Gå til innhold

Ikke råd til å følge gavelisten.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal i bryllup til min fetter denne helgen, og jeg har allerede brukt opp budsjettet på å reise hit. Jeg har kun 5-600,- til en gave.

Brudeparet ønsker seg helst penger, men har lagt ut en ønskeliste. Det billigste på ønskelisten er 1100,-, så det har jeg ikke råd til. Jeg ønsker virkelig ikke å gi penger - synes det er kjempeflaut å skulle legge en 500-lapp i en konvolutt, og det er det.

Jeg har nå funnet et kjempeflott sengesett på sommerdag, som hadde blitt 1700,- for 2 ved fullpris, men jeg får de for 599,-.

Er dette greit? De har jo ikke ønsket seg det, men det er en nyttig gave, og jeg slipper å gi en trist 500-lapp.

Anonymkode: 30388...14a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde blitt kjempeglad for det 😄

Vi ønsket oss penger og hadde en gavelistene (men vi hadde ønsker ned i 100kr på den, mtp at alle ikke har like god råd), og vi fikk håndklær, sengetøy og andre ting som vi egentlig ikke hadde «ønsket oss», men ble veldig veldig glad for det allikevel 😃

Anonymkode: e01c8...e66

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super gave, om du vet at det er riktig størrelse. Hvis du ikke er sikker, og settet ikke kan byttes, ville jeg ikke gitt det. Ellers er en 500-lapp også en flott gave, og du skal ikke se bort i fra at den er mer verdsatt enn andre ting de kanskje ikke trenger. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke likt det. Er sær på sengetøy, og har et fast merke. Så det ville blitt byttet eller gitt til Freetex. 

Gi penger. Kjøp et pent kort der du skriver en hilsen, og at pengene vippses i dag. Trenger ikke nevne beløp. 

Anonymkode: 0f610...d74

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes det var en kjempeflott gave! En ønskeliste/gaveliste er jo bare forslag, man MÅ ikke kjøpe etter en liste. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, takk for raske og gode svar, alle sammen! Nå ble jeg så lettet.

Har kun jobbet fire uker tilsammen siden november pga. korona, og har hatt det trangt økonomisk. Har spart som en gærning for å få råd til flybilletten hit, så det å kun gi 500 kroner har føltes tungt og flaut.

Pysa over her har et godt poeng; er det riktig størrelse? Jeg har overnattet hos de noen ganger, og har sett at de ikke bruker dobbeltdyne. De er heller ikke så høye, at de trenger ekstra lange dyner, så jeg antar standardmål er greit. Men jeg har brukt sengesettet de gir til gjester, og tenker at de også gjerne kan oppgraderes litt.

Uff, haha, nå var jeg slem, for ei som ikke har råd til annet enn en 500-lapp i bryllupsgave.

Anonymkode: 30388...14a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en bra gave det. Eller 500-lapp, må også være greit. Alternativt kan du prøve å alå deg sammen med noen andre for gave. Brudeparet burde i hvert fall skjønne at alle ikke har like god råd. 

Anonymkode: 17bb0...e0f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg skal i bryllup til min fetter denne helgen, og jeg har allerede brukt opp budsjettet på å reise hit. Jeg har kun 5-600,- til en gave.

Brudeparet ønsker seg helst penger, men har lagt ut en ønskeliste. Det billigste på ønskelisten er 1100,-, så det har jeg ikke råd til. Jeg ønsker virkelig ikke å gi penger - synes det er kjempeflaut å skulle legge en 500-lapp i en konvolutt, og det er det.

Jeg har nå funnet et kjempeflott sengesett på sommerdag, som hadde blitt 1700,- for 2 ved fullpris, men jeg får de for 599,-.

Er dette greit? De har jo ikke ønsket seg det, men det er en nyttig gave, og jeg slipper å gi en trist 500-lapp.

Anonymkode: 30388...14a

Ville gitt de 500kr sammen med et kort. Det er en fetter, du er enslig (?) i tillegg til at du måtte betale reise og evt opphold (?) ifbm bryllupet. 500kr til en fetter fra en enslig kusine er IKKE en dårlig gave! Men å gi et random sengesett uten bytterett er ikke en så bra gave. Vet du størrelsen? Vi har brukt dobbeldyne i 15 år, eier ikke en enkel-dyne i huset. Barna har dobbel-dyner i sine dobbeltsenger og vi har dobbeldyne på gjesterommet. I tillegg er vi kresne på farger og kvalitet. 2 enkle sengesett 140x200cm ville i vårt hus havnet hos fretex, i beste fall… sannsynligvis i søpla. Gi heller penger, så kan de putte de pengene i en større ting de VIL ha. Forøvrig burde de hatt rimeligere ting på gavelista, ikke alle har råd til 1100,- og ikke alle finner det naturlig å spleise med andre. Gi penger. 

