Gå til innhold

Overnattingsgjester - er samfunnet på vei til å bli kaldere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg forventes å være klistret sammen med dem som bor der 24/7 og ikke kjenner dem så godt, så bor jeg helst på hotell. Hvis jeg kjenner dem ganske godt, bare låner sengeplass og ellers kommer og går som jeg vil, lager mat iblandt, prater når det passer seg sånn, så er det hyggelig å bo hos andre. 

Jeg sprer aldri ting overalt, eller forventer full oppdekking hvert måltid. Vi handler mat til huset, snakker om hva/hvem/når lager middag, og går ikke oppå hverandre konstant. Jeg liker også å ha overnattingsgjester. Skulle gjerne hatt mer plass, så kunne hatt gjester oftere.

Anonymkode: 00a03...8b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det kommer helt an på.  Har noen venner som kommer for å besøke ossog være med oss.  Vi lager mat sammen, handler sammen, tar oppvasken sammen og har det veldig hyggelig.  Har hatt en av de boende her en måned uten problem.  Vi har et ekstra soverom med bad i kjelleren så gjester kan få litt privatliv.   Vi kjenner hverandre så godt at trenger en av oss å ta en hvil så gjør man det.

 Det jeg ikke liker å ha besøk er noen som ser på oss som billig hotellrom med full service.

Anonymkode: a866a...de4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (På 2021-7-29 den 9.56):

https://www.nrk.no/mr/slik-unngar-du-a-bli-ein-frekk-sommargjest-pa-overnatting-1.15587954

Opplever mer og mer at folk ikke vil være til bry. Og at man tar inn på hotell. Men så kjenner jeg på at det er jo litt koselig, med huset fullt av overnattingsgjester. At det gjør noe positivt med meg, selv om det er litt stress. 

Jeg har i perioder bodd i utlandet, og da får man jo besøk som blir i minst en uke. Mange tilbyr da å bo på hotell, men har du plass er det vel bare koselig å bo i lag? Og så får man heller være litt tydelige på at man ikke kan tråkke i hverandre hele dagene. 

 

Anonymkode: e2aec...508

Jeg er introvert. 

Jeg hadde hatet å ha masse folk på overnatting hele tiden.

Jeg elsker å ha gjester når jeg vil ha det og jeg elsker å lukke døren etter dem når de går. 🤣 Puste ut. Legge meg. Stå opp uten gjester i hus. Aaaaah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et eget gjestehus, utstyrt med fire soverom, bad, kjøkken og to stuer, alt fullt møblert.

Er ikke det normalt å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe imot overnattingsbesøk og syntes det er trivelig, men blir de i mer enn et par dager, så forventer jeg at de bidrar litt til husholdningen og hjelper til. Er ellers enig med artikkelen at det er hyggelig å få en liten oppmerksomhet når folk kommer. 
 

Jeg har bare ett bad, så det irriterer meg skikkelig hvis gjestene tømmer varmtvannstanken mens de okkuperer badet i 1-2 timer. Det skjer bare en gang da, for jeg sier kraftig i fra hvis noen gjør det. Det er bare drittsekk-oppførsel. Man står ikke i dusjen i halvannen time når man er på besøk, og særlig ikke når flere andre spesifikt har sagt at de kunne tenke seg en dusj. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke samfunnet har blitt kaldere, men at det har blitt mer "lov" å være introvert / ikke ha lyst på besøk. Heldigvis. 

Da jeg var liten pleide vi å ha besøk av venner og familie i ukesvis om sommeren. De bare kom og man visste aldri når de skulle dra. Mamma har snakka om det senere om hvor slitsomt det var, men det var ikke sånn man kunne si den gangen. Man skulle liksom være så gjestfrie og bli kjempeglad for besøk. 

Anonymkode: 968f6...9a5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke samfunnet nødvendigvis er på vei til å bli kaldere, men at det kommer helt an på hvem man har på besøk.  Har man gjester som hjelper og bidrar blir det bedre for verten enn hvis man ender opp som kokk og ryddehjelp når man egentlig hadde tenkt å ha det koselig og slappe av.   Ikke alle gjester er gode gjester :)     

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar gjerne i mot gjester , selv om vi ikke bor i det største huset , pleier å ha gjester en ukes tid når de er her

Anonymkode: 76566...5d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke hva dette hadde med et kaldere samfunn å gjøre.

Besøk er litt slitsomt, vi har ikke noe ekstra soverom, men det ordner seg alltids somehow likevel. Normalt dett er 3 dager grensen for når det blir mer stress enn hyggelig.

Hadde ALDRI giddet å besøke noen som mente vi skulle bo på hotell, og hvis noen kom på ferie i nærheten her men bodde på hotell hadde jeg absolutt ikke tenkt at de var på besøk hos oss. 

Anonymkode: 7180c...af2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Vi skulle på familiefest til mamma i sommer, og hun hadde flere overnattingsgjester fra før av, masse knuselige blomsterpotter og nips og verdens bratteste trapp. Vi tok inn på airbnb framfor å reise dit med en 2,5åring og hysje på alle på kvelden/bli til irritasjon for trassing og grining, passe på konstant for den trappa eller at han skulle ødelegge noe. Har baby i magen i tillegg og våkner i tide og utide, vil kunne opp og tisse på natta uten å måtte kle på meg hver gang, bare ha fred og ro fra kjas og mas. Mye bedre å bare kunne trekke seg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ha masse besøk på sommeren. Det er koselig, men også veldig slitsomt. 

