Gå til innhold

Hvordan bli fornøyd med egen kropp og vekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er misfornøyd. Syns jeg er for stor, vil ned ca 5 kg. Men det er fryktelig vanskelig. Hvordan bare bli fornøyd med hvordan jeg er? 

Anonymkode: 2d017...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er du for stor eller er synes du selv at du er det? Hvis du kunne trengt gått ned noen kg, ville jeg prøvd på nytt. Men hvis du har en sunn vekt; klarer du å sette ord på hva du ikke er fornøyd med? Er du fornøyd med livsstilen din? Spiser du noenlunde sunt? Er du så aktiv som du skulle ønske? Har du energi?

Jeg har prøvd å bli fornøyd med egen kropp, men måtte til slutt innse at jeg ikke levde et liv jeg kunne bli fornøyd med. 

Anonymkode: a4bea...77d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil være slankere 4-5 kg men folk rundt blir så krasse og negative om det. Er 58, ønsker å være 54 kg. 168cm. Ja det er jeg som bestemmer hva jeg spiser og ikke andres feil at jeg ikke går ned. Men føler  alle skal ha rett til å si noe om kroppen min og virkelig motarbeide meg. Orker ikke gå helt inn i deltaljer for hva de sier og gjør. . Men det gjør det vanskelig. Tipper det til og med er vanskelig å gå ned i vekt om alle rundt enten ikke bryr seg eller er støttende. 

Jeg har aldri hatt psykiske problemer eller spiseforstyrrelse. Så er ikke derfor de er negative. Men siden jeg er normalvektig og ønsker å gå ned er det visst innafor å ha ekstremt mange meninger om min vekt og kropp og å være negativ til at jeg skal gå ned til en vekt jeg trives med.-

jeg føler meg ukompertabel med vekten min etter svangerskap (fler år siden jeg fødte), og vil bare være slik jeg var før fødsel. Men er så krevende. Ikke umulig såklart men føler jeg ikke klarer det med så mange negative meninger rundt meg. Så det letteste hadde vært å bli komfertabel med vekten jeg har nå men det er lettere sagt enn gjort 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du? Det er mitt beste tips for å bli fornøyd. Altså bruke kroppen din og gjerne gjøre noe du synes er gøy samtidig. Om det er styrketrening eller noe annet. Jeg synes trening på treningsstudio er kjempekjedelig, men etter at jeg begynte med idrett (som 30-åring), så har jeg fått noe konkret å jobbe for og mot. Jeg vil bli bedre, sterkere, raskere - du skjønner. Da flyttes fokuset til funksjon og mestring, og du oppnår "godfølelsen".

Og så må du bare gi blaffen i hva folk sier og mener. Du må heller ikke snakke så mye om det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er jo ikke "stor". Det må du bare legge vekk. Vekta forandrer seg gjerne igjennom livet. Det er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ønsker også å gå ned i vekt. Arbeider med å lære å elske meg selv, som er noe annet enn å være fornøyd. Fornøyd tror jeg nok aldri jeg vil bli, ikke 100% nei. Men mer fornøyd enn jeg er nå skal jeg klare, og lære å like meg selv akkurat slik jeg er nå, og deretter de andre utgavene av meg selv som jeg vil støte på gjennom livet. Du er nok ikke stor mtp vekt og høyde, men trenger du å snakke med andre om det? Det er din endring og din motivasjon. 

Anonymkode: 103d4...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trøst

Akseptere at du er som du er og at du aldri kan forandre det. Du kan gå ned i vekt, ta operasjoner, sminke deg, farge håret og hele den pakka der, men du vil fortsatt være deg selv. Å hige etter noe urealistisk er bortkastet tid, og om man skal bruke hele livet på å ønske å være noen andre, så glemmer man å leve. Det er også lurt å ikke sammenligne seg med andre og høre for mye på andres preferanser. Finn ut hva du selv liker ved deg selv og sett pris på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2021 den 21.19):

Jeg er misfornøyd. Syns jeg er for stor, vil ned ca 5 kg. Men det er fryktelig vanskelig. Hvordan bare bli fornøyd med hvordan jeg er? 

Bli kjent med kroppen din. Begyn med yoga når du er alene. Lær deg et triks som ikke alle får til. Når jeg trener så elsker jeg følelsen av å vite hvor langt jeg kan presse meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-6 den 21.19):

Kanskje ved å akseptere at du aldri vil bli 100 prosent fornøyd? Det er ikke vanskelig å få ned 5 kg (tro meg), men det er ikke sikkert det vil gjøre deg fornøyd heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2021-8-7 den 11.02):

Jeg vil være slankere 4-5 kg men folk rundt blir så krasse og negative om det. Er 58, ønsker å være 54 kg. 168cm. Ja det er jeg som bestemmer hva jeg spiser og ikke andres feil at jeg ikke går ned. Men føler  alle skal ha rett til å si noe om kroppen min og virkelig motarbeide meg. Orker ikke gå helt inn i deltaljer for hva de sier og gjør. . Men det gjør det vanskelig. Tipper det til og med er vanskelig å gå ned i vekt om alle rundt enten ikke bryr seg eller er støttende. 

Jeg har aldri hatt psykiske problemer eller spiseforstyrrelse. Så er ikke derfor de er negative. Men siden jeg er normalvektig og ønsker å gå ned er det visst innafor å ha ekstremt mange meninger om min vekt og kropp og å være negativ til at jeg skal gå ned til en vekt jeg trives med.-

jeg føler meg ukompertabel med vekten min etter svangerskap (fler år siden jeg fødte), og vil bare være slik jeg var før fødsel. Men er så krevende. Ikke umulig såklart men føler jeg ikke klarer det med så mange negative meninger rundt meg. Så det letteste hadde vært å bli komfertabel med vekten jeg har nå men det er lettere sagt enn gjort 

Ikke snakk med andre om du ønsker å gå ned i vekt - bare gjør det!

Jeg er selv normalvektig, men en gang i året ca går jeg ned de få kiloene jeg har lagt på meg gjennom ferier og høytider. Snakk om 3-5 kg. Sånn holder jeg vekten rimelig stabil og har en vekt jeg trives med. Det er lettere for meg å gå ned de kiloene og være fornøyd, enn å skulle bruke masse energi på prøve å akseptere en vekt jeg ikke er fornøyd med. 

Men jeg forteller ikke det til andre. Har selv overvektige venninner og kollegaer, og det måtte være sykt provoserende å høre fra en allerede slank venninne at hun skal ned i vekt selv om det egentlig handler om vektregulering. Såpass sosiale antenner har jeg. 

Anonymkode: cb816...de6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...