Gå til innhold

Han vil skilles


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Henkjønnet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, fordi det er slik loven er. Vold er forbudt. 

Anonymkode: 3e1bf...7c6

Men psykisk vold som aldri kan bevises er lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Henkjønnet
Just now, Gjenferdet said:

Vet du hva?

Jeg har vært utsatt for psykisk vold. Levd i et regime, under psykisk terror og tortur (bekreftet av sakkyndige).

Aldri, aldri kunne det falt meg inn å slå. Jeg hadde heller skadet meg selv fremfor å skade partneren min.

Det er ingenting som kan forsvare slag, spark og andre former for vold. Og uansett hvor mye man er utsatt for vold, så rettferdiggjør det ikke å svare med vold tilbake.

Du er kvinne og reagerer annerledes enn hva menn kan finne på å gjøre. Når menn er voldelige og vil skade noen så er det oftest fysisk. Når kvinner vil skade noen så gjør de ting som å baksnakke og ødelegge ryktet til andre. Altså psykisk og sosial vold. Det er en forskjell på folk.

Jeg har aldri sagt det er OK, men jeg forklarer at når en mann føler seg tråkket på, så kan det resultere i fysisk vold. Skjønner det sitter langt inne for kvinner å forstå. Men det er sånn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts grip muligheten og begynn et bedre liv uten en mann som ikke stoler på deg, og som altfor lett trør Over grenser.

Jeg hadde en exmann som din. Vi småkranglet mye. Aldri store krangler, bare mange små..

situasjonen du opplevde på byen hadde jeg også. Du fikk spark i magen. Jeg fikk beskjed om å slette mannlige Facebook venner pga han ikke følte han kunne stole på meg. 
 

Så var det stress og urettferdig at jeg hadde så mange venner / var sosial når han ikke var det.. så jeg kuttet kraftig i vennekretsen… 

Så begynte overreaksjonene, kjeftingen.. kvelertak, dytt, lugging, stygge ord.. 

Alt var alltid min feil.. 

I ettertid (type 5 år etter vi gikk fra hverandre) hadde vi en samtale hvor han innrømmet at det var for lett å ta ut det dårlige humøret sitt på meg. Foreldrene som maste, dritt på jobben, kamerater som sviktet.. så var middagen jeg lagde ikke god nok for han og BAM! Jeg var en jækla hore som ikke kunne gjøre noe riktig.. 

Jeg har lært av dette. INGEN mann skal noen sinne behandle meg som min exmann en gang gjorde. 

 

Anonymkode: 180da...0d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mest patetiske jeg har hørt.. En voldelig eks av meg ba en gang på sine knær og ville ha meg tilbake, men jeg måtte forstå at grunnen til at han slo det var på grunn av måten jeg var på/ting jeg sa. ..  Det er på ingen måte min feil at du ikke klarer å kontrollere deg selv. Jeg går fra deg, det er du som sitter med igjen problemet, ikke jeg .

Anonymkode: 35e67...4ea

Tror du misforsto hva jeg mente? poenget mitt var at om man føler behover for å slå så kan man heller finne en bedre løsning på problemet: Gå ifra partneren din. Siden å slå er alltid uaktuelt uansett grunn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, mannen din har bestemt seg, han vil ikke mer. Det må du respektere og avfinne deg med. Det er utvilsomt til det beste for dere begge, uavhengig av hvem som har gjort hva.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henkjønnet skrev (32 minutter siden):

Men psykisk vold som aldri kan bevises er lovlig.

Eh… nei psykisk vold er ikke lovlig. Men jeg tror ikke du (eller TS) vet hvor mye som skal til for at noe kommer under den betegnelsen. Det skal bære preg av mishandling, grove trusler, leve i et fryktregime, ekstrem sjalusi osv. (Kjefting og krangling er ubehagelig men kvalifiserer ikke til straff). 

