Gå til innhold

Lege som kommer inn på barsel for å «prate» om fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei hvorfor skulle det det?fødende  kvinner er de friskeste som bruker helsevesenet. 

Anonymkode: a8ccc...32b

Jeg skrev at det var vanlig da jeg fødte, jeg sa ingenting om hvordan jeg mente det burde være 🙂

Under legevisitten ble det i alle fall  spurt om jeg hadde noen spørsmål om fødselen, om jeg var i generelt grei form, det ble sjekket om livmoren trakk seg sammen som forventet, og om jeg opplevde unormale blødninger. 

Anonymkode: f001f...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg leser svarene her, og blir litt overrasket. 

Nå er det mange år siden jeg fødte, men da var det i alle fall standard med en kort legevisitt de dagene jeg lå inne.

Er det ikke slik lenger?

Anonymkode: f001f...7a1

Nå er vel liggetiden kortere og kortere, og det er ikke sånn at alle lå tiden ut før også. Det varierer nok også fra lege til lege og sykehus til sykehus, hvordan rutinene rundt dette praktiseres. 
Mange steder kan det være rutinen er at jordmor stiller følgende spørsmål før hjemreise. "Var det ellers noe dere lurte på?" og da tenker at dersom noen hadde behov for å snakke om fødselen, så hadde de tatt opp det etter et sånt spørsmål. 

Mennesker er forskjellige. Vi tenker forskjellig, vi bearbeider forskjellig, og vi oppfatter samme spørsmål og situasjon på forskjellig måte. Etter en fødsel er det nok også varierende hvor mottagelige vi er for diverse informasjon. 

 
I tillegg har vi også ganske så selektiv hukommelse. (Det er nok delvis derfor vi føder flere barn enn ett også...) Dermed kan det fint ha vært en samtale, som ikke ble oppfattet som viktig der og da, og derfor ikke huskes i etterkant. 
(For egen del husker jeg altså ikke noen samtale, men jeg kan ikke med sikkerhet si at det ikke har vært noen. Jeg kan kun si med sikkerhet at dersom det var en samtale, så var den totalt bortkastet, ettersom jeg ikke var i stand til å huske verken at den har skjedd eller evt. informasjon jeg har fått i samtalen.

Anonymkode: 95fd1...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det handler ikke om hvordan du har det, men hvordan du tar det". 

 

Jeg og min svigerinne hadde to relatativt like fødsler - men mens hun beskriver sin som svært dramatisk og måtte gå til psykolog før hun skulle føde igjen, var jeg ferdig med det da endelig kom inn på barsel (etter en tur innom oppvåkninga). 

Derfor vet ikke legen på forhånd hvem som trenger å snakke seg igjennom en fødsel, eller hvordan de opplevde den. Min svigerinne hadde trengt at legen kom inn - jeg hadde ikke tenkt at jeg hadde hatt så mye å snakke om. 

Det skal sies at selv om opplevelsen utenfra sett var noenlunde lik, kan godt kommunikasjonen vi fikk ha vært ulik, ulik form for trygg jordmor/legeteam etc, men poenget mitt er at vi alle kan oppleve den samme situasjonen ganske forskjellig. Vær glad legen kom innom for å snakke med deg, og ikke tolk alt negativt. Hadde ikke legen kommet inn er jeg sikker på at det hadde opplevdes negativt det også. 

Anonymkode: c499d...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skrev at det var vanlig da jeg fødte, jeg sa ingenting om hvordan jeg mente det burde være 🙂

Under legevisitten ble det i alle fall  spurt om jeg hadde noen spørsmål om fødselen, om jeg var i generelt grei form, det ble sjekket om livmoren trakk seg sammen som forventet, og om jeg opplevde unormale blødninger. 

Anonymkode: f001f...7a1

Alt dette gjør jordmødrene nå. De kjenner på livmoren, passer på blødningen, hjelper med amming og babystell etcetc. En lege er kun involvert i fødsel/barsel om det oppstår noe spesielt :) I utgangspunktet er det jordmødrene som styrer skuta. Å

Anonymkode: 759a2...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er legen alltid innom pas. på barsel dersom fødselen ble avsluttet med akutt keisersnitt, vakuum eller tang. Eller om det har vært andre komplikasjoner og de har vært involvert. Synes det er fint jeg, at de stikker innom og spør om pas. lurer på noe. 

Anonymkode: 339ab...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde legevistt som skadebegrensende tiltak, at de skulle overbevise om at alt var normalt/normal fødsel etc selv om det var behov for bla flere blodoverføringer, fare for liv og helse hos begge etc. Kombinert med bla korte liggetider skjønner jeg synkende fødselstall.

