Gå til innhold

Er det feil og manipulere noen til og ta vaksine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om du var pårørende til et menneske som var så dypt inne i konspirasjonenes "verden" at det ikke trodde at corona var ekte, og som nekter og ta vaksine på tros av og være i risiko sone. Hvor mye hadde du presset på for og tvinge gjennom vaksinasjon? Ville det vært feil og forsøke og bestikke eller forhandle frem en vaksine?

Anonymkode: d952e...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig vanskelig. Jeg har ikke nådd fram til noen som har slikt syn. Ene er litt på glid fordi den har lyst å reise. Hadde det ikke vært for det hadde det ikke vært mulig. De tror jo ikke på video eller noe, så det hjelper ikke. 

Det kommer kanskje an på alderen. Noen vil nok like penger, førerkort eller annen premie. Det spørs bare hvor sterkt man tror. Tror han at han kommer til å dø hjelper det sikkert ikke.

Anonymkode: af3ed...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man er over 18 år, må man få ta sine egne valg. Vaksine eller ikke vaksine, det er opp til hver enkelt, og alle valg bør respekteres. Selv har jeg valgt å ikke ta vaksinen, ikke fordi jeg er noen konspirasjonsteoretiker, men jeg er redd for både covid og for risiko for alvorlige og langvarige bivirkninger av vaksinen. Så jeg lever ekstremt forsiktig, og prøver å unngå mulige smittesituasjoner. 

Anonymkode: 925d7...83f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er veldig vanskelig. Jeg har ikke nådd fram til noen som har slikt syn. Ene er litt på glid fordi den har lyst å reise. Hadde det ikke vært for det hadde det ikke vært mulig. De tror jo ikke på video eller noe, så det hjelper ikke. 

Det kommer kanskje an på alderen. Noen vil nok like penger, førerkort eller annen premie. Det spørs bare hvor sterkt man tror. Tror han at han kommer til å dø hjelper det sikkert ikke.

Anonymkode: af3ed...e3c

Kan jeg spørre hvorfor dere føler at dere har noe med andre voksne menneskers valg? Jeg forstår bare ikke helt tankegangen. 

Anonymkode: dfb7f...d0f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt å ikke ta opp temaet i det hele tatt og vurdert hvor mye kontakt man måtte hatt med vedkommende. 
 

Om man selv er fullvaksinert, er det den uvaksinerte som bærer risikoen. 

Anonymkode: 2ae93...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan jeg spørre hvorfor dere føler at dere har noe med andre voksne menneskers valg? Jeg forstår bare ikke helt tankegangen. 

Anonymkode: dfb7f...d0f

Om du hadde et alvorlig sykt familie medlem som mest sannsynlig ikke overlevde korona, ville du ikke syntes det var vanskelig og akseptere at det valgte og ikke vaksinere seg? Om valget ble tatt som en konsekvens av et helt annet verdensbilde en flertallet har. Jeg forstår ikke tankegangen til de som ikke ville bry seg om noen de var veldig glad i tokk et valg som øker sjansen for en raskere og mer smertefull død.

 

Jeg tror det er vanlig for pårørende til syke mennesker å ønske å beskyte den syke. Mange av oss føler nokk et stort ansvar for å stille opp og hjelpe for å gi den syke så langt og behagelig liv som mulig. Da er det vanskelig og sitte og se på at den syke selv tar valg som er stikk i strid med hva legene anbefaler. Det blir en avveining fra situasjon til situasjon, om man skal ta kampen med og påvirke eller bare akseptere den sykes valg. Jeg synes det er ekstra vanskelig og akseptere dette valget, jeg føler på en måte at jeg svikter den syke om jeg aksepterer det uten og prøve alt av påvirkning først. 

Anonymkode: d952e...0dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en pårørende som er akkurat slik. Ja, det er vanskelig, men det er ikke noens jobb å overtale andre til å følge sitt syn, når man er voksen kan man velge selv. Det er lov å ta valg som er potensielt livstruende, enten det er å si nei til vaksiner, å velge ukonvensjonell behandling mot sykdom, drive med fallskjermhopping eller kjøre motorsykkel. Man må tåle at andre tar valg som man er uenig i, selv om det kan være farlig. 

Anonymkode: fbf62...2aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et fullstendig feil, det MÅ være den enkeltes egen avgjørelse!