Anonymkode: 0aa13...db1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ei sårbar jente her som skriver om sitt problem. Og hva skjer? Joda, menn kommer med sine generaliseringer om kvinner og psykisk vold. Støttende? Nei, ikke i det hele tatt, med avsporinger med eksempler der menn har blitt terrorisert med psykisk vold og til slutt mordet. Fy, så fæle kvinner er. 
Det TS beskriver er noen som har begått et overgrep mot henne. Vold. Hun tar på seg skyld, som typisk er. Men mannen her har faktisk gått over en grense. Og dette får slik støtte! Sjokkerende, helt enkelt. 
 

Anonymkode: 71671...2c8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg og min mann, begge i 20-årene, har vært sammen i 3 år, gift siden desember ifjor. Det har vært en del småkrangling i hverdagen, noe jeg har tenkt har vært relativt normalt. Mannen min er slik at han samler alt opp over en periode, og er veldig tålmodig, men eksploderer en dag. Det har nok mye med at jeg provoserer og søker bekreftelse. I helga som var, var vi en vennegjeng som dro ut på byen. Merket noe småirritasjon før vi dro ut fra han, men ellers ingenting spesielt før vi kom ut. Da begynte en annen fyr å snakke til meg (ikke flørting på noen som helst måte), men mannen min reiste seg opp, gikk bort til fyren og ba han om å sette seg ved sitt bord og ikke snakke til meg mer. Jeg var beruset, men husker godt at det ikke var Noe flørting slik han påsto. Etterhvert ble alle enige om å dra for å kjøpe nattmat, der kom jeg også i snakk med en annen fyr (igjen, ingen flørting). Min mann hadde visst nok begynt å gråte foran sin kompis og åpnet seg opp ang. min oppførsel. Uansett våknet jeg opp på sovesofaen hjemme rundt 5-tiden og gikk opp til soverommet vårt. Kompisen hans lå på sofaen og mannen min i senga. Jeg så at det ikke var tatt på sengetøy og prøvde å vekke mannen min for å spørre om sengetøyet. Han våknet opp totalt klikk, drar meg etter nattkjolen og bortover gulvet og avslutter med å sparke meg i magen. Jeg får totalt panikk og løper ned i stua, da har kompisen løpt ned i kjelleren for å distansere seg fra situasjonen tydeligvis. Jeg ender opp med å ringe politiet som kommer. Moren min dukker også opp og jeg blir med henne hjem for å sove. Dagen etter kommer jeg hjem igjen og ser det står masse søppelsekker med klær i boligen, både mannen min og kompisen pakker absolutt alt av klær og ting som tilhører mannen min. Da sier han at han skal til faren sin og at hele det forholdet her er over. Byggeklossene er ødelagt og det funker ikke mer. Han mener vi ødelegger hverandre, at jeg er kontrollerende, at han føler seg kvelt og at han er redd for at han en dag vil gjøre noe verre. Kall meg gjerne dum, men jeg ønsker veldig gjerne å fikse opp, søke hjelp gjennom parterapi slik at kommunikasjonen skal bli bedre. Jeg er helt knust og vil på ingen måte miste han. Jeg er så redd. Faren hans er ikke særlig begeistret overfor meg og jeg har fått høre nå at faren mente «det aldri er forsent å snu» i forhold til at mannen min dro. Jeg vet faktisk ikke hva jeg gjør om jeg mister han. Han er den eneste tryggheten jeg har.