Anonymkode: a3dd8...1af

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Opplevde legevistt som skadebegrensende tiltak, at de skulle overbevise om at alt var normalt/normal fødsel etc selv om det var behov for bla flere blodoverføringer, fare for liv og helse hos begge etc. Kombinert med bla korte liggetider skjønner jeg synkende fødselstall.

Anonymkode: a3dd8...1af

Jeg har jobbet på en plass der bi alltid er involvert hvis det er fare for mor eller barn. Noen ganger er det fare for barnet på grunn av avvikende ctg/fosterstadiet/asfyksi osv, men på mine 15 år har det aldri vært fare for mor. Noen ganger får mor blodoverføring på grunn av blødning som oppstår spontant på grunn av rifter/uterusatoni/morkakerester osv. Noe som stort sett ordnes ganske greit. Når man leser inne her virker det som om annenhver mor nesten dør under fødsel. Men det er jo sånn at selv om dere opplever ting veldig traumatisk og voldsomt så er det ikke sånn for helsepersonell. Så det er nok i mange tilfeller veldig overdrevet. 

Anonymkode: a8ccc...32b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Opplevde legevistt som skadebegrensende tiltak, at de skulle overbevise om at alt var normalt/normal fødsel etc selv om det var behov for bla flere blodoverføringer, fare for liv og helse hos begge etc. Kombinert med bla korte liggetider skjønner jeg synkende fødselstall.

Anonymkode: a3dd8...1af

 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har jobbet på en plass der bi alltid er involvert hvis det er fare for mor eller barn. Noen ganger er det fare for barnet på grunn av avvikende ctg/fosterstadiet/asfyksi osv, men på mine 15 år har det aldri vært fare for mor. Noen ganger får mor blodoverføring på grunn av blødning som oppstår spontant på grunn av rifter/uterusatoni/morkakerester osv. Noe som stort sett ordnes ganske greit. Når man leser inne her virker det som om annenhver mor nesten dør under fødsel. Men det er jo sånn at selv om dere opplever ting veldig traumatisk og voldsomt så er det ikke sånn for helsepersonell. Så det er nok i mange tilfeller veldig overdrevet. 

Anonymkode: a8ccc...32b

Alle eier sin egen historie, og opplevelsen er den den er. Men dette illustrer nettop poenget med at det oppleves som ansvarsfraskrivelse og skadebegrensing. For deg er dette normalt og udramatisk all den tid du er en profesjonell aktør i dette. For meg, som sårbar pasient fremstår det ikke normalt å nærmest få røsket barnet ut, miste nærmere 5 liter blod, bli hastet  til Kirurgisk, operert og re-operert, få alvorlige rifter mv, og så i etterkant få besøk av en lege som forsøker å bagatellisere min opplevelse og kategorisere det som en forholdsvis normal fødsel.

Anonymkode: a3dd8...1af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planlagt ks, og på utreisesamtalen snakket jeg med en helt annen jm enn hun som var tilstede under ks. Hun var grei nok, og spurte om jeg ville snakke med legen som tok ks. Jeg takket nei til det, men skulle ønske jeg hadde sagt ja da jeg ser han har skrevet endel ting i journalen min som jeg gjerne skulle diskutert litt. Men sliten som jeg var ville jeg bare hjem. Hadde vært fint om de involverte tok seg tid til en prat, dersom de er på jobb.

Anonymkode: 8240e...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire fødsler her, og etter de to siste har jordmor kommet inn for samtale om fødselen. Antar dette er blitt innført de siste årene. Normale fødsler uten drama.

Anonymkode: 57d63...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2021 den 12.10):

Jeg har jobbet på en plass der bi alltid er involvert hvis det er fare for mor eller barn. Noen ganger er det fare for barnet på grunn av avvikende ctg/fosterstadiet/asfyksi osv, men på mine 15 år har det aldri vært fare for mor. Noen ganger får mor blodoverføring på grunn av blødning som oppstår spontant på grunn av rifter/uterusatoni/morkakerester osv. Noe som stort sett ordnes ganske greit. Når man leser inne her virker det som om annenhver mor nesten dør under fødsel. Men det er jo sånn at selv om dere opplever ting veldig traumatisk og voldsomt så er det ikke sånn for helsepersonell. Så det er nok i mange tilfeller veldig overdrevet. 

Anonymkode: a8ccc...32b

INGEN skriver at man holder på å dø! Ikke i hele tråden! 
 

Anonymkode: bb350...da4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...