Gå til innhold

Fravær i nytt arbeidsforhold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i jobb siden 5. juli. Nå er hele familien her syke, selv er jeg ikke veldig preget men hoster og har rennende nese. I disse tider er ikke det ønsket på arbeidsplassen min. Jeg har ikke opptjent rettigheter til egenmelding (8 uker), og heller ikke rettigheter til sykemelding (4 uker).  Spørsmålet mitt er hvordan jeg da kan få dekket disse dagene hvor jeg må være hjemme? Det må da finnes en løsning på dette nå som terskelen for å være hjemme er spesielt lav?

Jeg har ikke en type jobb hvor jeg kan jobbe hjemmefra.

(dersom feil underforum må mod bare flytte)

Anonymkode: dd721...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det finnes ikke en løsning på det, dessverre. Du får ikke penger for dagene du må være hjemme.

Anonymkode: 26bfe...b06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må be om ulønnet perm. 

Anonymkode: 21733...768

Jeg «får lov» å være syk, det er ikke det som er problemstillingen. Jeg vil simpelthen ha betalt for disse dagene. Veldig snodig at folketrygden har klart å hoste opp en løsning for nesten alt type fravær relatert til pandemien, men ikke en så enkel problemstilling som sykdom i nytt arbeidsforhold. 

Anonymkode: dd721...b1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det finnes ikke en løsning på det, dessverre. Du får ikke penger for dagene du må være hjemme.

Anonymkode: 26bfe...b06

Leit.

Anonymkode: dd721...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leit.

Anonymkode: dd721...b1f

Ja, veldig!

Samboer mistet 4 dager lønn pga nytt ansettelsesforhold og ventekarantene pga den andre jobben(han er ansatt flere steder).

 

Anonymkode: 26bfe...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariss@68 skrev (1 minutt siden):

Dette kjenner jeg til. Jeg tenkte på om det fantes nye regler nå i forbindelse med pandemien.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, veldig!

Samboer mistet 4 dager lønn pga nytt ansettelsesforhold og ventekarantene pga den andre jobben(han er ansatt flere steder).

 

Anonymkode: 26bfe...b06

Det er rart og synd at det skal være slik. Man er altså veldig sårbar i disse tider i et nytt arbeidsforhold.

Anonymkode: dd721...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette kjenner jeg til. Jeg tenkte på om det fantes nye regler nå i forbindelse med pandemien.

Det er rart og synd at det skal være slik. Man er altså veldig sårbar i disse tider i et nytt arbeidsforhold.

Anonymkode: dd721...b1f

Det er man, dessverre. De har tenkt på mye i pandemien, men akkurat det med å være nyansatt uten rettigheter på sykepenger har de gitt totalt f i. Og det er veldig dumt, er nok flere som har dratt i jobb til tross av sykdom.

Anonymkode: 26bfe...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har vært i jobb siden 5. juli. Nå er hele familien her syke, selv er jeg ikke veldig preget men hoster og har rennende nese. I disse tider er ikke det ønsket på arbeidsplassen min. Jeg har ikke opptjent rettigheter til egenmelding (8 uker), og heller ikke rettigheter til sykemelding (4 uker).  Spørsmålet mitt er hvordan jeg da kan få dekket disse dagene hvor jeg må være hjemme? Det må da finnes en løsning på dette nå som terskelen for å være hjemme er spesielt lav?

Jeg har ikke en type jobb hvor jeg kan jobbe hjemmefra.

(dersom feil underforum må mod bare flytte)

Anonymkode: dd721...b1f

Du kan sykemelde deg de dagene du har vært syk hvis du ikke har opparbeidet deg retten til egenmelding. 

Anonymkode: 65b03...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan sykemelde deg de dagene du har vært syk hvis du ikke har opparbeidet deg retten til egenmelding. 

