Gå til innhold

Lege som kommer inn på barsel for å «prate» om fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er fortsatt brudd på pasientrettigheter!

Anonymkode: bb350...da4

Så når vi får inn alvorlige traumer så skal vi bruke tid på å snakke og forklare pasienten hva som skjer istedet for å hindre den i å blø ihjel? 

Anonymkode: a8ccc...32b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 22.54):

Tror ikke det er spesielt vanlig etter en normal fødsel nei, så tilgjengelig er ikke legene akkurat at de kan stikke innom alle som ligger på barsel. 

Anonymkode: 9acb1...74b

Det er en del av opplegget. Jeg har hatt normale fødsler og det har alltid kommet en lege inn for å snakke Om fødsel. Hvis det Ikke skjer så følger ikke sykehuset boken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mitt yngste (og siste) barn ble født var det på hengende håret at barnet overlevde. Et akutt keisersnitt på bakgrunn av svært sykt barn. Før jeg ble utskrevet var hele lege-teamet inne på rommet mitt for å gå gjennom forløpet og samtidig gi meg beskjed om at et eventuelt fremtidig svangerskap ville bli tett fulgt.

Aner ikke om det er vanlig.

Anonymkode: 633d6...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk her må lære seg forskjell på akutt og katastrofekeisersnitt. Virker som alle har vært døden nær, men det har dere ikke.

Anonymkode: 25ac0...daf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min lå i seteleie og jeg ble overtalt til å forsøke ytre vending av baby i magen. På selve dagen hadde jeg lest meg opp og var skeptisk pga svak statistikk på at det ville fungere og i tillegg en risiko for baby. Lot meg likevel overtale etter lang ‘betryggende’ samtale med lege. Det endte med akutt keisersnitt den dagen 3 uker før termin. Dagen etter kom lege inn for samtale. Innrømmet at babyen ikke tålte den ytre vendingen og at det var grunnen til at baby sin hjertefrekvens dalte og måtte ut i hui og hast med akutt keisersnitt. Legen sa det var leit det skjedde, men at det ville tas opp på videre møter/rapporter og dokumenteres. Og videre bli ført i statistikken. Jeg satte pris på den samtalen. Ryddig og ordrentlig. Ingen lege kom dor samtale de andre fødselene. Jeg tipper som deg at dette skjer om det har skjedd noe klageverdig under fødselen som må beklages eller forsvares.

I dag, 5 år senere har de forøvrig sluttet med forsøk på ytre vending av baby i seteleie på dette sykehuset.

Anonymkode: a87be...784

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Jeg lå en hel helg på fødestua med kraftige rier og skrek de skulle drepe meg natt til søndag, skulder på baby satt fast, de måtte ta han med sugekopp, og han var helt slapp og blå da han kom så de måtte ta han med rett ut av rommet og bort fra meg. Jeg mistet så mye blod jeg måtte motta intravenøst i 5 dager. Det kom ikke noen og tok noen prat med meg etterpå, har ikke glemt det heller for mannen min var der hele tiden og han kunne heller ikke huske noen som snakket med oss etterpå. 

Jeg unnslapp heldigvis psykiske problemer, traumer og varige men for det om, men tror det hadde gjort seg med en prat sammen med de som delte dette øyeblikket med oss egentlig. Kommer uansett til å satse på vaginal fødsel denne ganga også (med mindre det er fysisk umulig), epidural på 5 cm takk, og gleder meg egentlig litt til å gjøre det igjen! ❤️ ^^ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8/1/2021 den 13.13):

Det er en utdanning på mastergradsnivå, ikke etterutdanning. Å være jordmor krever autorisasjon. Etterutdanning har de mulighet for etter endt utdannelse som jordmor. Det er ikke meningen å være belærende, men det virker som du forsøker å bagatellisere en svært nødvendig og  ettertraktet kompetanse som flere sykehus i Norge sliter med å finne. Det blir som å kalle hvilken som helst mastergrad for etterutdanning.

 

Anonymkode: cfcde...9e6

For å bli jordmor må du først ta en bachelorgrad i sykepleie, ha minimum ett års yrkespraksis som sykepleier, og deretter en toårig spesialisering innen svangerskapsomsorg, fødselshjelp og kvinnehelse. 

