Gå til innhold

Kjøpe keyboard og lære piano igjen. Hva bør man se etter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spilte litt piano da jeg var barn, men bor nå i blokk, så et piano blir både for stort og bråkete til en leilighet. Men jeg lurte på å kjøpe et brukt elektrisk keyboard. Tenker å spille på lavt volum eller med hodetelefoner.

Jeg ser at mange av de som er til salgs bare har 5 oktaver. Det blir gjerne litt lite. Det finnes jo litt sanger hvor man er ment å spille to på samme piano. Så tenker at det bør ha minst 6 oktaver men gjerne også 7. Og selvsagt også taster som registrerer hvor hardt man trykker.

Har også lyst til at det skal ha noenlunde god pianolyd, i tillegg til flere troverdige instrumenter. F.eks. Harpsichord, trekkspill, orgel.

Jeg lurer også litt på om noen har peiling på det å koble slike keyboard til PC og dermed kunne gjøre alt fra å bruke piano øvesoftware, til andre synthesizere eller bare å ta opp og spille av midi på det. Men må være et interface som er litt "tidløst" slik at ikke drivere og kompatibilitet blir utdatert med tiden. Mye 10 år gammelt datautstyr vil enkelt og greit ikke fungere på nye PCer, men et keyboard er jo ment å vare en stund. Gjerne 3 generasjoner med PCer. Er det en USB midi omformer man pleier å bruke mellom keyboardet og PCen?

Anonymkode: 210d5...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som vet hvordan man lærer det best i disse dager? Nå har vi jo masse flotte elektroniske hjelpemidler og tilgang til opplæring på nett. Så man slipper kanskje notebøker og pianotimer for å lære seg det grunnleggende.

Da jeg spilte så kunne jeg et par av de vanlige nybegynnersangene som alle lærer, og forsto hvordan noter fungerte. Så jeg kunne lære meg nye "enkle" sanger via noter. Men ikke spille ukjente sanger i sanntid. Heller ikke improvisere noe selv. Men dette var 25 år siden så det er ikke sikkert at det er så mye som sitter lengre.

Anonymkode: 210d5...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/31/2021 at 7:45 PM, AnonymBruker said:

Jeg spilte litt piano da jeg var barn, men bor nå i blokk, så et piano blir både for stort og bråkete til en leilighet. Men jeg lurte på å kjøpe et brukt elektrisk keyboard. Tenker å spille på lavt volum eller med hodetelefoner.

Jeg ser at mange av de som er til salgs bare har 5 oktaver. Det blir gjerne litt lite. Det finnes jo litt sanger hvor man er ment å spille to på samme piano. Så tenker at det bør ha minst 6 oktaver men gjerne også 7. Og selvsagt også taster som registrerer hvor hardt man trykker.

Har også lyst til at det skal ha noenlunde god pianolyd, i tillegg til flere troverdige instrumenter. F.eks. Harpsichord, trekkspill, orgel.

Jeg lurer også litt på om noen har peiling på det å koble slike keyboard til PC og dermed kunne gjøre alt fra å bruke piano øvesoftware, til andre synthesizere eller bare å ta opp og spille av midi på det. Men må være et interface som er litt "tidløst" slik at ikke drivere og kompatibilitet blir utdatert med tiden. Mye 10 år gammelt datautstyr vil enkelt og greit ikke fungere på nye PCer, men et keyboard er jo ment å vare en stund. Gjerne 3 generasjoner med PCer. Er det en USB midi omformer man pleier å bruke mellom keyboardet og PCen?

Anonymkode: 210d5...5bc

Ser at du har litt forskjellige behov. Når du sier god pianolyd + kanskje harpsichord, trekkspill og orgel tenker jeg fort et el-piano, mer enn et keyboard. De har oftest vektede tangenter og oppfører seg (avhengig av kvalitet) nokså likt som et piano.

Når du nevner oppkobling til pc, så tenker jeg heller et usb- eller MIDI-keyboard. Disse har oftest ingen innebygde lyder på seg, og krever derfor en datamaskin for å spille av lyd. Både USB og MIDI er vel kommet for å bli, men software på maskinen vet man jo aldri helt med. Flest folk bruker vel Mac til slikt, men selv har jeg klart meg fint på Windows siden 2005. USB er jo bare å plugge i, men for å koble til MIDI må du ha en eller annen form for MIDI-interface. Selv har jeg MIDI-inngang på lydkortet jeg bruker, så jeg trenger ikke et eget interface for det. Du kan også få vektede tangenter på keyboard, men de koster gjerne litt mer enn andre keyboard.

