jeg står stødigere i meg selv enn det jeg trodde ;) 

Anonymkode: 80c0a...23b

Det er jeg helt sikker på at du gjør! 🥰

Anonymkode: 53ee2...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (4 minutter siden):

Sunn grensesetting er en viktig del av å ha det godt med seg selv, og her stod du imot en selger som har spesialisert seg på ufine hersketeknikker mot mennesker i en sårbar situasjon. Ta det som første leksjon i selvhevdelse, og tenk gjennom hvordan du ved å stå i ubehag ikke lot deg lure selv under press. Du skal ikke se bort fra ta dette var den beste nytten du kunne få ut av denne coachen.

Takk for dette - jeg er faktisk helt enig! Jeg tror dette var god lærdom! Jeg ser hvor mye folk får ut av å skulle ordne opp i andres problemer. Nå er alle sosiale medier fylt av kurs, videoer, sitater etc..  Ikke bra!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det her er jo galskap. Null kvalitetskontroll! Jeg har ikke sosial angst, men ikke faen i helvete om JEG ville lagt meg ned på gulvet i en butikk og ropt noe som helst. De andre eksemplene var også sjukt drøye. Jeg ble oppriktig sinna av å lese om det. Håper de involverte «coachene» fikk sparken.

Anonymkode: 89927...fee

Er så mange andre ting og som var helt hårreisende. Håper virkelig det ble gjort noe med jeg og! Veldig mange av de sto i en sårbar situasjon og torte ikke å si noe. Flere av oss sto jo også i den situasjonen at vi risikerte å miste stønad, dersom vi ikke fulgte opplegget.

Mine oppgaver var riktignok veldig uskyldig, men fullstendig meningsløse. En av de var blant annet at jeg skulle hjem, helle mel på benken, ta bilde av det som bevis, å dra igjen uten å rydde opp. Grunnlaget for oppgaven var fordi jeg "var i overkant opptatt av rutiner, regler og det å ha det ryddig rundt meg" 🤦🏼‍♀️ Og da skulle jeg liksom lære at det ikke er farlig at det er litt rotete, og at jeg ikke måtte rydde umiddelbart.. 🤦🏼‍♀️

Men joda, Jeg ble nok oppfattet som en regelrytter og veldig opptatt av slike ting, de ble jo ikke spesielt fornøyde når jeg spurte hva f.. de drev med på det opplegget der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at du skal betale for deg og fortsette videre :)

Anonymkode: 657ba...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fy - tenk så ubehagelig jeg hadde hatt det mens jeg gjennomførte "kurset" Jeg blir uvel bare jeg ser ansiktet hans 🤢 Såpass verdighet har jeg 👌👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til en coach privat og fikk utrolig god hjelp - men og det er ett stort MEN jeg fikk aldri tilbud om pakke eller måtte binde meg til noe antall timer eller en sum. Jeg kunne til og med ringe henne en fredagskveld og få råd via telefon uten at det kostet meg en krone.

Disse hadde jeg ikke gitt en krone eller ofret en tanke selv om det er lettere sagt enn gjort når ting blir så galt som dette. 

Skikkelig klapp på skuldra for at du sto opp for deg selv i en slik situasjon. Stol på magefølelsen din for den er som regel rikitg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2021 den 11.30):

Jeg vil bare anbefale på det sterkeste at du IKKE gjør det. 

Jeg ble selv sendt på et kurs med coacher, i påvente av en operasjon i armen (men jeg måtte gjøre noe i mellomtiden, aktivitetsplikt på aap). Det er med hånden på hjertet det sprøeste jeg har vært med på. Grunnlaget for at jeg ble sendt dit, var fordi jeg var deprimert (pga smertene, vondt og lei meg). 

Opplegget var gjennomsyret av dårlig kompetanse. Deprimerte, unge mennesker med feks sosialangst fikk 3 dager med samtaler i felles rom, før de skulle ut å gjøre oppgaver forbundet med angsten/problemet du hadde. En med sosial angst fikk i oppgave å legge seg ned på gulvet på en butikk å rope "jeg lever!" For å bevise for seg selv at det ikke var farlig, og en annen som hadde store problemer med familiekonflikt fikk i oppgave om å lage en sang om familien sin, og synge den på gata. Ei som hadde opplevd seksuelle overgrep skulle snakke om dette i felles, og etter 3 minutter var hennes snakketid over, og da ble hun bare avbrutt midt i, med at "der er tiden over". Så skulle vi andre fortelle hva vi følte om henne når hun fortalte det. Med andre ord måtte de sitte å bearbeide følelsene sine alene, etter at dagen var omme.

Vi skulle også filme at vi snakket om problemene våre, men at vi nå var så mye bedre takket være opplegget deres. Denne videoen skulle sendes rundt til bedrifter i området som tok i mot folk på arbeidspraksis via nav (akkurat dette nektet jeg på det grunnlaget at dersom de sender en video rundt av meg med "hei, mitt navn er xxx, og jeg var deprimert! Men nå er alt bra igjen takket være xxx!", så ville de for alltid ødelegge mine muligheter for arbeid igjen. Hvem pokker ansetter noen som sender inn en slik video?? Dessuten hadde jeg jobb før armen sviktet, så jeg trengte ikke hjelp med å skaffe arbeid igjen). 

Jeg sier virkelig ikke at alle coacher er slik, misforstå meg rett! Men dersom dette er lignende kurs, så ville jeg bare si styr unna. Alt jeg satt igjen med etter kurset, var at jeg var enda mer deprimert, og fryktelig lei meg på vegne av de unge menneskene med store psykiske utfordringer, og at de ikke fikk noe oppfølging eller tid til prat i etterkant. (Ps: jeg har forøvrig klaget dette inn, men hva som skjedde videre, er jeg usikker på). 

😳😱😱

AnonymBruker skrev (På 13.8.2021 den 11.45):

Både coacher og gestaltterapeuter er i de fleste tilfeller humbug. Men det er ditt eget ansvar som voksen å ikke si ja til en avtale du ikke ønsker å gå inn på. 

Anonymkode: d47ce...7bd

Jeg jobbet med en sykepleier som utdannet seg til gestaltterapaut, og hun er helt fantastisk! Så noen er kanskje humbug, men ikke alle.

Anonymkode: c6195...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...