Gå til innhold

Hvor ofte er dere borte fra barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2021-7-31 den 17.31):

Dere som skriver aldri; hvorfor? Har dere ingen som kan passe eller har barnet spesielle behov eller noe? Drøyt å aldri ha vært borte en natt fra hverandre fra 3-4 år og opp synes jeg! Får sikkert pepper nå, men er oppriktig nyskjerrig. 

Anonymkode: e9689...631

Føler ikke noe behov for det. Hva skulle vi gjøre med en natt uten barna?  Er noen i mammagruppa jeg er i som gjør det, og da er det fordi de skal på byen/fest.  Vi har aldri hatt noe behov for sånt, ikke før barna og ikke nå heller.  Barna våre er ganske enkel å ha med å gjøre (2 og3), vi sier god natt legger dem og går ut av rommet. Så sovner de. Da kan vi game utover kvelden, og det trenger vi ikke barnevakt for å gjøre 😁🎮🖱⌨

Anonymkode: 65432...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sjelden vi reiser bort hjemmefra med overnatting, vi har begge jobber som innebærer lite reising. Jeg har dratt på noen turer med venninner og mannen med sine venner, og målet er egentlig å få til det en gang i året, men det er i praksis sjeldnere enn det. Barna sover i blant over hos besteforeldre, men stort sett har det vært de to eldste, mens minste har vært hjemme. I perioder har det gått noen mnd mellom hver overnatting, andre ganger har det plutselig skjedd to ganger på kort tid. Vi har nesten aldri hatt barnevakt for å dra ut og gjøre parting, syns vi får mye fin tid som par hjemme på verandaen e.l. etter barnas leggetid.

Jeg må si jeg syns det er herlig med «barnefri», og hadde hatt null problemer med å finne på noe å gjøre, jeg har (heldigvis) interesser å holde på med og folk å treffe. Jeg syns også det er deilig å kunne gjøre husarbeid i fred alene hjemme. Men det betyr jo ikke at jeg kan ha det sånn støtt og stadig hvis jeg også vil være mye sammen med barna og gi dem trygge og forutsigbare hverdager. Jeg er helt for at barna får være med besteforeldre og gjerne også alene, men når folk har barnevakt for å få gjort dagligdagse ting (og da gjerne i tillegg til barnevakt for andre ting), stusser jeg litt, ja. Vi er jo deres primære omsorgspersoner og det kommer en tid hvor vi kan dyrke oss selv, om vi ønsker. (Men igjen, er helt for samvær og overnatting hos besteforeldre, men i ok doser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 1-2 ganger i måneden.  Da er han på aleneforeldreforeningens avlastningstilbud Rødhette.  Enten på dagtid lørdag eller søndag, eller en overnatting i helgen. Et helt fantastisk tilbud!!!

Jeg må jo være med og passe andres barn tilbake, men det er sosialt og hyggelig å ha jobbevakt der også 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår fyller to år snart. Naboen har sittet barnevakt et par-tre ganger fra 20-00 ca (hun pleier å sove godt heldigvis), da har vi vært på restaurant eller fest hos venner. Besteforeldrene er i utlandet, så korona har gjort alt veldig krevende. Men i sommer var vi der og har faktisk hatt datteren vår hos bestemor i en uke. Da bodde vi der alle sammen en uke først , så hun ble godt vant med bestemor, huset og rutinene der. Så dro vi med beskjed om at vi kunne komme hjem på dagen hvis det ikke gikk. Men det gikk helt strålende! Lille storkoste seg med bestemor, tanter og kusiner, mens vi tok en liten ferie bare oss to som var veldig digg etter et år med pandemi, dødsfall i familien og krevende jobbsituasjon. Siden besteforeldrene bor i utlandet har jeg jo drømt om at barnet/barna etter hvert kan få være der litt hver sommer. Tenker ikke på det som å sette bort, men å oppleve fin tid med familie.

Anonymkode: 4d3a9...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-7-31 den 17.31):

Dere som skriver aldri; hvorfor? Har dere ingen som kan passe eller har barnet spesielle behov eller noe? Drøyt å aldri ha vært borte en natt fra hverandre fra 3-4 år og opp synes jeg! Får sikkert pepper nå, men er oppriktig nyskjerrig. 

Anonymkode: e9689...631

Jeg er alene med barnet, pappaen takler foreløpig ikke å ha ham på overnatting/samvær overhodet ennå pga. psykisk sykdom. Vi har ikke kontakt med de fleste på hans side av familien ettersom de ikke er helt gode, det er en grunn til at han sliter psykisk for å si det sånn. Alle seks eks-svigermors barn har vært lagt inn på psykiatrisk sykehus en eller flere ganger i livet, altså er det ikke noen jeg overlater barnet mitt til. Farfar er for gammel.

Min mor er for opptatt, hun driver med en doktorgrad og har mer enn nok å henge fingrene i. I tillegg er barnet mitt på 2,5 en veldig aktiv og vilter gutt og jeg tror hun synes det er litt mye over lengre tid. Håper og tror det blir bedre etter hvert som han blir mer selvstendig og roer seg. Broren min er barnløs og for ung til å skjønne hva det innebærer ennå tror jeg :P 

For det hadde virkelig vært godt med en natt med uforstyrret søvn, samt en morgen der jeg kunne sovet til lenger enn 6 😅

Anonymkode: 1d04a...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2021 den 9.02):

Om svarene her på KG er representative eller ikke aner jeg ingenting om, men jeg blir ikke overrasket over at det er færre som bruker besteforeldre som barnevakt nå enn det var før. Husk at de fleste nå er godt opp i åra før de får barn, og da er jo besteforeldrene tilsvarende eldre og har ofte ikke like god helse lenger. I tillegg må mange flytte for jobb og blir boende langt fra familien. 

En over nevnte at hun følte hun var nok fra barna i og med at de går i barnehage hver dag. Jeg føler også på den, selv om hovedgrunnen til at vi aldri er borte fra barnet begge to samtidig er praktiske problemer. Min mor var hjemmeværende til jeg var ca fire, og følte naturlig nok ikke det samme.

Flere av søskenbarna mine var hos besteforeldrene i over en uke hver sommerferie når de gikk på barneskolen. Noe slikt hadde vært nesten utenkelig i dag, men den gangen så folk på det som helt normalt. Nå finnes det sommerskoler og så videre, så behovet for pass er heller ikke så stort.

Anonymkode: ff94e...858

Mine barn er minst en uke hos besteforeldre i forbindelse med sommerferie. De er 4 og 7. Yngste sin aller første tur alene i år, og hun har selvsagt hatt det supert.

Besteforeldre på begge sider ønsker å låne barna, og vi synes det er viktig å legge til rette for en god besteforeldrerelasjon og at barna lærer seg til å forholde seg til andre voksne som omsorgspersoner. De vokser mye på disse turene.

 

 

Anonymkode: b37e7...6cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2021-7-31 den 15.54):

Dere med barn i alderen 2-4 år. Hvor ofte har dere barnevakt til barna? Hvor ofte er dere borte fra dem på natten? Er det bare du som reiser bort, eller både du og parter borte samtidig?

Anonymkode: 54da2...0c5

Da våre barn var 2 og 4 år hadde vi aldri barnevakt. Vi delte oss heller opp slik at en av oss alltid var hjemme. Ikke fordi vi ikke hadde barnevakt tilgjengelig, men fordi vi ikke hadde behov eller ønske om å være borte fra barna mens de var så små og fordi vi mente de hadde det best hjemme i egen seng. Jeg følte også at jeg fikk alt for lite tid med barna da de var i barnehage hele uka mens vi var på jobb.

Fest og morro kan man gjøre før man får barn og når de har blitt store. Det er ikke besteforeldrenes ansvar å ivareta foreldrenes sosiale liv. Dette er noe man må ofre den dagen man bestemmer seg for å sette barn til verden.

Da barna nådde skolealder ble det naturlig med overnatting hos klassekamerater og hos besteforeldre, men da på barnas eget initiativ.

Men dette er min mening og jeg har full respekt for at andre velger annerledes innenfor rimelighetens grenser. Det jeg derimot ikke har respekt for er foreldre som sender bort barna annen hver helg for at de selv skal få feste og bare må ha barnefri. Eller foreldre som ikke kan gjennomføre dagligdagse gjøremål med barna til stede. 

Jeg lurer på hvordan et barn opplever å bli valgt bort og plassert hos besteforeldre ol. fordi foreldrene ønsker å realisere seg selv.

NB! Har vært alenemor i 7 år.

Anonymkode: 7ec5d...88d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 15.54):

Dere med barn i alderen 2-4 år. Hvor ofte har dere barnevakt til barna? Hvor ofte er dere borte fra dem på natten? Er det bare du som reiser bort, eller både du og parter borte samtidig?

Anonymkode: 54da2...0c5

her jobber vi av og til natt begge 2, så da må de være hos besteforeldrene, heldigvis ikke veldig ofte, kanskje hver 3mnd eller noe, ellers har vi barnepike kanskje 1 gang i uka, etter de små er lagt, har også ei på 16, så da sitter hun barnevakt til vi er hjemme fra kino eller resturant. Ellers har vi lite barnefri,men begge liker best og ha de hjemme forløpig, de er snart 2 og nettopp fylt 3

Anonymkode: a3d6c...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 15.54):

Dere med barn i alderen 2-4 år. Hvor ofte har dere barnevakt til barna? Hvor ofte er dere borte fra dem på natten? Er det bare du som reiser bort, eller både du og parter borte samtidig?

Anonymkode: 54da2...0c5

Har ikke barnevakt. Besteforeldrene har ikke tid,ork eller lyst på noen av sidene desverre. De er opptatt med å slappe av og reise. Ikke så glad i barn. Ene siden har nok med to av mormorbarnebarna sine men ikke farmorbarnebarna sine desverre!

Anonymkode: 713a5...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje vore borte frå barnet om natta enno. Er åleineforelder og føler på at det kan vere ein fordel om ho er vant med å sovne med andre enn meg til stades, i tilfelle det skulle skje meg noko og eg blir innlagt på sjukehus f.eks. Har nok av folk som stiller som barnevakt på dagtid altså, men slekt og venner meiner at det er for tidleg å trene på å overnatte med/hos andre, så vi får vente litt til. 🙂 

Anonymkode: 97d4c...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/7/2021 at 8:21 PM, AnonymBruker said:

Har ikkje vore borte frå barnet om natta enno. Er åleineforelder og føler på at det kan vere ein fordel om ho er vant med å sovne med andre enn meg til stades, i tilfelle det skulle skje meg noko og eg blir innlagt på sjukehus f.eks. Har nok av folk som stiller som barnevakt på dagtid altså, men slekt og venner meiner at det er for tidleg å trene på å overnatte med/hos andre, så vi får vente litt til. 🙂 

Anonymkode: 97d4c...78d

Hvor gammelt er barnet ditt? 

Anonymkode: 54da2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-8 den 20.30):

Hvor gammelt er barnet ditt? 

Anonymkode: 54da2...0c5

4

Anonymkode: 97d4c...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn sover hos besteforeldrene hver andre måned ca tenker jeg. Av og til vil de bare uten at vi skal noe og av og til har jeg og samboer planer. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er fast hos sin mormor en helg i måneden :) har ei på 2,5 år og ei på seks måneder. 

Anonymkode: 13dbf...067

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det jo ikke så merkelig at det virker som om få har barnevakt. Koronaen har jo dempet behovet og mulighetene for barnevakt. Fram til nylig har det vært lite fest og moro siden mars 2020, og for oss i Oslo-området har det dessuten vært lenge perioder der der å besøke hverandre ikke har vært greit. 

Anonymkode: c9333...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...