Gå til innhold

Innafor å be venninna mi tvinge meg til å oppsøke hjelp hvis jeg sprekker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Purple_Pixiedust skrev (8 minutter siden):

Men legen kan ikke gjøre annet enn å ta en telefon til deg uansett. Du kan ikke tvinges til behandling. 

Dvs det er mulig, men det skal ekstremt mye til. Jeg ble tvangsinnlagt i rusbehandling og det var pga jeg hadde et akutt og livstruende samt raskt eskalerende rusbruk. Det ble fattet et vedtak da det haglet inn bekymringsmeldinger fra både her og der. Og det er ikke noe de gjør ofte da tvang bare kan hjelpe i en akutt situasjon og ikke på sikt. 

I all hovedsak må den avhengige selv ønske, og søke hjelp. 

Er det mulighet for å signere et dokument hos sin fastlege, der man gir legen tillatelse til å gi tvangsbehandling (avrusning + annen terapi + eventuelt medisiner) dersom man skulle begynne å misbruke alkohol igjen?

Anonymkode: db75c...a92

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Purple_Pixiedust
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Er det mulighet for å signere et dokument hos sin fastlege, der man gir legen tillatelse til å gi tvangsbehandling (avrusning + annen terapi + eventuelt medisiner) dersom man skulle begynne å misbruke alkohol igjen?

Anonymkode: db75c...a92

Nei. Det er strenge regler for bruk av tvang i Norge. Du må selv være villig til å oppsøke behandling. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Folivora
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg flytter til Bergen ganske snart og der bor min venninne også. Det er ikke lenge siden jeg fortalte henne at jeg drakk mye etter min bestemor gikk bort. Jeg har ikke fortalt noen andre om dette. Jeg har klart meg helt fint med dette alene. Men er likevel litt bekymret. 

Jeg har vært avholds i 7 måneder nå. Og psyken min har aldri vært så stabilt før. Det jeg er redd for er om jeg skal sprekke. Jeg føler jo at dette går ganske bra, men jeg er jo likevel litt bekymret nå som jeg skal flytte til et helt nytt sted hvor alt er nytt. 

Er det innafor å lage et ultimatum med henne? Da tenker jeg på at hvis hun merker at noe ved meg forandrer seg. Feks at hun oppdager at jeg drikker eller har et veldig ustabilt humør. Så tvinger hun meg til å oppsøke hjelp? Skal også sier at jeg er ganske trygg på henne. Hadde jeg sprukket så hadde jeg fortalt henne det. Jeg vil jo klare dette. Men hvis det skulle skjedd, at hun hadde tvingt meg til å oppsøke hjelp. 

Er det innafor å lage et slikt ultimatum med henne? Jeg vet det ikke er hennes ansvar, men jeg føler ikke at jeg er der at jeg trenger profesjonell hjelp. Det er bare et hvis det skulle skje. 

Anonymkode: 9f91a...1f6

Du skal ikke blande henne borte i dette.

Hun skal ikke føle et så stort ansvar for et annet menneske

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Folivora skrev (Akkurat nå):

Du skal ikke blande henne borte i dette.

Hun skal ikke føle et så stort ansvar for et annet menneske

Signerer denne, hun kan støtte deg på andre måter, men det er ikke sunt og rettferdig å legge et så stort ansvar på noen andre, hvertfall ikke vennina si. Hva hvis du ikke klarer det? Hva hvis hun ikke fanger opp tidlig nok? Hva hvis det skjer en ulykke når du er full? Skal hun da sitte med dårlig samvittighet og skyldfølelse resten av livet pga. du ga henne dette ansvaret?

Anonymkode: ecde5...003

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det er vel helt greit hvis du sier at edru-deg er helt på hennes side hvis hun kontakter fastlegen om du skulle ramle utpå (og at hun kan ha det i minnet dersom den alkoholiserte utgaven mener noe annet).

Anonymkode: 72cd3...82b

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...