Gå til innhold

Gå i bryllup til tidligere venninne som sviktet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pga korona ble bryllupet til venninnen min utsatt til i sommer. Jeg ble invitert, og sa ja til å komme til bryllupet i fjor, og så utsatte de det i et år til august i år pga korona. I mellomtiden har vi hatt minimalt med kontakt, og relasjonen vår har endret seg drastisk. Det toppet seg da hun ikke stilte opp en eneste gang da jeg gjennomgikk en livskrise. Vi pleide å være veldig nære. Hun verken sendte meldinger eller ringte meg gjennom disse mnd selv om hun visste at jeg hadde det tøft, tok ikke telefonen og svarte kun på mld hvis jeg sendte først. Vi har kjent hverandre i 8 år og er begge i beg av 30-årene. Vi har ingen felles venner og bor nå i hver vår småby. Vi har studert sammen og pleide å støtte hverandre gjennom tykt og tynt. Bør jeg gå i bryllupet for høflighets skyld? Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 22199...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så leit at hun har behandlet deg slik. Jeg hadde en liknende venninne og fant ut at jeg må gjøre det jeg har lyst til.

Derfor må du spørre deg selv om du har ønsker om å dra i bryllupet, hva det gir det og så videre. Dersom du kan klare å utarbeide en liste med positive sider for hva det gir deg og en annen med negative sider. Etterpå velger du den som får flest poeng.

Dersom du har flest poeng på minussiden kan du fint avstå bryllupet og bare si at det ikke lengre passer. Samtidig ønsker du brudeparet til lykke med fremtiden.

Håper du finner ut av det som er til det beste for deg 💕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde vært om du hadde fått tatt en prat med henne før bryllupet for å sjekke stemningen? Det kan bære grunner til at hun har vært stille, som du ikke vet om. Kanskje noe har skjedd i hennes liv, som hun ikke ville belaste deg med når du hadde det vanskelig selv Feks. Hun har det sikkert travelt nå før bryllupet, så om du ikke kan invitere henne på en kaffe eller noe, så kanskje bare ta en telefon eller i verste fall sende henne en melding og bare få spurt henne om hun fremdeles ønsker å ha deg der, siden hun ikke har virket så engasjert i vennskapet. Det ville nok jeg ha gjort. Kanskje dere kan få i gang en samtale rundt det som har vært vanskelig og kanskje kan dere gjenforenes eller kanskje dere har sklidd fra hverandre.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnenavn skrev (10 minutter siden):

Det beste hadde vært om du hadde fått tatt en prat med henne før bryllupet for å sjekke stemningen? Det kan bære grunner til at hun har vært stille, som du ikke vet om. Kanskje noe har skjedd i hennes liv, som hun ikke ville belaste deg med når du hadde det vanskelig selv Feks. Hun har det sikkert travelt nå før bryllupet, så om du ikke kan invitere henne på en kaffe eller noe, så kanskje bare ta en telefon eller i verste fall sende henne en melding og bare få spurt henne om hun fremdeles ønsker å ha deg der, siden hun ikke har virket så engasjert i vennskapet. Det ville nok jeg ha gjort. Kanskje dere kan få i gang en samtale rundt det som har vært vanskelig og kanskje kan dere gjenforenes eller kanskje dere har sklidd fra hverandre.

Jeg har prøvd. Det passer aldri. Har spurt flere ganger over lang tid. Føler jeg må ha litt stolthet igjen, så jeg ga opp. Det er snakk om  over et halvt år. 
 

TS

Anonymkode: 22199...25d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har prøvd. Det passer aldri. Har spurt flere ganger over lang tid. Føler jeg må ha litt stolthet igjen, så jeg ga opp. Det er snakk om  over et halvt år. 
 

TS

Anonymkode: 22199...25d

Da vet jeg at jeg iallfall ville takket nei til bryllupet. 

Anonymkode: e9a80...6b9

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da vet jeg at jeg iallfall ville takket nei til bryllupet. 

