Gå til innhold

Dere kristiansandere. Skal dere ut og lete etter Frank?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bor i nabolaget, og har ikke tenkt å leke med Frank. Men håper noen finner han, så han slipper å dø. 

Anonymkode: 42df4...98e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Anonymkode: ca34e...a6d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Nei 😅 Håper de finner ham, men glad jeg bor 20 min unna så jeg ikke får ham på besøk 

Anonymkode: 392f9...417

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Godt de fant den forsvunnede katta på Lund før slangen evt tok den 😅 Håper også de finner den!

Anonymkode: 81b06...8da

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Linny111
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Godt de fant den forsvunnede katta på Lund før slangen evt tok den 😅 Håper også de finner den!

Anonymkode: 81b06...8da

Tviler på at en kongepyton klarer å ta en katt :P

Tviler dessverre på at den blir funnet. Jeg har kongepyton selv, og det tok flere timer å finne den i en liten leilighet da den rømte en gang. Den var inni en høyttaler. De liker å gjemme seg i bittesmå huler, så små at man ikke skulle tro de fikk plass. Hvis den blir funnet, håper jeg de som finner den skjønner at dette dyret er HELT ufarlig for mennesker og veldig sjeldent blir aggressiv (kun hvis de blir skremt, som når folk skriker eller vifter med armene).

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Mener du folk som bor i Kristiansand eller kristiansandere generelt? 🤣

Anonymkode: 08de6...f91

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Linny111 skrev (3 timer siden):

Tviler på at en kongepyton klarer å ta en katt :P

Tviler dessverre på at den blir funnet. Jeg har kongepyton selv, og det tok flere timer å finne den i en liten leilighet da den rømte en gang. Den var inni en høyttaler. De liker å gjemme seg i bittesmå huler, så små at man ikke skulle tro de fikk plass. Hvis den blir funnet, håper jeg de som finner den skjønner at dette dyret er HELT ufarlig for mennesker og veldig sjeldent blir aggressiv (kun hvis de blir skremt, som når folk skriker eller vifter med armene).

Hjelp!! Har aldri møtt noen som har slange som kjæledyr før. Kan jeg spørre hvorfor du valgte deg akkurat slange? Hva får du ut av å ha en slange, liksom? Kan man leke og kose med slanger slik man kan med de mer tradisjonelle kjæledyrene? Ikke ment som kritikk eller noe, bare synes det er så rart, haha!

Tror du forresten at slangen kan overleve i norsk natur, når vinteren kommer? Er det noen mulighet for at slangen kan parre seg med slanger som lever i norsk fauna, f.eks. hoggorm? Så mange spørsmål!!!

Anonymkode: 1ec76...7b4

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Linny111
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Hjelp!! Har aldri møtt noen som har slange som kjæledyr før. Kan jeg spørre hvorfor du valgte deg akkurat slange? Hva får du ut av å ha en slange, liksom? Kan man leke og kose med slanger slik man kan med de mer tradisjonelle kjæledyrene? Ikke ment som kritikk eller noe, bare synes det er så rart, haha!

Tror du forresten at slangen kan overleve i norsk natur, når vinteren kommer? Er det noen mulighet for at slangen kan parre seg med slanger som lever i norsk fauna, f.eks. hoggorm? Så mange spørsmål!!!

Jeg synes de er vakre og fascinerende dyr. Min kom fra SSPCA (dyrebeskyttelsen i Skottland), så den var ganske dårlig da den ble funnet. Jeg har også en tarantell som ble funnet i en søppelkasse. Man koser og leker ikke med slangen, nei. Man lager et flott miljø for den i terrariet, gir den mat og vann og ser hvordan på den lever. Når man først har et bra oppsett, trenger ikke slangen så mye. Det kan helt fint tas ut av terrariet om noen vil holde den eller se på den eller når man rydder og vasker, men det gir ikke slangen noe, så jeg gjør det så sjelden som mulig.

Noen kvelerslanger kan kanskje overleve i Norge om sommeren når det er varmt nok, men det er ikke sjans for at en kongepyton overlever en vinter i Norge. I noen land er det mer problematisk når slanger rømmer fordi de kan etablere seg i landets fauna, men det er ikke mulig med de kalde vintrene dere har i Norge. Det er heller ikke mulig her i Skottland. Jeg må ha varmelampe i terrariet fordi selv vanlig romtemperatur er for kaldt for den i lengden.

