Gå til innhold

Mann som forteller andre om fødsel - hadde du reagert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann er en svært utadvendt og åpen person som alltid har noe å snakke med folk om. Dette er egenskaper jeg i utgangspunktet verdsetter, men nå etter fødsel har det hatt en ganske uheldig effekt (synes jeg) 😅

Vi fikk nylig barn nr.2. Fødselen tok lang tid og det oppstod komplikasjoner underveis. Det ble med forsøkt både med tang og sugekopp før det til slutt endte med keisersnitt. Jeg føler dette er en høyst privat og intim opplevelse, og er veldig selektiv med hvem jeg deler den med. Dette vet min mann godt. Har fortalt det kun til min beste venninne og min mor. Til andre blir det bare kort om at det endte med keisersnitt uten å gå inn på detaljer. 
 

Men så finner jeg ut at min mann har fortalt detaljert om fødselen til både vennepar (kompiser), naboer og ikke minst min gamle svigerfar som jeg ikke har noe nært forhold til (på den måten at det føles naturlig å dele denne typen informasjon). På tross av at min mann vet jeg ikke liker det, har han ikke klart å holde noe av detaljer tilbake…

Jeg føler det er skikkelig ekkelt å nå vite at private detaljer fra fødselen er blitt brukt for å «krydre» samtaler, og at disse menneskene - som aldri deler denne type privat info om seg selv - nå vet ting om meg som kun er opplyst i min egen private sykehusjournal.
Det samme skjedde forøvrig i forbindelse med forrige fødsel også. Da var det planlagt keisersnitt og vi flyttet inn i nytt hus 3 uker før. I løpet av disse ukene hadde mannen fortalt våre nye naboer at det var planlagt keisersnitt på den og den dato. Jeg irriterte meg litt over dette siden jeg ikke kjente disse menneskene noe særlig, men lot det ligge da det tross alt ikke var snakk om noen intime underlivsdetaljer. Men det føler jeg absolutt det er denne gangen! 😕

Er jeg bare for sensitiv eller er det grunn til å bli irritert?

Anonymkode: 72050...4f0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det opp med din mann, nå deler du jo infoen med hele Norge.

Anonymkode: 2afff...bef

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg at han ikke skjønner. Hva er galt med å si at du skulle ha keisersnitt? Han har sikkert fått spørsmål også om fødselen gikk fint. Hva skulle han ha sagt? - "jo, fint?" -for det gjorde det jo ikke. "Hva skjedde?" Nei, det kan jeg ikke si...  virker ganske rart det også.

Anonymkode: 0c2a3...34b

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har han like mye rett som deg til å snakke om fødselen av sine barn og dele alle detaljer med hvem han vil.

Anonymkode: 90881...a3a

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han forteller at fødselen er et planlagt keisersnitt ser jeg ikke problemet med. Men detaljer om forløsningen kan han være mer forsiktig med når han vet at du ikke liker det.

Anonymkode: 6dc66...b3d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg godt, min nå eksmann sto og utleverte hele greia her til sin eks - som han også har barn med. Jeg ble også utrolig lei meg, hvorfor dele noe så privat - også med henne da? Og, dette var min første fødsel og den gikk nok noe alla din 2. Tror dessverre han bare ikke tenkte langt nok.. men han hadde vel noen trekk og prioriteringer som medførte at det ble slutt mellom oss også, leit når mine ønsker, grenser og prioriteringer aldri ble respektert.

Vel vel. Be han slutte, om ikke annet. Er jo bare å svare at det ble litt krevende så babyen kom med keisersnitt. Alt bra med begge nå.

Anonymkode: 7c990...78d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener intime detaljer ikke er KS ol. Tenker det er helt ok å si. Kanskje han trenger noen æ snakke med, det var kanskje traumatisk for han? Kanskje andre menn kunne støtte han. 

