Gå til innhold

Kjæreste som spionerer på meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, jeg er nok en smule paranoid men det skyldes erfaring. Vet feks at jeg ikke kan ha besøk av mennesker som krangler og lager støy hos meg. Dersom det skjer, kan det få konsekvenser for meg. 

Kjæresten min, som finner på allslags utsagn, alt fra: Det er alltid så mye bråk hos henne (han er jo den som lager bråket), for så å si at jeg er våken til klokka 03 30. Det stemmer jo ikke!

Fortvilet TS

Anonymkode: 5a6d7...7d8

Det han gjør her er jo å prøve å sørge for at du ikke skal bli trodd hvis du senere betror deg til noen av disse (som han har sagt disse løgnene til) om at han lager bråk. Dette er også typisk for mange mishandlere.

Har du lest boken Den brennende sengen? I den historien (fra virkeligheten) hadde den voldelige mannen fortalt løgner til konas lege og dette førte til at kona ikke ble trodd da hun kom til legen og betrodde seg om den volden som mannen påførte henne.

 

Anonymkode: 1455f...275

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det merkelige er at han gjerne kan være sta på hva som er rett og galt men det gjelder visst ikke ham. Han er lærer og jeg mottok et bilde hvor han satt med beina på pulten/bordet i klasserommet. Spurte ham om elevene hans får lov til å gjøre det samme. Da svarte han: Nei, såklart ikke, de skal vite hvem som er sjefen.

Anonymkode: 5a6d7...7d8

Det er da ikke det samme. Jeg er også lærer og gjør mye elever ikke får gjøre. 

Du må sette grenser, vise ham hvem som er sjefen i ditt hjem. Ikke la ham spille høy musikk når du ikke vil. 

Anonymkode: 7cbd4...501

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da ikke det samme. Jeg er også lærer og gjør mye elever ikke får gjøre. 

Du må sette grenser, vise ham hvem som er sjefen i ditt hjem. Ikke la ham spille høy musikk når du ikke vil. 

Anonymkode: 7cbd4...501

Hva synes du om dette da, som sto i samme innlegg som du siterte?
" Kjører for fort, gjerne på motsatt side av veien. Har vært litt nervøs av å sitte på med ham. "

Anonymkode: 1455f...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Spiller høy musikk, lager spetakkel. Ser at andre her har spurt om jeg bor på institusjon, det gjør jeg ikke. Jeg bor derimot i et rekkehus, hvor det er veldig lytt og jeg er redd naboene skal melde meg inn til borettslaget pga støyen når han er på besøk. 

Han er såpass sjarmerende at han klarer å få dem til å le av det hele men jeg synes ikke det er særlig morsomt, i lengden. Kjører for fort, gjerne på motsatt side av veien. Har vært litt nervøs av å sitte på med ham. 

Det merkelige er at han gjerne kan være sta på hva som er rett og galt men det gjelder visst ikke ham. Han er lærer og jeg mottok et bilde hvor han satt med beina på pulten/bordet i klasserommet. Spurte ham om elevene hans får lov til å gjøre det samme. Da svarte han: Nei, såklart ikke, de skal vite hvem som er sjefen. 

Har prøvd å ta det opp med ham men det nytter ikke. 

Fortvilet TS

Anonymkode: 5a6d7...7d8

Det er mulig at han ønsker at det skal komme klager på deg og at han ønsker at du skal bli tvunget til å flytte, og at det er derfor han lager bråket.

Hvorfor han eventuelt ønsker at du skal bli tvunget til å flytte?

1. For å ødelegge for deg.

Eller 2. For å ødelegge for deg + å prøve å gjøre deg avhengig av han (ved prøve å få deg til å flytte inn til han feks).

Anonymkode: 1455f...275

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser mer over at han i det hele tatt tenker det er interessant å nevne at du kan sitte oppe og se TV en mandags natt. Det kan vel de fleste av oss gjøre av og til. Hva snakket dere om i forkant som gjorde at han sa dette? Prøvde han å "disse" deg, for å si det ungdommelig? 

Det høres egentlig ut som at denne opplysningen kom i sammenheng med noe negativt, som i "hun her ser jo så mye TV at hun holder på til langt på natt", eller "hun har så elendig døgnrytme at hun ser TV til langt på natt".

Det problematiske her er vel heller at han har behov for å si noe negativt om deg foran andre, og det er ikke noe ok. I tillegg kjører han fort på feil side av veien, er hensynsløs overfor deg og dine naboer, oppfører seg macho overfor elever, følger med på når du legger deg osv. 