Kilde: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/jordmor

Jeg bruker kanskje ordet "etterutdanning" feil, men det var ikke for å bagatellisere en viktig yrkesgruppe. Det var for å svare personen som påsto at sykepleiere har lite med fødsel å gjøre, og påpeke at alle jordmødre også er sykepleiere .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så når vi får inn alvorlige traumer så skal vi bruke tid på å snakke og forklare pasienten hva som skjer istedet for å hindre den i å blø ihjel? 

Anonymkode: a8ccc...32b

Det er ofte ikke det det er snakk om. Én av de fem har faktisk mulighet til å svare på spørsmål fra den fødende, fremfor å totalt ignorere spørsmålene og late som de ikke ble sagt - som de gjorde med meg.

Anonymkode: bb350...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samtale med både lege og jordmor etter begge keisersnittene. Første gang hadde jeg en jordmor som absolutt ikke gjorde jobben sin og som kunne kostet både meg og baby livet. Jeg oppdaget feilen selv, men jordmor mente det var normalt. Det var en overlege som tilfeldig kom innom fødestua som reagerte da jeg spurte henne om feilen. Da ble det hurra meg rundt og baby forløst 10 min etterpå.

Dagen etter kom overlegen og en annen jordmor inn for å snakke. De ba meg begge vurdere en rapport på jordmoren jeg hadde, men jeg lot det være. Virket som de var klar over hvor udugelig hun var.

Etter andre snittet hvor alt var i skjønneste orden så kom lege og jordmor for å fortelle hvordan snittet hadde forløpt. Jeg var i narkose så fikk jo ikke med meg noe som helst. Det var veldig koselig å ha den samtalen med de etterpå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

indigob skrev (15 timer siden):

Det er en del av opplegget. Jeg har hatt normale fødsler og det har alltid kommet en lege inn for å snakke Om fødsel. Hvis det Ikke skjer så følger ikke sykehuset boken. 

Nei, det er ikke en del av opplegget at en lege skal snakke med alle barselkvinner med normalfødsler. Det skjer nok der hvor legene har tid overs, men det er ikke alle sykehus hvor leger har kapasitet til dette. Utreisesamtale får man, men det er med jordmor. 

Anonymkode: 9acb1...74b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte et barn i uke 25. Spontan, vaginal fødsel, men barnet satt fast og måtte dras ut med tang. Gynekolog utførte dette. To forsøk, hjertelyden forsvant og jeg ble skadet. Fikk tilbud om tre samtaler med gynekologen med noen ukers mellomrom, og en med jordmor som var med, og en med psykolog. Jeg takket ja til alle samtalene. 

Anonymkode: a35f7...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født tre ganger, har ikke hatt samtale med verken lege eller jordmor etter noen av de. Siste var setefødsel, når babyen var ute måtte legen løpe videre så han så jeg ikke noe mer til. Utreisesamtale har vært mer «er det noe dere lurer på? Neivel, hadet og lykke til». 

Anonymkode: b6705...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei, det er ikke en del av opplegget at en lege skal snakke med alle barselkvinner med normalfødsler. Det skjer nok der hvor legene har tid overs, men det er ikke alle sykehus hvor leger har kapasitet til dette. Utreisesamtale får man, men det er med jordmor. 

Anonymkode: 9acb1...74b

Eh, jo. Jobber du på fødeavdelingen siden du vet dette ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

indigob skrev (1 time siden):

Eh, jo. Jobber du på fødeavdelingen siden du vet dette ? 

Eh, nei. Og jeg jobber på føden. 

Anonymkode: f78b5...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

indigob skrev (1 time siden):

Eh, jo. Jobber du på fødeavdelingen siden du vet dette ? 

Ikke den du siterer, men her i Skien så fikk jeg utskrivingsamtale med jordmor som var på jobb.

Tror det er ganske vanlig at jordmor tar det? Det er jo bare en samtale om forventinger, følelser osv.

Hadde også samtalen om fødsel med jordmor, to forskjellige jordmødre faktisk. Ei som bare ville ha det unna gjort(det var helt ok for meg) og så var jeg så heldig at jordmor som tok i mot baby kom å ville snakke også, så da fikk jeg ordentlig gjennomgang av fødsel som jeg ikke husker noenting av.

Anonymkode: 964e8...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke den du siterer, men her i Skien så fikk jeg utskrivingsamtale med jordmor som var på jobb.