Jeg har aldri hørt om at ulike slangearter parer seg med hverandre, så selv om jeg ikke har kilde på det, tviler jeg veldig på at et er mulig. Hoggorm driver jo ikke og parer seg med buorm heller. Så vidt jeg vet :P

Kongepyton er en utrolig rolig og fin slange. Jeg har hatt min i fem år, og den har aldri vist tegn til aggressivitet. Aldri. Den er heller ikke spesielt sterk. Om man har den rundt nakken, føles det bare som en deilig massasje (anbefales!). Den beveger seg veldig rolig til slange å være. De er også kalde å ta på og veldig muskuløse. Da vår gjemte seg i en høyttaler, var det umulig å dra den ut, for den holdt seg fast. Vi måtte lure den ut med favorittmaten.

Bilde av henne i spoileren. Vi fikk beskjed om at det var en hann da vi adopterte henne, men dyrlegen sjekket, og det viste seg å være en hunn. De kan bli litt større, så vi måtte ordne større terrarium.

Spoiler

leah.thumb.jpg.4b7704935a0b1ad751a78e5a441bbc9c.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Callisto83

Stakkar Frank ♥️ Det hauses opp om at "KVELELSLANGE HAR STUKKET AV", så er det en stakkars kongepyton som mest sannsynlig sitter sammenrullet som en ball et sted for å holde varmen. Jeg håper han kommer til rette. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Linny111 skrev (1 time siden):

Jeg synes de er vakre og fascinerende dyr. Min kom fra SSPCA (dyrebeskyttelsen i Skottland), så den var ganske dårlig da den ble funnet. Jeg har også en tarantell som ble funnet i en søppelkasse. Man koser og leker ikke med slangen, nei. Man lager et flott miljø for den i terrariet, gir den mat og vann og ser hvordan på den lever. Når man først har et bra oppsett, trenger ikke slangen så mye. Det kan helt fint tas ut av terrariet om noen vil holde den eller se på den eller når man rydder og vasker, men det gir ikke slangen noe, så jeg gjør det så sjelden som mulig.

Noen kvelerslanger kan kanskje overleve i Norge om sommeren når det er varmt nok, men det er ikke sjans for at en kongepyton overlever en vinter i Norge. I noen land er det mer problematisk når slanger rømmer fordi de kan etablere seg i landets fauna, men det er ikke mulig med de kalde vintrene dere har i Norge. Det er heller ikke mulig her i Skottland. Jeg må ha varmelampe i terrariet fordi selv vanlig romtemperatur er for kaldt for den i lengden.

Jeg har aldri hørt om at ulike slangearter parer seg med hverandre, så selv om jeg ikke har kilde på det, tviler jeg veldig på at et er mulig. Hoggorm driver jo ikke og parer seg med buorm heller. Så vidt jeg vet :P

Kongepyton er en utrolig rolig og fin slange. Jeg har hatt min i fem år, og den har aldri vist tegn til aggressivitet. Aldri. Den er heller ikke spesielt sterk. Om man har den rundt nakken, føles det bare som en deilig massasje (anbefales!). Den beveger seg veldig rolig til slange å være. De er også kalde å ta på og veldig muskuløse. Da vår gjemte seg i en høyttaler, var det umulig å dra den ut, for den holdt seg fast. Vi måtte lure den ut med favorittmaten.

Bilde av henne i spoileren. Vi fikk beskjed om at det var en hann da vi adopterte henne, men dyrlegen sjekket, og det viste seg å være en hunn. De kan bli litt større, så vi måtte ordne større terrarium.

Vis skjult innhold

Veldig spennende å høre om, tusen takk for svar! Så da er det å ha en slange mer som å ha et akvarium med fisk, heller enn å ha f.eks. en hamster? Altså at det først og fremst er noe man ser på, og ikke noe man interagerer med? Er det samme greie med tarantellen?
Kan man sammenligne disse dyrene med å ha andre typer kjæledyr, typ om man knytter seg like mye til slangen/edderkoppen som man gjør til f.eks. en katt? Sorry for dumme spørsmål, synes dette er et veldig interessant tema!

Husker jeg pleide å fortelle folk at jeg ville ha slange som kjæledyr da jeg var liten, men er usikker på om det var et faktisk ønske eller bare noe jeg sa for å virke spesiell, hehe. Edderkopp kunne jeg aldri hatt, har en ekstrem edderkoppfobi. Hender det at gjester blir redde eller ukomfortable på grunn av dyrene? Selv om tarantellen var i buret sitt (eller hva man kaller det, haha) orker jeg nærmest ikke tanken på å være i samme hus som den, og i alle fall ikke samme rom, hjeeelp!! Men en slange ville jeg syntes var skikkelig gøy. Hadde garantert blitt den der slitsomme gjesten som maste om å få holde slangen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Callisto83 skrev (1 time siden):

Stakkar Frank ♥️ Det hauses opp om at "KVELELSLANGE HAR STUKKET AV", så er det en stakkars kongepyton som mest sannsynlig sitter sammenrullet som en ball et sted for å holde varmen. Jeg håper han kommer til rette. 

