Gå til innhold

Er det feil og manipulere noen til og ta vaksine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 hours ago, AnonymBruker said:

Er det feil og manipulere noen til og ta vaksine?

Anonymkode: d952e...0dd

Selvfølgelig er det feil å manipulere andre voksne mennesker. 

Anonymkode: 33477...728

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva eksakt er feil med å bruke ordet bigpharma? Du er klar over at det gjøres skikkelig ny penger med disse vaksinene, eller?

 

Anonymkode: 6413c...b27

Det var et lite "og" du gikk glipp av der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er frustrert over 18 åringen som på død og liv skal ta denne vaksinen. Grunnen er kun for å reise. Men vi skal ingen plass så lenge pandemien herjer. Mener de under 45 ikke trenger noe vaksine.

Anonymkode: a2cee...b3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (2 timer siden):

Med konspirasjonsteorier og de som er tilhengere av dem mener jeg de som mener at alle som er for vaksine er medlemmer av saueflokken og som bruker ord som bigpharma, hevder at Bill Gates står bak osv. Dette er den gjengen som som hovedregel tror på hele spekteret av konspirasjoner.

Det er forskjell på disse og de som er usikker på vaksinens langtidseffekter eller er skeptisk til hurtigutviklet vaksine.

Uansett skjønner jeg lite av hva dette har med mitt svar å gjøre: Det skal være frivillig å ta vaksine, og da må man respektere de som velger å la være, og håpe de har tatt et selvstendig og informert valg, ikke et inspirert av konspirasjoner.

Min replikk var i forhold til siste del av svaret ditt, og hvordan jeg ser at "konspirasjonsteori" ofte brukes i sammenheng med Covid-19 og vaksiner utifra det som kan oppfattes som en ganske ekstrem holdning i andre retningen.

Jeg forstår at du ikke gjør du, men i denne tråden opplevde jeg at TS ønsket å endre en annens oppfatning utifra en oppfatning av at familiemedlemmet var drevet av "konspirasjonsteorier". Et begrep jeg mener er misbrukt, og til dels brukt til å få makt over andre. Hvem liker å høre at de tror på konspirasjonsteorier?

Jeg er for øvrig enig med deg - hver og en må få ta sin egen avgjørelse og bli respektert for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver "manipulere" i overskriften, men egentlig så snakker du om å "overbevise" vedkommende. Det er jo egentlig rimelig stor forskjell på de to da - manipulere er jo nærmest å lure noen til å gjøre noe de ikke vil - noe du selvfølgelig ikke har noen rett til å gjøre. Men man kan alltids forsøke å overbevise vedkommende at det er riktig å ta vaksinen, men jeg tror det er vanskelig å få konspirasjonsteoretikerne å endre mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er frustrert over 18 åringen som på død og liv skal ta denne vaksinen. Grunnen er kun for å reise. Men vi skal ingen plass så lenge pandemien herjer. Mener de under 45 ikke trenger noe vaksine.

Anonymkode: a2cee...b3a

Men har han tenkt til å reise  nå snart da? Han kan jo ta vaksinen om det blir aktuelt å reise. De vil ta i mot ham med åpne armer når den tid kommer. Men hvis alle kompisene bruker det som argument er det lett å følge på. Og han er myndig..

Anonymkode: 6e9cc...35c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva eksakt er feil med å bruke ordet bigpharma? Du er klar over at det gjøres skikkelig ny penger med disse vaksinene, eller?

 

Anonymkode: 6413c...b27

Selvfølgelig tjener medisinindustrien penger - det er vel aldri noen som noensinne har påstått at de holder på med det de gjør fordi de ønsker å være snille? Men det betyr ikke at de arbeider ukritisk og uten regler og tanker for hvordan deres produkter virker på mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (3 minutter siden):

Du skriver "manipulere" i overskriften, men egentlig så snakker du om å "overbevise" vedkommende. Det er jo egentlig rimelig stor forskjell på de to da - manipulere er jo nærmest å lure noen til å gjøre noe de ikke vil - noe du selvfølgelig ikke har noen rett til å gjøre. Men man kan alltids forsøke å overbevise vedkommende at det er riktig å ta vaksinen, men jeg tror det er vanskelig å få konspirasjonsteoretikerne å endre mening.