Anonymkode: e9a80...6b9

Tenker at det er det jeg har lyst til å gjøre siden jeg ikke ser for meg at vi kommer til å ha mer kontakt senere. Samtidig vil jeg ikke lage oppstyr eller ødelegge noe ved dagen hennes. Synes dette er vanskelig!

TS

Anonymkode: 22199...25d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere vært uvenner, eller har hun bare prioritert deg bort? Kan det ha vært vanskelig for henne å vite hvordan hun skal støtte deg gjennom denne krisen, slik at det enkleste har vært å trekke seg unna? 
 

Jeg hadde nok droppet bryllupet med mindre det var noen andre kjente der jeg hadde hatt lyst til å henge med😅

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (1 minutt siden):

Har dere vært uvenner, eller har hun bare prioritert deg bort? Kan det ha vært vanskelig for henne å vite hvordan hun skal støtte deg gjennom denne krisen, slik at det enkleste har vært å trekke seg unna? 
 

Jeg hadde nok droppet bryllupet med mindre det var noen andre kjente der jeg hadde hatt lyst til å henge med😅

 

Hun har regelmessig og over lang tid prioritert meg bort. Det er takket være andre venner at jeg kom meg gjennom dette. Måtte også få krisehjelp. Vi har støttet hverandre gjennom kriser før (det har gått begge veier), og hun har visst hvordan, hun har ikke backet ut el blitt skremt. Det har heller ikke jeg gjort med henne. Hun har også skrevet at det går bra med henne når jeg har spurt. 
 

TS

Anonymkode: 22199...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tenker at det er det jeg har lyst til å gjøre siden jeg ikke ser for meg at vi kommer til å ha mer kontakt senere. Samtidig vil jeg ikke lage oppstyr eller ødelegge noe ved dagen hennes. Synes dette er vanskelig!

TS

Anonymkode: 22199...25d

Jeg ser den. Har dere flere felles venner som du har lyst å møte i bryllupet? 

Hvis ikke, så kan jeg ikke se at du lager oppstyr eller ødelegger dagen det aller minste for henne. Hun har jo selv valgt å minimere kontakten?  Så at du takker nei til bryllup er jo kun en konsekvens av hennes valg. 

Anonymkode: e9a80...6b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg ser den. Har dere flere felles venner som du har lyst å møte i bryllupet? 

Hvis ikke, så kan jeg ikke se at du lager oppstyr eller ødelegger dagen det aller minste for henne. Hun har jo selv valgt å minimere kontakten?  Så at du takker nei til bryllup er jo kun en konsekvens av hennes valg. 

Anonymkode: e9a80...6b9

Du har er poeng der👍  
TS

Anonymkode: 22199...25d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner som svikter når man trenger dem som mest har jeg ingenting til overs for lengre. Så noe bryllup hadde ikke jeg giddet og ofret tid og penger på nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tenker at det er det jeg har lyst til å gjøre siden jeg ikke ser for meg at vi kommer til å ha mer kontakt senere. Samtidig vil jeg ikke lage oppstyr eller ødelegge noe ved dagen hennes. Synes dette er vanskelig!

TS

Anonymkode: 22199...25d

Hvorfor tror du at du lager oppstyr ved å ikke komme? Hele atferden hennes har vel i bunn og grunn signalisert at du er uvesentlig. Si fra så fort som mulig, ønsk henne alt godt og gå videre og bruk energien din på de du har i livet ditt som vil deg vel.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tenker at det er det jeg har lyst til å gjøre siden jeg ikke ser for meg at vi kommer til å ha mer kontakt senere. Samtidig vil jeg ikke lage oppstyr eller ødelegge noe ved dagen hennes. Synes dette er vanskelig!

