Gå til innhold

Blir sett på som ung og uerfaren - søknad og jobbintervju


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et problem, jeg får høre på hvert jobbavslag at de er ute etter noen med mer erfaring, selv om erfaring ikke er nevnt i utlysningen. Jeg er 28 år, har bachelorgrad, samt noe tilleggsutdanning i blant annet ledelse og arbeidsmiljø og psykisk helse. Jeg har jobbet i vikariater og mindre  stillinger fast siden jeg ble ferdigutdannet, men uansett hvilken erfaring eller kunnskap jeg tilegner meg får jeg samme tilbakemelding.

Jeg ser ung ut, og får ikke kjøpt en flaske vin uten og bli spurt om legitimasjon, og har til og med blitt spurt ved kjøp av energidrikke.. Men dette gjenspeiler absolutt ikke meg som arbeidstaker, og jeg har fått gode tilbakemeldinger fra både arbeidsgivere og kunder/brukere på min fremtreden og håndtering av ulike situasjoner.

Jeg har vært ferdigutdannet og søkt faste stillinger siden 2015. Disse stillingene er både stillinger som er direkte knyttet til utdanningen, men også stillinger som går litt utenfor min utdanning men som likevel er relevante. 

Dette ble litt langt og kanskje litt kronglete skrevet, men det jeg virkelig trenger hjelp til er hvordan jeg kan fremstå som mer erfaren og moden i både selve søknaden min, men også under intervjusituasjon.

 

Anonymkode: fe18d...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ser ung ut og i tillegg kanskje blir litt nervøs, som jeg  kan dissr triksene hjelpe: Prat med litt dypere stemme enn du vanligvis gjør, og litt langsommere. Jobb med kroppsspråket. Ta på deg en skjorte og en blazer. Snakk tydelig.

Kjenner du noen som kan gi deg en ærlig tilbakemelding om hvordan du kan virke eldre?

 

Anonymkode: 831ea...a86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du ser ung ut og i tillegg kanskje blir litt nervøs, som jeg  kan dissr triksene hjelpe: Prat med litt dypere stemme enn du vanligvis gjør, og litt langsommere. Jobb med kroppsspråket. Ta på deg en skjorte og en blazer. Snakk tydelig.

Kjenner du noen som kan gi deg en ærlig tilbakemelding om hvordan du kan virke eldre?

 

Anonymkode: 831ea...a86

Hei! Takk for svar 😊 Føler meg ikke veldig nervøs, men det kan hende jeg fremstår som det. Skal ta med met tipsene om å snakke litt roligere og tydeligere. Skjorte å blazer blir litt over the top for den type stilling jeg er ute etter, har blant annet vært på intervju for en institusjon og barnehage. Noen andre forslag til antrekk som kan gjøre jeg ser eldre ut, uten å være fult så formelt?

Anonymkode: fe18d...676

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så har du erfaring eller ikke, og er du trygg på at du kan gjøre en god jobb så vil du også vise det med kroppsspråket.

Aner ikke hva slags utdanning du har og hva slags jobber du søker, men anbefaler deg å søke en jobb som ikke krever noe særlig av deg, som f eks en butikkjobb - til du får den selvtilliten du burde til du søker deg bedre jobber.

Anonymkode: d8c3c...719

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker arbeidsmarkedet. De fleste annonser har krav som "Helst erfaring, gjerne flere år og kunnskap om alle programmene vi bruker i selskapet."

Det er pokkers umulig og i det hele tatt få erfaring i dagens arbeidsmarked. 

*Ser etter ny ansatt til vår butikk, du burde helst å ha vært født i et tidligere liv, og helst ha erfaring, 40 år fra tidligere liv med å stable varer i hyller og behandle ansatte med respekt. Men har du ikke dette kan erfaring basert på vitnemålet ditt holde, hvis det kun består av 6'ere. Har du ikke dette kan du ryke å reise*

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei! Jeg har et problem, jeg får høre på hvert jobbavslag at de er ute etter noen med mer erfaring, selv om erfaring ikke er nevnt i utlysningen. Jeg er 28 år, har bachelorgrad, samt noe tilleggsutdanning i blant annet ledelse og arbeidsmiljø og psykisk helse. Jeg har jobbet i vikariater og mindre  stillinger fast siden jeg ble ferdigutdannet, men uansett hvilken erfaring eller kunnskap jeg tilegner meg får jeg samme tilbakemelding.

