Gå til innhold

hva slags hun bør vi kjøpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

venus24
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er forresten INGEN hunder som er "enkle å dressere", hvis du/dere ikke kan fatte hvorfor så er ikke hundehold for dere.

Merkelig påstand. Mange hunder er da enkle å dressere? Ja, alle hunder er individer, men det er likevel slik at overordnet er labrador en enklere rase å oppdra enn f.eks. shiba? Jeg har hatt hund i mange år uten problemer, men går ut fra at "hundehold ikke er for meg" siden jeg mener enkelte hunder er enkle å oppdra? Det finnes gode førstegangshunder, og disse er gjerne enklere å oppdra.

Synes mange hundefolk må roe seg litt. TS stiller spørsmål og gjør research før hun kjøper valp, noe som tyder på at valget om å skaffe seg hund er gjennomtenkt. Jeg forstår ikke trangen til å nærmest gå i strupen på folk som stiller "nybegynner-spørsmål" om hundehold. Er det ikke en god ting at de prøver å lese seg opp?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi hadde golden retriever da jeg var barn, jeg var vel 9-10 år da vi fikk henne. Utrolig søt og snill valp, og hun vendte seg fort til å være hjemme alene. Enkel å ha med å gjøre, og valpekurs var en drøm!

Så kom tenåringen! Hun ble et lite monster, ulydig, gnagde på ting, bet oss i leggene bare vi gikk over gulvet. Dette varte til hun ble 2 år, så roet hun seg helt og ble den perfekte familiehund, levde til hun var 12 år og var aldri syk, men da var hun utslitt i ledd og hofter. Vi gikk korte lufteturer pluss en lengre tur hver dag, men ikke alltid over én time. Hun elsket å kjøre bil, og være med overalt. Flott familiehund, bare vi kom over tenåringskneika. 

Anonymkode: 22e09...55a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hei. vi er en familie på tre som skal skaffe valp og er usikker på rase.Her er våre hoved ønsker i en hund:

- barnevennlig (barnet er 3 år)

- må trives med å være alene i leiligheten ca 6 timer i strekk hver dag (08:30-14:30)

- fin turkamerat, men helst ikke for stor. 

- ikke behov for mer enn 60 min tur om dagen. 

- enkel å dressere

når jeg skriver det opp på denne måten virker det ut som om vi ikke er på den givende enden😅. Men vi ville gitt hunden et fint liv. vi er mye på tur og har mye omsorg for dyr, og et dypt ønske om et.

vi har tenkt på Golden Retriver, men har hørt at de kan få angst og depresjon av å være alene, og den er kanskje litt stor. Derfor har vi nå begynt å se på cavalier King Charles spaniel. har noen erfaring med denne?

setter pris på alle innspill og forslag til rase for oss😊

Anonymkode: b9516...0b5

Golden er mye hund og trenger mer enn 60 min mosjon om dagen, så den kan du bare legge fra deg. Med så lite tid til aktivitet kan du se bortifra alle brukshunder og heller se mot selskapshundene.

Anonymkode: 701df...a67

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg ville drøyd hund til dere har mer tid til tur enn en time daglig. Her er 20 min morgen, 45-90min ettermiddag og 30 min kvelds stort sett bra i hverdagen for vår golden. Hunden må jo uansett få gå på do om morgen og kveld, hunden her går ikke på do før hun har gått 10-15 min, og da forsvinner mye av «turtiden» på det.

Anonymkode: a1a90...ac9

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg ville kanskje tatt en titt på Shetland Sheepdog. Virker som den kan passe bra, men bør nok også helst ha litt mer enn 60 min. mosjon pr. dag. 

Anonymkode: b7184...005

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Cocker spaniel kanskje? 

Anonymkode: 84461...339

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde de samme kriteriene som deg, MEN- vi hadde en tante og onkel som var hjemmeværende på dagtid, og kunne ha hunden mens vi var på jobb. 

Vi gikk for en cobberdog. (Blandingshund, litt typ labradoodle). Ingen røyting, sykt enkel å lære opp, og veldig familiekjær. Men da må du klippe den noen ganger i året, samt gå gjennom pelsen med karde/kam hver uke. 

Vi har tidligere hatt både gjeterhund og fuglehund, og er evig glade for at vi denne gangen gikk for en type hund som ikke er proppa med den type instinkt. 

Anonymkode: 77756...5a8

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hadde de samme kriteriene som deg, MEN- vi hadde en tante og onkel som var hjemmeværende på dagtid, og kunne ha hunden mens vi var på jobb. 

Vi gikk for en cobberdog. (Blandingshund, litt typ labradoodle). Ingen røyting, sykt enkel å lære opp, og veldig familiekjær. Men da må du klippe den noen ganger i året, samt gå gjennom pelsen med karde/kam hver uke. 

Vi har tidligere hatt både gjeterhund og fuglehund, og er evig glade for at vi denne gangen gikk for en type hund som ikke er proppa med den type instinkt. 

Anonymkode: 77756...5a8

Ulempen med en blandingshund er at du ikke vet hva du får.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ulempen med en blandingshund er at du ikke vet hva du får.

+ de er overprisa herfra til månen

Anonymkode: 84461...339

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tanuki

Jeg syntes 60 min tur er alt for lite aktivitetet for en hvilken som helst hund. Vent heller med hund til dere har bedre tid. Ville unansett ventet til ungen var litt eldre, 4-5-års alderen, minst.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...