Anonymkode: 6e9cc...35c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at det er strengt nødvendig for dere å blande dere inn i andre menneskers avgjørelser i forbindelse med vaksine mot Covid-19, føler dere like sterkt for å blande dere inn i familiemedlemmers bruk av alkohol, tobakk, for mye fastfood eller annen adferd som dere mener kan være til fare for personens liv og helse?

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg synes det er ekstra vanskelig og akseptere dette valget, jeg føler på en måte at jeg svikter den syke om jeg aksepterer det uten og prøve alt av påvirkning først. 

Om svaret på ovenstående er nei, hva er det som er så spesielt i forhold til Covid-19 at den rettferdiggjør at din innstilling skal legges til grunn i ditt forhold til den andre personen? Det er absolutt ingen garanti for å holde seg smittefri med vaksinen, og det er heller ikke slik at ingen vaksine = garantert smitte med Covid-19.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hadde valgt å ikke ta opp temaet i det hele tatt og vurdert hvor mye kontakt man måtte hatt med vedkommende. 

Er vi kommet dit at man skal velge vekk andre mennesker utifra deres innstilling til vaksine mot Covid-19? Det er ganske trist.

Vaksinen er valgfri, og med det antall mennesker i Norge som viser vilje til å ta vaksinen, forstår jeg ikke hvorfor folk stresser seg sånn opp over det fåtallet som velger å enten vente, eller ikke ta den i det hele tatt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Om du var pårørende til et menneske som var så dypt inne i konspirasjonenes "verden" at det ikke trodde at corona var ekte, og som nekter og ta vaksine på tros av og være i risiko sone

Jeg ville kanskje ha snakket med vedkommendes fastlege om min bekymring for vedkommende, både med tanke på at personen er i risikosone og at personen er dypt inne i konspirasjonstanker (som kan være alvorlig psykisk sykdom).

Anonymkode: bf810...358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg forventer respekt for mine valg, og da må jeg selvsagt respektere andres valg, selv om jeg er uenig i valget.

Jeg ville dog ikke tatt opp tema med mindre vedkommende selv tar det opp. All min erfaring tilsier at mennesker som er dypt inne i konspirasjonsteorier er helt uimottakelig for vitenskapelige fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (11 minutter siden):

Jeg forventer respekt for mine valg, og da må jeg selvsagt respektere andres valg, selv om jeg er uenig i valget.

Jeg ville dog ikke tatt opp tema med mindre vedkommende selv tar det opp. All min erfaring tilsier at mennesker som er dypt inne i konspirasjonsteorier er helt uimottakelig for vitenskapelige fakta. 

Når temaet er Covid-19 og vaksine, er mitt inntrykk at hva folk legger i "konspirasjonsteori" er ganske vidt. Det man til vanlig ville anse som innenfor gjennomsnittet av varierende meninger om noe, blir nå betegnet som noe merkelig, unormalt og konspiratorisk.

Det er mange merkelige oppfatninger blant folk både om Covid-19 og vaksinene. Hva som gjør at den ene gruppen mener at den andre feiltolker informasjonen som kommer, kan like så godt være at de selv er ganske dypt inni sine egne opplevelser og meninger, og dermed ikke klarer å se at det faktisk er noe logikk i det den andre sier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Ja. Det er feil å tro man har rett til å påvirke andres valg. Man kan ha sin mening, men man har ikke rett til å presse andre til noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Om du var pårørende til et menneske som var så dypt inne i konspirasjonenes "verden" at det ikke trodde at corona var ekte, og som nekter og ta vaksine på tros av og være i risiko sone. Hvor mye hadde du presset på for og tvinge gjennom vaksinasjon? Ville det vært feil og forsøke og bestikke eller forhandle frem en vaksine?

Anonymkode: d952e...0dd

Jeg har nøyaktig null motforestillinger mot å manipulere, lyve, svindle og ellers skalte og valte med folk som oppfører seg som tullinger. Hvorfor? Jeg respekterer ikke tulle-meninger. 
Heldigvis for deg, ts, om du har folk som tror at jorda er rund, månen en ost og c19 en svindel funnet opp av alGore så er folk som tror på slike latterlige ting veldig lettlurte. Så det er lett også for deg å lure dem.

Er det etisk ok? Tja. Det spiller egentlig ingen rolle. Hele livet til lettlurte folk snurre rundt det å bli lurt. For dem personlig spiller det neppe noen rolle om du eller noen andre lurer dem. Lurt blir de uansett, livet ut.

