Gå til innhold

Fosterfar ba meg vaske meg foran han, så han kunne se om jeg hadde lært det riktig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helgeline

Rar og ekkel situasjon var det nok. Men å hause dette opp til et OVERGREP med store bokstaver forstår jeg ikke vitsen med. 
Som andre sier, vet vi ingen ting om hva som foregikk i hodet på fosterfaren her. 
Kanskje er han en ekkel gris, eller kanskje var han en omsorgsperson som var bekymret for hygienen til ts, dog med en litt klossete og kanskje uheldig angrepsmåte. 
Vet vi ingenting om. 
Det med pakkebåndet var bare sært, sikkert et utslag av litt dårlig humor. Hva som var «overgrep» med det skjønner ikke jeg. Jo, han hintet jo om at han og kona hadde et sexliv, men hva så? At mor og far har sex kan man jo ikke late som ikke skjer gjennom en hel barndom… blir noe anna hvis de har høylytt og åpenlys sex med barn til stede.

Når jeg var barn forsto jeg på et tidspunkt at mamma og pappa hadde sex, uten at jeg på noen måte tok skade av det. Tenkte lite på det. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, Lykkehjerte said:

Intensjonen til mannen spiller ingen rolle! Som jeg sa i mitt forrige innlegg i tråden, så tar ikke loven hensyn til intensjoner i dette tilfellet, men sser på selve hendelsen. Det var overgrep! Og jo det var overgrep uansett om hun sa nei eller ikke. Det defineres som overgrep, selv om barnet hadde bydd seg fram og sagt ja dette vil jeg gjerne, eller foreslått det selv! Nå var det ikke tilfelle her, for TS ønsket ikke dette. Jeg kommer ikke til å bruke tid på å lete fram paragrafer til kverulant i diskusjonen. Dere som mener det ikke er overgrep, og vil ha bevis på at det er nettopp det: kontakt en jurist, politiet, barnevernet, så får dere svar! Og til den som spurte om hva ts hadde gjort, om fosterforeldre var to menn, da hadde slik type veiledning i blitt foretatt av en dame. Og til den den som ikke har hørt om inndeling av kjønn i slike tilfeller: det behøver ikke å ikke stemme bare pga du ikke har hørt om det. For det stemmer, les deg opp! Man kan ikke gjøre hva man vil ned egne barn, ei heller ned fosterbarn. Virker som enkelte tror det. Overgrep fant sted. Dessverre. Og det uavhengig hva andre måtte synse og mene. Har bred kunnskap innenfor feltet, og vet at jeg sier rett her. Ts, om du prater med noen profesjonelle, så fpr du bekreftet dette, om det er det du ønsker. Håper det det er kun undring og trangen til å vite hva som er hva, mht at du spør her, og at det ikke hendelsen preger ditt liv på en negativ måte. Alle reagerer ulikt på overgrep, uansett hvilken grad. Ingen overgrep skal bagatelliseres! Der er svært viktig! Noen påvirkes resten av livet av "mindre" hendelser, mens andre "rister av seg" grovere overgrep. Det er derfor viktig å ta alle slike type hendelser på alvor, for man kan virkelig gjøre det vondt verre, hvis man ikke viser ydmykhet og tar offerets opplevelse på alvor! 

Siden du har så bred kunnskap innen feltet burde det være lett for deg å finne lovreferanser for dine påstander. Jeg har lest pensumlitteraturen til jusstudentene for de aktuelle paragrafer og husker ingenting i den retningen du påstår.

Anonymkode: 59aac...704

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Lykkehjerte skrev (6 minutter siden):

