Gå til innhold

Hvilke lys skal jeg kjøre med??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, opplever ofte for tiden at bilister blinker på meg (som regel i motgående kjørefelt, og ikke bak), og begynner å lure på om det er grunnet lysene mine? Har sjekket lyspærene, de er i orden.

Har en gammel bil uten auto-funksjon, så det jeg lurer på er hvilket lys jeg skal bruke? og er det forskjell på hva jeg skal bruke i mørket/tuneller etc, og i dagslys?

Legger ved bilde, slik ser lysbryterne mine ut, bare at jeg ikke har auto-funksjon (er ikke mitt bilde). 

99BC2E9C-BE3A-4497-A672-ED738329145D.jpeg

Anonymkode: 6b560...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har autolys, er det best å kjøre med lysene på (helt til høyre på bryteren på bildet). At mange blinker på deg tyder på at du glemmer å skru på lysene og da er det like greit å bare ha de på. 

Selv de med autolys må være obs og skru på manuelt til tider. F.eks. er det ikke rent sjeldent du ser en asiatisk bil uten baklys når det regner - fordi enten asiatiske biler ikke har en kobling mellom vinduspussere og lys slik ordentlige biler har, eller at førerne av asiatiske biler er eksepsjonelt dårlig til å kjøre.

Anonymkode: d05f2...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvis du ikke har autolys, er det best å kjøre med lysene på (helt til høyre på bryteren på bildet). At mange blinker på deg tyder på at du glemmer å skru på lysene og da er det like greit å bare ha de på. 

Selv de med autolys må være obs og skru på manuelt til tider. F.eks. er det ikke rent sjeldent du ser en asiatisk bil uten baklys når det regner - fordi enten asiatiske biler ikke har en kobling mellom vinduspussere og lys slik ordentlige biler har, eller at førerne av asiatiske biler er eksepsjonelt dårlig til å kjøre.

Anonymkode: d05f2...bb6

Det der kalles pisspreik! Kjører selv asiatisk bil, og der går lyset på når det er mørkt nok, etter innstillingen som er satt fra fabrikk. Og det er selv om det regner eller ikke. Skal ikke mer enn ei tordensky til for at nærlysene slår seg på, og det UTEN at viskere er i gang. Og om det er lyst nok når jeg setter viskere, så går de ikke på, sånn er det bare. De du har vert ute for har garantert satt bryter til NULL/AV.

 

Til TS: Du setter på nærlys og kjører på det, når du ikke har auto funksjonen.

Anonymkode: 23a02...ce3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du ikke har autolys, er det best å kjøre med lysene på (helt til høyre på bryteren på bildet). At mange blinker på deg tyder på at du glemmer å skru på lysene og da er det like greit å bare ha de på. 

Selv de med autolys må være obs og skru på manuelt til tider. F.eks. er det ikke rent sjeldent du ser en asiatisk bil uten baklys når det regner - fordi enten asiatiske biler ikke har en kobling mellom vinduspussere og lys slik ordentlige biler har, eller at førerne av asiatiske biler er eksepsjonelt dårlig til å kjøre.

Anonymkode: d05f2...bb6

Det er jo heller ikke påbudt å ha på baklys da

Anonymkode: 9dbe3...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo heller ikke påbudt å ha på baklys da

Anonymkode: 9dbe3...384

Det er helt korrekt, men ikke alle skjønner dét.

Anonymkode: 23a02...ce3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er jo heller ikke påbudt å ha på baklys da

Anonymkode: 9dbe3...384

Nei, men det er idiotisk å ikke bruke baklys. 

Anonymkode: 2ad64...a0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, men det er idiotisk å ikke bruke baklys. 

Anonymkode: 2ad64...a0b

Hvorfor? Det er som sagt ikke påbudt, og du er rimelig bakstreversk når du påstår noe som ikke er grunn for å kreve. Det var heller ikke påbudt fra da Norge innførte påbudet, om bruke lys midt på lyse dagen. Dette er kun er kveruleringstaktikk, som du ikke kommer særlig langt med.

