Gå til innhold

Innafor å be venninna mi tvinge meg til å oppsøke hjelp hvis jeg sprekker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flytter til Bergen ganske snart og der bor min venninne også. Det er ikke lenge siden jeg fortalte henne at jeg drakk mye etter min bestemor gikk bort. Jeg har ikke fortalt noen andre om dette. Jeg har klart meg helt fint med dette alene. Men er likevel litt bekymret. 

Jeg har vært avholds i 7 måneder nå. Og psyken min har aldri vært så stabilt før. Det jeg er redd for er om jeg skal sprekke. Jeg føler jo at dette går ganske bra, men jeg er jo likevel litt bekymret nå som jeg skal flytte til et helt nytt sted hvor alt er nytt. 

Er det innafor å lage et ultimatum med henne? Da tenker jeg på at hvis hun merker at noe ved meg forandrer seg. Feks at hun oppdager at jeg drikker eller har et veldig ustabilt humør. Så tvinger hun meg til å oppsøke hjelp? Skal også sier at jeg er ganske trygg på henne. Hadde jeg sprukket så hadde jeg fortalt henne det. Jeg vil jo klare dette. Men hvis det skulle skjedd, at hun hadde tvingt meg til å oppsøke hjelp. 
 

Er det innafor å lage et slikt ultimatum med henne? Jeg vet det ikke er hennes ansvar, men jeg føler ikke at jeg er der at jeg trenger profesjonell hjelp. Det er bare et hvis det skulle skje. 
 

Anonymkode: 9f91a...1f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan be henne om det, du kan ikke kreve noe. Hva skulle ultimatum eventuelt vært?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bare nei. Du kan selvsagt spørre, men ikke prøv å inngå et ultimatium med henne.

Anonymkode: 41b6f...d90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det innafor å lage et slikt ultimatum med henne? Jeg vet det ikke er hennes ansvar, men jeg føler ikke at jeg er der at jeg trenger profesjonell hjelp. Det er bare et hvis det skulle skje. 
 

Du sier det selv, det er ikke hennes ansvar. Du kan spørre, men om du kommer en et ultimatum kan det fort være at hun ikke lenger er venninne om du skulle ryke på en smell og hun ikke klarer å få deg i behandling. Det er faktisk ikke noe hun kan gjøre juridisk sett heller.

Du burde selv oppsøke hjelp nå som et prevantivt middel.

Anonymkode: 66665...c74

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo lage en kontrakt eller avtale dere i mellom, kanskje. Om hun ønsker og føler at hun kan ta det ansvaret. 

Du har vært (og er) kjempesterk 💪❤ 

Anonymkode: 2c1ac...6bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre henne om hun kan være ærlig med deg hvis du sprekker og oppfordre deg til å søke hjelp, men du kan ikke legge noe ultimatum og at hun skal tvinge deg. Det har hun ingen mulighet til. Kun du kan velge hjelp. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppsøk heller profesjonell hjelp slik at du har de i bakhånd dersom det skulle skje! Det er et stort ansvar å legge på en venninne...

Anonymkode: 13746...6fc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det uansett er en investering å oppsøke hjelp sånn at du greier å holde deg avholds om noen utfordringer dukker opp. 
Ikke legg et sånt ansvar på venninnen din. 
Det er bedre om hun kan være en støtte for deg under behandling 

Anonymkode: 3a4da...bab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som avhengig selv synes jeg ikke det er innafor å gi andre ansvaret. Hun vil muligens føle at det er hennes skyld om du får tilbakefall.

Anonymkode: e1b0f...891

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg ikke er innafor i det hele tatt. Synes ikke det er greit å spørre henne heller. En kan ikke legge en slik byrde på en venninne. Tenk hvordan hun vil føle seg hvis du ikke tar imot hjelp. Tenk hvordan hun må bruke energi og krefter på å vurdere om hun tror du har begynt å drikke, om du har kontroll etc.

Det jeg synes at du kan gjøre er å snakke med henne og si at det er ok for deg om hun føler å si fra engang om din drikking. 

Og så synes jeg du skal kontakte noen for å få hjelp i overgangen rundt nytt hjem. Det kan være stressende for de fleste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke innafor. Urimelig mye ansvar og press å legge på en venninne. 

Anonymkode: 68970...0fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oppsøk heller profesjonell hjelp slik at du har de i bakhånd dersom det skulle skje! Det er et stort ansvar å legge på en venninne...

Anonymkode: 13746...6fc

Dette. Du kan selvsagt be om hennes støtte som en venn, eller om venninnen din kan være ærlig med deg. 