TS

Anonymkode: 22199...25d

Hun vil trolig synes det er en lettelse om du ikke kommer. Kanskje hun har litt dårlig samvittighet for å ikke ha vært der for deg, og det at du er der på bryllupsdagen vil minne henne på det. Uansett vil du ikke lage oppstyr om du sender en melding og skriver at det dessverre har dukket opp noe som gjør at du ikke kan være med i bryllupet likevel. Hun skjønner nok at det er en hvit løgn, men noen ganger er det det enkleste og beste. 

Anonymkode: 55682...3b7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun, som mange andre i år, har satt det meste sosiale på vent🤷‍♀️ Jeg har ikke vært fysisk med noen i år,og da er det lett å glemme å følge med på livskriser. 

Anonymkode: 6dc2a...974

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje hun, som mange andre i år, har satt det meste sosiale på vent🤷‍♀️ Jeg har ikke vært fysisk med noen i år,og da er det lett å glemme å følge med på livskriser. 

Anonymkode: 6dc2a...974

Man trenger ikke å være fysisk. Man kan sende en melding el ringe. 
 

TS

Anonymkode: 22199...25d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Pga korona ble bryllupet til venninnen min utsatt til i sommer. Jeg ble invitert, og sa ja til å komme til bryllupet i fjor, og så utsatte de det i et år til august i år pga korona. I mellomtiden har vi hatt minimalt med kontakt, og relasjonen vår har endret seg drastisk. Det toppet seg da hun ikke stilte opp en eneste gang da jeg gjennomgikk en livskrise. Vi pleide å være veldig nære. Hun verken sendte meldinger eller ringte meg gjennom disse mnd selv om hun visste at jeg hadde det tøft, tok ikke telefonen og svarte kun på mld hvis jeg sendte først. Vi har kjent hverandre i 8 år og er begge i beg av 30-årene. Vi har ingen felles venner og bor nå i hver vår småby. Vi har studert sammen og pleide å støtte hverandre gjennom tykt og tynt. Bør jeg gå i bryllupet for høflighets skyld? Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 22199...25d

For ingen sjans for at noe pågikk i din venninnes liv..    kanskje har hun barn og hjemmekontor, mye bryllupsplanleggkng , rammet av tiltak etc. Det kan være så mangt. 

Har dere vært nære venner men hatt lite kontakt bare i år så syntes jeg du både er smålig å barnslig. Det kan da gå opp og ned med kontakt. Dessuten hadde hun ikke "tatt hintet" om du fant en tåpelig unnskyldning til ikke å komme, men faktisk trodd at grunnen til at du ikke kom var den du oppga. Er du 12? 

Anonymkode: 7d0b4...b2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne imot velmente råd-noe de fleste har vært flinke til å gi🙂. Oppfordrer til å lese hele mitt hovedinnlegg, og håper vi kan holde en god tone uavhengig av hva vi mener😊
 

TS

Anonymkode: 22199...25d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For ingen sjans for at noe pågikk i din venninnes liv..    kanskje har hun barn og hjemmekontor, mye bryllupsplanleggkng , rammet av tiltak etc. Det kan være så mangt. 

Har dere vært nære venner men hatt lite kontakt bare i år så syntes jeg du både er smålig å barnslig. Det kan da gå opp og ned med kontakt. Dessuten hadde hun ikke "tatt hintet" om du fant en tåpelig unnskyldning til ikke å komme, men faktisk trodd at grunnen til at du ikke kom var den du oppga. Er du 12? 

Anonymkode: 7d0b4...b2e

Ta og les hovedinnlegget til ts en gang til. Det er virkelig ikke greit å behandle venner sånn. Vennskap går begge veier. Hvis du er en av dem som behandler dine venner slik, iom du reagerer sånn, så får du ta og skjerpe deg. 

Anonymkode: 0f437...e1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Det er kjipt når folk trekker seg unna men alle er ikke like flinke til å støtte andre mens de har en eller annen form for krise. Da broren min døde var det flere som sa "si ifra hvis du trenger noe" for så å forsvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...