AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #1 Skrevet 12. august 2021 Hadde en diskusjon med mannen min i dag. I utgangspunktet skal man jo benytte høyre felt så langt det er mulig, men dette er det jo ikke alle som forholder seg til. Det er også ulovlig å kjøre forbi på høyre side. Dersom en bil ligger langt under fartsgrensen (f.eks 60 i 80-sone) i venstre felt, og jeg kommer opp på siden i høyre felt- må jeg da bremse ned til 60 for å unngå forbipassering på høyre side? Anonymkode: f52fd...b04
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #2 Skrevet 12. august 2021 Nei, det blir for dumt. Man lar jo ikke en plagsom og trafikkfarlig sinke blokkere to felt. Anonymkode: a214e...405 2
Kjetil E Skrevet 12. august 2021 #3 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde en diskusjon med mannen min i dag. I utgangspunktet skal man jo benytte høyre felt så langt det er mulig, men dette er det jo ikke alle som forholder seg til. Det er også ulovlig å kjøre forbi på høyre side. Dersom en bil ligger langt under fartsgrensen (f.eks 60 i 80-sone) i venstre felt, og jeg kommer opp på siden i høyre felt- må jeg da bremse ned til 60 for å unngå forbipassering på høyre side? Anonymkode: f52fd...b04 Så lenge du hele tiden har ligget i høyre felt så skal det ikke være noe i veien for å kjøre forbi på høyre side. 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #4 Skrevet 12. august 2021 Du kan passere på høyre side, men ikke foreta en tydelig forbikjøring (feks ta igjen en bil som ligger i venstre felt, legge deg over i høyre og kjøre forbi denne, og deretter legge deg tilbake i venstre felt). Anonymkode: 57062...95d 12
solmåneogstjerner Skrevet 12. august 2021 #5 Skrevet 12. august 2021 Du har lov til å kjøre fortere i høyre felt enn den som ligger i venstre. Det som ikke er lov er aktiv forbikjøring i høyre felt. 4
Cole Skrevet 13. august 2021 #6 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hadde en diskusjon med mannen min i dag. I utgangspunktet skal man jo benytte høyre felt så langt det er mulig, men dette er det jo ikke alle som forholder seg til. Det er også ulovlig å kjøre forbi på høyre side. Dersom en bil ligger langt under fartsgrensen (f.eks 60 i 80-sone) i venstre felt, og jeg kommer opp på siden i høyre felt- må jeg da bremse ned til 60 for å unngå forbipassering på høyre side? Anonymkode: f52fd...b04 Nordmenn er faen meg elendige på dette. Jeg kjører forbi på høyre side støtt og stadig fordi folk ikke flytter seg. Kjører mye på E6 fra Oslo og nordover. Helt utrolig hvor ofte det er «fullt» i venstrefila mens høyrefila har sporadiske biler. Problemet er at altfor mange i venstrefila ligger under fartsgrensa, og legger seg ikke ut fordi de til høyre kjører enda saktere. Trafikkflyt på motorvei skjønner ikke nordmenn. Og Gud forby om det er tre felt, da skal man ikke bruke det til høyre, for man skal jo ikke av om mange kilometer 🙄
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #7 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (På 13.8.2021 den 1.24): Du kan passere på høyre side, men ikke foreta en tydelig forbikjøring (feks ta igjen en bil som ligger i venstre felt, legge deg over i høyre og kjøre forbi denne, og deretter legge deg tilbake i venstre felt). Anonymkode: 57062...95d solmåneogstjerner skrev (På 13.8.2021 den 1.27): Du har lov til å kjøre fortere i høyre felt enn den som ligger i venstre. Det som ikke er lov er aktiv forbikjøring i høyre felt. Jeg vet at dette ikke er lov, men skal innrømme at innimellom - bare for å demonstrere overfor den bilen som ligger i venstre felt at den burde ligge i høyre felt - at jeg gjør nettopp dette. Anonymkode: 084c4...839 2
solmåneogstjerner Skrevet 14. august 2021 #8 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet at dette ikke er lov, men skal innrømme at innimellom - bare for å demonstrere overfor den bilen som ligger i venstre felt at den burde ligge i høyre felt - at jeg gjør nettopp dette. Anonymkode: 084c4...839 Jeg forstår frustrasjonen. Men du bryter altså veitrafikkloven.
