Gå til innhold

Lege som kommer inn på barsel for å «prate» om fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nesten alle fødsler oppleves «kompliserte» på en eller annen måte for mor. Det er ikke uvanlig at det blir dramatisk på slutten. En fødsel er farlig, og det var veldig høy dødelighet blant fødekvinner før og er det fortsatt i mange land med dårlig helsevesen. 

Men de aaaaller fleste fødsler går bra her til lands og sånne samtaler er vanlig praksis ved de fleste fødestuer uavhengig av utfall. Det skal virke forebyggende og er en del av fødselsomsorgen. 

Anonymkode: e4966...3c8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter første fødsel (som var tøff og komplisert) kom legen som hadde forløst barnet inn og pratet med meg mens jeg var på barsel. Etter de to andre fødslene var det bare jordmor til stede, da kom det ingen lege for å snakke om fødselen, men jeg hadde hatt alle svangerskapskontroller (annenhver og etterhvert hver, uke, så ganske mange) på sykehuset jeg fødte på og etter alle tre fødsler kom både lege og jordmor fra poliklinikken på besøk på barsel for å se på babyen, høre hvordan jeg hadde det og på en måte avslutte oppfølgingen og det syntes jeg var hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er vanlig når fødselen har vært komplisert og det gjøres for mors psyke da kvinner i barsel ofte harxet enormt behov for å prate om opplevelsen sin, ikke for dems egen del. De vet jo at det gikk bra til slutt.

Anonymkode: 74b2b...0c7

Hvordan skulle jeg vite at fødselen var komplisert? Alle forsøkte overbevise meg om at det gikk bra

Anonymkode: bb350...da4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor skriver du forresten prate i hermetegn?

Anonymkode: 726dd...d2a

Fordi det var jo ingen prat. Vedkommende stod med hendene i lomma og sa utrolig kleint «jah... har du noen spørsmål om fødsel da...» og jeg lå

som et spørsmålstegn og tenkte «hva i alle dager gjør du her, du var ikke der, hvorfor spør du? Burde jeg lure på noe». Og så sukket legen og gikk.

Ser jeg veksler mellom han og hun, men det er fordi jeg ærlig talt ikke aner om vedkommende var mann eller kvinne og folk blir så sure om man skriver «hen» her 😂 Men «hen» hadde passet best, litt uidentifiserbart kjønn der

 

TS

Anonymkode: bb350...da4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange er/kan en fødsel oppleves dramatisk, men tror det er er fåtall som faktisk nesten måtte berge med livet her i Norge. Utifra denne tråden virker det som de fleste «holdt på å dø». Dere trodde kanskje det, men jeg er rimelig sikker på at i flere av tilfellene var det udramatisk for sykehuset. 

Vil påpeke for andre gravide som nå venter på å føde om å ikke bli skremt. Nesten ingen dør i Norge under fødsel. Norge er det tryggeste landet å føde i. Ble selv skremt av dette før min tvillingfødsel, og flere jeg kjenner «holdt på å dø under fødsel». Men igjen det kan virke dramatisk og komplisert men legene har kontroll. 

Jeg fikk også en slik samtale etter en «komplisert fødsel». Trodde jeg holdt på å dø, men det stemte nok ikke. Men der å da var jeg veldig redd. Men denne samtalen ga meg ingen følelse av at de ville redde seg selv på noen måte. De bare informerte om fødselen, og vi hadde en fin samtale. Følte absolutt ikke de forsvarte seg. 

Anonymkode: 5568b...cab

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For mange er/kan en fødsel oppleves dramatisk, men tror det er er fåtall som faktisk nesten måtte berge med livet her i Norge. Utifra denne tråden virker det som de fleste «holdt på å dø». Dere trodde kanskje det, men jeg er rimelig sikker på at i flere av tilfellene var det udramatisk for sykehuset. 

Vil påpeke for andre gravide som nå venter på å føde om å ikke bli skremt. Nesten ingen dør i Norge under fødsel. Norge er det tryggeste landet å føde i. Ble selv skremt av dette før min tvillingfødsel, og flere jeg kjenner «holdt på å dø under fødsel». Men igjen det kan virke dramatisk og komplisert men legene har kontroll. 