Like vanskelig som å få de som er for vaksiner til å endre mening. Det går jo begge veier. Folk må nesten få bestemme selv. Virker som at i alle fall 80%, antagelig nærmere 90% er for. Kanskje maks 5 er i mot, da er det jo noen som ligger på vippen. De må få tenke seg om og ta reflekterte valg. Tipper Norge kommer veldig bra ut med frivillig vaksine. 

Anonymkode: 6e9cc...35c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en alkoholiker i nær familie er det vanlig at man forsøker å hjelpe den personen få en sunnere livsstil. Det samme med en narkoman. Hvis en i familien får kreft og motsetter seg behandling, vil de fleste sterkt anbefale behandling likevel.

Hvis en sliter med psyken og skader seg selv, vil de fleste blande seg. Det samme med suicidalitet. 

Dere som mener man skal respektere andres valg, ville dere latt overnevnte tilstander bare være da - om personen var myndig? Det er tross alt valg det og.

Anonymkode: 6a004...093

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Like vanskelig som å få de som er for vaksiner til å endre mening. Det går jo begge veier. Folk må nesten få bestemme selv. Virker som at i alle fall 80%, antagelig nærmere 90% er for. Kanskje maks 5 er i mot, da er det jo noen som ligger på vippen. De må få tenke seg om og ta reflekterte valg. Tipper Norge kommer veldig bra ut med frivillig vaksine. 

Anonymkode: 6e9cc...35c

Ja, nå var det ikke akkurat for eller imot vaksine jeg snakket om da - men om man bør manipulere andre til å endre mening... Svaret mitt kunne like gjerne ha vært gitt til en person som spurte om "det er feil å manipulere noen til å ikke ta vaksinen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man har en alkoholiker i nær familie er det vanlig at man forsøker å hjelpe den personen få en sunnere livsstil. Det samme med en narkoman. Hvis en i familien får kreft og motsetter seg behandling, vil de fleste sterkt anbefale behandling likevel.

Hvis en sliter med psyken og skader seg selv, vil de fleste blande seg. Det samme med suicidalitet. 

Dere som mener man skal respektere andres valg, ville dere latt overnevnte tilstander bare være da - om personen var myndig? Det er tross alt valg det og.

Anonymkode: 6a004...093

Man kan uansett ikke gå inn å bestemme hva andre mennesker skal velge, ikke engang med de eksemplene du gir her. Det er ikke det samme som at man skal la være å bry seg, man forsøker jo å hjelpe - men til syvende og sist så er det personen selv som skal og bør ta valget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man har en alkoholiker i nær familie er det vanlig at man forsøker å hjelpe den personen få en sunnere livsstil. Det samme med en narkoman. Hvis en i familien får kreft og motsetter seg behandling, vil de fleste sterkt anbefale behandling likevel.

Hvis en sliter med psyken og skader seg selv, vil de fleste blande seg. Det samme med suicidalitet. 

Dere som mener man skal respektere andres valg, ville dere latt overnevnte tilstander bare være da - om personen var myndig? Det er tross alt valg det og.

Anonymkode: 6a004...093

Så du mener at noen som takker nei til en vaksine kan sammenlignes med noen som har hatt et rusmisbruk i mange år, eller er så langt nede psykisk at de står i fare for å ta sitt eget liv? At det å si nei til vaksinen er likestilt med det å ikke håndtere hverdagen på en hensiktsmessig måte? Eller det å ikke påvirker noen til å ta vaksinen er det samme som å snu ryggen til noen som forgår i sin egen hjelpeløshet? Det er virkelig å dra det veldig langt.

Hva kreftbehandling angår, så er min erfaring at når mennesker til slutt sier nei til videre behandling, så har de prøvd det meste, men er sliten og lei og ønsker å leve det korte livet de har igjen uten enda mer utmattende behandling. Og ja, det respekterer jeg. Det er ethvert menneskets rett å bestemme når den medisinske behandlingen skal ta slutt.

Vaksinen er frivillig, og den er ingen garanti hverken mot å bli smittet og syk. Og enhver må bestemme selv om de vil ta den.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å manipulere noen er vel feil uansett?

Anonymkode: a074a...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Presse og tvinge? Hvert voksent menneske får ta sitt eget valg. Selv har jeg tatt en dose og gleder meg til neste, men hadde ikke forsøkt å presse noen andre. 