Det er noen få grep gjestene kan gjøre for at det kan bli mer koselig. Det er å hjelpe til med å rydde, lage mat og handle inn. Så blir ikke alt lagt på de som bor i huset. 

De som hjelper til er koselig å ha på besøk, men de som forventer å bli vartet opp har jeg lyst til å si nei til fremover. 

Hotell er dyrt, og det er koselig å bo sammen, men da er alle nødt til å bidra og hjelpe til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både liker å ha gjester, og være gjest, men med litt begrensninger. Har akkurat vært gjest, og da sørget jeg for støvsuging, nyvasket bad, brettede klær, strøket kjøkken og middag på bordet et par dager. Og selvfølgelig mat og drikke i kjøleskapet. 
Det er likevel ikke alle steder jeg kunne gjort dette da noen føler det blir for «nært». Men jeg vet at sånne ting ville jeg satt pris på med folk i huset, etter avtale. 

Anonymkode: fdff6...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (På 31.7.2021 den 15.57):

Jeg har et eget gjestehus, utstyrt med fire soverom, bad, kjøkken og to stuer, alt fullt møblert.

Er ikke det normalt å ha?

😂😂

Anonymkode: 7604a...2de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker privatliv. Vil ikke være for tett på andre, måtte følge deres planer og ikke gjøre som jeg vil. Derfor tar jeg heller inn på hotell. Min mann kan feks synes det er slitsomt å være hos min søster med barn. Unger som lager mye lyd, tidlig frokost pga små barn, et bad deles da på 7stk. Blir gjerne en natt, men hotell resten. Da kan vi ta ting i vårt temp og er ikke klistret til de flere døgn. 

Vi har ikke barn og 3 gjesterom og 2 bad. Så vi tilbyr jo gjester å overnatte. Men enkelte tilbyr vi ikke om de er litt krevende. Feks ikke forstår at en av oss må på jobb og derfor ikke kan sitte å snakke høyt og høre musikk til langt på natt. Eller forventer å få alle måltider en uke i strekk spandert, kjørt til og fra over alt og er generelt lite selvstendige.

Anonymkode: c2119...af5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 23.24):

Kan det være knappheten på fri som gjør dette?  De fleste jobber fulltid og orker da ikke bruke sin lille fritid på å tvangssosialiseres og/ eller være hotellvert. Jeg tror at alle mann og kvinner i arbeid gjøre samfunnet kaldere for folk sitter igjen med lite overskudd.

Anonymkode: 70a57...f23

Så enig! Feks har jeg og mannen veldig ulike arbeidstider, så litt ekstra kos blir ofte lagt til helgen. Ikke så gøy med gjester på naborommet...Min mann jobber også helg av og til. Da er det deilig at det er litt stille hjemme. Jeg jobber i barnehage og kan da være litt mettet på unger om ikke de skal være rundt meg et par døgn i helgen også. Blir ofte lengre treningsøkt og litt krevende turer i helgene. Men man føler jo man ikke kan det om man har gjester som skal vartes opp.

Anonymkode: c2119...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å få folk til å forstå at vi vil ha overnattingsgjester jeg. De vil gjerne komme først, men så får de høre at vi bare har to soverom og tar barnet vårt inn på vårt rom for at de skal få eget rom, og da begynner de å si at det blir for mye bry for oss, at de ikke vil være i veien osv. Og tror ikke på oss når vi sier at vi gjerne vil ha besøk. (De får stort rom og gode senger, så det kan ikke være det at de ikke vil for egen del pga dette.)

Så dere som egentlig ikke vil ha overnattingsgjester, slutt å si at de er velkommen, sånn at vi som mener det kan bli trodd. 😛

Anonymkode: a5af5...b21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker det er en syke at vi ikke klarer leve innpå noen en uke uten at det føles fælt og kleint, ja. Hvordan løse det, vet jeg ikke. Men syntes det er ganske unaturlig at et sosialt vesen som menneske har utviklet seg til å bli så sært og vanskelig at det knapt tåler et annet individ et par dager. 

Anonymkode: c657b...aa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har MS. Jeg blir syk av overnattingsbesøk. Men det driter både min og hans familie i, for de har jo spart noen kroner på hotellovernatting. 

Jeg hater det og har grått mine tårer. 

Anonymkode: 34407...79f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart å lese alle svarene her! 

Noen skriver jo at de ikke orker folk 24/7. Men det er jo kanskje for det meste snakk om noen dager om gangen? 

Liksom det er snakk om noen få dager i året, man tåler at det er litt slitsomt, for det å være med de du er glad i veier jo opp! 

Anonymkode: 14189...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så rart å lese alle svarene her! 

Noen skriver jo at de ikke orker folk 24/7. Men det er jo kanskje for det meste snakk om noen dager om gangen? 

Liksom det er snakk om noen få dager i året, man tåler at det er litt slitsomt, for det å være med de du er glad i veier jo opp! 

Anonymkode: 14189...56a

Noen få dager i året med folk 24/7 er altfor mange dager for meg. Jeg slutter å være glad i folk etter et par-tre timer med besøk:P

Anonymkode: 968f6...9a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...