Gå til innhold

Invitere ny hyttenabo på lunch, er det koselig eller masete?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har nylig kjøpt hytte og kjenner ingen her enda. Har derimot kommet i prat og gått tur med et veldig trivelig par som har samme hund som oss. Er det en hyggelig gest å invitere på lunch eller blir det fort oppfattet som masete her til lands? Vi bor ikke rett ved siden av hverandre, da hadde jeg kanskje følt mer på at vi trengte oss på siden vi bodde rett ved, men det er en snau kilometer mellom hyttene våre. 

Og er lunch greit, eller er det bedre å invitere på et glass vin el.?

Anonymkode: 9b25a...7cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde syntes det var masete pg litt påtrengende. Deilig å reise på hytta å slippe å forholde seg til naboer. Vi har med oss de gjestene vi har lyst til å være sammen med på hytta og noen ganger er det fantastisk med ei helg alene. 

Anonymkode: 3e9cc...48e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi forskjellig - jeg hadde prøvd med en kaffe og sett om de inviterte tilbake. Noen vil bare være i fred, mens andre vil ha selskap. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde syntes at både lunsj og et glass vin hadde vært hyggelig å bli invitert på 👍 

Vi er jevnlig hos en hyttenabo på middag eller noen glass, og de hos oss. Ikke at vi løper ned dørene hos hverandre, men i løpet av 3 uker treffes vi kanskje 3 ganger? Om vi tilfeldigvis er på hytta samtidig i løpet av høst og vår synes vi og det er hyggelig å treffes. Vi drar gjerne litt tidlig fra jobb fredag, har da hele ettermiddagen og kvelden på fredag sammen, hele dagen på lørdag, og så hele søndagen sammen. Å kunne møte noen lørdag kveld er da bare kjempe kos 😊

Anonymkode: 087bb...dc6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Obs, klønete formulert forrige innlegg! Mener at vi har innmari mye tid sammen som familie på hytta, så å avse en lørdags kveld med en hyggelig hyttenabo synes vi er veldig koselig. Vi er ikke sammen med de fra fredag til vi drar hjem igjen 😛 

Anonymkode: 087bb...dc6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hytte på en liten øy. Endel av de som bor her/har hytte her er mye sammen. Vi orker ikke helt det, og har ikke helt sosialisert oss med de andre. Vi snakker med folk om vi treffer de på butikken og i veien, men har ikke helt behov for å være så veldig sosial (bortsett fra når vi har venner og familie med oss ut hit). Likevel hadde jeg syntes det var trivelig å bli invitert på lunsj (eller egentlig bedre med ett glass vin). Men gjør det nest gang dere treffes- ikke ring på og inviter de. 

Anonymkode: c4575...924

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten umulig å svare på alle den tid vi ikke kjenner hyttenaboen din.

Noen vil like det mens andre vil hate det. Syns kanskje lunch blir i overkant første gang. Vin, også. Kaffe og noe smått å bite i er nok bedre da.  Og om nabo ikke ønsker å omgås får vi tro de avslår på en fin måte.

Anonymkode: 3e194...005

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsj er litt formelt for hytta, og spesielt om dere ikke kjenner dem noe særlig fra før.

Formiddagskaffe i hytteveggen? Mindre stress, og en føler seg ikke tvunget til å si ja på samme måte. Stek noen vafler eller smør et par rundstykker om de dukker opp.

Problemet med å invitere på lunsj er - hva skal de unnskylde seg med om de ikke ønsker, når du vet de er på hytta og slapper av?

Anonymkode: f56c2...1b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masete. Folk er på hytta for å slappe av.

Anonymkode: d2782...c53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe og vafler hadde jeg invitert til

Anonymkode: f2368...23c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig koselig. Synes det er greit "å ha et ansikt" til naboene, da er det lettere å ta kontakt senere hvis det skulle være noe. Jeg opplevde en gang at det var folk på en nabohytte, de oppførte seg egentlig ikke mistenkelig, men fordi jeg tidligere hadde vært på middag hos eierne av hytta kjente jeg ikke igjen de som var der og dermed tok jeg en nøyere kikk og oppdaget da at de hadde brutt opp døren på hytta. Jeg ringte politiet og det viste seg at de ikke hadde noen tilknytning til hytta men bare hadde brutt seg inn. Innbruddstyvene hadde antagelig aldri blitt tatt hvis det ikke var for at jeg ikke kjente dem igjen og visste at de ikke var eierne av hytta, og ringte politiet sånn at de kom mens innbruddstyvene fremdeles var der. 

Anonymkode: e2bd9...521

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er veldig individuelt. Vi har kjøpt hytte på et avsidesliggende sted uten andre hytter rundt, og vi ønsker ikke å ha noe sosialt samvær med andre når vi er på hytta. Det har vi nok av hjemme. 
Vi har blitt invitert på sammenkomster sammen med lokalbefolkningen, og gått fordi vi føler at vi må for høflighetens skyld. Men har egentlig ikke lyst😂 

Inviter disse naboene på lunsj. Så lar dere ballen ligge hos dem. Hvis de ikke tar kontakt utover dette så ønsker de ikke kontakt. 

Anonymkode: bdd52...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her tror jeg ikke det er et fasitsvar - noen vil synes det er masete, noen vil synes det er hyggelig. 

Vi har hytte på en halvøy på Sørlandet, og har ok kontakt med de fleste naboene. En av naboene har arrangert rekelag for alle hyttene én gang i året. Mange møter opp, noen gjør det ikke, og ingen stiller spørsmål ved det.

Det er ikke noe problem å spørre (gjør det uformelt), er de uinteressert så sier de jo bare nei (eller at de er opptatt el.l.).

Anonymkode: 067c3...620

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest det høres hyggelig ut. Eventuelt vafler som en foreslo.

Anonymkode: a97f8...73a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi har nylig kjøpt hytte og kjenner ingen her enda. Har derimot kommet i prat og gått tur med et veldig trivelig par som har samme hund som oss. Er det en hyggelig gest å invitere på lunch eller blir det fort oppfattet som masete her til lands? Vi bor ikke rett ved siden av hverandre, da hadde jeg kanskje følt mer på at vi trengte oss på siden vi bodde rett ved, men det er en snau kilometer mellom hyttene våre. 

Og er lunch greit, eller er det bedre å invitere på et glass vin el.?

Anonymkode: 9b25a...7cc

Jeg hadde spurt hvis dere går tur sammen. Har dere lyst/tid til å bli med på hytta og spise lunsj/drikke kaffe og vafler med oss. Da er det mer "spontant" og det virker mer uformelt.  Jeg er fra et sted hvor man serverer vafler til alle anledninger.  Vi spiser vafler med både salt og søtt pålegg så vafler er både lunsj, kaffe, og selskapsmat.  

Anonymkode: c2dc1...ea4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo qn å invitere på et glass vin en kveld eller kaffe på dagtid. Se an stemningen og by evt på mat om de blir lengre. 

Anonymkode: 31715...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...