Gå til innhold

Følte meg presset til å betale for coach etter gratis samtale

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg hadde en samtale med en coach idag, og følte ubehag på slutten da det ble snakk om pris. Føltes ut som dette var min mulighet til å bli bra i livet, men at det koster 35 000 (egentlig 60 000) for gruppesamtaler og vidoer. Dette skulle hjelpe 

Sitter igjen med en urolig følelse, han ville nesten ikke slippe det at jeg ønsket å tenke meg om :(

Lett å utnytte folk i sårbare situasjoner, eller overdriver jeg bare.. jeg skulle bli bra og mindre urolig på bare noen måneder 

Anonymkode: 80c0a...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei,

Jeg hadde en samtale med en coach idag, og følte ubehag på slutten da det ble snakk om pris. Føltes ut som dette var min mulighet til å bli bra i livet, men at det koster 35 000 (egentlig 60 000) for gruppesamtaler og vidoer. Dette skulle hjelpe 

Sitter igjen med en urolig følelse, han ville nesten ikke slippe det at jeg ønsket å tenke meg om :(

Lett å utnytte folk i sårbare situasjoner, eller overdriver jeg bare.. jeg skulle bli bra og mindre urolig på bare noen måneder 

Jeg ser det som er stort rødt flagg at han ikke ville tillate at du tenker deg om. Du skal ikke bli presset inn i noe som har en slik svimlende sum. Her skal det føles helt riktig etter at du har tenkt deg om både én og to ganger, og det burde enhver seriøs coach både akseptere og forvente!

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Ja, det var som han fikk et annet drag over ansiktet, og nesten ble småsur. Synes det er litt leit at man sitter igjen med mer uro etter en sånn samtale.  Og at han virkelig ikke ville la meg tenke om. ( Han skulle selv slå av 25 000 dersom man sa ja der og da) Ubehagelig synes jeg.. :(  Blir jo som at man tenker at dette er min eneste sjanse til å få ordnet livet mitt.. og at det var gjort på 3 måneder.. Selv om man har "slitt" lenge. 

Jeg går til en gestaltterapaut og synes det er fint! Så vet ikke hvorfor jeg rotet meg borti dette...  Men glad jeg sa nei iallefall, ellers ville jeg nok følt meg lurt akkurat nå! 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han viste sitt sanne ansikt. Vil du virkelig gå til han etter hvordan du så han oppførte seg?

Anonymkode: d0597...71a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, en coach er ikke en psykolog eller utdannet som dette normalt sett, hvilke credentialer har denne coatchen? Jeg ville vær den som ba om referanser osv, virkelig vurderte om dette var verdt pengene og om han ble grinete sier det meg at han ikke er seriøs når det kommer til feltet sitt. Ikke slit med samvittighet, han er en tjenste du kjøper som kunde, han trenger deg - du trenger ikke han,.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Nei - jeg kan nok ikke melde meg på dette, da hadde man vel hatt en vond følelse hele veien igjennom :(  Jeg driter i han altså, bare syntes det var ubehagelig. Var som jeg hadde det på følelsen også, isj. 

Han kunne jo sagt " det er helt i orden, forstår det er mye penger, og tenk deg godt om"  Istedetfor var det heller sånn " hvorfor ønsker du ikke å få det bra?" 

Jeg får bare være stolt av at (selv om jeg har det vondt) at jeg ikke lar meg lure i noe slikt, og at jeg sto opp for meg sjøl. Og at jeg kan klare å få det bra uten hans "teknikker"   (Og med teknikker mener jeg "ingen teknikk", for her skulle det løse seg uten å gjøre så mye... )

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres ut som en selger med kurs i coaching og du skal klappe deg på skulderen og berømme deg selv for å ha stått imot tilbudet! 

Jeg skjønner at en coach ikke jobber gratis, men synes at det hadde vært på sin plass å gi et tilbud med mulighet til å tenke over det. Å pushe på med dyrt opplegg, sure miner og trusler om at du ellers ikke vil få det bra høres mer ut som å utnytte mennesker enn å hjelpe dem. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Kan ikke la dette ødelegge dagen! Kanskje jeg står stødigere i meg selv enn det jeg trodde ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du må prøve å kvitte deg med den vonde følelsen (selv om det ikke er så lett, jeg vet det), og heller fokuserer på å benytte deg av profesjonelle som er opptatt av din helse, og ikke hvor mange penger de kan lure ut av deg. Ingen profesjonelle spiller på folks dårlige samvittighet for å overtale dem til å bli med på opplegget. Det er ekstra ille med sånne "coacher" som liksom skal hjelpe folk som sliter psykisk, og så holder de på sånn at pasientene føler seg enda verre. Skitten business, rett og slett.

Anonymkode: 2a37a...370

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han "slår av" 25 000 er bare et salgstriks. Tjenesten er sikkert ikke verdt mer enn 30 000 (sikkert ikke verdt det engang). At han bruker slike salgstriks er et stort rødt flagg! Dette virker useriøst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Torstein
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. Ja, det var som han fikk et annet drag over ansiktet, og nesten ble småsur. Synes det er litt leit at man sitter igjen med mer uro etter en sånn samtale.  Og at han virkelig ikke ville la meg tenke om. ( Han skulle selv slå av 25 000 dersom man sa ja der og da) Ubehagelig synes jeg.. :(  Blir jo som at man tenker at dette er min eneste sjanse til å få ordnet livet mitt.. og at det var gjort på 3 måneder.. Selv om man har "slitt" lenge. 