Det er tydeligvis et litt misvisende navn på slangen? Når man hører "kongepyton" tenker man jo med en gang at det skal være en svær og farlig slange, siden den er "konge", liksom. Som med kongeørn og kongekrabbe.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjenferdet

Å fy flate så ekkelt. Jeg håper de finner den slik at de som bor i nærheten slipper å få den på besøk. 

:haar:

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Callisto83
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er tydeligvis et litt misvisende navn på slangen? Når man hører "kongepyton" tenker man jo med en gang at det skal være en svær og farlig slange, siden den er "konge", liksom. Som med kongeørn og kongekrabbe.

Navnet på norsk er litt forvirrende. Den heter ikke kongepyton fordi den er stor, den heter det fordi de en gang i tiden var kjent som "Royal pythons" fordi afrikanske kongelige pleide å gå med dem rundt halsen som smykker. På engelsk kalles de "ball Python" fordi de er kjent for å ligge rullet sammen som en ball for å beskytte hodet. Python Regius er det vitenskapelige navnet. De er ganske søte.

Håper eieren leter på steder hvor det kan være litt varme, for det er mest sannsynlig der den har lagt seg for å overleve.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Callisto83 skrev (20 minutter siden):

Navnet på norsk er litt forvirrende. Den heter ikke kongepyton fordi den er stor, den heter det fordi de en gang i tiden var kjent som "Royal pythons" fordi afrikanske kongelige pleide å gå med dem rundt halsen som smykker. På engelsk kalles de "ball Python" fordi de er kjent for å ligge rullet sammen som en ball for å beskytte hodet. Python Regius er det vitenskapelige navnet. De er ganske søte.

Håper eieren leter på steder hvor det kan være litt varme, for det er mest sannsynlig der den har lagt seg for å overleve.

Hjelpe meg, så mye jeg lærer nå! Veldig fascinerende å tenke på at de kongelige brukte denne typen slange som smykke. Litt av et smykke også, i følge wikipedia er det vanlig for slangen å bli ca 150 cm? Da snakker vi statement-smykke, haha. 

Dere som har peiling på slanger: er det noen sjanse for at Frank finner veien hjem igjen? At han vet hvor han bor, på en måte? Eller i alle fall klarer å navigere seg tilbake på noe vis? Ellers kan det vel være at den fortsatt er hjemme hos eier, men at den har gjemt seg godt slik @Linny111 sin slange gjorde? Synes det høres rart ut at slangen har rømt ut et vindu hvis den aller helst bare vil ha det varmt og godt liksom.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hulderen
Linny111 skrev (3 timer siden):

Skjul innhold

Å, så vakker slangen din er! Nydelige tegninger og flotte farger! 🥰

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MissPierce
Linny111 skrev (4 timer siden):

Skjul innhold

I Florida's Everglades har de oppdaget Burmesisk Pyton med DNA fra Indisk Pyton. De tok tester fra 400 Burmesiske pytonslanger, og på 13 fant de DNA fra Indisk Pyton 

Håper de finner Frank 💖

Å nydelig Kongepyton😍💗

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Linny111
17 hours ago, AnonymBruker said:

Veldig spennende å høre om, tusen takk for svar! Så da er det å ha en slange mer som å ha et akvarium med fisk, heller enn å ha f.eks. en hamster? Altså at det først og fremst er noe man ser på, og ikke noe man interagerer med? Er det samme greie med tarantellen?
Kan man sammenligne disse dyrene med å ha andre typer kjæledyr, typ om man knytter seg like mye til slangen/edderkoppen som man gjør til f.eks. en katt? Sorry for dumme spørsmål, synes dette er et veldig interessant tema!

Husker jeg pleide å fortelle folk at jeg ville ha slange som kjæledyr da jeg var liten, men er usikker på om det var et faktisk ønske eller bare noe jeg sa for å virke spesiell, hehe. Edderkopp kunne jeg aldri hatt, har en ekstrem edderkoppfobi. Hender det at gjester blir redde eller ukomfortable på grunn av dyrene? Selv om tarantellen var i buret sitt (eller hva man kaller det, haha) orker jeg nærmest ikke tanken på å være i samme hus som den, og i alle fall ikke samme rom, hjeeelp!! Men en slange ville jeg syntes var skikkelig gøy. Hadde garantert blitt den der slitsomme gjesten som maste om å få holde slangen.