Men du kan ikke legge ansvaret på din helse over på henne. Det er et alt for stort ansvar å pålegge noen, og jeg hadde personlig blitt fryktelig stresset og urolig om noen gav meg et ultimatum i noen form, ang deres helse. 

Anonymkode: 59a4e...f56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hva mener du med å "lage et ultimatum"? Mener du at venninnen skal gi deg et et ultimatum om du sprekker, av typen: "Hvis du ikke oppsøker hjelp, så er vi ikke lenger venninner"?

Hvordan mener du hun skal klare "å tvinge" deg til noe som er ditt ansvar?

Er det ikke bedre at du lager en avtale med f.eks. fastlege?

1 hour ago, AnonymBruker said:

Som avhengig selv synes jeg ikke det er innafor å gi andre ansvaret. Hun vil muligens føle at det er hennes skyld om du får tilbakefall.

Anonymkode: e1b0f...891

Som tidligere pårørende til avhengige, og som en som har lest mye om problematikken og hørt mange historier, så vil jeg si at det helst er de avhengige selv som plasserer skyld hos andre og bebreider dem: "Ingen gidder å forstå", "Du tror det er så lett, du", "Det er din(eller hvem som helst andre sin) skyld at jeg drikker".

Det er fordi avhengighetsproblematikken fungerer slik: Hvis man bruker andre som grunn til å komme ut av avhengighet, så vil man bruke andre som grunn til å sprekke. Hva som helst den andre sier eller gjør, kan bli brukt som påskudd av den avhengige.

Pårørende kan være medavhengige, noe som betyr at de går inn i denne rollen på lignende vis: "Du må slutte å ruse deg, gjør det for min skyld." Så ender den avhengige og den medavhengige opp i en vond sirkel av gjensidige bebreidelser.

Pårørende kan i beste fall være en støtte, men det blir utmattende å skulle bære den avhengiges ansvar.

Anonymkode: d4b0a...41c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Nei. NEI.

Det er et ALT for stort ansvar å putte på et annet menneske. 
 

Mange blir psykisk syke selv, fordi de føler ansvar å ta vare på andre som sliter. De blir utslitt. Å skulle direkte tvinge en venn til å oppsøke hjelp, blir for mye. 

Anonymkode: c3b71...5d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne kanskje ha spurt henne om hun kan gi bekymringsmelding til din fastlege dersom hun erfarer at du misbruker alkohol, og gi henne navnet på fastlegen din?

Anonymkode: db75c...a92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis man bruker andre som grunn til å komme ut av avhengighet, så vil man bruke andre som grunn til å sprekke.

Anonymkode: d4b0a...41c

Dette

Anonymkode: c3b71...5d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du oppsøker profesjonell hjelp som kan følge deg opp under flytte prosessen og litt etter. Gå til en psykolog 

Anonymkode: c3b71...5d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kunne kanskje ha spurt henne om hun kan gi bekymringsmelding til din fastlege dersom hun erfarer at du misbruker alkohol, og gi henne navnet på fastlegen din?

Anonymkode: db75c...a92

Var mer dette jeg mente ja! At hun sender en bekymringsmelding til min lege. Mente ikke at hun skal sitte med ansvaret og jeg ser jeg var ganske utydelig. Ts 

Anonymkode: 9f91a...1f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Var mer dette jeg mente ja! At hun sender en bekymringsmelding til min lege. Mente ikke at hun skal sitte med ansvaret og jeg ser jeg var ganske utydelig. Ts 

Anonymkode: 9f91a...1f6

Men legen kan ikke gjøre annet enn å ta en telefon til deg uansett. Du kan ikke tvinges til behandling. 

Dvs det er mulig, men det skal ekstremt mye til. Jeg ble tvangsinnlagt i rusbehandling og det var pga jeg hadde et akutt og livstruende samt raskt eskalerende rusbruk. Det ble fattet et vedtak da det haglet inn bekymringsmeldinger fra både her og der. Og det er ikke noe de gjør ofte da tvang bare kan hjelpe i en akutt situasjon og ikke på sikt. 

I all hovedsak må den avhengige selv ønske, og søke hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Var mer dette jeg mente ja! At hun sender en bekymringsmelding til min lege. Mente ikke at hun skal sitte med ansvaret og jeg ser jeg var ganske utydelig. Ts 

Anonymkode: 9f91a...1f6

Jeg forstår. Det er en fordel at du snakker med fastlegen din uansett nå, slik at fastlegen din er informert og slik at fastlegen kan gi deg støtte og hjelp og råd dersom du trenger det. Mange har god nytte av faste samtaler med sin fastlege. Jeg tror at slike samtaler heter støttesamtaler og de bestilles på samme måte som vanlige legetimer.

Anonymkode: db75c...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...