Gå til innhold

Dere som sykler i bilveien…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du har alle dine vanlige klær på jobb og sykkeltøy til/fra jobb.. skjønner

Anonymkode: 93596...ca1

Nei.

Et utvalg av jobbklær er i garderoben på jobb. 

Anonymkode: d9588...afa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det er lov å tenke at syklisten har valgt den plasseringen som er best basert på en totalvurdering for syklisten? I stede for å automatisk gå i angrepsmodus med "hvorfor i h****te hindrer du MEEEG!!", "få fart på den j****la kondomdrakta da", "det er sykkelsti med masse unger på rett ved siden av for FFFFF!!". Det er ikke måte på hvor bevisst den syklisten går inn for å ødelegge for enkelte bilister. Og på bilistens vei og da! Makan til frekkhet!

Jeg tenker alle med sertifikat hadde hatt godt av et par timer på sykkel (trå- og motorisert), et par timer i buss og et par timer i lastebil før de får ta oppkjøring. Sånn at det kanskje kan være et håp om at flere kan forstå hverandre sine perspektiv i trafikken. Syklisten som for eks er truet hele veien av stort sett alt på veien men som samtidig har en smidighet som er gull i rushtrafikken? Eller motorsyklisten som er så og si usynlig og ikke blir tatt hensyn til? Lastebilsjåføren som ser langt men trenger mer tid på akselerering og oppbremsing? Bussjåføren som skal både rekke ruta si og gjøre det så trygt og komfortabelt som mulig for passasjerene?

En kommer langt med å innse at det er ikke "min vei" men "vår vei".

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så du har alle dine vanlige klær på jobb og sykkeltøy til/fra jobb.. skjønner

Mannen min tar med noen bukser og skjorter de gangene han kjører til jobb, og tar da med seg tøy som skal hjem på vask. Ellers sykler han, og har på sykkeltøy til og fra jobb (dusjer både på jobb og hjemme). De har fin garderobe med romslige skap, så er null stress. Syklingen begynte han med fordi politikerne satte en bomring rundt jobbområdet hans, og samtidig har det vært så mye veiarbeid på vei til jobb at det genererer lange køer ved arbeidsdagens start og slutt. Tid i bil til jobb: 40 min. Tid på sykkel: 20 min.

Anonymkode: 1c67b...e0e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vel. Når jeg setter meg på landeveissykkelen til 40 K og det hotteste innen bekledning så sykler jeg ikke på fortauet. På fortauet må du passere fotgjengere i gangfart. Det er umulig! Derfor sykler jeg i veibanen. Om du som bilist blir sinket av en traktor tåler du også å bli sinket av en syklist. 

Anonymkode: 41667...227

Jeg møter/passerer ikke 100+ traktorer på veien hjem...

Anonymkode: b94c3...9fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke syklist, men bilist selv.. har dog vært på et par klasseturer på sykkel (studerer friluftsliv).

Fyf noen bilister blir jeg sååå provosert av. Tenk å absolutt skulle presse seg forbi syklister selv og det kommer biler imot. Det e faktisk vanskelig å sykle uten å sjangle smått når noen kommer så tett på, og grøften er rett ved siden av deg på andre siden... bilister taper så ekstremt lite tid på å vente 30-90 sek, til banen er klar slik at vi kan kjøre forbi syklistene slik at det blir et godt mellomrom mellom bil og syklist. 

Hvorfor gamble med liv og risikere at noen kommer til skade, er det verdt de 30 sekundene du kommer tidligere frem til ankomststedet? Selvsentrerte og egoistiske er altfor mange sjåfører. SÅ vanskelig er det faktisk ikke å dele veien.

Anonymkode: c5c4f...9a6

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tror dere at dere er kvalifisert til Tour de France eller noe? Syklister som velger å sykle midt i bilveien midt i rushtiden og stopper alle busser og biler, og skaper kø…

kom dere av veien og velg en annen rute!! Herlighet

Jeg er syklist og bruker sykkelen som transport i hverdagen. 

1. Bilister og syklister ønsker ikke å ha noe med hverandre å gjøre. På grunn av mangel på sykkelinfrastruktur blir det ofte slik. 

2.  Det heter ikke "bilvei" - det heter kjørebane og sykkelen har den samme rett som en bil, buss eller andre kjøretøy å sykle her. Det er lovbestemt. 

3. Jo flere som sykler , jo færre biler blir det på veiene - det betyr at bilistene kommer seg raskere fram jo flere som kutter ut bil for sykkel. 

4. Dere som ikke liker å blande syklister og andre trafikantgrupper og vil ha sykkelen bort fra kjørebanen. Samarbeid med oss og stem sykkelvennlig, da stemmer du for bedre infrastruktur for syklister og bilistene kan komme fortere fram.

5. Det er ikke syklister du er forbanna på. Det er mangelfull sykkel infrastruktur. 

6. Å kjøre bil er gammeldags, spesielt i by-strøk,  uansett om det er el eller fossildrevet bil. Måten å tenke transport på, er fremkomst med lavutslipp - det vil si kollektiv, sykkel, gange osv. Følg med i tiden. 

Syklister har ingenting på gangveien å gjøre, med mindre de sykler i gangfart. Del veien, og skjerp deg!

Anonymkode: 7ef10...d96

Hva er "gangvei" ?  mener du "gang og sykkelvei" ?  (Det ligger litt i navnet) Og løsningen med å blande to trafikantgrupper er noe som man har gått bort fra i planlegging i årevis - igjen er det gammeldags og dårlig løsning. 