Men er forskjell på å si du er blitt vid, revet fra A til Å og måtte bruke bleie pga uhell osv.

Anonymkode: 8bbea...4c4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe imot at han deler detaljer fra fødselen, men nå deler jeg ivrig selv. Eneste jeg ville ha for meg selv var datoen for igangsettelse. Ønsket ikke at alle skulle vite når jeg skulle føde. Følte at det ville bli et slags fødepress om alle visste det. Kun de nærmeste venner og familie fikk vite når jeg skulle legges inn. 

Du må ta en prat med mannen din og bli enige om hva som er greit å dele og ikke.

Anonymkode: 6f3f4...724

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette var så intimt? Hadde du driti på deg selv under fødselen og han hadde sagt det, så hadde det vært en annen sak. Synes det er bra at mannen er så interessert i dette. At han snakker om det må jo også bety at det var en viktig hendelse for han.

Anonymkode: 37e68...473

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig har han like mye rett som deg til å snakke om fødselen av sine barn og dele alle detaljer med hvem han vil.

Anonymkode: 90881...a3a

Ikke enig! Det er helseopplysninger om en annen person han ukritisk deler med andre. Jeg hadde blitt fly forbanna! 

Anonymkode: 563f1...3fa

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor det er sensitivt. Syns du det er flaut å ha vært gjennom keisersnitt, eller at fødselen ble tøff? Hvorfor er det noe du føler for å holde for deg selv? Hadde heller tenkt litt på det. Jeg hadde tenkt det er bra at folk får høre at det kan bli tøft også, at ikke alle fødsler er enkle.

Uansett, dette må du snakke med mannen din om, ikke oss.

Anonymkode: a3213...a3e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde ikke reagert i det heletatt. Men nå er jo ikke jeg deg og aner ikke hvorfor du ikke ønsker at det skal deles. 

Anonymkode: c5270...36c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt rasende. Vil ikke at gud og hvermann skal se for seg at noen står og styrer med tang og sugekopp i underlivet mitt. Og når han faktisk vet at du ikke liker å dele detaljer synes jeg han er en nepe som legger ut om det til folk.

Anonymkode: 63172...a2e

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer med at mannen forteller detaljer fra fødslene selv, han er også en utadvent type, og snakker om det til flere enn jeg gjør (jeg har fortalt detaljer til svigermor og to gode venninner, som brydde seg om å lytte, å si det til flere ville jeg nesten følt var å presse på dem informasjon de ikke var interesserte i). Men jeg vet at mannen hadde behov for å snakke om opplevelsen etter at den første ble født, da hadde han nok vært mer redd enn meg fordi jeg ikke fikk med meg så mye. Uansett, du har også all rett til å mene at det er for intimt, TS, og mannen burde også lytte til deg og i hvert fall tenke gjennom hva han sier videre.

Egentlig syns jeg det var en litt vrien problemstilling når jeg tenker over den. På den ene siden var det fødselen av din manns barn, som han var vitne til. Og på den andre siden var det din kropp, og du vil ikke at alle og en hver skal få et "innblikk" i fødselen. Jeg skjønner at det kan oppleves som private helseopplysninger, selv om jeg ikke tenker slik på det selv. Jeg opplever vel fødselen som personlig, men ikke privat i form av at den må holdes hemmelig.

Hjelper det å si konkret til mannen hvilke detaljer han skal la være å bringe videre? Jeg ba mannen slutte å beskrive hvordan jeg var rett etter fødsel. Mannen syntes bare reaksjonen min etter fødsel hadde vært rørende og fin, jeg opplevde det som litt skremmende og veldig sårbart. For meg var det mer intimt enn at jeg revnet og måtte sy så og så mye. Vi er forskjellige her. Så det er ikke alltid lett å forutse akkurat hva som er over andres grense. 

Anonymkode: 2dc8b...485

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Jeg ser virkelig ikke problemet.

Men, ettersom du gjør det må du ta en prat med mannen din og fortelle hva du føler.