Jeg er absolutt ikke like knyttet til slangen og tarantellene som jeg er til hunden, det skal jeg innrømme. Hunden er der hele tiden, slangen vil helst være i fred alene, så det kan gå mange dager uten at man ser den. Jeg vet ikke hvor mye det er vanlig å kose med hamster. Noen liker å ta ut slangen oftere enn andre, men det er enighet om at det ikke gir slangen noe, så selv om den tåler det greit, er det en stressfaktor man fint kan unngå. Hvordan er det med hamster? Trenger de å koses med, eller er de mest fornøyd om de får være i fred? Mange av tarantellene skal forresten absolutt ikke koses med. Jeg har noen som er veldig raske og er giftige nok til at man må ringe ambulanse om de biter, så det slipper man bare nedi en mark før man lukker buret igjen. De er forresten aldri aggressive, men de forsvarer seg og de blir truet.

Noen venner har fortalt meg at de aldri vil besøke meg pga. edderkoppene, men nå har jeg dem på kontoret mitt i huset, så de trenger ikke se dem. Generelt føler jeg at det egentlig er motsatt. De fleste er fascinert og har lyst til å se, noen vil også holde dem. Jeg vet om mange med edderkoppfobi som ikke er redd for taranteller eller som har taranteller som kjæledyr. Mange av dem er virkelig nydelige. En av favorittene mine er Caribena versicolor. Chromatopelma cyaneopubescens er også vakker. Jeg har også en Theraposa stirmi, verdens største tarantell. De fleste av mine er ikke fullvoksne ennå da.

17 hours ago, AnonymBruker said:

Navnet stammer fra at kongelige brukte dem som smykker fordi de er så vakre. Enig i at navnet blir veldig misvisende og at folk tror den er så stor. Det er en liten, vakker og fredelig slange, en av de beste som finnes :) I Benin finnes det er kongepytontempel der de blir tilbedt. Ei venninne av meg var der, og slangene blir behandlet veldig godt. Dessverre tror jeg det er problemer med eksport av slanger til vesten, som man kan regne med. Er lurt å kjøpe dyr som er avler opp i fangenskap. Det er også en diger bransje som driver med "morphs", altså ulike mønstre, og de dyreste og sjeldneste typene selges for titusenvis av dollar.

16 hours ago, AnonymBruker said:

Hjelpe meg, så mye jeg lærer nå! Veldig fascinerende å tenke på at de kongelige brukte denne typen slange som smykke. Litt av et smykke også, i følge wikipedia er det vanlig for slangen å bli ca 150 cm? Da snakker vi statement-smykke, haha. 

Dere som har peiling på slanger: er det noen sjanse for at Frank finner veien hjem igjen? At han vet hvor han bor, på en måte? Eller i alle fall klarer å navigere seg tilbake på noe vis? Ellers kan det vel være at den fortsatt er hjemme hos eier, men at den har gjemt seg godt slik @Linny111 sin slange gjorde? Synes det høres rart ut at slangen har rømt ut et vindu hvis den aller helst bare vil ha det varmt og godt liksom.

Nei, han vet nok ikke hvor han bor. Men jeg tror det er ganske stor sjans for at den har gjemt seg inni en vegg eller noe. De pleier ikke å reise så langt, og de beveger seg nesten bare om natta. En lur ting å gjøre er å sette seg i et mørkt og stille hus om natta og legge gavepapir langs veggen og lytte. Slangen beveger seg nesten bare langs vegger og hjørner helt til den finner et sted å gjemme seg. Alt av hulrom bør sjekkes, eller man kan legge fram mus og håpe slangen kommer ut om natta.

15 hours ago, Hulderen said:

Å, så vakker slangen din er! Nydelige tegninger og flotte farger! 🥰

Takk 😍

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg bor 300m fra huset til Frank og jeg skal innrømme at jeg panisk lukket alle vinduer i kjelleren den første kvelden 🙈 Men det handler kun om min egen fobi. Eieren til Frank har fått masse hets på nett, og det er ikke greit! 
Jeg er litt ekstra påpasselig ute på tur med hundene, men jeg er dessverre altfor redd slanger til å aktivt lete etter den. Håper de finner den i god behold! 

Anonymkode: f78f2...791

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...