For øvrig er det ingen fartsgrense for syklister på Gang og sykkelvei - ved passering skal man holde gangfart ellers kan man sykle så fort man vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vil legge til på kommentaren over, at syklister legger seg bevisst midt i veien av og til, slik at biler IKKE skal presse seg forbi der dette kan være ekstra farlig. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her går mange av sykkelveiene langs bilveien, og jeg kan ikke endre hele hverdagen fordi du ikke gidder å dele kjørebanen. 

Anonymkode: d5583...1c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og hvor putter du den? I din usynelige ryggsekk? Isåfall hadde de to jeg så idag også en sånn🤣

Nei, min usynlige ryggsekk eksisterer ikke. Jeg har garderobe og uniform på jobb. 

Anonymkode: 381ef...5b0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vil legge til på kommentaren over, at syklister legger seg bevisst midt i veien av og til, slik at biler IKKE skal presse seg forbi der dette kan være ekstra farlig. 

Det stemmer. På noen steder legger jeg meg bevisst ut i kjørefeltet slik at det ikke er mulig å kjøre forbi. Det kan for eksempel være steder rett før sving med dårlig sikt hvor det er vanlig med at det er hindringer i veibanen rundt svingen. Det gjelder også steder det veien er smal og man erfaringsmessig vet at det ikke er plass til å kjøre forbi uten å sette meg som syklist i fare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det pussige med syklister er at de krever at alle skal ta hensyn til dem, men de skal ikke behøve å ta hensyn til noen. 

Anonymkode: 42104...225

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Handler ikke om å ikke dele bilvei! Men at hele trafikken stoppes på grunn av at dere skal sykle. Skjønner dere ikke at det skaper forsinkelser for resten av dagen? Og går heller ikke ann å kjøre forbi dere. For eks; dro fra jobb idag og tok bussen hjem. Fra Røa og opp til Holmenkollen. Det er kun oppoverbakke. Da var det altså 3 syklister som stoppet bussen og alle bilene, vi brukte kanskje 3 min per stopp istedenfor 1 min.. så ganger du det med antall stopp. Blir plutselig veldig mange ekstra minutter! Da er den bussen forsinket som skaper forsinkelser på alle de andre neste avgangene. Og nei dere sykler IKKE fort i opppverbakke. For da jeg gikk av bussen og fulgte veien så kunne jeg gå ved siden av syklistene i gangfart. Så det var dagens utblåsning

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis det er så farlig så kan du sykle et annet sted. Du velger å legge deg der istedenfor å ta en annen rute

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror dere at dere er kvalifisert til Tour de France eller noe? Syklister som velger å sykle midt i bilveien midt i rushtiden og stopper alle busser og biler, og skaper kø…

Er veien faren din sin eiendom?

Anonymkode: ef619...f12

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER

Jeg har syklet  mange år til og fra jobb. Over en times sykkeltur hver vei, fem dager i uken, da ble det "sykkelbukse og jakke som var uniformen, og dusj på jobb. Nå jobber jeg mye nærmere og sykler i vanlig tøy til og fra jobb. Uansett hva jeg har på meg opplever jeg farlige forbikjøringer, bilister som spyler med spylervæske for å lange kvalm, de viser fingeren og roper ukvemsord etter meg fra bilvinduet.

Noen steder på ruten er det sykkelfelt, andre ikke. Jeg har opplevd så utrolig mange farlige situasjoner hvor jeg har nesten blitt påkjørt av bil eller buss. Enkelte tilfeller har jeg blitt kjørt på bakfra eller presset ut av veien med overlegg. Jeg har mange ganger kontaktet vedkommende og stilt dem til ansvar - noen ganger stopper jeg dem og snakker med dem ansikt til ansikt, andre ganger sporer jeg dem opp og ringer dem. Noen ganger får jeg oppriktig unnskyldning og andre ganger får jeg trusler om vold og hevn. 

Vi må være greie med hverandre og skape et trygt trafikalt miljø, uansett hvilket fremkomstmiddel vi bruker. Del veien !

Vær glad det finnes syklister - da kommer du som bilist FORTERE fram ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det pussige med syklister er at de krever at alle skal ta hensyn til dem, men de skal ikke behøve å ta hensyn til noen. 

Anonymkode: 42104...225

Hvordan kom du frem til den konklusjonen av syklister som gruppe? Denne påstanden kan du få lov til å begrunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tror at mange av de syklistene som oppfører seg stygt i trafikken er de samme som oppfører seg stygt som bilister i trafikken.

Anonymkode: 4d173...de4

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hei,

Jeg kommer fra nettpatruljen. Ser du kommer med en bastant uttalelse som ikke lar seg dokumentere. Vi har konkludert med at syklistene faktisk kunne være på vei til/fra jobb noe som falsifiserer ditt innlegg. 

Vennligst moderer senere innlegg ihht. Normal logikk.

Mvh nettpatruljen 

Anonymkode: d9588...afa

Hva er nettpatruljen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel. Når jeg setter meg på landeveissykkelen til 40 K og det hotteste innen bekledning så sykler jeg ikke på fortauet. På fortauet må du passere fotgjengere i gangfart. Det er umulig! Derfor sykler jeg i veibanen. Om du som bilist blir sinket av en traktor tåler du også å bli sinket av en syklist. 

Anonymkode: 41667...227

Noen, ikke alle, syklister er dritkjipe. Kjørte i en lang kolonne etter en syklist omtrent en mil fordi tosken ikke ville slippe noen forbi enda det var flere gode muligheter til å slippe forbi noen uten å redusere farten noe særlig. Enkelte rir kjepphester mer enn de sykler. 

Anonymkode: 16c22...ea7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...