Jeg ser ung ut, og får ikke kjøpt en flaske vin uten og bli spurt om legitimasjon, og har til og med blitt spurt ved kjøp av energidrikke.. Men dette gjenspeiler absolutt ikke meg som arbeidstaker, og jeg har fått gode tilbakemeldinger fra både arbeidsgivere og kunder/brukere på min fremtreden og håndtering av ulike situasjoner.

Jeg har vært ferdigutdannet og søkt faste stillinger siden 2015. Disse stillingene er både stillinger som er direkte knyttet til utdanningen, men også stillinger som går litt utenfor min utdanning men som likevel er relevante. 

Dette ble litt langt og kanskje litt kronglete skrevet, men det jeg virkelig trenger hjelp til er hvordan jeg kan fremstå som mer erfaren og moden i både selve søknaden min, men også under intervjusituasjon.

 

Anonymkode: fe18d...676

Klassisk eksempel på en person som utdanner seg, får en tittel i et fag, og forventer å få en god stilling. Respekt får man av faktisk arbeidserfaring som man kan vise til,  følge karrierestigen, ikke av en diplom på veggen. 

Dette gjelder spesielt innen de fagene du har utdannet deg til. 

Det er ingen her som kan gi deg råd om å fremstå mer moden og erfaren når du ikke har denne arbeidserfaringen. 

Skal du få et godt tips så er det som følger. Få deg jobb i et større selskap, er det ingen andre muligheter så ta til takke med en stilling som du er overkvalifisert til. Vær fremoverlent.  Etter hvert så får du erfaring, og du du kan jobbe deg opp til nye stillinger som du er kvalifisert for i konsernet. Med kompetanse og erfaring fra et større selskap i bagasjen vil du i fremtiden fremstå som atskillig mer interessant arbeidssøker til nye og spennende stillinger. 

Utdannelse i ledelse betyr nada så fremt du aldri har praktisert det. 

Anonymkode: 09511...f65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer helt an på hvilken utdannelse du har og hvilke stillinger du søker. Å si at man ønsker noen med mer erfaring kan også være en pen måte å kvitte seg med noen man ikke vil ha som har liten erfaring, det trenger ikke være det at erfaring er et krav. Hvis du ser veldig ung ut kan det faktisk være et problem i stillinger der man har behov for å oppnå et tillitsforhold til kunde/klient som er eldre enn den ansatte. Å få en psykolog som er ut som en ungdomsskoleelev vil f.eks mange ha problemer med fordi det ikke representerer den stødigheten man forventer i den typen forhold. 

Anonymkode: 68151...3a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si noe om hvilken type jobb du søker? Som du ser av tipsene du får vektlegges ulike ting. Vil du ha mer spesifikke råd bør du gi litt mer info. Å komme med blazer til barnehagejobb er kanskje litt overkill og jobb i stort konsern lite relevant. 

Hva med å spille på at du faktisk er ung og uerfaren? Lærevillig, fersk kompetanse, ikke traust og satt, men "på". 

Når de sier de ønsker kompetanse er det bare en sekk mange unge faller når avslag skal sendes ut. Kanskje går det egentlig på personlig egnethet, men det ligger ikke så langt framme å si direkte til noen. 

Anonymkode: 8ed68...55e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, jeg får inntrykk av at du søker jobber innen HR/ledelse?

i såfall er det ikke rart du faller igjennom på manglende erfaring. For å sitte i en sånn type rolle er det gjerne nødvendig at du har noen års erfaring på gulvet først.

Jeg jobbet nesten 20 år på gulvet før jeg tok 1 års videreutdanning på dette området, fikk relevant jobb med en gang på bakgrunn av mange års arbeidserfaring og deltakelse i diverse verv.

