Gå til innhold

Lege som kommer inn på barsel for å «prate» om fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at det kommer inn en lege på barsel og spør «har du noen spørsmål om fødselen?».

Det gjorde nemlig det hos meg, men denne legen var så ekstremt sosialt inkompetent og fjern at jeg husker jeg bare lå der som et spørsmålstegn og sa «hva mener du?». Det føltes som jeg burde hatt tusen spørsmål, men jeg visste jo ingenting da om alt som egentlig hadde gått galt. Og derfor lurer jeg: er dette egentlig vanlig? Er det for p kvalitetssikre at jeg ikke skal klage? 

Minner om utskrivingssamtalene med jordmor der de forsøker overbevise deg om at fødselen var heeeelt ukomplisert, til tross for at det løper inn 6 stykker ved vaktskifte som skriker at ungen må ut. 

(Legen var forøvrig ikke med på fødselen med unntak av noen minutter der hun forsøkte å få ut igangsettingsgreiene de hadde klart å sette fast i skjeden min)

Anonymkode: bb350...da4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det har skjedd under fødselen til begge mine barn (forskjellige mødre).

Anonymkode: 6fcac...a88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kom «mannsterke» inn på mitt rom dagen etter fødsel for å forsvare seg. Fødselen hadde gått til helvete, men de møtte opp 2 leger og ørten sykepleiere fir å overbevise meg om at de ikke hadde gjort noe galt. Mannen min kastet de ut. 

Anonymkode: 23fd8...afb

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her også. Tre barn

Anonymkode: ecf23...242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde meg også og han var også helt sosialt merkelig. Han syntes det var veldig rart at jeg ikke hadde spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De kom «mannsterke» inn på mitt rom dagen etter fødsel for å forsvare seg. Fødselen hadde gått til helvete, men de møtte opp 2 leger og ørten sykepleiere fir å overbevise meg om at de ikke hadde gjort noe galt. Mannen min kastet de ut. 

Anonymkode: 23fd8...afb

Sykepleiere har vanligvis ikke så mye med fødsler å gjøre? Barnet døde?

Anonymkode: ecf23...242

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sykepleiere har vanligvis ikke så mye med fødsler å gjøre? Barnet døde?

Anonymkode: ecf23...242

Vet ikke helt hvilken bakgrunn de hadde, antar sykepleier, eller sykepleier med noe videreutdanning. Det var i hvert fall 7 stykker på rommet mitt, jeg var i skitdårlig form og fikk ikke med meg noe bortsett fra at de var der for å forsvare seg.

Anonymkode: 23fd8...afb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sykepleiere har vanligvis ikke så mye med fødsler å gjøre? Barnet døde?

Anonymkode: ecf23...242

Jordmødre er strengt talt sykepleiere med etterutdanning

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet ikke helt hvilken bakgrunn de hadde, antar sykepleier, eller sykepleier med noe videreutdanning. Det var i hvert fall 7 stykker på rommet mitt, jeg var i skitdårlig form og fikk ikke med meg noe bortsett fra at de var der for å forsvare seg.

Anonymkode: 23fd8...afb

Trist med fødsler som går galt, det er heldigvis ikke normalen. Men TS lurer på om det er vanlig at lege kommer FØR fødselen, og som nevnt er det vanlig basert på det jeg har opplevd i hvert fall.

Anonymkode: 6fcac...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trist med fødsler som går galt, det er heldigvis ikke normalen. Men TS lurer på om det er vanlig at lege kommer FØR fødselen, og som nevnt er det vanlig basert på det jeg har opplevd i hvert fall.

Anonymkode: 6fcac...a88

Hæ? Hun snakker jo om «barsel». Det pleier da å være etter fødsel?

Anonymkode: 23fd8...afb

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hæ? Hun snakker jo om «barsel». Det pleier da å være etter fødsel?

Anonymkode: 23fd8...afb

Ja, jeg beskriver jo hva som skjedde under fødsel til og med. Så jeg mener etter fødsel.

 

TS

Anonymkode: bb350...da4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (18 minutter siden):

Det skjedde meg også og han var også helt sosialt merkelig. Han syntes det var veldig rart at jeg ikke hadde spørsmål.

Ja! Samme her! Jeg følte han burde fortelle meg det han tydeligvis mente jeg burde ha spurt om, men det tok meg 2 år å skjønne at sykehuset/jordmor sviktet helt under fødsel. 

Anonymkode: bb350...da4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologisk triks. De får deg til å tro at alt var helt normalt, så kan du dra hjem lykkelig uvitende om at det var på håret at dere er i live. 

Anonymkode: c6884...612

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er spesielt vanlig etter en normal fødsel nei, så tilgjengelig er ikke legene akkurat at de kan stikke innom alle som ligger på barsel. 

Anonymkode: 9acb1...74b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jordmor som kom inn på samtale etter fødselen her. Både ette fødselen som gikk til helvette og den som gikk som normalt. Legene har vel normalt ikke tid til det 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 04d04...97b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fødsel endte i hastekeisersnitt, men både keg og babyen var friske etterpå. Hadde ikke noe annen samtale enn hjemreise-samtalen.

Anonymkode: 8bf9b...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jordmor kom inn på barsel dagen etter for å høre hvordan det gikk. Hun sa det var vanlig når fødselen har vært komplisert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samtale med jordmor etter begge fødselene. Vi gikk da sammen gjennom fødselen. De sa at de vanligvis forsøkte å få til at den som tok i mot hadde denne samtalen med mindre det ikke lot seg gjøre på grunn av turnusfri etc. Jeg fikk samtale med den som tok i mot begge ganger. De spurte aldri om jeg hadde spørsmål men vi gikk gjennom hele forløpet sammen så spørsmålene fra meg kom naturlig underveis. Veldig fint å få bearbeide prosessen på den måten. Dersom noen bare hadde banket på og spurt om jeg hadde spørsmål så hadde jeg nok blitt så satt ut at jeg ikke hadde komt på noe. 
 

Jeg har selv hatt en veldig fin fødsel og en veldig tøff fødsel, men uten store komplikasjoner.

Anonymkode: 06568...d6c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig når fødselen har vært komplisert og det gjøres for mors psyke da kvinner i barsel ofte harxet enormt behov for å prate om opplevelsen sin, ikke for dems egen del. De vet jo at det gikk bra til slutt.

Anonymkode: 74b2b...0c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Psykologisk triks. De får deg til å tro at alt var helt normalt, så kan du dra hjem lykkelig uvitende om at det var på håret at dere er i live. 

Anonymkode: c6884...612

Jeg fikk den følelsen av at det var litt damage control ja 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...