Det er store prisvariasjoner i tangentinstrumenter, og man får hva man betaler for. Hvis du har en musikkforretning i nærheten anbefaler jeg å reise dit å prøve ut mest mulig, for å kjenne på hva som funker for deg og din spillestil. Da får du også et inntrykk av hva slikt ligger på i pris, og kan selv kjenne hva som skiller de billige fra de dyre.

Hvis du vil ha samme antall tangenter som et faktisk piano er 88 det magiske tallet du ser etter.

Selv har jeg ikke kjøpt musikkutstyr på en del år nå, så jeg er ikke helt "in" i hva som er bra om dagen, ellers hadde jeg lagt med eksempler.

On 7/31/2021 at 7:50 PM, AnonymBruker said:

Er det noen som vet hvordan man lærer det best i disse dager? Nå har vi jo masse flotte elektroniske hjelpemidler og tilgang til opplæring på nett. Så man slipper kanskje notebøker og pianotimer for å lære seg det grunnleggende.

Da jeg spilte så kunne jeg et par av de vanlige nybegynnersangene som alle lærer, og forsto hvordan noter fungerte. Så jeg kunne lære meg nye "enkle" sanger via noter. Men ikke spille ukjente sanger i sanntid. Heller ikke improvisere noe selv. Men dette var 25 år siden så det er ikke sikkert at det er så mye som sitter lengre.

Anonymkode: 210d5...5bc

Det kommer litt an på hva du ønsker selv? Hvis du vil spille klassiske stykker prima vista, så må jo notelesingen sitte som et skudd. Hvis du vil lære å "plukke" låter som du hører for å kunne spille dem selv er det imperativt å øve på gehør og forstå akkorder / akkordprogresjon, intervaller. Hvis du bare vil lære å spille populærlåter, så finner man ofte noter eller besifring ved et enkelt google søk. Er man heldig kan man også finne youtube-videoer med folk som viser hvordan låten spilles, trinn for trinn.

Håper det var til hjelp, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, takk for et bra og utfyllende svar.

Ja, "god pianolyd" kan jo bety så mangt, men trenger ikke være superautentisk, bare det gjengir lyden av et piano. Men vil tro at alle moderne keyboards som er ment å være seriøse musikkinstrument, klarer det fint.

Nå kjøpte jeg i første omgang et brukt ca 4-5 år gammelt Yamaha keyboard fra en selger på finn. Det har bare 5 oktaver, så ikke så stort som jeg egentlig så for meg mtp å spille 2 personer. Men til prisen så var det en enkel avgjørelse og ikke verre enn at dette kan bli et reisekeyboard og at jeg kan kjøpe et større og bedre keyboard/elpiano senere. Målet var å komme igang igjen med litt pianospilling for å øve opp skillsene igjen. Det har ihvertfall god nok pianolyd til å klunke litt rundt på. I tillegg til voices for de andre og mange flere instrumenter. USB som både kan sende og motta midi, men ingen "ekte" midi-port. Bør likevel fungere greit med PC i overskuelig fremtid. 


Når det kommer til selve spillingen så er ønsket å lære å bli såpass bra med noter at jeg kan spille ting som ikke er veldig avansert, i tillegg til å kunne improvisere. Og så gradvis øke vanskelighetsgraden. Jeg har begynt å se på noen nybegynnervideoer på youtube i tillegg til å følge en serie med en del teori som forhåpentligvis gjør at jeg kan improvisere noen ting når jeg er ferdig.

Prøvde å spille litt. Jeg er ganske rusten, men noe av ferdighetene sitter litt enda, så jeg tror ikke nødvendigvis at det skal ta kjempelang tid å komme tilbake til nivået jeg var på. Men det er jo over 20 år siden jeg har spilt noe.

Men lurer likevel på hvilke alternativer som finnes idag til å lære seg piano. Det finnes jo Synthesia som blir nesten som guitar hero for piano. Mange foreslår det, men jeg er likevel usikker på om man faktisk lærer å spille noe slik. 