Anonymkode: 23a02...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor? Det er som sagt ikke påbudt, og du er rimelig bakstreversk når du påstår noe som ikke er grunn for å kreve. Det var heller ikke påbudt fra da Norge innførte påbudet, om bruke lys midt på lyse dagen. Dette er kun er kveruleringstaktikk, som du ikke kommer særlig langt med.

Anonymkode: 23a02...ce3

Vel, det har med sikkerhet å gjøre. Bil med lys bak er mye lettere å se enn uten. Altså er det idiotisk å kjøre uten lys bak. 

Et annet eksempel er da jeg tok igjen en hvit Leaf på tørt snøføre en svingete vei vinterstid. Han holdt 50km/t, jeg holdt fartsgrensa som var 80. Det var null mulighet til å se han, han hadde null lys bak, og kun pur flaks gjorde at han ikke ble påkjørt. Tipper jeg hadde 30cm igjen før jeg traff han. Elva på den ene siden, bergveggen på den andre. 

Han stoppet heldigvis på bensinstasjonen lenger fremme, jeg forklarte han problemet, i klartekst, og håpet han hadde registrert seg som organdonor. 

Så, - å kjøre uten baklys er idioti. 

Anonymkode: 2ad64...a0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vel, det har med sikkerhet å gjøre. Bil med lys bak er mye lettere å se enn uten. Altså er det idiotisk å kjøre uten lys bak. 

Et annet eksempel er da jeg tok igjen en hvit Leaf på tørt snøføre en svingete vei vinterstid. Han holdt 50km/t, jeg holdt fartsgrensa som var 80. Det var null mulighet til å se han, han hadde null lys bak, og kun pur flaks gjorde at han ikke ble påkjørt. Tipper jeg hadde 30cm igjen før jeg traff han. Elva på den ene siden, bergveggen på den andre. 

Han stoppet heldigvis på bensinstasjonen lenger fremme, jeg forklarte han problemet, i klartekst, og håpet han hadde registrert seg som organdonor. 

Så, - å kjøre uten baklys er idioti. 

Anonymkode: 2ad64...a0b

I det tilfellet du sikter til, som du selv var ute for, er det faktisk DU som er problemet. Du hadde ikke sett de baklysene uansett hvor mye du vil påstå det. Fordi, i dagslys synes ikke så liten lysstyrke veldig godt. For det andre, når det skal være en effekt av å ha på lys bak som ditt tilfelle, burde tåkebaklys være på. Fordi, et baklys har ikke mer enn 5W styrke, tåkebaklyset har 21W. Det er en vesentlig forskjell. Og når du attpåtil kjører såpass fort, når du ser det er snø som gyver opp foran deg, bør det faktisk ringe ei bjelle ganske kraftig i hodet ditt! Snøen hvirvler ikke opp av seg selv. Og det er mulig å se forskjell på snødrev forårsaket av vind, mot snødrev forårsaket av et kjøretøy foran deg. 

Jeg håper du også er registrert som organdonor, som kjører på en slik uansvarlig måte.

Anonymkode: 23a02...ce3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er jo heller ikke påbudt å ha på baklys da

Anonymkode: 9dbe3...384

Ikke når solen står midt på himmelen nei. Men det er påbudt å ha det på i stort sett alle andre sammenhenger.

Artig at Leaf ble nevnt, for det er en av de asiatiske søplebilene som stort sett kjører uten lys på kveldstid.

Anonymkode: d05f2...bb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ts. Som du nå vet, og burde visst etter å ha lest instruksjonsboken, ( kan googles ) så skal bryteren vris med klokken så langt den går. Dermed har du "autolys" = alltid på med motor i gang. En annen ting er den lille bryteren til høyre som skal stå på "0". Den er for å justere etter mengde last / pax men har ingen betydning for deg. La den alltid stå på "0".

Anonymkode: b63a1...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig kjørelys som andre har forklart.

Sjekk at du ikke også har tåkelys på. Mange som kjører slikt, og her på Vestlandet blir det veldig blendende med alle tunneler. Du får forelegg på 2500kr for det også om du blir tatt.

Anonymkode: d5198...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk for all del å slå over til park lys når du står parkert langs veikanten. Spesielt nå når vi nærmer oss høst og vinter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...