Gå til innhold

Lege som kommer inn på barsel for å «prate» om fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde samtale med lege både etter fødselen samt utskrivingssamtale før hjemreise med ene barnet, men da fødte jeg prematurt med alvorlig preeklampsi og høyt blodtrykk og fikk da instruksjoner fra lege om hvilken medisinsk oppfølging jeg skulle ha fremover etter fødselen og i et eventuelt nytt svangerskap.

Med det andre barnet var det kun samtaler med jordmor. Ukomplisert fødsel uten andre medisinske problemer.

Anonymkode: 1d031...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Sykepleiere har vanligvis ikke så mye med fødsler å gjøre? Barnet døde?

Anonymkode: ecf23...242

Har du hørt om jordmødre? De som pleier å være til stede ved fødsel? Det er sykepleiere.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr 1 hadde jeg samtale med både legen og jordmor. Det var en veldig traumatisk opplevelse med komplikasjoner. 

Med nr 2 kom også jordmoren innom, det var mest om hvordan jeg følte det hadde gått selv, da jeg var veldig redd under hele fødselen mtp min første fødsel.

Anonymkode: 2669c...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt besøk av lege etter alle mine tre fødsler, der de har spurt om hvordan fødselen var, om jeg hadde spørsmål, hvordan jeg hadde det osv. 

Ingen dramatikk i fødslene, helt normale med unntak av at jeg var igangsatt. 

Jeg tror legene pleier å legge inn en visitt på barsel dersom det ikke er for hektisk. 

Har også hatt sluttsamtaler med jordmødre, den ene skulle forsvare seg for jeg ikke fikk epidural (det var ikke nok tid). Men jeg brydde meg nada om det, så det var egentlig bare irriterende at hun hele tiden skulle gå i forsvar mot ikke-eksisterende anklagelser. 

Anonymkode: 8fb8a...2e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samtale med jordmor etter ukomplisert fødsel. Og samtale med lege etter et komplisert fødsel som ente i keisersnitt. Opplevde ikke  at det handler om å forsvare seg eller å overbevise om hva som er normalt, men at det å snakke om hendelser er viktig for å bearbeide hva som har skjedd. Tenker at det kan virke forebyggende mot depresjon feks. 

Anonymkode: d7972...cb7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hadde samtale med lege, hadde ingen spørsmål fordi jeg var traumatisert og var bare glad både jeg og barnet overlevde. Hadde samtale med jordmor noen måneder etter fødsel, samt lagt inn i papirene at gynekologen som bestemte at jeg skulle føde vaginalt med et barn som var estimert til 5,5 kilo IKKE skulle ha pasient kontakt med meg i journalen. Barnet var nesten 6 kilo og det var på håret at det gikk galt med oss begge. Hadde samtale med 2 gynekologer etter klage på følelsen og det som skjedde, de snakket meg i senk, kom ikke videre med det. Absurd opplevelse på barsel, der både leger og jordmødre kom innom for å se den digre babyen, oppleves som et freak-show…

Anonymkode: ab01a...85a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt to forholdsvis kompliserte fødsler.

1. Hadde to samtaler med jordmor, en samme kveld som fødsel og en før hjemreise. 

2. Hadde samtale med gynekolog på oppvåkning (haste KS) og på barsel. Og en samtale med jordmor før hjemreise. 

Følte ikkje noen av disse prøvde og forsvare seg mot anklager. Fødslene mine gikk jo greit tross alt. Men jeg hadde ett stort behov for å bearbeide opplevelsene og hadde nok hatt store psykiske problemer hvis jeg ikke hadde fått snakket om det med de som var der og tok beslutningene. 

Anonymkode: 9576c...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket bare om fødselen med jordmor som kom på hjemmebesøk fra helsestasjonen.

Anonymkode: 750e4...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planlagt keisersnitt på 90-tallet som forløp helt ukomplisert både underveis og etterpå. Den ene legen som forløste barnet kom på barsel noen dager etterpå og hadde en slik samtale med meg. Han opplyste også om sin vurdering og så på stingene og informerte da at alt hadde gått veldig bra og etter boken.  Jeg husker at jeg var litt forundret og hadde ikke så mange spørsmål, så det ble litt kleint siden han tok seg veldig god tid. Jeg antok bare at det var standard rutine? Jeg oppfatter det bare som positivt. Man får anledning til å spørre, og legen gir sin medisinske vurdering av forløpet. 

Som sagt var dette etter et helt ukomplisert keisersnitt der min tildeling etterpå gikk nesten bedre enn forventet, fikk jeg inntrykk av. 

Anonymkode: c9386...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det vanlig at det kommer inn en lege på barsel og spør «har du noen spørsmål om fødselen?».

Det gjorde nemlig det hos meg, men denne legen var så ekstremt sosialt inkompetent og fjern at jeg husker jeg bare lå der som et spørsmålstegn og sa «hva mener du?». Det føltes som jeg burde hatt tusen spørsmål, men jeg visste jo ingenting da om alt som egentlig hadde gått galt. Og derfor lurer jeg: er dette egentlig vanlig? Er det for p kvalitetssikre at jeg ikke skal klage? 

Minner om utskrivingssamtalene med jordmor der de forsøker overbevise deg om at fødselen var heeeelt ukomplisert, til tross for at det løper inn 6 stykker ved vaktskifte som skriker at ungen må ut. 