Anonymkode: 210d5...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at pianotimer faktisk ikke er så dyrt. Jeg trodde det ville ligge i størrelsesorden 800-1000kr for 45 min. Men ser at det heller ligger mellom 150-250kr for en hel klokketime for de billigere (relativt unge studenter som selv går musikklinje) og kanskje opp mot 500kr for de mer erfarne som gjerne har tatt musikkpedagogikk. Så det er vel litt variert hva man får og hvilke pedagogiske evner de har. Det var via "superprof". De tar timer både hjemme hos seg, eller med oppmøte hos eleven mot et reisetillegg.

Noen som har noe erfaring med dette? 150kr/timen høres egentlig useriøst billig ut. Tviler litt på at dette er den faktiske prisen man ender opp med å betale? Og at alle skatteregler blir skikkelig fulgt.

Anonymkode: 210d5...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Yamaha har gode elpianoer - tror de heter noe med Pxxx, eks p160, p200 osv

god kvalitet, god lyd, gode å spille på - dukker opp på finn av og til=god pris. eks:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=200203315

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=225405971

 

Anonymkode: 20781...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler Simply Piano. Tok raskt opp mine gamle ferdigheter med piano ved bruk av den appen. Koster rundt 1500kr for et år mener jeg å huske. Men ble usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så litt på det, men jeg har ikke nettbrett, og jeg ser at det ikke finnes noe PC-versjon.

Har i første omgang bare printet ut noen noteark fra internett. Men det er litt vanskelig å finne en samling av sanger som øker gradvis i vanskelighetsgrad og fokuserer på å lære forskjellige teknikker.  Og som ikke har de der "#" kryssene eller "b" i starten 🤣

Anonymkode: 210d5...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg så litt på det, men jeg har ikke nettbrett, og jeg ser at det ikke finnes noe PC-versjon.

Har i første omgang bare printet ut noen noteark fra internett. Men det er litt vanskelig å finne en samling av sanger som øker gradvis i vanskelighetsgrad og fokuserer på å lære forskjellige teknikker.  Og som ikke har de der "#" kryssene eller "b" i starten 🤣

Anonymkode: 210d5...5bc

Anbefaler på det sterkeste å oppsøke en pianolærer, hvis ikke blir du sittende å øve inn masse feil, både teknisk og musikalsk. Hos en lærer får du dessuten masse inspirasjon😊 Dette er et såpass stort fagfelt, man blir aldri utlært. Men holder man på for seg selv, så stopper utviklingen ganske fort opp. Jeg er selv pianolærer, så jeg vet hva jeg snakker om😊

Anonymkode: 8aa37...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 1.17):

Jeg er ganske rusten, men noe av ferdighetene sitter litt enda, så jeg tror ikke nødvendigvis at det skal ta kjempelang tid å komme tilbake til nivået jeg var på. Men det er jo over 20 år siden jeg har spilt noe.

Hvilket nivå var du på for 20 år siden, da?

Anonymkode: 8aa37...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Anbefaler på det sterkeste å oppsøke en pianolærer, hvis ikke blir du sittende å øve inn masse feil, både teknisk og musikalsk. Hos en lærer får du dessuten masse inspirasjon😊 Dette er et såpass stort fagfelt, man blir aldri utlært. Men holder man på for seg selv, så stopper utviklingen ganske fort opp. Jeg er selv pianolærer, så jeg vet hva jeg snakker om😊

Anonymkode: 8aa37...5df

Ja, det er det jeg også tenker. Å få lært riktig teknikk og slikt fra starten av slik at jeg ikke øver inn feile teknikker som "fungerer" på lavt nivå, men må vendes av igjen når ting skal økes til et høyere nivå. F.eks. bruke riktige fingre til riktige tangenter, sitte riktig osv.

Når jeg ser at pianotimer ikke er så dyre så er det jo absolutt innen rekkevidde. Nå vet jo ikke jeg hvor profesjonelle disse pianolærerne er. En ting er deres egne ferdigheter, og en annen ting er deres pedagogiske evner og evne til å inspirere. 

