Gå til innhold

Overnattingsgjester - er samfunnet på vei til å bli kaldere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/mr/slik-unngar-du-a-bli-ein-frekk-sommargjest-pa-overnatting-1.15587954

Opplever mer og mer at folk ikke vil være til bry. Og at man tar inn på hotell. Men så kjenner jeg på at det er jo litt koselig, med huset fullt av overnattingsgjester. At det gjør noe positivt med meg, selv om det er litt stress. 

Jeg har i perioder bodd i utlandet, og da får man jo besøk som blir i minst en uke. Mange tilbyr da å bo på hotell, men har du plass er det vel bare koselig å bo i lag? Og så får man heller være litt tydelige på at man ikke kan tråkke i hverandre hele dagene. 

 

Anonymkode: e2aec...508

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns folk må få lov til å gjøre som man vil. Når jeg er på besøk hos noen langt unna, vil jeg helst bo på hotell. Da kan jeg trekke meg unna når jeg vil. 
 

Det samme om vi får besøk. Da betaler jeg gjerne for hotell for de, da jeg ikke orker å ha folk så tett på meg 24/7, selv for en kort periode.

Anonymkode: 866d7...a4f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var ung elsket jeg sånn huset fult av folk, madrasser over alt og masse liv. Nå er jeg blitt eldre og syns ikke det er like sjarmerende lenger. Helt greit med en gjest og to, men ikke mange og ikke folk som blir for lenge. Selv tilbyr jeg ofte å ta inn på hotell hvis jeg besøker folk i andre byer, rett og slett fordi det gir meg mer frihet. Da kan jeg gjøre mer som jeg vil, møte folk, gå tur, se på severdigheter og slapp av når jeg har lyst, ikke sitte i stua med onkel Odd og tante Turid hvert våkne sekund. 

Anonymkode: 4ddff...c69

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligene bygges jo mindre og mindre, da blir det mye mer stress med besøk over mange dager.

Anonymkode: f7c7f...1b5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rett og slett hater overnattingsbesøk...

Har nå uinviterte familiegjester, som oppga dag, ikke tidspunkt, for sin ankomst. Sprer sine eiendeler over hele huset, forventer servering og "underholdning". Og gir beskjed om hva som må kjøpes inn av mat. 

Høyst uklart når de har tenkt å dra. Ligger an til at det blir en knapp ukes opphold.

Moro å bruke en av sine tilmålte ferieuker som "hotellvertinne"? 

Anonymkode: 47902...196

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med et par overnattingsgjester en natt eller to. Strekker det seg over tre dager, er det ikke så hyggelig, bare slitsomt.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker ikke å ha overnattingsgjester og har nå begynt å si nei til dette. Det går ut over egen søvn og trivsel og jeg er blitt så pass gammel og sær at jeg ikke gidder det lenger 😁

Anonymkode: a5a8e...f80

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg! Er jo så koselig å ha gjester! Vi kjøpte leilighet med 3 soverom, selvom vi bare er et par uten barn, for å kunne ha god plass til gjester. Vi bor langt unna familie og venner. Rommene har blitt altfor lite brukt til gjestebesøk. Skulle gjerne hatt folk oftere. 

Anonymkode: 14ae8...c69

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner og familie er det alltid hyggelig å ha besøk av. Eller at de overnatter her når de har andre planer i området. 

Fjernere bekjentskaper får tilbud om overnattingsplass om de skal hit, men det er mer bare som en tjeneste. Funker fint det også.

Jeg synes det er fint å kunne tilby en seng til folk, og setter stor pris på at vi får overnatte hos andre. Noen ganger på besøk, andre ganger på gjennomreise. 

Anonymkode: cc328...793

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater egentlig å ha gjester (for det meste), spesielt på overnatting. Føler meg invadert, men tar imot likevel. Jeg ønsker jo å ha venner, og ønsker å ha kontakt med familie som bor et stykke borte (er stort sett mamma eller pappa som kommer). Jeg drar helst på besøk til andre (ikke overnatting), men det kan jo ikke gå bare én vei.

Lar ungene ha overnattingsbesøk når det passer, sier som regel ja, og vet de setter pris på det. Vi bor i en relativt liten leilighet, det føles raskt trangt. Jeg innrømmer at jeg gleder meg litt til den dagen jeg kan bo helt alene igjen, selv om jeg elsker ungene mine over alt annet. Er en sosial introvert, trenger mye alenetid for å lade batteriene.