Jeg går til en gestaltterapaut og synes det er fint! Så vet ikke hvorfor jeg rotet meg borti dette...  Men glad jeg sa nei iallefall, ellers ville jeg nok følt meg lurt akkurat nå! 

Finnes det en side hvor man rate coatcher på samme måte som man kan gi karakter til leger? I så fall ville jeg skrevet noen ord der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiaHI skrev (15 minutter siden):

At han "slår av" 25 000 er bare et salgstriks. Tjenesten er sikkert ikke verdt mer enn 30 000 (sikkert ikke verdt det engang). At han bruker slike salgstriks er et stort rødt flagg! Dette virker useriøst.

Ja! Tjenesten er garantert ikke verdt så mye. Det sier seg også selv at ingen "slår av 25000" for å være grei. Det er mye penger. Hadde tjenesten kostet 55000 kr, hadde coachen aldri i verden slått av så mye. Da hadde han heller kommet med lokketilbud ala første måned gratis eller "få med xxx produkt/tjeneste i prisen".
"Vil du ikke bli bedre?" er samme greia som når religiøse folk presser sårbare mennesker inn i sekten/religionen ved å spille på følelser og dårlig samvittighet.

Bra TS sa nei. Fortsett med det, TS!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare anbefale på det sterkeste at du IKKE gjør det. 

Jeg ble selv sendt på et kurs med coacher, i påvente av en operasjon i armen (men jeg måtte gjøre noe i mellomtiden, aktivitetsplikt på aap). Det er med hånden på hjertet det sprøeste jeg har vært med på. Grunnlaget for at jeg ble sendt dit, var fordi jeg var deprimert (pga smertene, vondt og lei meg). 

Opplegget var gjennomsyret av dårlig kompetanse. Deprimerte, unge mennesker med feks sosialangst fikk 3 dager med samtaler i felles rom, før de skulle ut å gjøre oppgaver forbundet med angsten/problemet du hadde. En med sosial angst fikk i oppgave å legge seg ned på gulvet på en butikk å rope "jeg lever!" For å bevise for seg selv at det ikke var farlig, og en annen som hadde store problemer med familiekonflikt fikk i oppgave om å lage en sang om familien sin, og synge den på gata. Ei som hadde opplevd seksuelle overgrep skulle snakke om dette i felles, og etter 3 minutter var hennes snakketid over, og da ble hun bare avbrutt midt i, med at "der er tiden over". Så skulle vi andre fortelle hva vi følte om henne når hun fortalte det. Med andre ord måtte de sitte å bearbeide følelsene sine alene, etter at dagen var omme.

Vi skulle også filme at vi snakket om problemene våre, men at vi nå var så mye bedre takket være opplegget deres. Denne videoen skulle sendes rundt til bedrifter i området som tok i mot folk på arbeidspraksis via nav (akkurat dette nektet jeg på det grunnlaget at dersom de sender en video rundt av meg med "hei, mitt navn er xxx, og jeg var deprimert! Men nå er alt bra igjen takket være xxx!", så ville de for alltid ødelegge mine muligheter for arbeid igjen. Hvem pokker ansetter noen som sender inn en slik video?? Dessuten hadde jeg jobb før armen sviktet, så jeg trengte ikke hjelp med å skaffe arbeid igjen). 

Jeg sier virkelig ikke at alle coacher er slik, misforstå meg rett! Men dersom dette er lignende kurs, så ville jeg bare si styr unna. Alt jeg satt igjen med etter kurset, var at jeg var enda mer deprimert, og fryktelig lei meg på vegne av de unge menneskene med store psykiske utfordringer, og at de ikke fikk noe oppfølging eller tid til prat i etterkant. (Ps: jeg har forøvrig klaget dette inn, men hva som skjedde videre, er jeg usikker på). 

Anonymkode: e9471...3dd

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Torstein skrev (25 minutter siden):

Finnes det en side hvor man rate coatcher på samme måte som man kan gi karakter til leger? I så fall ville jeg skrevet noen ord der.

Har coachen noen hjemmeside/facebookside, kan man vel i det minste gi dårlig karakter eller komme med en dårlig tilbakemelding.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

For meg  så er det innlysende at du trenger en coach. Håper så inderlig at det å stå opp for seg selv og lære seg å si Nei er en stor del av det du skal gå gjennom på kurset. 

😂

Anonymkode: b55b4...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Hehe - jeg sa nei altså, var veldig klar på den! Stoppet han og sa " jeg vil ikke bli presset, og jeg vil tenke meg om" Jeg ville kun høre hva dette dreide seg om.  Synes også det er leit for andre som kanskje ikke er så sterke og føler at dette er siste mulighet. 

Virker som et likt opplegg til hva noen ovenfor her har skrevet; Felles gruppetimer (fikk ikke vite noe innhold der), og ellers oppfølging. Er også en del vidoer hvor man snakker om hvordan man ble bedre. Nei, uff av meg!

Jeg har iallefall lært noe av dette idag - jeg skal for all del unngå alt dette på nettet, og er stolt over at jeg absolutt ikke lot meg lure. Skal nok klare dette selv med hjelp av andre og ikke minst meg sjøl ;)  Skal iallefall ikke la denne opplevelsen dra meg enda lenger ned! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både coacher og gestaltterapeuter er i de fleste tilfeller humbug. Men det er ditt eget ansvar som voksen å ikke si ja til en avtale du ikke ønsker å gå inn på. 

Anonymkode: d47ce...7bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...