Senk kravene litt og start på gulvet, så skal du se det ordner seg! 

Anonymkode: db7c8...1f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Har utdannelse som er i samme gate som lærer og barnehagelærer, men som oftest er det miljøterapeut tittelen som blir brukt. Har jobbet så mye på "gulvet" som mulig, men problemet at selv med snart 5 år i slike stillinger i vikariat og tilkalling så blir jeg fortsatt avskrevet med for lite erfaring på typiske inngangsstillinger, og det jeg tror dere tenker på som "gulvet". Søker altså ikke som leder eller rådgiver og slike stillinger, men som pedagog i barnehage, i sfo, miljøterapeut i ulike institusjoner og har også søkt typiske fagarbeider stillinger innenfor samme området- men da med beskjed om at jeg er overkvalifisert. Får ikke jobb som miljøterapeut da jeg mangler erfaring, men jeg har jobbet som det i snart 2,5 år, i vikariat og tilkalling.

Har også 7 års erfaring fra matbutikk, men ønsker ikke gå tilbake til dette da jeg vil bruke utdannelsen min. 🙂

Brukte det at jeg var nyutdannet som at jeg var engasjert og lærevillig, men det hjalp ikke, å nå 5 år etter føler jeg meg ikke meg nyutdannet lengre, haha.

 

Anonymkode: fe18d...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Klassisk eksempel på en person som utdanner seg, får en tittel i et fag, og forventer å få en god stilling. Respekt får man av faktisk arbeidserfaring som man kan vise til,  følge karrierestigen, ikke av en diplom på veggen. 

Dette gjelder spesielt innen de fagene du har utdannet deg til. 

Det er ingen her som kan gi deg råd om å fremstå mer moden og erfaren når du ikke har denne arbeidserfaringen. 

Skal du få et godt tips så er det som følger. Få deg jobb i et større selskap, er det ingen andre muligheter så ta til takke med en stilling som du er overkvalifisert til. Vær fremoverlent.  Etter hvert så får du erfaring, og du du kan jobbe deg opp til nye stillinger som du er kvalifisert for i konsernet. Med kompetanse og erfaring fra et større selskap i bagasjen vil du i fremtiden fremstå som atskillig mer interessant arbeidssøker til nye og spennende stillinger. 

Utdannelse i ledelse betyr nada så fremt du aldri har praktisert det. 

Anonymkode: 09511...f65

Takk for tilbakemelding! Har ingen forventninger om at jeg skal kunne valse inn med bachelorgrad og litt videreutdanning   få hvilken som helst jobb, bare for å oppklare det.

Innenfor Sfo, barnehage, institusjoner og lignende er det få stillinger som er "på gulvet" da utdanningen jeg har er 3 åring, og jeg blir sett på som overkvalifisert til fagarbeiderstillinger. Da er det som regel bare miljøterapeut, diverse veilederstillinger, sfopedagog eller barnehagepedagog som står igjen. Disse stillingene får jeg tilbakemelding om at ikke har nok erfaring til, noe som igjen gjør at det er vanskelig å få nok erfaring til akkurat disse. Jeg har også blitt avvist som vikar flere steder da de ikke ønsker noen med utdanning som tilkalling, da de må lønne meg høyere enn ufaglærte.

Har også to barn og samboer, noe som gjør det vanskelig å flytte etter jobbene som finnes lengre unna.

Anonymkode: fe18d...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du søker jobber du ikke er kvalifisert til? 
Bare fordi du har en bachelor og tilleggsutdanning innen ledelse betyrnikke at du får en jobb om leder f.eks.

Anonymkode: 628a1...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg kjempegodt, og det er dessverre vanskelig å komme inn et sted når man ser ung ut. Assistentstillinger får du heller ikke fordi du er overkvalifisert og da koster du for eksempel mer enn en som er 19 år gammel uten noe erfaring...hvertfall i skole og barnehage, hvor man teller på hver krone. 