Jeg skjønner at du stusser over disse tingene. Har han det ellers med å si noe negativt om deg på en liksomvittig måte? Altså skjule kritikk som humor? Det er en ufyselig hersketeknikk som virker nedpsykende over tid. Denne kommentaren med TV-en kan være et eksempel på en sånn kommentar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva synes du om dette da, som sto i samme innlegg som du siterte?
" Kjører for fort, gjerne på motsatt side av veien. Har vært litt nervøs av å sitte på med ham. "

Anonymkode: 1455f...275

Ikke sitte på med ham mer.

Anonymkode: 7cbd4...501

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han bor ikke langt unna meg, det vil si, ca 6 km unna.

Han har hund og går tur med den i hytt og pe. Jeg får som regel bilder av hunden mens han er på tur med den og det forundrer meg litt at det er klokka 22 og neste gang klokka 10 og at han kan sove så lenge og likevel gjespe en hel dag. 

Det er jo 12 timer mange dager på rad og likevel gjesper han! 

Fortvilet TS

 

Anonymkode: 5a6d7...7d8

En jeg datet holdt øye med min ps4. Han sa den var aktiv klokka 03 og at han var lei seg over at jeg var våken når jeg sa jeg hadde lagt meg, eller noe sånt. Jeg hadde da lagt meg og sov. Det var han som var oppe klokka 03. Jeg slo av da av offentlig visning når jeg var online eller ikke, siden han fulgte sånn med. 

Mulig at han er oppe om natta, denne fyren din? Kanskje han sliter med søvn og våkner? Det kan jo forklare at han er trøtt. ellers så er feks noen med ADHD ganske trøtte.

 

Anonymkode: 6a194...66f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mindre opptatt av at du føler deg overvåket enn måten han generelt behandler deg på.

For det første viser det en mangel på respekt å prøve å latterliggjøre deg fremfor mange andre. HVORFOR skulle han i det hele tatt nevne fremfor en hel forsamling at du var oppe til 03:30 på en mandags kveld, om det ikke var for å drite deg ut? Totalt blottet for respekt.

Samtidig beskriver du en som bråker hos deg og spiller høy musikk hos deg. Mot din vilje virker det som. Hvorfor? Hvorfor gjør han dette i stede for at du pælmer han ut døra?

Og en kjører ikke på motsatt side av veien med mindre man kjører forbi noen eller skilting tilsvarer at det er ok.

Mange røde flagg her. Og det vet du. Og overvåking er det minste problemet.

Dump han.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja når du beskriver deler av sammenhenger uten å si alt, må vi jo tolke og konkludere. Jeg tolket det at du ikke tåler å ha det høylytt og krangling/uro som at du at du kanskje var høysensitiv. Ingen liker uro og krangel, men sliter en med høysensitivitet, kan det oppleves mer skadelig.

Måten du skriver på og formulerer deg, tyder også på at du er litt spesiell og kanskje litt sær. Kanskje andre diagnoser inni bildet også. Men skal verken spekulere eller konkludere noen ting;) 

Håper bare kjæresten kan tolere deg som du er og at dere finner ut av det på din/deres måte. Å gå rundt med en ekkel og ubehagelig følelse av at kjæresten din spionerer på deg høres uansett ikke godt ut. Verken for deg eller ham. Slik skal det ikke være for noen av dere.

 

Anonymkode: 7bc22...6db

Du skal ikke spekulere skriver du. Etter å ha gjort nettopp det.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at han også disser deg ved å fortelle andre at det alltid er så mye bråk hos deg. Magefølelsen din har nok rett. Ikke nødvendigvis i at han stalker deg, men at noe er galt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiller høy musikk, lager spetakkel. Ser at andre her har spurt om jeg bor på institusjon, det gjør jeg ikke. Jeg bor derimot i et rekkehus, hvor det er veldig lytt og jeg er redd naboene skal melde meg inn til borettslaget pga støyen når han er på besøk. 

Han er såpass sjarmerende at han klarer å få dem til å le av det hele men jeg synes ikke det er særlig morsomt, i lengden. Kjører for fort, gjerne på motsatt side av veien. Har vært litt nervøs av å sitte på med ham. 

Det merkelige er at han gjerne kan være sta på hva som er rett og galt men det gjelder visst ikke ham. Han er lærer og jeg mottok et bilde hvor han satt med beina på pulten/bordet i klasserommet. Spurte ham om elevene hans får lov til å gjøre det samme. Da svarte han: Nei, såklart ikke, de skal vite hvem som er sjefen. 

Har prøvd å ta det opp med ham men det nytter ikke. 

Fortvilet TS

Anonymkode: 5a6d7...7d8

"Har prøvd å ta det opp med ham men det nytter ikke. "

Da bør du slutte med å ha han på besøk og slutte å sitte på bil med han. Og du bør helst gjøre det slutt med han fordi han ikke respekterer deg og fordi han er en drittsekk mot deg.