Intensjonen til mannen spiller ingen rolle! Som jeg sa i mitt forrige innlegg i tråden, så tar ikke loven hensyn til intensjoner i dette tilfellet, men sser på selve hendelsen. Det var overgrep! Og jo det var overgrep uansett om hun sa nei eller ikke. Det defineres som overgrep, selv om barnet hadde bydd seg fram og sagt ja dette vil jeg gjerne, eller foreslått det selv! Nå var det ikke tilfelle her, for TS ønsket ikke dette. Jeg kommer ikke til å bruke tid på å lete fram paragrafer til kverulant i diskusjonen. Dere som mener det ikke er overgrep, og vil ha bevis på at det er nettopp det: kontakt en jurist, politiet, barnevernet, så får dere svar! Og til den som spurte om hva ts hadde gjort, om fosterforeldre var to menn, da hadde slik type veiledning i blitt foretatt av en dame. Og til den den som ikke har hørt om inndeling av kjønn i slike tilfeller: det behøver ikke å ikke stemme bare pga du ikke har hørt om det. For det stemmer, les deg opp! Man kan ikke gjøre hva man vil ned egne barn, ei heller ned fosterbarn. Virker som enkelte tror det. Overgrep fant sted. Dessverre. Og det uavhengig hva andre måtte synse og mene. Har bred kunnskap innenfor feltet, og vet at jeg sier rett her. Ts, om du prater med noen profesjonelle, så fpr du bekreftet dette, om det er det du ønsker. Håper det det er kun undring og trangen til å vite hva som er hva, mht at du spør her, og at det ikke hendelsen preger ditt liv på en negativ måte. Alle reagerer ulikt på overgrep, uansett hvilken grad. Ingen overgrep skal bagatelliseres! Der er svært viktig! Noen påvirkes resten av livet av "mindre" hendelser, mens andre "rister av seg" grovere overgrep. Det er derfor viktig å ta alle slike type hendelser på alvor, for man kan virkelig gjøre det vondt verre, hvis man ikke viser ydmykhet og tar offerets opplevelse på alvor! 

Dette var åpenbart en ugrei situasjon som burde blitt håndtert på en helt annen måte, ettersom TS ikke var komfortabel med situasjonen. TS fikk sine grenser overskredet, og det burde ikke ha skjedd. Å bastant påstå at dette er et overgrep er likevel ikke greit, og i verste fall farlig. 

Vi er ikke i en posisjon hvor vi kan synse om intensjonene bak denne hendelsen, basert på den lille informasjonen i HI. Vi kan heller ikke (og bør virkelig ikke) påstå at TS har blitt utsatt for et overgrep basert den samme informasjonen. En jurist vil mene akkurat det samme (ettersom du drar opp hva visse faggrupper vil mene om situasjonen) - det vil være nødvendig med mer informasjon og gransking av saken for å kunne vurdere hvorvidt dette var et overgrep eller ikke. 

Jeg mener heller ikke at dette var innafor, og jeg benekter heller ikke at det kanskje faktisk lå noen intensjoner bak hendelsen, jeg mener bare at vi - fremmede inne på et internettforum - umulig kan vite om dette var tilfellet basert på det TS skriver. 

Anonymkode: 249b1...2a3

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Søsteren til samboeren min bodde hos oss en periode da moren var alvorlig syk. Da var hun 10-11 år. Hun skiftet ikke undertøy eller vasket seg selv. (Reagerte da det ikke var undertøy å vaske.)
Jeg tok praten om intimhygiene og viktigheten med å skifte undertøy hver dag. 

Men det er ikke normalt å overse at barna gjør det. Jeg forklarte henne og sendte henne i dusjen. Aldri i verden om jeg hadde stått der å sett på at hun gjorde det. Unger må ha privatliv i den alderen. 

Anonymkode: d9ff1...5ab

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Om det var en engangshendelse og det ikke skjedde noe mer, så var det klønete og taktløst - men sannsynligvis ikke noe mer enn det. 

Anonymkode: 69a94...8f5

Det er beyond klønete og taktløst etter min mening.

Anonymkode: 5d20f...139

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Enig i at det kanskje er tilstrekkelig å snakke om det men det holder ikke alltid. Er det ikke litt gammeldags å si at det er kun mødre/kvinner som skal ha ansvar for å lære barna slikt?

Anonymkode: 6d50c...307

Det var over hodet ikke det jeg mente. Men når ts var så gammel som 10 år, så er det naturlig at den fosterforelderen som er av samme kjønn som henne tar seg av dette (så fremst det finnes en, og det gjorde det jo), og i alle fall om det er behov for å sjekke.