Anonymkode: ef7bc...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid galt å manipulere noen. Helt sykt at du vurderer det 

Anonymkode: 9243b...7b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, MorTil2 said:

Dere som mener at det er strengt nødvendig for dere å blande dere inn i andre menneskers avgjørelser i forbindelse med vaksine mot Covid-19, føler dere like sterkt for å blande dere inn i familiemedlemmers bruk av alkohol, tobakk, for mye fastfood eller annen adferd som dere mener kan være til fare for personens liv og helse?

Om svaret på ovenstående er nei, hva er det som er så spesielt i forhold til Covid-19 at den rettferdiggjør at din innstilling skal legges til grunn i ditt forhold til den andre personen? Det er absolutt ingen garanti for å holde seg smittefri med vaksinen, og det er heller ikke slik at ingen vaksine = garantert smitte med Covid-19.

Er vi kommet dit at man skal velge vekk andre mennesker utifra deres innstilling til vaksine mot Covid-19? Det er ganske trist.

Vaksinen er valgfri, og med det antall mennesker i Norge som viser vilje til å ta vaksinen, forstår jeg ikke hvorfor folk stresser seg sånn opp over det fåtallet som velger å enten vente, eller ikke ta den i det hele tatt.

Jeg støtter alt dette!

Og nei - jeg har hatt en kjæreste som døde av basejumping og vi var fullt klar over at han mest sannsynlig kom til å dø på grunn av sporten. Vi fikk rett - men jeg følte ingen bitterhet fordi jeg vet at han levde sitt liv nøyaktig slik han SELV ønsket! det er jo dét som er ekte kjærlighet. Dere som ønsker å overbevise andre om deres egen mening er den riktige, det der er jo så langt unna betinelsesløs kjærlighet som det kommer! 

Anonymkode: dfb7f...d0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en sånn. Det som er mest frustrerende, er jo den totalt virkelighetsfjerne logikken. Gjerne basert på Facebook memes om hvor sauer alle vaksinerte er. Personen selv hevder f.eks h*n sliter med å bruke maske på butikken, "fordi det gjør vondt i lungene". Lykke til med covid tenker jeg da...

Vi må gjerne bytte samtaleemne.

Anonymkode: 51790...90c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
MorTil2 skrev (1 time siden):

Når temaet er Covid-19 og vaksine, er mitt inntrykk at hva folk legger i "konspirasjonsteori" er ganske vidt. Det man til vanlig ville anse som innenfor gjennomsnittet av varierende meninger om noe, blir nå betegnet som noe merkelig, unormalt og konspiratorisk.

Det er mange merkelige oppfatninger blant folk både om Covid-19 og vaksinene. Hva som gjør at den ene gruppen mener at den andre feiltolker informasjonen som kommer, kan like så godt være at de selv er ganske dypt inni sine egne opplevelser og meninger, og dermed ikke klarer å se at det faktisk er noe logikk i det den andre sier.

Med konspirasjonsteorier og de som er tilhengere av dem mener jeg de som mener at alle som er for vaksine er medlemmer av saueflokken og som bruker ord som bigpharma, hevder at Bill Gates står bak osv. Dette er den gjengen som som hovedregel tror på hele spekteret av konspirasjoner.

Det er forskjell på disse og de som er usikker på vaksinens langtidseffekter eller er skeptisk til hurtigutviklet vaksine.

Uansett skjønner jeg lite av hva dette har med mitt svar å gjøre: Det skal være frivillig å ta vaksine, og da må man respektere de som velger å la være, og håpe de har tatt et selvstendig og informert valg, ikke et inspirert av konspirasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (2 timer siden):

Med konspirasjonsteorier og de som er tilhengere av dem mener jeg de som mener at alle som er for vaksine er medlemmer av saueflokken og som bruker ord som bigpharma, hevder at Bill Gates står bak osv. Dette er den gjengen som som hovedregel tror på hele spekteret av konspirasjoner.

Det er forskjell på disse og de som er usikker på vaksinens langtidseffekter eller er skeptisk til hurtigutviklet vaksine.

Uansett skjønner jeg lite av hva dette har med mitt svar å gjøre: Det skal være frivillig å ta vaksine, og da må man respektere de som velger å la være, og håpe de har tatt et selvstendig og informert valg, ikke et inspirert av konspirasjoner.

Hva eksakt er feil med å bruke ordet bigpharma? Du er klar over at det gjøres skikkelig ny penger med disse vaksinene, eller?

 

Anonymkode: 6413c...b27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...