Så må dere sammen bli enige om hva dere ønsker å dele.

Jeg synes du overdriver kraftig, men måtte ha respektert din mening hvis jeg var sammen med deg. Det er din kropp som på sett og vis blir utlevert.

Samtidig må du ha forståelse for at han ønsker å fortelle, dette har jo vært en stor begivenhet for han også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner deg veldig godt ts. Jeg synes også fødselen er forferdelig privat. Gav klokkeklar beskjed til mannen både før og etter at detaljer IKKE skal snakkes om. Vi fikk et levende barn og jeg overlevde selv = fødselen gikk fint. Andre detaljer trenger da ikke folk! Jeg hadde også en komplisert og fæl fødsel, så jeg sa til mannen at han kunne snakke med sin mor og/eller bestekompisen om den hvis han trengte det. Dette har han heldigvis respektert. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Privat detaljer som du kaller det, er også en stor begivenhet i hans liv. Du gjennomførte fødsel, men han sto ved siden av og var redd for både deg og barnet sitt.

Samboeren min snakker også om fødsel, jeg synes det er hans rett. Selv om jeg fødet, så er fødselen like mye hans.

Jeg synes du skal ta deg sammen, og ikke ta på veg over at folk vet om fødselen din.

Anonymkode: f4b8d...5e8

ikke enig med deg i det hele tatt. Det er kvinnens kropp, kvinnens smerter, kvinnen som må leve med komplikasjoner og skader. Ja, det er en stor begivenhet for mannen å få barn, men nabokjærringa trenger ikke vite om tangforløsning og antall sting for det. Jeg hadde klikket, hadde jeg vært TS. Vil ikke at kreti og pleti skal vite om underlivet mitt. Hadde du fortalt en perifer kompis om en klamydiainfeksjon bare for show?

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sammenlikne klamydia og fødsel, herligland. 

En fødsel er synlig i mange uker før det skjer, er man i ett forhold med far så er det også rimelig lett å tenke seg til hvordan alt har gått til og hvem som da har vert tilstede under fødsel. Mange menn blir veldig følelsesmessig berørt av fødsler, det er mange inntrykk som fordøyes på godt og vondt. Mange menn lar seg imponere så til de grader over hvor sterk og flott deres kvinne er, de bare må si det.

Anonymkode: 6c28e...04d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke problemet. Å si at det  ble brukt tang og sugekopp eller at du skal ha keisersnitt er da hverken privat eller intimt.  Hadde han fortalt noe om deg personlig, at du skrek så du skremte folk på gangen eller bæsjet ut hele senga, da hadde jeg vært enig, men å fortelle rent teknisk hva som skjedde under fødselen er da vel helt normalt. Selv om det er din kropp var han med og har hatt en opplevelse han også og ikke minst er det fødselen av hans barn. 

Endret av Arkana
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det privat. Kvinnen er PASIENT, det er da ikke fritt frem for mannen å dele hennes pasientopplysninger bare fordi han var i rommet. Hele situasjonen dreier seg om hennes innsats, hennes kropp og hennes underliv, er ikke hun komfortabel med at disse detaljene deles er det utrolig respektløst av mannen å utlevere til alle og enhver. Jeg snakker ikke engang med nære venninner eller mamna om mensen liksom, jeg kan aldri tenke meg at jeg hadde vært noe mer komfortabel med dette.

Kvinnen gjennomgår noe av det mest smertefulle et menneske kan gjøre. Underlivet er på utstilling, og det er hender som skal oppi der i tide og utide. Hun bæsjer på seg i et rom fullt av folk. Kanskje hun skriker ukontrollert, sier ting hun ikke mener og ikke husker etterpå. Underliv tøyes, underliv revner, underliv sys, det er så mye underliv. At mannen i det hele tatt får være i rommet er å vise han ekstremt stor tillit i mine øyne! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...