Anonymkode: e87fc...2a8

Alltid to sider av en sak. Alltid. Så ikke spør her inne. Du kjenner ingen her. Finn ut av det med han. Det er eneste måten for deg og komme til bunns i dette på. Husk at alt skjer av en grunn. Tenk over dine feil også. Hvem er jeg blitt etter 3 år gift med denne mannen. Hvorfor har det blitt slik? Hva førte oss hit? Er jeg villig til og gi opp på ting som han også kan gjrøe for at vi kan stole på hverandre igjen? Det er slike ting dere må gjennom. Det skal ikke mer enn en alvorlig samtale og tro meg. Hvis dere for en gang skyld beholder roen og viser at dere er villigd til og forandre dere begge to. Så kan dere komme langt. Lenger. Men dere jobber ikke med forholdet. Dere har begge feil. Og jeg kab ikke påpeke alt som skjer  når dere bor sammen mellom fire vegger. Dere er voksne mennesker. Det tar flere år ogkunnd bevare et robust ekteskap tro du meg. Jeg giftet meg med gubben da jeg var 22.  Opplevde  utroskap, løgner, problemer med fam. U name it. 6 år senere og nylig fikk vi vårt første barn. Det har tatt oss tid. Fordi vi har ofret mye for hverandre. Vi har jobbet med det. Funnet ut av ting sammen. Det er slikt man bygger opp et fundament. Jeg har gitt opp og gå ut sent med venninner fordi han også ga opp på ting da jeg gjorde det. Vi jobbet med det. Og siddn har det bare gått oppover for seg. Men du må gå for magefølelsen din. Hvis den sier  deg at du ikke vil samarbeide så la han være. Ikke påtving ekteskapet ditt hvis du og han ikke kan reparerd det sammen. 

 

Lykke til. 

Et siste råd fra meg. Ikke les deg gjennom andres meninger. Folk er så pessimistiske her inne at du kommer til og la deg. Påvirke. Gå for magefølelsen. Du vet best. Og han så klart. 

 

🌹

Anonymkode: 5f55f...368

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts, jeg forstår egentlig veldig lite av hva du konkret har gjort galt. Du har snakket med noen menn på byen, men uten å flørte, derfor har du oppført deg så jævlig at han begynner å gråte. Du prøver å legge deg i sengen utpå morgenkvisten og vil ta på sengetøy, derfor banker han deg opp. Du tar ansvar for storhandling og henter pakker, derfor er du kontrollerende. Han okkuperer stuen når du kommer sliten hjem, og du er kontrollerende fordi du sier i fra. Dette henger ikke på greip, ingenting av dette er kontrollerende eller dårlig oppførsel fra din side. Med mindre du rent faktisk flørtet. 

Min eks begynte også å gråte av sjalusi. Han var en voldelig mann som ikke taklet at jeg hadde vært med andre menn før ham eller at jeg hadde venner.

Kanskje er du veldig sint, kontrollerende og kritiserende, pluss at du flørter med andre menn..  eller så får han deg til å tro at du er sånn, fordi han er sjalu og vil ha all kontroll selv. Vanskelig å vite, for eksemplene du kommer med er utrolig vage og forvirrende. 

Det eneste som er sikkert her er at han er en farlig og voldelig mann. Når man er lenge i et forhold med en voldelig mann, blir ens selvtillit knust. Det spiller ingen rolle om volden kun skjedde én eller to ganger. Én gang er nok til at man blir livredd for hva som skjer neste gang.

Jeg er enig i at du bør komme deg til en psykolog for å sortere følelsene dine og finne ut av hva som konkret er hans skyld og hva som faktisk er din skyld. 

Anonymkode: dbe06...097

Dette her. 

Ts sitt innlegg er alt for vagt til å dra noen som helst slutninger om det er sånn eller slik. 

Det blir kun en haug meg tolkninger, alt ettersom. 

Ts skriver hun er kontrollerende. Men skriver ikke noe spesifikt om kontrollerende atferd. Det kan derfor være det ikke stemmer. 

For alt vi vet, kan mannen gråte fordi han ikke tåler at ts overhodet snakker med andre menn og er sykelig sjalu.. Eller har hun pushet han over kanten? Det står alt for lite info... 

Ts ville ta på sengetøy. Hvordan er det kontrollerende atferd? 

Her er det MYE som er for vagt og det kan tolkes i alle retninger den ene eller andre veien. 

Men én ting er sikkert. Og det er at vold er ikke bra. Likeså psykisk vold. Men usikkert om det er psykisk vold fra din side eller om det er noe mannen din sier. 

