Gå til innhold

Hvor ofte er dere borte fra barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når det svare aldri på HI betyr det egentlig at de aldri er borte fra barna overhodet. 

Anonymkode: 54da2...0c5

Det er jo enda drøyere..

Anonymkode: e9689...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BethD skrev (4 minutter siden):

Vi prøvde men barnet ble helt krakilsk og sov ikke hele natten. Etter det tok min mor skrekken og har ikke ønsket en ny overnatting og jeg mener heller ikke det er nødvendig å trumfe gjennom om barnet ikke er klart. Hun er nå 2 år,hun var vel 1.5 da vi prøvde. 
jeg tør ikke prøve igjen.. vi har ingen andre som kan 

Skjønner. Så kjedelig. Går jo an å prøve igjen når dere tror barnet er tryggere 😊 Så kan du hente hvis det blir krise f.eks. 

Anonymkode: e9689...631

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde dere kontakt over webcam ved leggetid?

Anonymkode: ac08e...cfe

Nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner. Så kjedelig. Går jo an å prøve igjen når dere tror barnet er tryggere 😊 Så kan du hente hvis det blir krise f.eks. 

Anonymkode: e9689...631

Ja, vi har snakket om det men det er liksom noe som stopper meg… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser begge litt i jobben og er borte ca. ti netter i året hver, men aldri samtidig. 

Foreldrene mine sitter barnevakt kl. 16-19 ca. én gang i måneden, men legger ikke.

Han har overnattet hos dem én gang så langt. Fire år.

Anonymkode: 975ef...c9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dere som skriver aldri; hvorfor? Har dere ingen som kan passe eller har barnet spesielle behov eller noe? Drøyt å aldri ha vært borte en natt fra hverandre fra 3-4 år og opp synes jeg! Får sikkert pepper nå, men er oppriktig nyskjerrig. 

Anonymkode: e9689...631

Fordi vi ikke hadde det behovet 

Anonymkode: ddfb5...5b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BethD skrev (9 minutter siden):

Nei?

Nei, men da skjønner jeg litt bedre at barnet synes det var fælt å plutselig ikke se foreldre. Å kommunisere gjennom webcam kan hjelpe så små barn i å forstå at foreldrene ikke bare har forsvunnet.

Anonymkode: ac08e...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi vi ikke hadde det behovet 

Anonymkode: ddfb5...5b1

Aldri behov for en natt/morgen uten barn? En fest? Jentetur? Besteforeldre som ønsker å knytte bånd? Jøss. 

Anonymkode: e9689...631

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men da skjønner jeg litt bedre at barnet synes det var fælt å plutselig ikke se foreldre. Å kommunisere gjennom webcam kan hjelpe så små barn i å forstå at foreldrene ikke bare har forsvunnet.

Anonymkode: ac08e...cfe

Ja kanskje… vet ikke helt hva som gikk galt akkurat da men… det var dumt hele greia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en gang i halvåret så er svigermor barnevakt slik at vi kan gå på kino eller restaurant. Én gang var vi en natt sammen på spa mens svigermor var barnevakt. Mine foreldre passer aldri barna. Helt ærlig talt så føler jeg ikke det store behovet for mer barnevakt heller, synes jeg er nok borte fra barna når jeg jobber hver dag. 

Anonymkode: 40b08...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt som aldri, med unntak av når barna er i barnehagen og vi er på jobb. Eldste overnattet 3 netter hos besteforeldrene da yngste ble født i 2018, og vi hadde barnevakt i 2-3 timer slik at vi kunne ta en lunsj-date i 2019. Ellers har vi et par timers barnevakt et par ganger i året, men da kun fordi vi er nødt til å utføre praktiske oppgaver som krever to personer og som ikke er forenelig med å passe små barn (snekring, maling og annen oppussing) 
Barna er 3 og 5.

Anonymkode: d6a9b...8b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri sovet borte. Eneste gangene jeg har vært borte fra dem er når jeg har ligget på sykehuset, 3-7 dager 4 ganger, da har de vært hjemme med pappaen. Eldste er 4 år.

Anonymkode: f9857...497

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra svarene som har kommet virker det ikke veldig vanlig å ha barnevakt. Selv har jeg venner som (særlig før korona) bruker barnevakt jevnlig. Ikke superofte, men en natt nå og da. Selv har jeg ikke klart det ennå, men har et ønske om å få litt avlastning kanskje en gang i måneden.

Anonymkode: 54da2...0c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har to barn på 4 og 6 år. De sover hos ett besteforeldrepar hver onsdag og ellers har vi barnevakt kanskje 2 overnattinger i helgene hver måned. Vi pleier også å ta en partur 4-5 dager i juni hvert år. 

