Gå til innhold

Mappeinnlevering eller vanlig skriftlig hjemmeeksamen, hva er lettere? 🧐


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har aldri hatt mappeinnlevering før, kun vanlig skriftlig eksamen (1500-2000 ord). Er mappeinnlevering vanskeligere/krever mer tid og innsats? Takk! 

Anonymkode: 90f64...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var det et dumt spørsmål? 😃 Jeg har virkelig ikke peiling 

Anonymkode: 90f64...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er enkelt. Mye enklere enn vanlig 6 timers eksamen uten hjelpemidler. Mappe og hjemmeeksamen brukes mye på enkle utdanninger som verne-og sykepleie, men sjelden på de mer krevende studiene. 

Anonymkode: ea1c8...264

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Begge deler er enkelt. Mye enklere enn vanlig 6 timers eksamen uten hjelpemidler. Mappe og hjemmeeksamen brukes mye på enkle utdanninger som verne-og sykepleie, men sjelden på de mer krevende studiene. 

Anonymkode: ea1c8...264

Hva er så enkelt med det? Det er jo mye gruppearbeid, flere oppgaver og tekster man må skrive allerede før eksamen 

Anonymkode: 90f64...dda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri hatt mappeinnlevering før, kun vanlig skriftlig eksamen (1500-2000 ord). Er mappeinnlevering vanskeligere/krever mer tid og innsats? Takk! 

Anonymkode: 90f64...dda

Nei. Mappe er mange mindre oppgaver (noen i gruppe, andre alene). For min del er hjemmeeksamen mer krevende, men da har vi også hatt 300 til 6000 ord på knapp tid.

Anonymkode: 59b30...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Mappe er mange mindre oppgaver (noen i gruppe, andre alene). For min del er hjemmeeksamen mer krevende, men da har vi også hatt 300 til 6000 ord på knapp tid.

Anonymkode: 59b30...60c

3000 skulle det stå

Anonymkode: 59b30...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har ikke det samme tidspresset på seg med mappe, så man kan gå tilbake og perfeksjonere arbeidet og bruke mye tid på det. På eksamen er det tidspress.

Anonymkode: 7110e...d1e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hjemmeeksamen - uten tvil! 

Anonymkode: 79053...559

Lettere enn mappe? 

Anonymkode: 90f64...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hjemmeeksamen er lettest.

Men mappe kan vel bety så mangt? Jeg har kun hatt én slik, hvor mappelevering betydde en ukes hjemmeeksamen + en skriftlig skoleeksamen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Highhopes skrev (1 minutt siden):

En hjemmeeksamen er lettest.

Men mappe kan vel bety så mangt? Jeg har kun hatt én slik, hvor mappelevering betydde en ukes hjemmeeksamen + en skriftlig skoleeksamen. 

Huff ja. Tror det blir mye stress i løpet av hele semesteret 

Anonymkode: 90f64...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lettere enn mappe? 

Anonymkode: 90f64...dda

Ja. Den er mer avgrenset, samt at man bruker uendelig mye energi på den mappa! 

Anonymkode: 79053...559

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja. Den er mer avgrenset, samt at man bruker uendelig mye energi på den mappa! 

Anonymkode: 79053...559

Tok du bachelor, master, årsstudium? 

Anonymkode: 90f64...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt mappeeksamen som har bestått av tre store oppgaver, og hvor vi hadde hele semesteret på to av oppgavene og en måned på siste oppgave.

Jeg har hatt hjemmeeksamen som har bestått av en stor skriftlig langsvarsoppgave, som vi hadde 4 uker på.

Jeg vil nok si at hjemmeeksamenen var enklest å forholde seg til. Mappeeksamenen hang liksom over meg hele semesteret. Samtidig var det en fin måte å bli tvunget til å jobbe jevnt med pensumet på, og jeg husker mye av faget veldig godt i etterkant. 

Anonymkode: 90d0f...f38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har hatt mappeeksamen som har bestått av tre store oppgaver, og hvor vi hadde hele semesteret på to av oppgavene og en måned på siste oppgave.

Jeg har hatt hjemmeeksamen som har bestått av en stor skriftlig langsvarsoppgave, som vi hadde 4 uker på.

Jeg vil nok si at hjemmeeksamenen var enklest å forholde seg til. Mappeeksamenen hang liksom over meg hele semesteret. Samtidig var det en fin måte å bli tvunget til å jobbe jevnt med pensumet på, og jeg husker mye av faget veldig godt i etterkant. 

Anonymkode: 90d0f...f38

Er det forskjell på mappe avhengig av om man tar bachelor/master/årsstudium? 

Anonymkode: 90f64...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det forskjell på mappe avhengig av om man tar bachelor/master/årsstudium? 

Anonymkode: 90f64...dda

Ja, en mappe sier bare at det en en samling vurderinger. De kan være helt forskjellige fra fag til fag, og fra år til år.

Anonymkode: a9a9e...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. mappe har jeg hatt flere typer: Noen hvor jeg har skrevet flere opplagever alene uten veiledning, noen hvor jeg har skrevet oppgavene alene med veiledning (av og til på alle oppgavene, av og til på noen), noen hvor alle oppgavene ble skrevet av en gruppe (med/uten veiledning på noen/alle) og noen hvor enkelte oppgaver ble skrevet som gruppe og noen individuelt av meg (med/uten veildening på noen/alle).  Størrelsen på den totale mappa har variert mellom 10-50 sider.

Jeg foretrekket mappeeksamen fremfor skriftlig hjemmeeksamen, men det er 100% en smakssak og har ingenting med vanskelighetsnivå å gjøre. For min del opplever jeg at mappeeksamen bedre viser hva jeg faktisk kan av faget, hvor hjemmeeksamen (4-6 timer) viser hvor god jeg er til å forberede meg til eksamen. Karaktermessig er snittet det samme for min del.

Endret av Alice123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mappeinnlevering er lettest. Hjemmeeksamen har strengere sensur og mer tidspress. 

Anonymkode: e93d4...4f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mappeinnlevering er lettest. Hjemmeeksamen har strengere sensur og mer tidspress. 

Anonymkode: e93d4...4f6

Men med mappe må man jobbe HELE semesteret 😁

Anonymkode: 90f64...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...