Gå til innhold

Hvilken metode er best for varig vektnedgang

Puff

Anbefalte innlegg

Nå på mandag starter jeg veien mot et litt lettere liv. Veier nå 78 kg og vil ned til 66. Er 164 cm høy. Har tidligere har stort hell med kaloritelling men dette fungerer bare en kort periode. Jeg tror det er mye bedre å gå for en mer naturlig metode. Tenkte å bytte ut en del av karbohydratene med proteiner, men orker ikke lavkarbo. Mer bevegelse og mindre sukker og junk generelt. Noen som har fått til vektnedgang slik, eller må dere føle et strengt regime for å lykkes? 

Kom gjerne med tips til sunn og enkel hverdagsmat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For min del går jeg ikke ned i vekt av å bare prøve å spise mindre uten å bruke kaloritelling dessverre. Jeg spiser nok for mye for å gå ned i vekt med en gang jeg ikke teller kalorier, selv om jeg føler jeg spiser mindre enn jeg trenger. Når jeg teller kalorier så blir jeg på en måte tvunget til å begrense meg spesielt om kveldene. Jeg spiser forøvrig i følge lifesum ganske lite karbo og ganske mye fett og protein helt naturlig, så det hjelper tydeligvis ikke bare det for meg.

Anonymkode: 3d9d9...4d7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det jeg er redd for. Men skal gi det en sjanse frem til høstferien. Hvis jeg ikke har gått ned til da, får jeg heller gå over til kaloritelling igjen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gjort akkurat slik du nevner. For jeg har også prøvd lavkarbo og kaloritelling, men det blir for strengt for meg.

Det jeg gjør nå er å spise tre måltid i løpet av dagen. Bruker periodisk faste. Første måltid er aldri før 10-12 tiden. Siste 18-20. 

Holder meg unna raske karbohydrater, mel, sukker, stivelse som pasta, potet, ris.

Har fokus på å spise mye grønnsaker til to måltid og frukt til ett og varierer veldig på hva av dette jeg lager. 

Det går mye av salat med diverse variert protein (laks, skalldyr, kjøttpålegg, spekemat, egg, osv). Tilfører en del avokado, frø, nøtter, egg, frø som fett eller oljer. 

Jeg er også glad i gresk yoghurt med frukt og bær, cottage cheese, kesam osv. 

Drikker ikke drikker med kalorier, med noen unntak av og til.

Prøver å tenke at jeg skal ha et minimums krav av aktivitet hver dag, feks en liten tur eller litt styrketrening osv. Og alt over det er bonus, som jeg prøver å få til et par dager for uken.

Ettersom jeg har drevet med kaloritelling tidligere, vet jeg sånn ca hvor mye hvert måltid kommer ut på. 

For jeg ser for meg at jeg ikke bør overskride 1600-1700 kcal i løpet av en dag, og det tror jeg at jeg holder meg godt innenfor, med tanke på at jeg vet de tre måltidene ikke er over 500 kcal hver, og hvor mye jeg går ned i uken i vekt.

Har på dette viset gått ned fra 77 kg til 66 kg på ca et halvår.

Anonymkode: 04c43...e10

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kanskje, muligens, kjøpt meg en aktivitetsklokke og forsøkt å gå 10 000 skritt hver dag (om du ikke har det og gjør det allerede).

Ellers er det enkle det beste altså: Spise regelmessig, spise hele råvarer, lage maten selv, holde godteri og snacks til lørdag, redusere på alkoholinntaket og velge lettere varianter her. Drikke vann istedenfor juice/melk/brus til alle måltider (evt kaffe til frokost). Tallerkenmodellen med minst en tredjedel grønnsaker, velg sunne karbohydrater. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oj, ser nå at 77-66 er dine mål. Fikk det ikke med meg første gang jeg leste innlegget. Men jeg er riktig nok 7 cm høyere enn deg, det vil jeg presisere. 
Om du ikke har drevet mye med kaloritelling, kan jeg anbefale deg å gjøre det noen ganger på det du spiser mye av, for å se hvor mye det er også kan du evnt ta bilde og skrive det ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oj, ser nå at 77-66 er dine mål. Fikk det ikke med meg første gang jeg leste innlegget. Men jeg er riktig nok 7 cm høyere enn deg, det vil jeg presisere. 
Om du ikke har drevet mye med kaloritelling, kan jeg anbefale deg å gjøre det noen ganger på det du spiser mye av, for å se hvor mye det er også kan du evnt ta bilde og skrive det ned.

Joda, har drevet mye med kaloritelling før, så jeg vet ca hvor mye jeg bør spise av hva, men øyemål er jo på ingen måte sikkert😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tips her!

Dette tror jeg er veldig individuelt også. Du må prøve å finne næringsrike måltider du liker, som gjør deg fornøyd og passe mett, uten at det blir for mange kalorier av det. Du klarer ikke å holde på med noe du ikke liker over lang tid, hvis du ikke har sadomasokistiske tendenser da (dømmer ingen) 😀

Noe som har fungert bra for meg er å fylle opp måltidene med matvarer som fyller magen med et stort volum mat uten at det tilfører måltidet mye energi. Jeg kan for eksempel bli stappmett på en gigantisk kyllingsalat med diverse grønt og kesam/yoghurt som ikke overskrider 400 kalorier. Jeg kan også lett spise 1500 kalorier i andre dårligere måltider og ha lyst på mer.