Jeg ser blant annet på en profil på Superprof. Student som virker ganske dedikert og har spilt både piano og orgel, vunnet forskjellige konkurranser og gikk ut med toppkarakter på piano på VGS. Så jeg vil tro at vedkommende kan spille ganske bra. Vedkommende skal ha 140kr for en halvtime (280kr/timen). 140kr, hva er vel egentlig det? Man betaler jo fort 700kr for 10 minutter hos en kiropraktor. Vedkommende er antagelig ikke noe profesjonell pianolærer, men heller mer noen som tar dette som en liten ekstra inntekt ved siden av musikkstudiene.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvilket nivå var du på for 20 år siden, da?

Anonymkode: 8aa37...5df

Ikke veldig høyt. Ganske så på nybegynnernivå. Har vel ikke spilt så mange sanger som er langt over C-G med høyrehånd, F-C med venstre. Stort sett i C-dur. Koordinasjonen mellom hendene, fingre, rytme og forståelse av notene var ok (sett i forhold til nivået). 

Jeg var innom en forretning og kjøpte en slik nybegynnerbok, og har spilt gjennom de første 35 av 80 sider uten nevneverdig utfordring. Men merker nå at det blir litt vanskeligere ja.

Hvis jeg finner noen tilfeldige noteark på nettet som ikke er så veldig "vanskelige", men har mange toner utenfor det "kjente" området nevnt over så sliter jeg. Både med å vite teknikken for å spille der, men også det å klare å lese notene så høyt oppe på linjene og gjenkjenne hvilken tone det er. (Må stoppe og telle linjer oppover for å finne riktig tone osv).

Det mest "avanserte" jeg husker jeg kunne spille var Bach - Prelude 1 som var mer lært utenat. Men klarer ikke å spille den nå. 🤣

Anonymkode: 210d5...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noen som vet om stativ til forskjellige keyboard passer noenlunde overens? Ser på undersiden av keyboardet mitt at det er noen buede spor som keyboardstativet skal stå i, men ingenting som skal klikkes på plass eller skrues på og slikt.

Vil en musikkforretning ha litt peiling på hvilke stativer som passer til hvilke keyboardmerker? Uten at jeg må slepe det med og teste.

Anonymkode: 210d5...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser at flere anbefaler deg å begynne hos pianolærer, men hvis pianolærer er løsningen - så hvorfor er det da så mange barn som slutter etter å ha spilt en stund ...?

Det er svært liten sjanse for at man selv blir en Ronaldo på fotballbanen selv om man går på Ronaldos fotballskole, og det samme gjelder lærere på andre felt. Selv var jeg omtrent der du er nå for noen år siden; etter å ikke ha spilt i en evighet og gitt opp tangentene, skulle jeg begynne å spille igjen.

Metoden min er definitivt en eksperimentell metode - i stedet for å lære av andre, lærte jeg meg å lære å spille. Dette tok riktignok lenger tid da jeg måtte prøve meg frem før jeg fant en måte å lære på som var mest brukervennlig for hjernen, men til slutt fungerte det. Som med lesing av noter - jeg hadde forsøkt å lære meg å lese noter med den mye brukte FACE-metoden (som du vel også har lært), forsøkte andre metoder, og brukte et gratis læreprogram som heter Jalmus, men etter å ha lært noe og skulle lære noe annet, oppdaget jeg at det jeg hadde lært tidligere, dessverre ikke satt som det skulle.

Til slutt fant jeg på en egen, hjemmelaget metode der jeg ikke lærte noen noter her og noen noter der, men alt på en gang ved å gi dette en enkel, matematisk mening - og vips - i løpet av en uke hadde jeg lært alle de 52 hvite notene med alle hjelpelinjer på pianoklaviaturet. Omtrent som å lære alfabetet, og når man gjentar dette gang på gang, går det heller ikke i glemmeboken.

