Gå til innhold

Har ett barn og det er som å ha ti.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2021-7-29 den 22.06):

På bussen når du ba han sitte og han ikke ville, så kunne du sagt og stått for at da blir det ingen bytur og dere tar første buss hjem. Samme med paraplyen. Du ga beskjed. Han hører ikke, da blir det ingen McDonald's.  Han skal høre når du ber han og ikke kverulere på hvorfor. Samme med frokost. Han fikk beskjed om å spise og skal gjøre det uten innvendinger. Spiser han ikke så kan jo du bare si at du ikke kommer til å dra noe sted, der er ikke noe besøk, spill, ingenting før frokosten er spist. Velkommen til en kjedelig dag. Det er selvsagt ikke noe som skjer etter leggetid heller. Kjøkkenet er stengt. 1 vannglass på nattbordet. Du har stengt for dagen etter sengetid. 

Jeg skal ikke skryte på meg å ha alt på stell selv, for de prøver jo å klatre i hierarkiet og kuppe makten her også. 

Anonymkode: 73745...bad

Bravo! Virkelig.

Tenkte akkurat det samme.

Ts:

Har ikke gutten spist frokost = ikke ut

Hører ikke gutten på en godt begrunnet beskjed på bussen = rett hjem

Hører han ikke beskjeden din angående klær = han får finne fram ting selv (noe han strengt tatt burde gjøre i skolealder uansett?) Frem til han har valgt korrekt antrekk, blir dere hjemme. 

Drar han med folk på McD, for så ikke å spise selv på trass = utgår McD neste månedene. "Du er tydeligvis ikke fornøyd når mamma tar deg med på en møkkarestaurant (insert barnevennlig ord) jeg ikke selv vil gå på, men gikk på fordi du liker det, så da skal du få slippe den byrden neste gangene. Om du ikke bidrar til å gjøre neste besøk til en hyggelig opplevelse, utgår McD resten av året. For beklager, men da er du ikke stor nok til å gå på restaurant."

Legg inn kveldsmat rett før legging: "Dette er dagens siste måltid, og om du ikke spise nok nå, så du ikke er sulten etter sengetid, må du dessverre vente til i morgen. Vann står i flaske på nattbordet ditt. Jeg forventer at du ikke går ut av senga/rommet ditt. Dersom du sovner kl 23, får du for lite søvn, og kan dessverre ikke bli med på x og y i morgen". 

Vennebesøk = helt totalt uaktuelt at man lager avtaler med folk og dropper uten god grunn. Vennen får komme hjem til dere, og gutten din får oppleve hvor ubehagelig det er å si direkte til vennen at han ikke vil allikevel (forhåpentlig ordner det seg her). Dersom ikke, inviter vennen inn med den største selvfølgelighet på dine vegne (du er sjefen i huset), si til gutten at vennen har blitt invitert, så da skal han gjøres stas på! Gi vennen full oppvartning med leker og god mat, og si til gutten din at om han ikke ønsker å være med, så får han sitte på rommet sitt, uten leker. 

 

Anonymkode: 4cc6f...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men herregud, da, menneske! Det er jo du som skaper dette monsteret. Du lar ham jo få holde på sånn. 

For å ta bussepisoden. Hadde mitt barn oppført seg slik, hadde vi tatt første buss tilbake igjen. Jeg hadde i alle fall ikke belønnet den dårlige oppførsel med bowling og maccern. 😳

DU må sette grensene og tåle å stå i det, hvis ikke kan jeg love deg et lite helvete når han blir eldre. Det nytter ikke å begynne med grensesetting når han er 13.

Anonymkode: bb743...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-7-29 den 23.01):

Sånn som den paraply episoden hadde jeg sagt at da blir du våt og kald og det blir ubehagelig for deg. Kanskje blir du syk også, og latt han gå i regnet og ta konsekvensen av det valget selv. Så hadde vi snakket om det senere og hvorfor du hadde villet at han skulle under paraplyen. 

Anonymkode: 7a83c...553

Øhhm, så hun må ta ut sykedager fra jobb for å være hjemme med ham? Evt. sitte inne en uke fordi han ligger syk midt på sommeren? Barn skal IKKE bestemme selv i denne alderen at de skal kunne bli våte og syke. Det har konsekvenser for langt flere enn dem selv, spesielt nå under en pandemi! 

Anonymkode: 4cc6f...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...