Anonymkode: 88fdc...bab

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er sikker på størrelse og smak, eller det kan byttes.

Ellers tenker jeg i slike situasjoner at det er greit å safe med forbruksting. En søt gave jeg hørte om var noen som hadde kjøpt en årgangsvin, fått alle gjestene (eller mesteparten), til å signere flasken, og så kunne de åpne den og drikke den på sin bryllupsdag. 

Synes forresten det er en uting med folk som setter opp slike gavelister. Foreldrene mine var i et bryllup til min fars niese med en slik liste, det billigste var vel noen salt- og pepperkverner til 2.000,-. Foreldrene mine har veldig god råd, men faren min ble så sint av hele listen og hvor bortskjemte han syntes de var at han demonstrativt kjøpte noe helt annet, og rimeligere.

Anonymkode: 75a83...ae6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårlig gjort å bare ha dyre ting på ønskelista. Det er ikke alle som kan bruke over 1000 på en gave. Er det noen du kan spleise med?

Jeg ville ikke kjøpt sengesett, selv om det er et aldri så godt kjøp med tanke på rabatten. Dyner finnes i flere størrelser, og med mindre du VET hvilke dyner de har er det et sjansespill. 
Norske dyner er 140 x 200 eller 140 x 220.
Ikeas dyner er 150 x 200.
Dessuten finnes det dobbeltdyner: norske dobbeltdyner er 200 x 220. Ikeas dobbeltdyner er 240 x 220. 

Personlig ville jeg dessuten blitt litt fortvilet over å få sengesett av den grunn at vi har mer enn nok av det. 

Hvis du ikke har noen å spleise med, og kan legge ca 500 kr i gaven, ville jeg heller gått på Vinmonopolet og kjøpt et par flasker vin som kan lagres. De ansatte på polet kan hjelpe deg. Kjøper du noe som kan lagres i 10 år kan de feire sin 10-års-bryllupsdag med å drikke vinen fra deg. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du er sikker på størrelse og smak, eller det kan byttes.

Ellers tenker jeg i slike situasjoner at det er greit å safe med forbruksting. En søt gave jeg hørte om var noen som hadde kjøpt en årgangsvin, fått alle gjestene (eller mesteparten), til å signere flasken, og så kunne de åpne den og drikke den på sin bryllupsdag. 

Synes forresten det er en uting med folk som setter opp slike gavelister. Foreldrene mine var i et bryllup til min fars niese med en slik liste, det billigste var vel noen salt- og pepperkverner til 2.000,-. Foreldrene mine har veldig god råd, men faren min ble så sint av hele listen og hvor bortskjemte han syntes de var at han demonstrativt kjøpte noe helt annet, og rimeligere.

Anonymkode: 75a83...ae6

Det er valgfritt for gjester å følge gavelista, da. Men det kan være fin hjelp for de som ikke vet hva de skal gi. Og kan føre til at brudeparet ikke får mange av samme tingen.

Anonymkode: 9fb19...421

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt de 500-lappen. Det virker kanskje ikke så mye, men du er enslig og det er en fetter, så det er mer enn bra nok! Og dessuten så blir jo sikkert pengebeløpene de får i gave litt når de legges sammen, så da bidrar du heller til noe de faktisk ønsker seg og har bruk for.

Her hadde ikke sengesett vært en gave vi hadde ønsket oss, både fordi vi kun har dobbeltdyner og fordi vi ønsker at sengesettene skal matche interiør og farger.

Anonymkode: e2074...093

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes 500 kr er en kjempefin gave jeg... Hadde kjøpt et pent kort og skrevet at beløpet blir overført til deres konto.

Da vi giftet oss var det mange single som ga 500 kr. 

Anonymkode: 16959...41b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke 500 kr er for lite i denne settingen. Det veldig mange fort glemmer er at det koster å reise også.

Jeg bor langt unna familie, og de har en tendens til å glemme at bryllup, dåp og konfirmasjoner koster vesentlig mer for meg enn for resten av familien (jeg har ikke giftet meg, og har heller ikke barn, så det går ikke begge veier)

Anonymkode: fcf29...7d6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en fin gave!

Ja, noen ønsker at ting matcher, men om du har sett «gjestesengetøyet» deres, så høres det jo ikke ut som det var viktig for disse.

På hyttetur så er det jo også ofte vanlige dyner. Så selv om vi har dobbeltdyner, så har jeg noen reservesett til enkeltdyner som vi bruker til gjester/på hyttetur. Og kunne fint kastet de av to gamle om vi hadde fått noe nytt 😅

Anonymkode: 2dfe6...e74

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...