Anonymkode: e64d0...63a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ikke sitte i stua med onkel Odd og tante Turid hvert våkne sekund. 

Jeg synes det er mye av sjarmen ved slike besøk, det blir en annen type reise enn dersom man bor på hotell. Synes det er fint å få innsikt i hverdagslivet og vanene til onkel Odd og tante Turid, og bli bedre kjent med dem rett og slett. Og fint å få god tid til samtaler, synes vi får en mye bedre kontakt når vi bor hos slektninger og ikke bare ser dem i noen timer.

Anonymkode: 37b18...e33

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om et kaldere samfunn, det handler om at folk er forskjellige. Jeg trives ikke med overnattingsbesøk, og heller ikke lange besøk. Blir bare sliten og tappet for energi. Noen får energi av folk, jeg får ikke det. Det må faktisk være greit. 

Anonymkode: f0842...805

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det handler ikke om et kaldere samfunn, det handler om at folk er forskjellige. Jeg trives ikke med overnattingsbesøk, og heller ikke lange besøk. Blir bare sliten og tappet for energi. Noen får energi av folk, jeg får ikke det. Det må faktisk være greit. 

Anonymkode: f0842...805

Helt enig. Blir helt tappet for energi av å være sammen med andre enn nærmeste familie over tid. 
De eneste som får overnatte hos oss er min bror og hans barn, som bor på en annen kant av landet og kommer 2-3 dager på besøk en sjelden gang. 
Vi ønsker heller ikke å overnatte hos andre, foretrekker hotell. 
Og vi er på ingen måte kalde mennesker, vi har ofte besøk på dagtid og har stor familie og mange venner vi har mye kontakt med. 

Anonymkode: ef5a4...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være knappheten på fri som gjør dette?  De fleste jobber fulltid og orker da ikke bruke sin lille fritid på å tvangssosialiseres og/ eller være hotellvert. Jeg tror at alle mann og kvinner i arbeid gjøre samfunnet kaldere for folk sitter igjen med lite overskudd.

Anonymkode: 70a57...f23

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting i mot å ha overnattingsgjester hos meg, men jeg er ikke så glad i å være overnattingsgjest. Da tar jeg heller inn på hotell om det lar seg gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er generelt for lite flinke til å respektere andres space, eiendeler og ting, så jeg skjønner jo hvorfor det føles uutholdelig å ha andre hos seg. Spesielt har jeg merket at mange på en måte stiller krav til underholdning og går rundt og ‘krever’ og skal ha mye ‘respekt’  hele tiden. En litt sånn ‘hallaisen, JEG ER HER, JA, JEG!’ 
 

Lite forståelse for hvordan man kan omgås hverandre uten å skape flere gnisninger enn nødvendig. Altfor mange som skal ‘tvinge’ andre til å være lik seg selv, akkurat som et lite barn som krever tilrettelegging. Altfor mange passiv-aggressive mennesker som tråkker på såkalte svake mennesker. Og så etterpå himler de med øynene over hvorfor det er krig i verden. 
 

Altså er lav selvbevissthet årsaken og mennesker som ikke gjør mer sosialt enn det de må for å passe inn, det lille ekstra som kreves skal andre stå for. 

Anonymkode: a6428...940

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg elsker å ha besøk, men tar ikke ferie for å ta meg av dem. Forventer at de klarer seg selv og står for middagen noen av dagene, noe jeg også gir beskjed om på forhånd. 😊

Anonymkode: ad8be...b9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sover over hos andre eller ha overnattingsbesøk dersom det er en natt og det er alkohol involvert. Bor litt langt unna ting og det er ikke noe hoteller i nærheten her. Ungene får ha venner på overnatting, de kan være her så lenge de vil, men jeg orker ikke voksne på besøk over flere dager. 

Anonymkode: f2c12...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg elsker å ha besøk, men tar ikke ferie for å ta meg av dem. Forventer at de klarer seg selv og står for middagen noen av dagene, noe jeg også gir beskjed om på forhånd. 😊

Anonymkode: ad8be...b9f

Dette, spesielt hvis de skal være der i en uke. Det er mye enklere å ha de i hus hvis de rydder etter seg. Gjerne hiver sengetøyet i vaskemaskinen før de drar. 

Anonymkode: 84dea...d53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...