Anonymkode: a8405...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MorTil2 said:

Så du mener at noen som takker nei til en vaksine kan sammenlignes med noen som har hatt et rusmisbruk i mange år, eller er så langt nede psykisk at de står i fare for å ta sitt eget liv? At det å si nei til vaksinen er likestilt med det å ikke håndtere hverdagen på en hensiktsmessig måte? Eller det å ikke påvirker noen til å ta vaksinen er det samme som å snu ryggen til noen som forgår i sin egen hjelpeløshet? Det er virkelig å dra det veldig langt.

Hva kreftbehandling angår, så er min erfaring at når mennesker til slutt sier nei til videre behandling, så har de prøvd det meste, men er sliten og lei og ønsker å leve det korte livet de har igjen uten enda mer utmattende behandling. Og ja, det respekterer jeg. Det er ethvert menneskets rett å bestemme når den medisinske behandlingen skal ta slutt.

Vaksinen er frivillig, og den er ingen garanti hverken mot å bli smittet og syk. Og enhver må bestemme selv om de vil ta den.

 

Helt enig.

Anonymkode: dfb7f...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (1 time siden):

Så du mener at noen som takker nei til en vaksine kan sammenlignes med noen som har hatt et rusmisbruk i mange år, eller er så langt nede psykisk at de står i fare for å ta sitt eget liv? At det å si nei til vaksinen er likestilt med det å ikke håndtere hverdagen på en hensiktsmessig måte? Eller det å ikke påvirker noen til å ta vaksinen er det samme som å snu ryggen til noen som forgår i sin egen hjelpeløshet? Det er virkelig å dra det veldig langt.

Hva kreftbehandling angår, så er min erfaring at når mennesker til slutt sier nei til videre behandling, så har de prøvd det meste, men er sliten og lei og ønsker å leve det korte livet de har igjen uten enda mer utmattende behandling. Og ja, det respekterer jeg. Det er ethvert menneskets rett å bestemme når den medisinske behandlingen skal ta slutt.

Vaksinen er frivillig, og den er ingen garanti hverken mot å bli smittet og syk. Og enhver må bestemme selv om de vil ta den.

 

Enig. Tvert imot så er mange av de som ikke ønsker å ta vaksinen høyst oppegående og i høyeste grad håndterer hverdagen på en hensiktsmessig måte. Det å si nei til en ny, uprøvd vaksine (ja den er uprøvd, vi vet ikke langtidsvirkningen av den) er et resultat av nøye overveid valg. Vil si mange av de som ikke tar vaksinen kan være vel så reflektert og oppegående som de som bare tar den uten å ha tenkt noe videre over konsekvensene. Dette har ingenting med konspirasjonsteorier å gjøre. Når ble man egentlig konspirasjonsteoretiker av å være skeptisk til nye uprøvde legemidler? Jeg for min del har alltid vært forsiktig med legemidler, og vurderer nøye utfra kjente bivirkninger og ulemper ved å ta/ikke ta legemiddelet. Vaksiner er ikke nødvendigvis ufarlige de heller. Ingen vet før de er utprøvd noen år

Anonymkode: d7e2a...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir litt pushet på for å ta vaksinen. Er veldig skeptisk. Selvsagt tror jeg verken på magnet, microchip eller konspirasjonsteorier. Men jeg tror på bivirkninger. Et lite stikk ja… men store konsekvenser for enkelte. Kollegaen til mannen min havnet på sykehus 5-6 dager etter 1.dose med Pfizer med blodpropp i hjernen. Var det en ren tilfeldighet eller har vaksinen trigget noe her? Man kan begynne å lure. 

Anonymkode: 3dbab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (10 timer siden):

Dere som mener at det er strengt nødvendig for dere å blande dere inn i andre menneskers avgjørelser i forbindelse med vaksine mot Covid-19, føler dere like sterkt for å blande dere inn i familiemedlemmers bruk av alkohol, tobakk, for mye fastfood eller annen adferd som dere mener kan være til fare for personens liv og helse?

Om svaret på ovenstående er nei, hva er det som er så spesielt i forhold til Covid-19 at den rettferdiggjør at din innstilling skal legges til grunn i ditt forhold til den andre personen? Det er absolutt ingen garanti for å holde seg smittefri med vaksinen, og det er heller ikke slik at ingen vaksine = garantert smitte med Covid-19.

