Gå til innhold

Navn på smågrupper i en barnehageavdeling


Gjest Frøken Hubbart

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken Hubbart

Jeg er ped.leder for en 3-6 års avdeling. Når jeg skriver ukeplaner blir det f.eks slik: "Skolestarterne skal på tur" og "3 og 4-åringene plukker blåbær"

I steden for å gjøre det slik vil jeg ha ulike navn på de forskjellige aldersgruppene (småtrollene, fragglene osv), men da jeg nevnte dette var den ene assistenten veldig negativ :frustrert: Sa at det ble for vanskelig for foreldrene siden de ikke kan navnene osv. Men det lærer de jo fort.

Denne assistenten er ikke særlig positiv til noe av det som foreslås.

Er slike gruppenavn teit? Hva mener dere foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det er ikke teit! :)

Jeg synes det var en god ide! og foreldrene har nok ingen problemer med å lære seg dette. Barna vet jo selv hvilken gruppe de tilhører og hjelper foreldrene å huske dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er dumt, de har det hos oss. De har egne turgrupper som er satt sammen på tvers av avdelingene avhengig av alder. 2-3 åringene, 3-4 åringene og 5-6-åringene har egne grupper med egne navn.

--

Tiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke teit! :)

Jeg synes det var en god ide! og foreldrene har nok ingen problemer med å lære seg dette. Barna vet jo selv hvilken gruppe de tilhører og hjelper foreldrene å huske dette.

Jeg synes også det er en god idé.

Kan ikke fatte at det er vanskelig for hverken foreldre eller barn å lære seg dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen der jenta mi går er det 2 baser.Hårek og Gyda.

På Hårek er det Hakkespett og Ekorn.På Gyda er det Troll og Hund.

Jenta mi går på Troll siden det er fra 0-2 år.

Hund er 2-4 år.

På Hakkespett er det 5-6 åringene som går mens på Ekorn er det 4-5 åringene som går.

Så synes det er bra om dere velger baser og gir de navn jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnehagen til sønnen min har også "klubber" for de forskjellige aldersgruppene. Og klubbene bestemmer navnet sitt selv på første møtet.

Sønnen min er med i "superklubben" Og det er kjempestas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg syns det er teit akkurat, men jeg syns det er unødvendig. Men så er snuppa mi bare 2 år, og det er alle de andre på avdelingen også, så jeg kan ikke si jeg er helt inne i problemstillingen enda.

Å ha et eget navn på skolestartgruppen kan jeg se poenget med, men om alle de ulike aldersgruppene skal ha ulike navn, syns jeg det blir litt sammensurium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har slikt på avdelingen min, og ungene elsker det.

om du har 3,4 0g 5 åringer får ikke barna samme tilhørighet ser vi, men når vi begynte med navn blei plutselig gruppedager noe alle gledet seg til.

ta på et avdelingsmøte og si at du har bestemt att det skal bli navn på gruppene og at du ønsker innspill.

på den første gruppa mi etter at vi begynte med navn var det barna selv som bestemte navnet..og navnene har blitt i alderen selv om oppfinerene nå går på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke er teit. Jeg trodde faktisk at alle barnehager hadde et eller annet navn på de forskjellige gruppene/avdelingene... (Jeg gikk selv på Lilletroll, barnet mitt på Ekornet)

Barn synes det er stas å være del av en gruppe, og de gleder seg spesielt til å være med på "førskolegruppa" Som flere nevner her, så er det stas at barna får velge navn selv, og gjerne være med på å bestemme navn på gruppa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn går i barnehage og er "Reveunge". Siste året før skolen. Sønnen til brorer min er "Lurifax", han går i en annen barnehage. De yngste er "Nemo" etc. Trodde det var vanlig med slike inndelinger jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Navn på avdelingene er nok helt vanlig. I barnehagen vår heter gruppene internt i en avdeling gruppe 1 og gruppe 2. Syns det er veldig greit.

Sikkert greit med reveunger fra bjørka og reveunger fra eika på tur sammen med lillebillene fra gran og furu også, men jeg syns det virker litt forvirrende og ser ikke helt hensikten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jeg synes det høres veldig lurt ut, og har også inntrykk av at det er helt vanlig. Men jeg skjønner godt at det er vanskelig å "jobbe rundt" en assistent som er negativ til alt! Kan være lurt å ta en prat, det er ikke sikkert at h*n er klar over at h*n oppleves som negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i barnehagen til datteren min er de delt inn i grupper etter alderstrinn. de bruker navn som krekling, blåbæra og tyttebæra. synes det er helt greit jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...