Så tror denne volumteorien i sammenheng med å få i seg nok protein kan være en vei å gå. Det finnes noen lister som viser hvilke matvarer som har mye volum per energienhet. Poteter, søtpoteter, omtrent alle typer frukt og grønt, magre proteinkilder osv. er ting jeg kommer på i farten 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ganske sikker på at du vil oppnå å gå ned i vekt med den planen der. Fordelen er at du ikke gjør noe "ekstremt", men små tilpasninger som du kan leve med. Da vil du gå ned, sakte, men sikkert, og du vil kunne bli der. Etterhvert kan du utfordre deg selv med mer aktivitet/trening. 

Anonymkode: 024eb...b6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er noen av mine grep. Jeg gikk ned fra 62kg til 56kg(og har vært der siden april, skal ikke ned noe mer i vekt).
Jeg har kuttet ut noen matvarer jeg ble litt sjokkert over kaloriinnholdet i. Smør(jeg spiste mengder smør, det var nok over 200 kalorier(minst!) bare i smør på knekkebrødene mine til lunsjen, toppet med brunost😬). Så den er byttet ut med to knekkebrød(sånne skikkelige knekkebrød som har 120 kalorier pr stk) med smøreost(skinkeostlignende saker) eller egg. Majones er også fyfy(er lov når jeg spiser ute da i aioli, smørbrød osv, da gir jeg litt f, men i hverdagen er det slutt på salami med majones ja). Alt av meieriprodukter som rømme, creme fraiche, dressinger osv er byttet ut med mager kesam(bruker det til det meste der det skal være rømme osv).

Jeg teller ikke slavisk lengre, men jeg har noen ting jeg MÅ veie, som pasta(max 100g til middag, jeg elsker pasta, og før jeg begynte å veie så spiste jeg jo sikkert dobbel porsjon av dette). Havregryn(spiser pfte gryn med melk til frokost, og tidligere så bare helte jeg jo oppi ei stor skål, 40g er veldig lite i forhold😅). Holder meg til ei tacolefse(200 kal), før spiste jeg minst to. Veier også nachochips osv hvis vi har det(før spiste jeg lett en pose alene!).

Så det er sånne små hverdagsgrep, uten at jeg lar det gå utover kosen(jeg er skikkelig dessertmenneske, har en kakemage som ikke ligner grisen), jeg spiser fortsatt noe «godt» hver kveld, men i små mengder. Spiser en pose lakris i helgene(det er min store svakhet som jeg ikke klarer å kutte ut uansett, det er prøvd uttallige ganger).

Anonymkode: 0d699...5c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At man tar utgangspunkt i det kostholdet man har og trives med, og gjør små grep med det. 

1) luke ut uvaner. For enkelte er det TV spising, eller smør og majones, eller dressinger og sauser. 

2) spise litt mindre hele veien. Kroppen venner seg raskt til lavere volum av mat. 

3) lære å skille fysisk og psykisk sult. Har du ikke lyst på en gulrot eller et tørt knekkebrød, da er du ikke sulten. 

For meg er det riktig å spise sent og lite til frokost. En solid lunsj. Og en sen middag. Da er jeg jevnt mett gjennom dagen og føler aldri for snacks eller mellommåltid. Men dette vil jo være veldig individuelt. 

Ikke ta drastiske grep. Hver gang denne typen tråder dukker opp er det tips om lavkarbo, periodisk faste, sukkerkutt, spisedager, erstatningsmat, og alt mulig... Det fungerer ikke over tid. Og når man går tilbake til å spise mer normalt går man opp igjen, gjerne mer enn før da man har tullet med kostholdet. 

Ikke sett absolutte forbud. Man skal også fungere med andre. På restaurant, på jobb, på besøk. Å måtte ta hensyn i slike settinger gjør at man på et tidspunkt ikke orker mer. 

Anonymkode: 59542...9fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

periodisk faste

Vil bare si at dette ikke går under kategorien «drastiske tiltak». Jeg har prøvd dette over to perioder, og grunnen til at jeg gikk tilbake til det, er fordi det fungerer utmerket for min kropp. Fordelen er at jeg ikke blir sulten før til lunch, og sparer inn kalorier jeg før brukte på frokost som nå er unødvendig. I tillegg gjør det at jeg setter en ramme for å ikke spise etter feks Kl.20, som gjør at jeg ikke tillater meg tv-spising som før. Og bare pga dette sparer jeg mengder med kalorier. Men drastisk er det ikke. For jeg er ikke sulten på morgenen og heller ikke sent på kvelden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil bare si at dette ikke går under kategorien «drastiske tiltak». Jeg har prøvd dette over to perioder, og grunnen til at jeg gikk tilbake til det, er fordi det fungerer utmerket for min kropp. Fordelen er at jeg ikke blir sulten før til lunch, og sparer inn kalorier jeg før brukte på frokost som nå er unødvendig. I tillegg gjør det at jeg setter en ramme for å ikke spise etter feks Kl.20, som gjør at jeg ikke tillater meg tv-spising som før. Og bare pga dette sparer jeg mengder med kalorier. Men drastisk er det ikke. For jeg er ikke sulten på morgenen og heller ikke sent på kvelden.