Anonymkode: 1455f...275

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en som snakker deg ned og som prøver å forvirre deg. Har du lest om gaslighting?

Har du det generelt bra i dette forholdet? Hva sier magefølelsen din?

Anonymkode: 7a0e2...ef6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CorvusCorax skrev (5 timer siden):

TS kommer ikke med noen eksempler. Hva er det han gjør som tilsier at han stalker henne? 

Sier at hun legger seg 03:30, da hun aldri legger seg så sent? 

Da er han heller en løgner enn en stalker. 

Han er en stalker fordi han gjesper? 

Neh, høres ikke ut som stalking. 

Kanskje han gaslighter og manipulerer, men ut i fra informasjon som er blitt gitt så er han ikke en stalker.

Nå har andre svart bedre enn meg i forhold til hva ts kanskje opplever, men jeg har allikevel lyst til å si at det jeg reagerte på var at mange hoppet på konklusjonen om at ts trolig er paranoid. Jeg nevnte ikke ordet stalker i det hele tatt.

En som gaslighter/manipulerer kan også gjerne blande virkelighet med løgn. Det gjør det vanskelig å skille hva som er hva. Om noen spionerer utenfor vinduet ditt ofte, så vil det å la deg vite at h*n vet du gjør x på mandager (mens du vet du gjør det på onsdager) være nok til at du blir usikker på om h*n har fulgt med eller bare gjetter. Dersom man da søker råd fra andre, så vil usikkerheten man føler skinne gjennom i spørsmålet og gjøre at det er lett å tenke at vedkommende har noen vrangforestillinger. Det er noe av det som gjør den type manipulasjon så farlig.

Anonymkode: 491c6...d9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det et problem at dere legger dere til ulik tid? Hvorfor er det et problem for han at du legger deg senere, og hvorfor kan ikke du bare være åpen om at du er det? Spionasje i et parforhold er både usunt og underlig, og særlig underlig er det når det dreier seg om noe så harmløst som når man legger seg. Jeg skjønner ikke hva som står på spill her. Men jeg skjønner selvsagt at det ikke er noe gøy å føle seg overvåket. Hvorfor ikke bare spørre ham om det rett ut, om det er slik at han overvåker og hvilke grunner han har for å gjøre det? Stoler han ikke på deg?

Generelt vil jeg si at dårlig magefølelse er noe du skal ta på alvor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen moderator som kan gå inn og slette denne tråden? Dersom TS ikke troller er dette en person som trenger profesjonell hjelp, ikke å bli satt i gapestokk på KG. 

Anonymkode: 47e21...90a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dersom TS ikke troller er dette en person som trenger profesjonell hjelp

Anonymkode: 47e21...90a

Hva mener du? Jeg tror at det er veldig bra for ts å skrive og å lese her for å få støtte og råd når hennes kjæreste har hatt drittsekkoppførsel mot henne og også utøver psykisk vold mot henne.

Anonymkode: 1455f...275

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei igjen,

Det fremkom litt fakta i dag. Han har nå skadet seg og blir liggende på sykehus en periode. Jeg tenker at det var herlig å få vite, nå får jeg pause og tenkt meg litt om, for deretter å vurdere om forholdet er verd å satse på videre, eller ikke.

Hilsen fortvilet TS som ikke er så fortvilt lengre

 

PS. Synes det er helt fantastisk at mannen skjøt seg selv i foten i dag :fnise:

Anonymkode: 5a6d7...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hei igjen,

Det fremkom litt fakta i dag. Han har nå skadet seg og blir liggende på sykehus en periode. Jeg tenker at det var herlig å få vite, nå får jeg pause og tenkt meg litt om, for deretter å vurdere om forholdet er verd å satse på videre, eller ikke.

Hilsen fortvilet TS som ikke er så fortvilt lengre

 

PS. Synes det er helt fantastisk at mannen skjøt seg selv i foten i dag :fnise:

Anonymkode: 5a6d7...7d8

Skjøt seg i foten? Bokstavlig talt?

Anonymkode: 5604e...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjøt seg i foten? Bokstavlig talt?

Anonymkode: 5604e...315

Ja, han skjøt seg selv i foten, spikerpistol :fnise:

Mottok melding av ham og alt jeg klarte å tenke på var karma :briller:

Han er lenket til krykkene en stund og jeg vet nå at han iallefall ikke kommer til å spionere på meg neste dagene. Det blir for mye pes for ham :bigfoot:

Hilsen fortvilet TS som ikke er så fortvilt lengre :hoho:

Anonymkode: 5a6d7...7d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

nå får jeg pause og tenkt meg litt om, for deretter å vurdere om forholdet er verd å satse på videre, eller ikke.

Hei :) Hva tenker du om det flere av oss har skrevet til deg her i tråden?

Anonymkode: 1455f...275

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...