Å lære kvintsirkelen på rams, og alle tonenes forhold til andre toner tok lenger tid, men til slutt satt også den som den skulle, og hvis noen spør meg hva Db maj7 er, er dette i mine øyne tonen klokken 7 i sirkelen - Db-F-Ab-C aka C#-E#-G#-H# (når jeg repeterer sirkelen, noe jeg har gjort et utall ganger, bruker jeg alltid enharmoniske toner slik at Bb automatisk blir synonymt med A#), der Db er klokken 7, F er moll klokken 8 (men også dur klokken 11; i forhold til F er Db forstørret kvint, og stor septim i mollparallellen til F), Ab er dur (kvint) klokken 8 (sies med høyere stemme for å understreke dette) (og omvendt er Db kvart i Ab-Db-Eb aka G#-C#-D#), mens C er 5 timer frem; motsatt er Db 5 timer tilbake i forhold til C; liten none i C-E-G-Bb-Db aka C-E-G-A#-C#. Man sparer penger på å kjøpe akkordbøker når man har lært kvintsirkelen - alle de 12 tonene har et bestemt forhold til de 11 andre tonene (og omvendt), og er dette lagret i hukommelsen, har man et trygt grunnlag når skal finne ut hvilke toner som passer til en bestemt akkord, og hvorfor noen toner passer bedre enn andre.

Muligens høres dette ut som et gigantisk kaos med toner her og toner der, men det er i bunn og grunn ganske enkelt; 12 toner som er på hver sin faste plass lik 12 hus i en liten landsby - man må bare få øye på og huske hva som er forholdet mellom naboene.

1000px-Circle_of_fifths_deluxe_4_de.svg.

Den vanlige metoden å lære å spille på, er å sitte foran klaviaturet en viss tid hver eneste dag, og lære å spille andres sanger. For min del gir dette ingen mening, da jeg ville lære å lage mine egne sanger, og jeg spiller uregelmessig - det kunne gå både uker og måneder uten at jeg spilte en tone.

Måten jeg lærte på, var å spille uten å spille ved å dele opp musikkøvingen i fire deler:

1. Grunnleggende musikkteori
Dette kan man øve på nær sagt hvor som helst og når som helst - gjerne med lukkede øyne; som nevnt et alternativ til å telle sauer før man sovner, eller man kan gjøre dette mens man går på tur, venter på grønt trafikklys, eller kjeder seg når man har sex.

2. Fingergymnastikk
Også dette er noe man kan gjøre hvor og når man vil, men har man utrente fingre, må man for all del ikke overdrive til å begynne med, og alltid huske på å riste løs fingrene med jevne mellomrom så man ikke risikerer å skade muskler eller sener. Vi har alle ti fingre, og fingrene er definitivt nøkkelen til suksess på piano eller gitar; ved å styrke fingrene og gjøre dem smidigere blir man i stand til å lære nye ting fortere; husk at verdens dyktigste musikere hadde samme utgangspunkt som du har - Django Reinhardt hadde faktisk bare åtte fingre, men var likevel i stand til å spille gitar bedre enn de fleste.

3. Rytmeøvelser
Hva dette angår, er det visse begrensninger hvor man kan øve, da det ikke passer like bra å trene opp rytmen i sin egen eller andres begravelse, men igjen er mulighetene store for å øve samtidig som man gjør andre ting; å høre på musikk mens som man eksperimenterer med takten er en utmerket anledning til å øve opp rytmesansen - man kan aldri bli for god til dette.

4. Praktisk spilling
Så er det på tide å endelig sette seg, legge fingrene på instrumentet, og få bruk for alt du har lært i punkt 1-3. Ikke stress - det viktigste er ikke å spille feilfritt, men å ha glede av spillingen.

Kort sagt gjorde jeg øvingen til noe man kan gjøre hvor og når som helst, og musikkteori lærte jeg ikke foran tangentene, men mens jeg gikk på tur. Flink er jeg definitivt ikke i forhold til 6-åringer som lekende lett kan spille Mozart, men i forhold til utgangspunktet - der jeg har null musikalsk talent, har jeg i alle fall lært å spille litt.

Så hvis jeg skulle gi deg et hjemmelaget råd til å begynne å spille, er det å gjøre opplæringen til noe fleksibelt, uten at man nødvendigvis må sitte den halve timen foran tangentene daglig. Fingergymnastikk er noe som tar tid å øve opp, da fingrene må bli naturlig sterke først - begynn med samme øvelse i hver hånd slik at du får øvd begge hender samtidig, og strekk ut en finger (for eksempel pekefingeren) så langt du kan fra de andre fingrene (som holdes samlet) og tilbake igjen. Fortsett med langfinger. Og ringfinger. Og lillefinger. Når du kan dette rimelig greit med en flat hånd, kan du gå over til å øve på dette med en krummet hånd - da får du fingrene i spilleposisjon; å spille med for flat hånd er en nybegynnerfeil også jeg har gjort - fingrene skal treffe tangentene nærmest loddrett. Etter hvert som de blir sterkere, kan man begynne med denne øvelsen; den gjør underverker for ring- og lillefinger som kjennes myke som gummi, og det var slik jeg lærte å spille triller med disse fingrene.