Anonymkode: 82003...bd2

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dere som hauser dette opp til å være et overgrep må ta seg en bolle. Med mindre han sto der med benderen i hånda eller instruerte «gni deg ekstra i skrittet» «bøy deg frem så jeg kan se inni rumpa di», eller at han titt og stadig skulle se henne dusje - så er det ikke det. Vil gjerne ha noen paragrafer på at det å sjekke at et barn vet å vaske seg på at dette er et overgrep. (vi vet ikke om TS faktisk luktet OK i voksnes øyne - bare sånn til info, men alt i HI tilsier at dette var klønete, men ikke dårlige intensjoner). 

Anonymkode: 0501b...bf0

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
18 hours ago, AnonymBruker said:

Han gjorde en del annet merkelig også. Ikke i den sjangeren, men når vi var på feire og noen i familien hadde bursdag. Mulig det var fostermor, så gikk han med pakkebåndet fra gaven hele dagen etter opp pakningen. Han sa at fostermor skulle pakke han opp på kvelden. Jeg spurte flere ganger om hvorfor han gikk med det, og han gliste å svarte at fostermor skulle pakke han opp på kvelden. Jeg var ikke vant til å høre om andres sexliv, og husker det plagde meg mye. Jeg husker jeg fortalte det til de andre eldre barna der, og den ene lo å sa til bestemoren som lurte på hva hun lo av, at jeg var redd fostermor og fosterfar skulle ha sex. Jeg synes det var ganske ubehagelig. 

Jeg hadde bodd med bare en forelder hele livet og hadde aldri hørt noe om andres samliv. 

Anonymkode: 7303d...890

Ufyselig, sexprat nær barn er bare feil selv om det kanskje ikke er ulovlig. Selv om det "prates i kode" kan barn huske rare uforståelige ord til de blir eldre og plutselig forstå hva som var ment og få vemmelse da. Men det andre du skrev om vaskingen, det hørtes på grensen til kriminelt ut.

Anonymkode: fbda2...2fd

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helgeline
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ufyselig, sexprat nær barn er bare feil selv om det kanskje ikke er ulovlig. Selv om det "prates i kode" kan barn huske rare uforståelige ord til de blir eldre og plutselig forstå hva som var ment og få vemmelse da. Men det andre du skrev om vaskingen, det hørtes på grensen til kriminelt ut.

Anonymkode: fbda2...2fd

Vet ikke jeg…. Vitsen med pakkebåndet var teit, men langt unna slik jeg definerer ufyselig sexprat. 
Det er ikke normalt at et barn blir traumatisert av slike uskyldige antydninger til at mor og far har sex. Da er det i tilfelle noe annet som har sviktet. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Helgeline skrev (3 timer siden):

Vet ikke jeg…. Vitsen med pakkebåndet var teit, men langt unna slik jeg definerer ufyselig sexprat. 
Det er ikke normalt at et barn blir traumatisert av slike uskyldige antydninger til at mor og far har sex. Da er det i tilfelle noe annet som har sviktet. 

Var jo ikke hovedtingen,men en del av det som var poenget, var at han ikke var god. 

Jeg mener heller ikke det var overgrep, men for meg føltes det utrygt. Jeg var alene med denne mannen på et bad innenfor en kjellerstue. 

Skal sies at han ikke var noen trygg omsorgsperson, men alltid forskjellsbehandlet sine egne barn og meg og senere var utro mot fostermor med en han mente "jobbet i huset". Det var da jeg måtte flytte, fordi de ble skilt. Han ville da ha meg til hjemmehjelp, men andre lot meg heldigvis ikke bli boende hos han alene. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Smeltemann

Nå er det jo en kjennsgjerning at barn plassert i fosterhjem kan gjøre mye rart. Som å vaske seg dårlig,gjemme mat o.s.v  tror det var en klumsete måte å forsikre seg om at personlig hygiene var i varetatt .

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Nå er det jo en kjennsgjerning at barn plassert i fosterhjem kan gjøre mye rart. Som å vaske seg dårlig,gjemme mat o.s.v  tror det var en klumsete måte å forsikre seg om at personlig hygiene var i varetatt .

