Gå til innhold

Kan sjefen plutselig endre på turnus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I forhold til tidlig/aften? Har hatt stort sett samme arbeidsturnus i 4 år der jeg jobber nå med lite endringer. Har hatt ca 30% aftenvakter og 70% dagvakter. Noe som har vært veldig greit da jeg har barn med spesielle behov som jeg er alene med. Nå har jeg blitt forespeilet at jeg skal over på flere aften-vakter. Er det "innafor"? Forstår at jeg har vært veldig heldig, men må jeg over på flere aften-vakter må jeg si opp deler av stillingen min pga barnet mitt, noe som vil gjør det vanskelig økonomisk igjen. 

Anonymkode: d6b83...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det kan de. Heldig som får samme turnus så lenge. Her byttes 1 gang pr år eller annet hvert år.

Anonymkode: 6b917...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja det kan de. Heldig som får samme turnus så lenge. Her byttes 1 gang pr år eller annet hvert år.

Anonymkode: 6b917...cea

Ja, her er det også ny turnus hvert år, men har ikke vært store endringene 🙂 Er mer rullering på brukerne. Jobber på bolig og avlastning for pu. 

 

Ts. 

Anonymkode: d6b83...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, turnus kan endres. Men må godkjennes av tillitsvalgt før den iverksettes.

Anonymkode: ec78f...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, turnuser kan, skal og bør endres underveis. 

Du har grodd fast i den du gikk i. Det betyr ikke at dette er "din" turnus iht. arbeidskontrakten din. 

Det finnes derimot regler for endring av turnus. Det må varsles om turnusendring så og så lang tid i forveien, tillitsvalgte må være involvert i prosessen og den nye turnusen skal være klar så og så lang tid før turnusrulleringen går inn i en ny periode. 

Ergo, går du 5-ukersturnus må turnusendringen skje i tråd med denne turnusen. 

Utover det står arbeidsgiver ganske fritt til å disponere sine arbeidere iht uspesifiserte arbeidskontrakter og lovverket i AML. 

Anonymkode: 07bbb...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er arbeisgiver som bestemmer når du skal være på arbeid. Denne retten er begrenset av en del lovverk og en av arbeidskontrakten.

Om du er ansatt for å gå turnus, skift osv.,, så finner du svaret i kontrakten. Hvis det ikke står noe, så gjør sjefen som hun eller han vil. Det er ikke noe som heter at fordi du har gått dag/kveld/natt i 15 år så har du førsteretten på å fortsette med det. Og ... hvis ikke du tar din del, er det jo noen andre som må ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svaret er ikke så enkelt . I arb miljø loven sier at man hensynta arbeidere med spesielle hensyn/ behov . Ditt barn kan komme inn under dette . Jobber du i Stat / kommune bør du sjekke dette . Privat er det hakket mer utrivelig å kreve den retten . Man blir ikke mnd ens ansatte 

Anonymkode: 483c5...6d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...