Det andre rådet jeg kan gi deg, er å lære kvintsirkelen utenat og repetere den gang på gang slik at du kan den i søvne. Begynn med dur - C er klokken 12, G klokken 1, D klokken 2 etc. For toner som har # eller b, som F# - ta alltid med den andre enharmoniske tonen, som er Gb. Db er alltid C#, Ab er alltid G#, og så videre. Den store fordelen ved å gjøre dette, er at man automatisk ser likeheten mellom eksempelvis Ab-dur klokken 8, og G#-moll klokken 5, slik at hjernen enkelt oppfatter dette som to sider av samme sak.

Når du har lært dur tilstrekkelig godt, så fortsett med moll - Am klokken 12, Em klokken 1, Hm klokken 2 etc.

Lærer man seg kvintsirkelen med de 12 toneartene i dur og moll i søvne, har man et solid grunnlag for å lære hvordan intervaller fungerer og akkorder er bygget opp; C7 er for eksempel C klokken 12, E moll klokken 1, G klokken 1 (sies med høyere stemme for å understreke at dette er en kvint) og Bb klokken 10. Og C7-5 er C klokken 12, E moll klokken 1, F#/Gb klokken 6 og Bb klokken 10; den forminskede kvinten speiler seg altså i motsatt ende av kvintsirkelen, der Gb7-5/F#7-5 består av de samme tonene, bare man snur rekkefølgen. Går man fire timer tilbake, har man en forstørret kvint og omvendt en stor ters, og går man tre timer tilbake, har man en liten ters, og omvendt en sekst. Kan man kvintsirkelen, ser man disse sammenhengene helt automatisk; i lærebøker for piano for begynnere bruker man gjerne fargekoder for hver enkelt tone, men de er rettet mot barn som har et annet forhold til farger - selv synes jeg det er fryktelig rotete med rødt her, grønt der og fiolett der, så jeg setter langt mer pris på den gammeldagse, analoge klokken.

2bfdf7f761ee8bbd63ecbb55cf8bd393.jpg

Når det gjelder lærebøker, har biblioteket et stort utvalg av bøker i papirformat som man kan låne, og få tilsendt til nærmeste bibliotek. Bjørn Strender var i sin tid en populær og god pianolærer selv om han døde for noen år siden, og bøkene hans finnes også på biblioteket:

https://bibsok.no/?mode=vt&hpid=1737479&pubsok_txt_0=bj%C3%B8rn+strender&pubsok_kval_0=&avgr_bn=&avgr_medier=&avgr_spraak=&aarfra=&aartil=

Ingrid Bjørnovs pianobok er en annen bok som tar opp ting på en enkel og lettfattelig måte, og som man også kan se nærmere på:

https://bibsok.no/?mode=vt&hpid=1737685&pubsok_txt_0=ingrid%20bj%C3%B8rnovs%20pianobok

Musikklære av Finn Benestad har vært brukt av mange i over et halvt århundre, og gir en fin oversikt hva teorien angår:

https://www.nb.no/items/614bee162a7f5cd427824f4cc9d6a6c2

Videre er det hundrevis av andre pianobøker og notehefter som er tilgjengelige i PDF-format på nett helt gratis; bøker på norsk finner man hos Nasjonalbiblioteket, der det også er mulig å laste dem ned om man ønsker det, mens utallige engelskspråkelige bøker kan finnes ved å bruke søkemotorer som pdfdrive.com eller z-lib.org.

Så har man YouTube, da - det høres kanskje en smule amatørmessig ut å lære å spille på denne måten, men man kan faktisk finne gode pianolærere der som er flinke til å lære bort ting; alt fra YouTube kan lastes ned med programmer som youtube-dl slik at man kan spille videoene i hastigheten man ønsker uten reklamemaset fra Google.