Anonymkode: 65b03...d89

Nå fikk jeg ikke med at du skrev at du ikke har rett til sykemeldin, men jeg husker jeg skadet meg i ny jobb og hadde ikke rett til egenmelding. Jeg gikk til legen og fikk sykemelding. 

Anonymkode: 65b03...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan sykemelde deg de dagene du har vært syk hvis du ikke har opparbeidet deg retten til egenmelding. 

Anonymkode: 65b03...d89

Jeg er klar over det. Men jeg har ikke sykepengerettigheter de første 4 ukene i nytt arbeidsforhold. 

Anonymkode: dd721...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble syk etter 3 uker i ny jobb. Lurte på det samme som deg. Jeg fikk penger fra nav. Merket ikke noe  forskjell, da jobben forhåndsbetalte til meg, og fikk igjen av nav senere. Jeg kom direkte fra en tidligere jobb. Det har noe å si.

Anonymkode: 1272a...fbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå fikk jeg ikke med at du skrev at du ikke har rett til sykemeldin, men jeg husker jeg skadet meg i ny jobb og hadde ikke rett til egenmelding. Jeg gikk til legen og fikk sykemelding. 

Anonymkode: 65b03...d89

Men fikk du sykepenger? Arbeidsgiver er innforstått med at jeg blir borte, det er de som insisterer på at jeg holder meg hjemme.

Anonymkode: dd721...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble syk etter 3 uker i ny jobb. Lurte på det samme som deg. Jeg fikk penger fra nav. Merket ikke noe  forskjell, da jobben forhåndsbetalte til meg, og fikk igjen av nav senere. Jeg kom direkte fra en tidligere jobb. Det har noe å si.

Anonymkode: 1272a...fbf

Ja, det har alt å si. Da har du opptjent disse rettighetene fra tidligere. Det har ikke jeg dessverre.

Anonymkode: dd721...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble syk etter 3 uker i ny jobb. Lurte på det samme som deg. Jeg fikk penger fra nav. Merket ikke noe  forskjell, da jobben forhåndsbetalte til meg, og fikk igjen av nav senere. Jeg kom direkte fra en tidligere jobb. Det har noe å si.

Anonymkode: 1272a...fbf

Jeg ble altså sykemeldt, selv om jeg i utgangspunktet ikke trodde jeg skulle få penger. Men det fikk jeg. Dette var nå i mars. 

Anonymkode: 1272a...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble altså sykemeldt, selv om jeg i utgangspunktet ikke trodde jeg skulle få penger. Men det fikk jeg. Dette var nå i mars. 

Anonymkode: 1272a...fbf

Jeg forstår det, men ettersom du kom direkte fra tidligere arbeidsforhold hadde du alt opparbeidet deg sykepengerettigheter. Det har ikke jeg.

Anonymkode: dd721...b1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men fikk du sykepenger? Arbeidsgiver er innforstått med at jeg blir borte, det er de som insisterer på at jeg holder meg hjemme.

Anonymkode: dd721...b1f

Jeg syntes heller rikke det er riktig at du skal tape på at arbeidsplassen vil du skal være hjemme. Når du kunne jobbet, men DE syntes du ikke skal. 

Anonymkode: 63e9c...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syntes heller rikke det er riktig at du skal tape på at arbeidsplassen vil du skal være hjemme. Når du kunne jobbet, men DE syntes du ikke skal. 

Anonymkode: 63e9c...7f8

Det er nettopp det. Under normale omstendigheter før pandemien ville jeg absolutt gått på jobb med lette symptomer som dette. Det føles veldig urettferdig å ikke skulle få betalt for fraværet. 

Anonymkode: dd721...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men fikk du sykepenger? Arbeidsgiver er innforstått med at jeg blir borte, det er de som insisterer på at jeg holder meg hjemme.

Anonymkode: dd721...b1f

Ja, jeg hadde til og meg 0 prosentstilling. Anbefaler deg å ta titt i folketrygdloven kapittel 8 retten til sykepenger. 

Anonymkode: 65b03...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...