Og en annen ting er at uansett så passer dere virkelig ikke sammen og har et usunt forhold. Dere kommer til å få det bedre uten hverandre. Gi det tid, så vil du få det bedre ❤️ Jobb med deg selv og gå i terapi før ny partner ❤️

Anonymkode: 97fc8...3fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er ei sårbar jente her som skriver om sitt problem. Og hva skjer? Joda, menn kommer med sine generaliseringer om kvinner og psykisk vold. Støttende? Nei, ikke i det hele tatt, med avsporinger med eksempler der menn har blitt terrorisert med psykisk vold og til slutt mordet. Fy, så fæle kvinner er. 
Det TS beskriver er noen som har begått et overgrep mot henne. Vold. Hun tar på seg skyld, som typisk er. Men mannen her har faktisk gått over en grense. Og dette får slik støtte! Sjokkerende, helt enkelt. 
 

Anonymkode: 71671...2c8

Helt enig. Mye nettroll som svarer antagelig. Ts, vær glad han gikk. Og alle som forsvarer mannen- han vokste opp med at faren slo moren!! Miljøskadet og ikke en mann noen kvinner bør væ i et forhold med. 

Anonymkode: 8ed68...d96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henkjønnet skrev (1 time siden):

Men psykisk vold som aldri kan bevises er lovlig.

Da går man, istedetfor å slå.Bedriver noen psykisk vold mot deg er svaret å gå. Ikke å slå. Men om du mener det er det smarteste sier det mye om dine reaksjonsmønstre ihvertfall.

Anonymkode: 8ed68...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting av det du beskriver gjør hans handlinger legitime. Vil han ikke engang bli med i terapi men gir opp så fort i et så ferskt eksteskap - et ekteskap han selv har valgt å inngå-, så er han ingenting å samle på

Anonymkode: b3db6...4e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere burde jo gått fra hverandre for lenge siden. Tydeligvis ikke bra for hverandre. Mannen din gjør det eneste riktige, og du bør også komme deg videre. Noen ganger er forhold beyond reparasjon, og det er jeg ganske sikker på at deres er. Så skulle parterapi hatt noe for seg, så skulle dere begynt for lenge siden.

Men gå gjerne i terapi selv, blant annet for å få bort den der søken etter bekreftelse. Lykke til☺️

Anonymkode: ccfdc...fe0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et kvinneforum, men i denne tråden har vi alt for langt latt menn dominere, de har torpedert tråden med sin edder og galle over feile kvinner. Slik vil vi ikke ha det. Det blir ingen konstruktiv debatt når der generaliseres og lages slutninger om forhold vi ikke vet. Vi er medmennesker, vel. Det er vel viktigst, ikke at noen skal få fritt leide til å endelig få hevde sin mistro til kvinner. Virker slik. 
Støtter deg, ts. 

Anonymkode: 71671...2c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

Jeg vil råde deg til å klikke deg ut av tråden og heller kontakte krisesenteret.

Han har utsatt deg for fysisk vold, og sannsynligvis psykisk vold også. Og det er IKKE din skyld.

Slik jeg ser det er denne tråden skadelig for deg, ettersom mange bagatelliserer det du har opplevd samt legger skylden over på deg.

Victimblaming kan forsterke forvirringstilstanden du er i, samt gjøre slik at du tviler enda mer på deg selv. Det er rett og slett farlig i den situasjonen du er i nå.

Slik jeg skjønte det har du ikke blitt alvorlig fysisk skadet av volden du opplevde - heldigvis, men det kan eskalere hvis du ikke kommer deg bort. Neste gang er du kanskje ikke like heldig.

Akkurat nå trenger du ingen som forteller deg at dette er din skyld. Det er ikke din skyld, og det er helseskadelige og farlige ting å si til deg i den situasjonen du er i nå.

Klikk deg ut av tråden og søk hjelp hos profesjonelle. Det vil være tryggere for deg.

Ønsker deg alt godt.

❤️

  • Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, spekulasjoner, innlegg skrevet av brukere som utgir seg for å være flere personer, diskriminerende og nedsettende innhold, latterliggjøring, tulleinnlegg, krenkende utsagn, avsporinger og samtlige svar til dette. 

- Matas, mod. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...