En pianoskole som appellerer til kreativiteten er Creative Piano Academy:

https://www.youtube.com/c/Creativepianoacademy/videos

Se for eksempel på denne videoen; en enkel øvelse i G-dur der man rett og slett bare spiller uten å være bundet til et bestemt mønster - slikt blir det sanger av:

MangoldProject har blant annet øvelser for nybegynnere:

... samt nyttige tips for venstre hånd:

 

Det samme har Cecilia Hone, selv om det kan gå litt fort i svingene der:

På YouTube finner man i tillegg mange andre pianolærere - noen er dyktige ikke bare til å spille, men også til å forklare hvordan man lærer dette, mens andre er mer rotete når de viser ting; det er bare å søke på ord som "piano school" eller "piano arpeggio", og se om man finner noe brukbart.

Med tanke på selve instrumentet, er et digitalt piano med vektede tangenter absolutt å anbefale, men det som i alle fall i mine øyne er essensielt, er at instrumentet er uavhengig av en PC; dette gjør man ved å kjøpe et instrument som det er mulig å koble en minnepenn til - da er man rimelig trygg på at det også kan brukes etter at PC-en er blitt moden for pensjonisttilværelsen. Ulempen er at hvis man skal kjøpe et digitalt piano med gode tangenter som støtter dette, må man gjerne litt opp i pris da de rimeligste modellene har svært lite minnekapasitet, mens synthezizere med USB kan være rimelige - til gjengjeld gir de ikke samme spillefølelse. Stativet er et standardstativ som passer til alle instrumenter som kan legges på et stativ, men det lønner seg å betale noen kroner mer og investere i et solid stativ av godt merke; for eksempel hadde de problemer med billigstativet under pianoet på biblioteket før det til slutt knakk sammen som følge av bruken av pianoet.

Hvis du vil gå til en pianolærer, er fordelen med dette at man kan få mer individuell undervisning med tilbakemeldinger, og få rettet opp feil man kanskje selv ikke legger merke til (som da jeg krummet høyre tommel litt for mye; spillet går bedre etter at jeg rettet den ut), men i det store og det hele kan man lære seg alt på egen hånd - det finnes nemlig ikke noe facitsvar på hvordan man "bør" spille; undervisningen var helt annerledes lagt opp for 100 år tilbake, og vil antagelig også være annerledes om ytterligere 100 nye år.

Elektroniske hjelpemidler som diverse programmer blir brukt av andre nå for tiden, men selv unngår jeg dette ved å bruke den gammeldagse puggemetoden i stedet; hjernen fungerer best uavhengig av hjelpemidler, og det å spille med lukkede øyne er mer effektivt enn å gjøre seg avhengig av en digital app.

Skal man spille en C-dur-skala, vil de aller, aller fleste pianolærere gå inn for 5432 i venstre hånd, noe også jeg begynte med, men ser nå at 1432 gir langt mer mening når man skal over i neste oktav og må bruke tommelen der. En jeg snakket med i musikkavdelingen på biblioteket, fortalte at han aldri bruker venstre ringfinger på tersen i oktavakkordene han spiller; jeg bruker den alltid for å ha langfingeren ledig, så det er opp til hver enkelt å finne en måte å spille på som man føler seg komfortabel med - det er bare å prøve seg frem uten å være redd for å gjøre feil; et barn som faller og slår seg, vil som følge av dette lære å stå trygt på egne ben. Verdenskjente pianister fra begynnelsen av forrige århundre som ikke hadde råd til å betale for pianoundervisning, lærte seg å spille på egen hånd og ble riktig store, mens middelklassen som spilte som man "skulle spille" og satt og øvde på skalaer, bare ble middelmådige.

Uansett lykke til med spillingen - å lære å spille et instrument er en fantastisk hobby uansett om man er god eller ei; jeg er som tidligere nevnt ikke særlig flink, men setter likevel stor pris på musikken.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Endret av - Brian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei, og takk for et utfyllende innlegg. Jeg har laget en annen tråd som handler mer om selve pianospillingen, da denne var mest myntet på valg av keyboard. Jeg svarer deg opp der. 🙂

Den andre tråden:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1505663-lærer-meg-å-spille-piano-på-nytt-sanger-med-i-starten/

Anonymkode: 210d5...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...