Jeg hadde ikke den problematikken. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helgeline
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Var jo ikke hovedtingen,men en del av det som var poenget, var at han ikke var god. 

Jeg mener heller ikke det var overgrep, men for meg føltes det utrygt. Jeg var alene med denne mannen på et bad innenfor en kjellerstue. 

Skal sies at han ikke var noen trygg omsorgsperson, men alltid forskjellsbehandlet sine egne barn og meg og senere var utro mot fostermor med en han mente "jobbet i huset". Det var da jeg måtte flytte, fordi de ble skilt. Han ville da ha meg til hjemmehjelp, men andre lot meg heldigvis ikke bli boende hos han alene. 

Nei, det skjønner jeg. Det blir sikkert en annen relasjon også, mellom fosterforeldre og fosterbarn kontra settingen i vanlig familie. 
Er vanskelig å sette seg helt inn i når man er oppvokst med biologiske foreldre. 
Mine foreldre var preget av 70-tallet, jeg vokste opp da. De kunne også gjøre rare ting, men det var  i normaliseringens navn, alt skulle være så naturlig. Det å vise seg naken fex var en selvfølge. Det har nok preget meg også; mtp at kropp ikke nødvendigvis er koblet opp mot sex.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Helgeline skrev (8 minutter siden):

Nei, det skjønner jeg. Det blir sikkert en annen relasjon også, mellom fosterforeldre og fosterbarn kontra settingen i vanlig familie. 
Er vanskelig å sette seg helt inn i når man er oppvokst med biologiske foreldre. 
Mine foreldre var preget av 70-tallet, jeg vokste opp da. De kunne også gjøre rare ting, men det var  i normaliseringens navn, alt skulle være så naturlig. Det å vise seg naken fex var en selvfølge. Det har nok preget meg også; mtp at kropp ikke nødvendigvis er koblet opp mot sex.

Jaja det var ikke greia her. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Han gjorde en del annet merkelig også. Ikke i den sjangeren, men når vi var på feire og noen i familien hadde bursdag. Mulig det var fostermor, så gikk han med pakkebåndet fra gaven hele dagen etter opp pakningen. Han sa at fostermor skulle pakke han opp på kvelden. Jeg spurte flere ganger om hvorfor han gikk med det, og han gliste å svarte at fostermor skulle pakke han opp på kvelden. Jeg var ikke vant til å høre om andres sexliv, og husker det plagde meg mye. Jeg husker jeg fortalte det til de andre eldre barna der, og den ene lo å sa til bestemoren som lurte på hva hun lo av, at jeg var redd fostermor og fosterfar skulle ha sex. Jeg synes det var ganske ubehagelig. 

Jeg hadde bodd med bare en forelder hele livet og hadde aldri hørt noe om andres samliv. 

Æsj

Anonymkode: 5324f...631

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Æsj

Anonymkode: 5324f...631

🥴

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg blir kvalm av alle som bortforklarer overgrep her. 

Anonymkode: e1885...14d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marigrete

Absolutt ikke greit! Det hadde ikke vært greit hvis det hadde vært din biologiske far, og definitivt ikke greit når det er fosterfar som burde vite langt bedre.

At det var en engangshendelse unnskylder ikke hendelsen!

Klem til deg💜

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marigrete
Smeltemann skrev (5 timer siden):

Hvis det hadde vært årsaken, noe jeg er helt sikker på at det ikke var her, så skulle det isåfall vært fostermor som hadde tatt en PRAT med henne om generell hygiene.

Nei dette ugreit og skal ikke unnskyldes!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Smeltemann
Marigrete skrev (6 minutter siden):

Hvis det hadde vært årsaken, noe jeg er helt sikker på at det ikke var her, så skulle det isåfall vært fostermor som hadde tatt en PRAT med henne om generell hygiene.

Nei dette ugreit og skal ikke unnskyldes!

Hvordan kan du være så sikker på det? 

Har du gått pride kurs? Sånn at du vet hvilken utfordringer disse barna har?

En  er vel sidestilt om en er fostermor eller fosterfar. Er det kun mor som tar seg av jentene når det er biologiske barn?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...