(Legen var forøvrig ikke med på fødselen med unntak av noen minutter der hun forsøkte å få ut igangsettingsgreiene de hadde klart å sette fast i skjeden min)

Anonymkode: bb350...da4

fikk bare samtale med jordmor om det jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke en pøkk fra noen av fødslene. Husker bare at jeg flauet meg ut og fortalte jordmoren om "en fantastisk jordmor jeg hadde en fin samtale med for en time siden eller i går, kan ikke huske hva hun heter". Hun stod bare å smilte. Mannen min sa "det er hun du snakker med nå". 

Mener jeg ikke snakket med noen lege. Men så gikk fødselen ganske fint tror jeg. 

Anonymkode: e5518...d2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ja jeg hadde samtale med lege, hadde ingen spørsmål fordi jeg var traumatisert og var bare glad både jeg og barnet overlevde. Hadde samtale med jordmor noen måneder etter fødsel, samt lagt inn i papirene at gynekologen som bestemte at jeg skulle føde vaginalt med et barn som var estimert til 5,5 kilo IKKE skulle ha pasient kontakt med meg i journalen. Barnet var nesten 6 kilo og det var på håret at det gikk galt med oss begge. Hadde samtale med 2 gynekologer etter klage på følelsen og det som skjedde, de snakket meg i senk, kom ikke videre med det. Absurd opplevelse på barsel, der både leger og jordmødre kom innom for å se den digre babyen, oppleves som et freak-show…

Anonymkode: ab01a...85a

Du skulle gått til media. 

Anonymkode: 6cd7a...d5a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et hastekeisersnitt og et planlagt keisersnitt. Begge gangene har kirurgene kommet inn for å prate dagen etterpå.

Anonymkode: 726dd...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skriver du forresten prate i hermetegn?

Anonymkode: 726dd...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var en lege som skulle snakke om det som skjedde. Hadde haste-ks med full narkose. Men de kunne ikke forklare hva som skjedde og hvorfor fordi de hadde aldri opplevd eller erfart det som skjedde med meg og babyen…

Var ikke mye til hjelp for å si det sånn.

Anonymkode: 580bc...402

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødselen var voldsom, jeg var bare 20 år. Dagen etter kom legen inn og ville snakke om fødselen. Hun beklaget seg for at ting ble som de ble, og at det skulle stå i epikrisen at fødselen var dramatisk. 

Tenkte ikke så mye på det den gangen, men joda, den var dramatisk. Barnet ble røsket ut på en rie da barnet holdt på å dø. Fødselen ble satt i gang og 3 timer etter var barnet røsket ut av meg. Et rent helvete! Legen som kom og dro ut barnet stod i dongeribukse og Tskjorte... Sier vel litt om hvor bråbestemt dette ble. Legen stod i garasjen på vei hjem når hun ble kalt inn på alarm. 

Fødte ikke flere barn, fikk keisersnitt på de 2 andre barna mine pga denne dramatiske fødselen. Fikk ikke besøk av noe lege etter de 2 keisersnittene.

 

Anonymkode: b7ff3...79c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jada, de kom for å ta praten med meg og, en overlege, kirurgen som tok HKS, og ikke mindre enn alle 3 jordmødrene som hadde vært inne under fødselen. 
Fødselen gikk ikke som den skulle, og holdte på å ta livet av både meg og babyen, enda jeg hadde ropt etter KS i mange timer😳 
Litt traumatisk var det jo kanskje, men, hei, det gikk jo fint liksom🙄

Anonymkode: a03a5...944

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en traumatisk vaginalfødsel med masse komplikasjoner. Hadde samtale med legen som forløste tre dager etterpå, hennes initiativ. Hun hadde sagt til jordmødrene at hun skulle snakke med meg før jeg dro hjem, men var i bedre form. Jeg følte ikke hun skulle forsvare seg, vi bare pratet, hun forklarte, jeg spurte osv. Føltes godt å få snakket om hvorfor det ble som det ble, hvordan jeg skulle stelle skadene mine osv. fikk også et nr å ringe «dersom sånn og sånn skjedde», det var visst til kontoret hennes direkte. Hadde også vanlig utskrivningssamtale med jm. Jeg er veldig fornøyd. 

Anonymkode: 759a2...06a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en komplisert fødsel, og fikk både besøk av legen som forløste på barsel og tilbud om samtale for å gå gjennom fødselen 2-3 måneder senere. Sistnevnte var veldig nyttig, da hadde jeg fått opplevelsen litt på avstand og var ute av baby-ørska, og det var fint å kunne gå gjennom forløpet og få forklart litt mer hva ting betydde, vurderinger gjort underveis, osv. Følte ikke at det var for å forsvare seg - faktisk var hun tydelig på hva hun i etterkant så de kunne gjort annerledes (selv om alt gikk bra med oss begge to, altså). 

Anonymkode: f3ebe...cf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiaHI skrev (14 timer siden):

Jordmødre er strengt talt sykepleiere med etterutdanning

Det er en utdanning på mastergradsnivå, ikke etterutdanning. Å være jordmor krever autorisasjon. Etterutdanning har de mulighet for etter endt utdannelse som jordmor. Det er ikke meningen å være belærende, men det virker som du forsøker å bagatellisere en svært nødvendig og  ettertraktet kompetanse som flere sykehus i Norge sliter med å finne. Det blir som å kalle hvilken som helst mastergrad for etterutdanning.

 

Anonymkode: cfcde...9e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...