Hvis du er mann, som jeg får inntrykk av, så kan en litt bukse, gjerne i brunt og en hverdagsskjorte med farge funke til intervju. Kle deg pent, men ikke dress deg opp. Ser du veldig ung ut i ansiktet, så kan det være et tips å anlegge kort skjegg (typ 3dagers). Rett i ryggen, fast håndtrykk og tydelig på hva du ønsker med den jobben. Mange kan også tenke at du ikke har tenkt til å bli værende i jobben du søker og ansetter deg ikke fordi de regner med at du er borte etter ett år. 

Håper det ordner seg for deg. Det er kjedelig å leve på vikarjobber over lengre tid og du er ikke lenger nyutdannet! 

Anonymkode: 2332d...5b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ett intervju med en jente på 24 år igår. Hun imponerte stort, hadde slettes ikke forventet dette av ei på 24 år. Hun kunne svare på absolutt alle spm vi hadde uten å nøle. Og svarene var veldig reflektert.  Så det er ikke alltid at alder har noe å si. 

Anonymkode: 3bec8...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hadde ett intervju med en jente på 24 år igår. Hun imponerte stort, hadde slettes ikke forventet dette av ei på 24 år. Hun kunne svare på absolutt alle spm vi hadde uten å nøle. Og svarene var veldig reflektert.  Så det er ikke alltid at alder har noe å si. 

Anonymkode: 3bec8...201

Ja det er nok store forskjeller på modenhet og hvor reflektert man er, men jeg har fått gode tilbakemeldinger på intervju men får altså avslag til tross for dette - med begrunnelsen at jeg har for lite erfaring 😊

Anonymkode: fe18d...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunnelsen «for lite erfaring» er en «sekkebegrunnelse». Det kan være helt andre grunner til at du ikke får fast stilling. Har du mye fravær? gode referanser? Er du godt likt på arb.plassene du har vert? Er du punktlig, ansvarlig, omgjengelig etc.? Mange av utlysningene i kommunal sektor er også proforma - de har ofte en i søkelyset. Da får øvrige søkere avslag uansett hvor gode intervjuer de har. Ville meldt meg som ringevikar ved flere aktuelle steder, da har du en fot innenfor + informasjon om interne utlysninger 

Anonymkode: 8521d...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Begrunnelsen «for lite erfaring» er en «sekkebegrunnelse». Det kan være helt andre grunner til at du ikke får fast stilling. Har du mye fravær? gode referanser? Er du godt likt på arb.plassene du har vert? Er du punktlig, ansvarlig, omgjengelig etc.? Mange av utlysningene i kommunal sektor er også proforma - de har ofte en i søkelyset. Da får øvrige søkere avslag uansett hvor gode intervjuer de har. Ville meldt meg som ringevikar ved flere aktuelle steder, da har du en fot innenfor + informasjon om interne utlysninger 

Anonymkode: 8521d...c11

Har vært mange kommunale srillinger jeg har søkt på ja, så godt mulig noen av de jeg har fått avslag på har vært lovt til noen andre. Har gode og varierte referanser, og ingen anmerkninger hverken ift punktlighet eller trivsel. Takk for tips, skal absolutt sende inn cv og melde meg som ringevikar på aktuelle arbeidsplasser. 🙂

Anonymkode: fe18d...676

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-7-31 den 20.32):

Har vært mange kommunale srillinger jeg har søkt på ja, så godt mulig noen av de jeg har fått avslag på har vært lovt til noen andre. Har gode og varierte referanser, og ingen anmerkninger hverken ift punktlighet eller trivsel. Takk for tips, skal absolutt sende inn cv og melde meg som ringevikar på aktuelle arbeidsplasser. 🙂

Anonymkode: fe18d...676

Jeg har en lignende utdanning som deg og er 25 år, det som hjelper er å ringe 😊 for ofte beskjed om at de ville ikke ha ansatt meg på grunn av alderen og lite erfaring, men ønsker å ha meg på grunn av lidenskapen de kunne se på øynene mine 😂

Anonymkode: 7137c...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...