Er vi kommet dit at man skal velge vekk andre mennesker utifra deres innstilling til vaksine mot Covid-19? Det er ganske trist.

Vaksinen er valgfri, og med det antall mennesker i Norge som viser vilje til å ta vaksinen, forstår jeg ikke hvorfor folk stresser seg sånn opp over det fåtallet som velger å enten vente, eller ikke ta den i det hele tatt.

Ja jeg og flere andre i familien min hjelper eller "blander oss inn" i flere områder av livet til vedkommende. Mat, økonomi og bo evne er blant annet områder som har vært vanskelige i mange år. Store deler av tiden er personen selv klar over at det trenger hjelp og er takknemlig over at vi stiler opp, men i "vanskelige" perioder ønsker det ikke innblanding. Det er ikke noe spesielt med korona sånn sett, balansen mellom og beskyte vedkommende mot seg selv (eller sykdom) og det og la det være selvstendig har vært vanskelig lenge. Men det oppleves som ekstra vanskelig og akseptere at personen trosser legene på dette da jeg føler konsekvensene kan bli så fatale. Alkohol og tobakk er ikke et problem her, men hadde jeg oppdaget at noen jeg var glad i hadde utviklet alkoholisme ville jeg selvfølgelig prøvd og hjelpe personen. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ville kanskje ha snakket med vedkommendes fastlege om min bekymring for vedkommende, både med tanke på at personen er i risikosone og at personen er dypt inne i konspirasjonstanker (som kan være alvorlig psykisk sykdom).

Anonymkode: bf810...358

Dette er et godt råd tror jeg. Men i dette tilfølge er personen allerede under oppfølging for både mental og fysisk sykdom. Legene kan ikke gjøre noe annet en og gi råd, som ikke hjelper når personen ikke stoler på rådene.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg støtter alt dette!

Og nei - jeg har hatt en kjæreste som døde av basejumping og vi var fullt klar over at han mest sannsynlig kom til å dø på grunn av sporten. Vi fikk rett - men jeg følte ingen bitterhet fordi jeg vet at han levde sitt liv nøyaktig slik han SELV ønsket! det er jo dét som er ekte kjærlighet. Dere som ønsker å overbevise andre om deres egen mening er den riktige, det der er jo så langt unna betinelsesløs kjærlighet som det kommer! 

Anonymkode: dfb7f...d0f

Det er bra at du ikke er biter. Men jeg synes ikke en noenlunde frisk person som velger hvordan han vill leve livet sitt på tros av at han er klar over risikoen, er helt sammenlignbart med et alvorlig sykt menneske som stoler på fremmed på nettet over legene sine. Jeg føler kjærligheten min er rimelig betingelsesløs. Jeg stiler opp for familien min, men det er tøft og være pårørende til et alvorlig sykt menneske over lang tid. Det er også utrolig vont når sykdommen endrer personligheten til vedkommende! Man ender opp med og bli usikker på hvem man skal være "lojal" til, personligheten man husker og som fremdeles finnes i gode perioder eller den som dukker opp i vanskelige perioder. Så av og til vet jeg ikke hva som er riktig og gjøre. Jeg kan innrømmer at jeg ofte ønsker det var lettere og tvinge folk til og mota behandling. Det at det er vanskelig betyr ikke at jeg er mindre glad i personen! 

Hilsen TS

Anonymkode: d952e...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (6 timer siden):

Du skriver "manipulere" i overskriften, men egentlig så snakker du om å "overbevise" vedkommende. Det er jo egentlig rimelig stor forskjell på de to da - manipulere er jo nærmest å lure noen til å gjøre noe de ikke vil - noe du selvfølgelig ikke har noen rett til å gjøre. Men man kan alltids forsøke å overbevise vedkommende at det er riktig å ta vaksinen, men jeg tror det er vanskelig å få konspirasjonsteoretikerne å endre mening.

Ja manipulere er kanskje feil ord, jeg sliter med og bli enig med meg selv i hvor hardt jeg kan forsøke og overbevise. Jeg er red at det ikke vill hjelpe uansett hva jeg sier, og at det bare vill føre til negativitet og krangling på et tidspunkt det virkelig ikke vill være bra. Samtidig føler jeg at jeg svikter personen om jeg ikke forsøker alt. 

Hilsen TS

Anonymkode: d952e...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er i alle fall grammatisk feil.

Anonymkode: 5b6ac...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...