Anonymkode: 2f109...fda

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri behov for en natt/morgen uten barn? En fest? Jentetur? Besteforeldre som ønsker å knytte bånd? Jøss. 

Anonymkode: e9689...631

Hvorfor er det jøss?!besteforrldre knytter bånd uansett de

Anonymkode: ddfb5...5b1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borte to-tre netter i året i forbindelse med jobb, faren litt mer. Vi har aldri vært borte samtidig. 

Vi har ikke besteforeldre som kan passe, og få andre slektninger i nærheten. Man kan liksom ikke be hvem som helst (utenom familie) om å sitte barnevakt bare fordi man vil ha litt fri, dessuten har barnet sovet dårlig om nettene, så det er ikke noen enkel jobb heller.

Anonymkode: ff94e...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fireåringen har sovet hos besteforeldrene et par ganger. Ene gangen pga jeg skulle på fjelltur. Andre gangen fordi jeg skulle føde. 

Vi har ikke behov for barnevakt. 

Anonymkode: c34c1...ac2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 9 åring. Sovet borte uten oss 2x på de årene....ingen god opplevelse for neon av de involverte  . Har ikke hatt behov etter det. Velger st en av oss går om vi blir invitert til noe som krever overnatting 

Anonymkode: e38f1...87d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange som aldri har barnevakt, virker det som, men KG er kanskje ikke representativt for resten av befolkningen. Min bestemte påstand er at det er sunt for barn å venne seg til å være hos andre trygge voksne, som for eksempel besteforeldre eller andre nære. Jeg har jobbet med barn i mange år, og sett 12-åringer som ikke kan være med på leirskole fordi de aldri har vært borte fra mamma. Førskolebarn i barnehagen som ikke får til å gjennomføre overnatting i barnehagen fordi de aldri har vært borte fra mamma. Barn som ikke vil overnatte hos venner fordi de aldri har vært borte fra mamma. 

Det skaper ikke akkurat robuste, selvstendige barn om de aldri får prøve seg på egenhånd uten foreldre. Tenk for en mestringsfølelse det gir å dra på overnatting og ha det fint sammen med besteforeldre, tante og onkel eller bestevennen. Hvor stor og selvstendig barnet føler seg da.

Selv hadde jeg mye barnevakt for mine da de var små, og da var det besteforeldre på begge sider som passet dem. Det var ikke alltid fordi vi som foreldre hadde behov for barnefri, men fordi besteforeldrene gjerne ville være sammen med dem. Nå er jeg selv bestemor til en 1-åring, og har begynt så smått å ha barnet i korte stunder mens mor og far gjør ærend, drar til frisøren eller har lyst til å trene sammen. Da koser vi oss begge to, og knytter varige bånd. 

Anonymkode: 0550d...b0d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig mange som aldri har barnevakt, virker det som, men KG er kanskje ikke representativt for resten av befolkningen. Min bestemte påstand er at det er sunt for barn å venne seg til å være hos andre trygge voksne, som for eksempel besteforeldre eller andre nære. Jeg har jobbet med barn i mange år, og sett 12-åringer som ikke kan være med på leirskole fordi de aldri har vært borte fra mamma. Førskolebarn i barnehagen som ikke får til å gjennomføre overnatting i barnehagen fordi de aldri har vært borte fra mamma. Barn som ikke vil overnatte hos venner fordi de aldri har vært borte fra mamma. 

Det skaper ikke akkurat robuste, selvstendige barn om de aldri får prøve seg på egenhånd uten foreldre. Tenk for en mestringsfølelse det gir å dra på overnatting og ha det fint sammen med besteforeldre, tante og onkel eller bestevennen. Hvor stor og selvstendig barnet føler seg da.

Selv hadde jeg mye barnevakt for mine da de var små, og da var det besteforeldre på begge sider som passet dem. Det var ikke alltid fordi vi som foreldre hadde behov for barnefri, men fordi besteforeldrene gjerne ville være sammen med dem. Nå er jeg selv bestemor til en 1-åring, og har begynt så smått å ha barnet i korte stunder mens mor og far gjør ærend, drar til frisøren eller har lyst til å trene sammen. Da koser vi oss begge to, og knytter varige bånd. 

Anonymkode: 0550d...b0d

Fine greier det, men det er ikke alle som har besteforeldre som stiller seg i kø for å ha barnebarna på overnatting. Her forsøkte vi en gang med eldste før yngste ble født, og da fikk vi henne i retur i pysjen kl. 23 på kvelden, med beskjed om at det «var nok nå». 🤷‍♀️🤦‍♀️ Og siden har det ikke kommet noen invitasjoner til overnatting fra den kanten. 

Anonymkode: d6a9b...8b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...