Tror det er ganske vanlig at jordmor tar det? Det er jo bare en samtale om forventinger, følelser osv.

Hadde også samtalen om fødsel med jordmor, to forskjellige jordmødre faktisk. Ei som bare ville ha det unna gjort(det var helt ok for meg) og så var jeg så heldig at jordmor som tok i mot baby kom å ville snakke også, så da fikk jeg ordentlig gjennomgang av fødsel som jeg ikke husker noenting av.

Anonymkode: 964e8...e38

Det er jo det som er vanlig. På veldig mange fødsler er jo ikke lege tilstede en gang. 

Anonymkode: a8ccc...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter første fødsel kom jordmor og lege på barsel og gikk gjennom fødselen med meg, hva de hadde gjort og hva de tenkte rundt et evt neste svangerskap (ble litt dramatikk, men de fikk kontroll på det relativt raskt). Ved andre fødsel ble det mer dramatikk enn ved første. Kirurg kom og snakket med meg på intensiven når jeg ble bevisst nok til å ha en samtale, og jordmor kom og snakket med meg etter at jeg hadde blitt overført til barsel. Mannen og jeg ble også innkalt til ettersamtale med jordmor og kirurg en stund etter utskriving, når vi hadde fått fordøyd fødselen litt. Opplevde at de var veldig greie å snakke med, var ikke noe sånt som at de prøvde å overbevise om at alt gikk fint, slik som noen andre beskriver over her. 

Anonymkode: 0f05d...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske at det kom noen og snakket om fødsel etter første fødsel i det hele tatt. (Setefødsel som nesten endte i akutt KS). 

Vi snakket med barnelege et par ganger, og fikk besøk av fysioterapaut og snakket litt babystell med de som jobbet på barsel. Men det var ingen som jeg husker som snakket med oss om fødselen. 
Ikke var jordmor på helsestasjonen interessert heller. Hun snakket bare om baby. 

Savnet veldig å snakke gjennom opplevelsen, for den var ganske traumatisk for meg. Men samtidig vet jeg ikke om jeg hadde klart å starte den samtalen selv, om noen hadde kommet og spurt "er det noe dere lurer på?" 
Sånn sett er det jo mulig noen var innom og spurte, men at jeg ikke opplevde dette som en invitasjon til å snakke om selve fødselen. 
(Der og da var jeg nok heller ikke helt klar. Ønsket ikke å fokusere på det som var overstått, og hadde mer enn nok å tenke på med baby i tydelige smerter, og alt som medfølger, samt alle tanker rundt uoppdaget seteleie.) 

For min del endte dette med at jeg fikk en skikkelig reaksjon når jeg ble gravid med nr 2, og innså at jeg skulle gjennom en ny fødsel. 
Da fikk jeg heldigvis "kranglet meg til" en samtale med jordmor på sykehuset, hvor vi blant annet gikk gjennom forløpet av første fødsel og hvordan dette påvirket mine følelser for å føde igjen. 
Fikk noen fine notater i margen ved navnet mitt på sykehuset, og ble rolig i forhold til fødsel igjen. 

Tenker det å gjøre en "tvungen" gjennomgang av fødsler som er bittelitt utenom normalen, er viktig uansett. 

Ved fødsel nr 2, som var rask, enkel og etter boka, var eneste samtale i ettertid den jordmor hadde med alle som fødte kvelden før. Da fikk vi også spørsmålet "er det noe dere lurer på?". Men hele samtalen før det gikk jo på baby og babystell, og alle hadde barn fra før. 

Så da var jo ikke behovet så stort for å verken snakke om fødsel eller stille spørsmål.

Anonymkode: 95fd1...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser svarene her, og blir litt overrasket. 

Nå er det mange år siden jeg fødte, men da var det i alle fall standard med en kort legevisitt de dagene jeg lå inne.

Er det ikke slik lenger?

Anonymkode: f001f...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg leser svarene her, og blir litt overrasket. 

Nå er det mange år siden jeg fødte, men da var det i alle fall standard med en kort legevisitt de dagene jeg lå inne.

Er det ikke slik lenger?

Anonymkode: f001f...7a1

Nei hvorfor skulle det det?fødende  kvinner er de friskeste som bruker helsevesenet. 

Anonymkode: a8ccc...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...