Jeg fikk også en slik samtale etter en «komplisert fødsel». Trodde jeg holdt på å dø, men det stemte nok ikke. Men der å da var jeg veldig redd. Men denne samtalen ga meg ingen følelse av at de ville redde seg selv på noen måte. De bare informerte om fødselen, og vi hadde en fin samtale. Følte absolutt ikke de forsvarte seg. 

Anonymkode: 5568b...cab

«Dere trodde kanskje det»? Du er temmelig nedlatende og umyndiggjørende. Dette handler ikke om død, det handler ikke om barnets eventuelle død. Alt skal ikke måles i antall døde. Folk her beskriver fødslene sine som kompliserte eller opplevd dramatiske. 

At man ikke har medbestemmelsesrett og pasientrettigheter kastes ut av vinduet ved fødsel, det står 5-6 personer rundt din nakne kropp og gjør inngrep uten samtykke, uten smertelindring, ingen informasjon om hva som skjer - dette er ikke vanlig oppførsel i norsk helsesektor og kan påvirke folk ekstremt mye mer enn man tror! Uavhengig av om man holder på å dø eller ikke.

Anonymkode: bb350...da4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For mange er/kan en fødsel oppleves dramatisk, men tror det er er fåtall som faktisk nesten måtte berge med livet her i Norge. Utifra denne tråden virker det som de fleste «holdt på å dø». Dere trodde kanskje det, men jeg er rimelig sikker på at i flere av tilfellene var det udramatisk for sykehuset. 

Vil påpeke for andre gravide som nå venter på å føde om å ikke bli skremt. Nesten ingen dør i Norge under fødsel. Norge er det tryggeste landet å føde i. Ble selv skremt av dette før min tvillingfødsel, og flere jeg kjenner «holdt på å dø under fødsel». Men igjen det kan virke dramatisk og komplisert men legene har kontroll. 

Jeg fikk også en slik samtale etter en «komplisert fødsel». Trodde jeg holdt på å dø, men det stemte nok ikke. Men der å da var jeg veldig redd. Men denne samtalen ga meg ingen følelse av at de ville redde seg selv på noen måte. De bare informerte om fødselen, og vi hadde en fin samtale. Følte absolutt ikke de forsvarte seg. 

Anonymkode: 5568b...cab

Det er ikke én person i tråden som nevner død på den måten du fremstiller.

 

Anonymkode: bb350...da4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom både jordmødre og lege inn etter fødsel. Ikke for å snakke om selve fødselen, men for å hilse på og småsnakke litt. Også jordmødre som ikke var med på fødselen. Men dette var en setefødsel, så sikkert litt spesielt. Husker de fleste ville se på hodet hennes 😅 

Anonymkode: 344c3...b86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

De kom «mannsterke» inn på mitt rom dagen etter fødsel for å forsvare seg. Fødselen hadde gått til helvete, men de møtte opp 2 leger og ørten sykepleiere fir å overbevise meg om at de ikke hadde gjort noe galt. Mannen min kastet de ut. 

Anonymkode: 23fd8...afb

Oi oi. Så tøff mann…

Anonymkode: a8ccc...32b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi oi. Så tøff mann…

Anonymkode: a8ccc...32b

Ja, jeg trengte han virkelig! Hadde det ikke vært for mannen min hadde jeg blitt totalt overkjørt.

Anonymkode: 23fd8...afb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Dere trodde kanskje det»? Du er temmelig nedlatende og umyndiggjørende. Dette handler ikke om død, det handler ikke om barnets eventuelle død. Alt skal ikke måles i antall døde. Folk her beskriver fødslene sine som kompliserte eller opplevd dramatiske. 

At man ikke har medbestemmelsesrett og pasientrettigheter kastes ut av vinduet ved fødsel, det står 5-6 personer rundt din nakne kropp og gjør inngrep uten samtykke, uten smertelindring, ingen informasjon om hva som skjer - dette er ikke vanlig oppførsel i norsk helsesektor og kan påvirke folk ekstremt mye mer enn man tror! Uavhengig av om man holder på å dø eller ikke.

Anonymkode: bb350...da4

Når det står om liv så er dette helt normalt. 

Anonymkode: a8ccc...32b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kom inn etter fødsel to.
 