Loke37 Skrevet 14. august 2021 #9 Skrevet 14. august 2021 (endret) Ble stoppet av politiet på ring 3 i Oslo. Fikk bot for fart (10+ over) og forbikjøring i høyre felt. Fikk beskjed om at det var ulovlig å kjøre forbi i høyre felt, så lenge de i venstre felt overholdt fartsgrensen. Endret 14. august 2021 av Loke37
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #10 Skrevet 14. august 2021 solmåneogstjerner skrev (36 minutter siden): Jeg forstår frustrasjonen. Men du bryter altså veitrafikkloven. Som jeg også skrev at jeg er fullt klar over at jeg gjør Anonymkode: 084c4...839 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #11 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Som jeg også skrev at jeg er fullt klar over at jeg gjør Anonymkode: 084c4...839 Hvor mye tid sparte du den dagen, om jeg får spørre? Det rare med den regelen, er jo at det er mer fordelaktig å ligge i høyrefila i utgangspunktet, for da kan man passere. Men en ting som irriterer meg er når jeg ligger i venstrefila, i fartsgrensa og VIL flytte meg over til høyre, men så er det for mye trafikk. Og de lastebilene bak viser tydelig at de vil kjøre enda fortere enn fartsgrensa, så da kjører de forbi til høyre når de får sjansen før jeg kan legge meg ut til høyre. Anonymkode: c2682...635 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #12 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvor mye tid sparte du den dagen, om jeg får spørre? Det rare med den regelen, er jo at det er mer fordelaktig å ligge i høyrefila i utgangspunktet, for da kan man passere. Men en ting som irriterer meg er når jeg ligger i venstrefila, i fartsgrensa og VIL flytte meg over til høyre, men så er det for mye trafikk. Og de lastebilene bak viser tydelig at de vil kjøre enda fortere enn fartsgrensa, så da kjører de forbi til høyre når de får sjansen før jeg kan legge meg ut til høyre. Anonymkode: c2682...635 Var vel ikke et poeng å spare tid - det har jeg aldri påstått. Var for å demonstrere. Trassig og umodent? Ja, kanskje. Det bryr jeg meg i grunnen ikke så mye om. Anonymkode: 084c4...839 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #13 Skrevet 15. august 2021 Jeg kjører forbi i høyrefelt omtrent hver gang jeg kjører på motorveien. Er alltid en gjøk som "skal bare" forbi den lastebilen som er 4 lastebillengder unna. Det gidder jeg ikke vente på. Trygg Trafikk, politiet og resten av samfunnet kunne spart seg for mye grisekjøring dersom de flyttet fokuset vekk fra konsekvensen og i stedet gikk etter årsaken til grisekjøringen. Men de gidder vel ikke, for det er så mye å ta tak i. Anonymkode: 19d66...82f 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #14 Skrevet 15. august 2021 22 hours ago, Loke37 said: Ble stoppet av politiet på ring 3 i Oslo. Fikk bot for fart (10+ over) og forbikjøring i høyre felt. Fikk beskjed om at det var ulovlig å kjøre forbi i høyre felt, så lenge de i venstre felt overholdt fartsgrensen. Hvis den i venstrefila holder fartsgrensen sier det seg selv at det er ulovlig å kjøre forbi. Anonymkode: 77a25...ac3 2
Cole Skrevet 15. august 2021 #15 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis den i venstrefila holder fartsgrensen sier det seg selv at det er ulovlig å kjøre forbi. Anonymkode: 77a25...ac3 Du skal ikke ligge i venstrefila og sperre selv om du holder fartsgrensa. Du skal flytte deg når det er mulig, noe det åpenbart var her siden vedkommende klarte å kjøre forbi på høyre side. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå