Gå til innhold

Hvor ofte er dere borte fra barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Legalist
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere med barn i alderen 2-4 år. Hvor ofte har dere barnevakt til barna? Hvor ofte er dere borte fra dem på natten? Er det bare du som reiser bort, eller både du og parter borte samtidig?

Anonymkode: 54da2...0c5

Vi har alenehelg ca. hver 3. helg, der vi drar på turer etc. Ellers er det ca. 2 ettermiddager/kvelder i uka der vi trener eller spiser ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere som skriver aldri; hvorfor? Har dere ingen som kan passe eller har barnet spesielle behov eller noe? Drøyt å aldri ha vært borte en natt fra hverandre fra 3-4 år og opp synes jeg! Får sikkert pepper nå, men er oppriktig nyskjerrig. 

Anonymkode: e9689...631

Vi har ingen som kan være barnevakt. Dette pga alvorlig sykdom, dødsfall, høy alder samt at noen bor såpass langt unna.

 

Anonymkode: 539af...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det jøss?!besteforrldre knytter bånd uansett de

Anonymkode: ddfb5...5b1

Jøsser over at enkelte tilsynelatende har null behov for å ut døra eller få noe påfyll utenom barna og jobben. Men hver sin lyst. 

Det er forresten ikke det samme å være alene med barnebarna som når foreldrene er med. 

Anonymkode: e9689...631

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har ingen som kan være barnevakt. Dette pga alvorlig sykdom, dødsfall, høy alder samt at noen bor såpass langt unna.

 

Anonymkode: 539af...a46

Skjønner at det kan gjelde noen. Forstår at vi er heldige som har all familie i nærheten og 4 sett besteforeldre! 

Anonymkode: e9689...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fine greier det, men det er ikke alle som har besteforeldre som stiller seg i kø for å ha barnebarna på overnatting. Her forsøkte vi en gang med eldste før yngste ble født, og da fikk vi henne i retur i pysjen kl. 23 på kvelden, med beskjed om at det «var nok nå». 🤷‍♀️🤦‍♀️ Og siden har det ikke kommet noen invitasjoner til overnatting fra den kanten. 

Anonymkode: d6a9b...8b8

Så kjedelig. Det skjønner jeg er frustrerende. Ikke alle besteforeldre er like mye på tilbudssiden, dessverre. Da skjønner jeg at det ikke er så enkelt. 
For noen kan det kanskje gå bedre hvis besteforeldrene passer barna i barnas hjem, slik at barna har sin egen seng, leker, og alt kjent rundt seg, til å begynne med, også kan det gå enklere med overnatting borte etter hvert.

Anonymkode: 0550d...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært en sjelden gang, mest fordi vi ikke har familie i nærheten som kan ha dem. 

Skulle gjerne gjort det oftere. Har fantastiske minner fra helger hos besteforeldre i barndommen. At vi var der for at foreldrene mine skulle få fri skjønner jeg nå, men da følte jeg meg bare heldig som fikk være der.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om noen av besteforeldrene ønsker å ha de på overnatting eller vi ønsker å gå på noe uten barn. Ca 2 g mnd noen ganger mer noen ganger mindre

Anonymkode: 26e27...373

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Veldig mange som aldri har barnevakt, virker det som, men KG er kanskje ikke representativt for resten av befolkningen. Min bestemte påstand er at det er sunt for barn å venne seg til å være hos andre trygge voksne, som for eksempel besteforeldre eller andre nære. Jeg har jobbet med barn i mange år, og sett 12-åringer som ikke kan være med på leirskole fordi de aldri har vært borte fra mamma. Førskolebarn i barnehagen som ikke får til å gjennomføre overnatting i barnehagen fordi de aldri har vært borte fra mamma. Barn som ikke vil overnatte hos venner fordi de aldri har vært borte fra mamma. 

Det skaper ikke akkurat robuste, selvstendige barn om de aldri får prøve seg på egenhånd uten foreldre. Tenk for en mestringsfølelse det gir å dra på overnatting og ha det fint sammen med besteforeldre, tante og onkel eller bestevennen. Hvor stor og selvstendig barnet føler seg da.

Selv hadde jeg mye barnevakt for mine da de var små, og da var det besteforeldre på begge sider som passet dem. Det var ikke alltid fordi vi som foreldre hadde behov for barnefri, men fordi besteforeldrene gjerne ville være sammen med dem. Nå er jeg selv bestemor til en 1-åring, og har begynt så smått å ha barnet i korte stunder mens mor og far gjør ærend, drar til frisøren eller har lyst til å trene sammen. Da koser vi oss begge to, og knytter varige bånd. 

Anonymkode: 0550d...b0d

Vel mitt barn klarte fint å overnatte hos andre og dra på leirskole , så man kan fint få trygge barn uten å sette de bort titt og ofte ;)

 

Anonymkode: ddfb5...5b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jøsser over at enkelte tilsynelatende har null behov for å ut døra eller få noe påfyll utenom barna og jobben. Men hver sin lyst. 

Det er forresten ikke det samme å være alene med barnebarna som når foreldrene er med. 

Anonymkode: e9689...631

Det er din mening , vi mener noe annet

Anonymkode: ddfb5...5b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er din mening , vi mener noe annet

Anonymkode: ddfb5...5b1

Hva mener dere da? 

Anonymkode: e9689...631

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært bore fra 3,5-åringen to netter i forbindelse med fødsel og en natt i forbindelse med dødsfall i familien. Og aldri en hel natt borte fra 1,5-åringen. Faren er jevnlig borte pga. jobben sin. 

Det er absolutt ikke fordi jeg tenker det trenger å være galt å være borte fra barnet ei natt. Jeg har vel tenkt litt på at jeg ikke vil dra fra barna over tid de første årene i og med at faren jobber skift. Så ikke vi begge plutselig kan bli borte før de skjønner noe av det. Men med den eldste handler det om at vi ikke har noen potensielle barnevakter hvis både mannen og jeg skulle dratt noe sted. Og at korona satte stopper for det ene arrangementet jeg kan komme på at jeg hadde skikkelig lyst til å delta på mens mannen var hjemme med ungene. Og så babytid og amming av den yngste midt inne der.

Anonymkode: 4eef8...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer har hatt han med til svigermor en helg uten meg, ellers ingen overnatting borte fra meg. Han er 2.5 år. 

Vi har lite barnevakt til han, da han ikke takler det så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden/aldri. Min mor har han en sjelden gang jeg har aften-vakt og mannen er bortreist. Her for noen mndr siden orket hun faktisk å ha han noen timer mens jeg og mannen dro ut for å spise middag. 

Her kunne vi oftere tenkt oss barnefri, men vi har ikke barnepass. Skal sies at vi er flinke til at vi kan dra ut hver for oss, men savner å ha muligheten til at vi faktisk kan gjøre noe sammen 🙂

Han er forørvrig 6 år 🙂

 

Anonymkode: 42458...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Aldri behov for en natt/morgen uten barn? En fest? Jentetur? Besteforeldre som ønsker å knytte bånd? Jøss. 

Anonymkode: e9689...631

Det er ikke alle som har aktuelle barnevakter å ta av

Anonymkode: 4fc2f...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke alle som har aktuelle barnevakter å ta av

Anonymkode: 4fc2f...bed

Siktet ikke til dere heller, men til de som "ikke har hatt behovet". 

Anonymkode: e9689...631

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vel mitt barn klarte fint å overnatte hos andre og dra på leirskole , så man kan fint få trygge barn uten å sette de bort titt og ofte ;)

 

Anonymkode: ddfb5...5b1

Ja, det kan man, så klart. Mitt poeng handler om de foreldre som ikke legger til rette for at barna skal bli trygge nok til å være borte fra mor og far. Som nevnt i mitt eksempel, så finnes det noen av dem, og det skaper unødige utfordringer for barna. Jeg forstår selvfølgelig at det er vanskelig å få barnevakt hvis man ikke har et nettverk av folk man er trygge nok på til å passe barna, men om man har det, er det absolutt smart å benytte seg av det i blant. 

I de barnehagene jeg har jobbet, er det vanlig at barna overnatter hos hverandre når de blir store nok til å ønske det selv. Det kan jo være en løsning for noen.

Anonymkode: 0550d...b0d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er jo enda drøyere..

Anonymkode: e9689...631

Hvorfor er det drøyt? Vi har aldri vært borte fra våres. Han blir strax 2 år og begynner heldigvis i barnehage fra november. Her har vi ingen som kan passe. Drømmer om 1 natt fri 🙏🙏🙏🙏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...