Dramatisk på slutten, jordmor ropte på hjelp og det kom stormende inn flere leger og jordmødre. Skulle egentlig ha hastesnitt, legen skulle bare prøve en gang. Barnet kom ut på siste forsøk. 
 

Jeg var så ruset på livet og glad det gikk bra med babyen at jeg bare smilte fårete til legen. Hadde ikke behov for å snakke da. ;) 

(Men jeg sleit litt med de to neste fødslene med dette i bakhodet. De gikk også bra.)

Anonymkode: d49ca...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når det står om liv så er dette helt normalt. 

Anonymkode: a8ccc...32b

Nei, det er fortsatt brudd på pasientrettigheter!

Anonymkode: bb350...da4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter første fødsel fikk jeg både jordmor, lege og ansvarlig for fødeavdelingen innom på barsel. Syns det var utrolig koselig å få snakket med dem utenfor rier og sånn. Jeg hadde null effekt av epiduralene og baby satt litt fast pga arrvev etter konisering, men følte meg veldig godt ivaretatt hele veien. Glad jeg fikk takket alle for innsatsen etterpå.

Men nr.2 kom jordmor innom. Det var en styrtfødsel og var i så fin form at jeg helst ville hjem allerede 2 timer etter 😆 Det kom et "team" inn, men det var mest for å sjekke over, sette opp time til blodprøve og sikre seg at jeg var ved mine fulle 5 som ville hjem 

Anonymkode: 4dcf4...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første ble det akutt keisersnitt. Begge legene kom hver sin tur for å snakke om fødselen. Jeg hadde skikkelig baby blues og gråt uten kontroll. 
 

Andre fødsel fikk jeg standard utskrivingssamtale med en helt annen lege enn den som hadde vært med på fødselen.. Var et planlagt keisersnitt med en liten komplikasjon, så ene kirurgen ble med opp på postoperativ for å snakke med meg og sjekke ståa. Andre kirurgen sa han skulle komme dagen etter, men han dukket aldri opp.

Anonymkode: b8d62...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er fortsatt brudd på pasientrettigheter!

Anonymkode: bb350...da4

Når det står 5-6 personer rundt deg, er det fordi det er noe kritisk som er i ferd med å skje. 
Da skal man være glad for at de berger liv, i stedet for spørre om samtykke til den minste ting. Og informasjon, skulle de informert og brukt dyrebar tid på det når det står om sekunder og liv og død?

Skjønner meg ikke på folk. 
 

Det er jo derfor de har rutiner på samtaler etter fødsel, for å informere i ettertid, so to speak. 
Det er en del av kvalitetsarbeidet på avdelingen. At ikke alle som blir pålagt å ta disse samtalene er like flinke, er en annen sak. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk ikke noen samtale med jordmor eller fødselslege, til tross for at jeg spurte om det selv. Ble vakuumforløsning, følte at avgjørelsen ble tatt uten å involvere meg og var noe som bare skjedde med meg. Hadde vært fint å fått litt innblikk i det som skjedde når jeg var klarere i hodet, for var så utav det mens det skjedde.

Anonymkode: 4058a...3e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter første fødsel kom lege og jordmor inn dagen etter for å høre hvordan det gikk og skryte av hvor flink jeg hadde vært, hehe 😊 fødselen dro ut på slutten og jeg hadde det virkelig helt jævlig i noen timer så litt skryt og en samtale om hva som skjedde gjorde utrolig godt. 
 

Andre fødsel var styrtfødsel og omtrent over før jeg rakk å blunke, da hadde jeg en standard utreisesamtale med en annen jordmor - helt ok 😊 

Anonymkode: a04e6...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samtale med vakthavende overlege som ble tilkalt rett etter at barnet mitt var født da jeg fikk styrtblødning og mistet store mengder blod. En periode var det kaotisk, og det jobbet seks personer med meg for å få stoppet blødningen og unngå at livmoren måtte fjernes. Jeg fødte på natten, og dagen etter kom overlegen lg hadde en samtale med meg og informerte meg at jeg måtte få blodoverføring da blodprosenten var svært lav etter blødningen. 

Anonymkode: 3b4e3...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det ikke vært slik. Alle fødseler så langt har vært perfekte uten komplikasjoner heldighvis. Ingen etter samtale etter fødsel bare helt vanlig spørsmål om hvordan det går osv.

Endret av Diamondlady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...