Dette igjen ligger inn under det jeg vil kalle for små justeringer i naturlig kosthold. I det jeg nevnte periodisk faste som drastisk, tenker jeg på at det ikke ligger naturlig for personen som velger dette. 

Slik sett spiser jeg nesten på en tilsvarende måte selv, da jeg har lite matlyst om morgenen. Så for meg er det naturlig å spise ca 11, 15 og 19 (ikke slavisk). Andre igjen er nok avhengig både av frokost og kvelds, og da er det ikke heldig å legge opp til spisevindu på den måten du gjør. 

Ellers enig i det du skriver - et solid måltid til lunsj og sen middag, og å legge disse måltidene senere på dagen, var også det som skulle til for at all TV-spising, snack og mellommåltid føltes unødvendig for meg da jeg tok grep for en del år siden. Da var jeg jevnt mett og fornøyd, og føler ikke behov for noe mer. 

Anonymkode: 59542...9fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Paleo kosthold og hard trening. Paleo er ikke lavkarbo, man kan spise frukt f.eks., men man spiser ikke sukker, kunstig søtning, korn, bønner eller linser. 

Anonymkode: 0616b...199

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Små endringer som du kan leve med resten av livet som gir sen vektnedgang er best. 
Kroppen din craver den høyeste vekten du har hatt og prøver å komme tilbake dit. 

Anonymkode: e30f0...fb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør varige livsstilsendringer du kan leve med! Alt for mange går på drastiske dietter hvor de går ned, men så går de selvsagt rett opp igjen når de forandrer kostholdet tilbake.

Utgangspunktet ditt er kostholdet du har nå. Hvilke forbedringer kan du gjøre? Vær ærlig med deg selv, hva er realistisk? Selv pleier jeg å ta søndags ettermiddag å forberede maten for de neste tre dagene. Det gjør at hver gang jeg er sulten så har jeg 6 måltider (middag og lunsj) i kjøleskapet som jeg vet er sunne. Da slipper jeg å gå sulten for lenge og jeg spiser mindre usunn mat fordi jeg er akutt sulten.

Skriv alltid handleliste og kjøp inn sunn snacks som du liker. Se etter nye oppskrifter du kan prøve deg på. Ikke la sunne endringer i kosthold kun handle om hva du skal kutte ut (dette føles ofte kjipt), men også om hvilke spennende retter du ikke har prøvd før.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den beste metoden for varig vektnedgang er jo den metoden/kostholdet som både gjør at du går greit ned i vekt og som du også kan leve og trives med på lang sikt for å vedlikeholde vekten. Jeg tror alle vi som har vært overvektig i større eller mindre grad må være bevisst på hva vi putter i oss og ha en viss kontroll for resten av livet dersom vi skal unngå å falle tilbake til den livsstilen og det kostholdet som gjorde at vi ble overvektige i utgangspunktet.

Hva som passer den enkelte, er derimot individuelt, og man må kanskje prøve seg litt fram før man finner det som passer. Jeg tror også det er viktig at man baserer så mye som mulig på matvarer som man liker, og så får man finne ut på hvilke områder man kan være mer restriktiv for å få til dette. For noen innebærer det kaloritelling, for andre innebærer det PF eller lavkarbo - eller kanskje en kombinasjon av flere ting.

Uansett hva man velger, tror jeg dessuten at det er viktig å satse på mye rene råvarer og redusere hel/halvfabrikata og prossesert mat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tips her, tusen takk for innspill😊 Periodisk faste har jeg gjort før og det fungerer for meg siden jeg sjelden er sulten før 10.30 på hverdager og 12 i helger. Drikker også mye vann og kaffe. Skal definitivt spise mindre av pasta, ris og brød (som jeg ELSKER) og mer grønnsaker. Har erfart tidligere at dersom jeg skal nekte meg noe, saboterer jeg bare for meg selv i neste øyeblikk, derfor må det være lov med en liten sjokolade når nøden blir for stor, men jeg får heller dele den med andre så det ikke blir så mye😊

Det var også et veldig bra tips å forberede sunne måltider på forhånd. Dette skal jeg absolutt gi en sjanse, da fastfood er en stor synder i kaloribudsjettet (såvel som økonomisk, så to fluer i en smekk). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk over til en plantebasert kosthold og bruker kaloritelling. Jeg teller ikke kalorier superstrikt hver dag og unner med små utskeielser en gang i blant. Gikk fra 66 til 55 på ca 2 måneder. Er 162 høy

Anonymkode: e97bf...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...