Gå til innhold

Framtidsutsikter for de uvaksinerte

Gjest Bremnes.Kari

Anbefalte innlegg

jaeols

Det er en skam at vi har folk som velger å ikke vaksinere seg, de burde ha tenkt på at nå blir de smittespredere i stor stil. Men egoistene har ikke slike tanker. Det at tusener dør av covid-19 blåser de bare av.  Jeg er så glad for at over 90% har valgt å vaksinere seg. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bastille

Er det fortsatt slik som de så for seg og hadde tenkt, at de som er vaksinerte og får korona, sprer i såfall videre en lettere og mildere versjon av sykdommen, eller er det ingen forskjell? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jajajane
jaeols skrev (16 minutter siden):

Det er en skam at vi har folk som velger å ikke vaksinere seg, de burde ha tenkt på at nå blir de smittespredere i stor stil. Men egoistene har ikke slike tanker. Det at tusener dør av covid-19 blåser de bare av.  Jeg er så glad for at over 90% har valgt å vaksinere seg. 

Hvis 90 % vaksinerer seg, hva er du da redd for? Hvor lenge vil viruset overleve de 10% som gjenstår da? Er jo spredd over hele landet. For at jeg som uvaksinerte skal smitte deg feks så må du være nær meg. Jeg som uvaksinert holder meg hjemme. Kun på butikken med munnbind og håndvask før og etter. 

Superspredere? Skjønner ikke at de 10 % (i følge dine tall) skal være avgjørende for landets helsetilstand. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sirisiri10
jaeols skrev (34 minutter siden):

Vi er litt over 800 døde, ikke tusener i Norge.

Skal vi se på det totale bilde som du da gjør når du snakker om tusener, så burde vi heller ha donert bort vaksinene til de fattige landene først og sendt ned helsehjelp dit - hvor det er mye smitte, flere dør, dårligere helsetilbud og farligere mutasjoner oppstår. 

Vi klarer å holde smitten nede med tiltak og vi har råd til det. Det har ikke fattige land! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aliquis
1 hour ago, Velour said:

Men har en vaksinert symptomer så er jo denne personen tydeligvis mottakelig for smitte - og kan være smittsom.

Hvis en vaksinert og en uvaksinert har akkurat  samme symptomer - hvorfor er det da den uvaksinerte som har større sjanse for å smitte andre? 

Ja, vaksinerte personer kan også bli smittet, og de kan være smittsomme. Forskjellen er i hvilken grad man er blir smittet. 

For å spre smitte må 2 hendelser oppstå i denne rekkefølgen.
1) Man må motta viruset selv.
2) Man må være i kontakt med noen som er mottagelige for viruset. 

La oss si vi har 2 personer som lever like liv: 

• Person U
  • Person V

Person U er ikke vaksinert, og Person V er vaksinert. Ettersom de lever like liv vil de like ofte være i kontakt med folk som er mottagelige for sykdommen. Om vi antar at vaksinerte som er syke er like smittsomme som syke uvaksinerte vil begge dermed ha like stor sannsynlighet for å spre viruset om de er smittet. Den store forskjellen ligger i at Person U er ca 10-20 ganger mer mottagelig for viruset. Man kan ikke spre et virus man ikke har, og for vaksinerte er det mye mindre sannsynlig at man har det. Altså spres det mye lettere blant uvaksinerte. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bastille
Aliquis skrev (11 minutter siden):

Ja, vaksinerte personer kan også bli smittet, og de kan være smittsomme. Forskjellen er i hvilken grad man er blir smittet. 

• Person U
  • Person V

Person U er ikke vaksinert, og Person V er vaksinert. Ettersom de lever like liv vil de like ofte være i kontakt med folk som er mottagelige for sykdommen. Om vi antar at vaksinerte som er syke er like smittsomme som syke uvaksinerte vil begge dermed ha like stor sannsynlighet for å spre viruset om de er smittet. Den store forskjellen ligger i at Person U er ca 10-20 ganger mer mottagelig for viruset. Man kan ikke spre et virus man ikke har, og for vaksinerte er det mye mindre sannsynlig at man har det. Altså spres det mye lettere blant uvaksinerte. 

Er det fortsatt slik at den vaksinerte vil spre en lettere type av viruset slik at den uvaksinerte opplever den mest som en vanlig forkjølelse? Det var jo lenge snakk om det, at dersom man får 90% vaksinert så vil de som ikke kan ta vaksinen falle under folkeimmunitet fordi de vaksinerte vil spre en mildere variant av korona.. Eller var det den gang, og nå gjelder andre regler, med alle de muterte versjonene? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Hedy Lamarr
zemer skrev (40 minutter siden):

Og det skulle da bare mangle at en ikke ble veldig syk etter vaksinen? Jeg liker ikke alt det som dukker opp av bivirkninger etter vaksinering. 

Flere på min jobb sliter forsatt og er mye syke. På min avd var vi faktisk vare uvaksinerte igjen  en dag her før ferien.

Ja, det skulle bare mangle. At du er mindre redd for å havne på sykehus, kanskje dø, kanskje få long-covid er ikke noe jeg trenger bry meg om. Tydeligvis ikke du heller.

Ankedoter fra jobben din, som ikke er mulig å bevise eller motbevise, er fullstendig verdiløse i denne diskusjonen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Velour
Aliquis skrev (46 minutter siden):

• Person U
  • Person V

Har man ikke symptomer har man heller ikke en infeksjon= er ikke smittsom.

Men nå har snart de fleste som ønsker denne vaksinen fått tilbud om det. Så om uvaksinerte er mer mottakelig for viruset så går det kun ut over oss selv. Hvis jeg velger å ikke ta denne vaksinen så er det jeg selv som isåfall er i risiko. Ikke andre. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aliquis
2 minutter siden, Velour said:

Har man ikke symptomer har man heller ikke en infeksjon= er ikke smittsom.

Men nå har snart de fleste som ønsker denne vaksinen fått tilbud om det. Så om uvaksinerte er mer mottakelig for viruset så går det kun ut over oss selv. Hvis jeg velger å ikke ta denne vaksinen så er det jeg selv som isåfall er i risiko. Ikke andre. 

Nei, det går også utover de som er vaksinerte, selv om de er mottagelige for det i mindre grad. Det går også utover folk som av forskjellige helsemessige grunner ikke KAN vaksinere seg. Så jo, du er en fare for andre, og ikke bare deg selv.

Endret av Aliquis
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Velour
Aliquis skrev (11 minutter siden):

Nei, det går også utover de som er vaksinerte, selv om de er mottagelige for det i mindre grad. Det går også utover folk som av forskjellige helsemessige grunner ikke KAN vaksinere seg. Så jo, du er en fare for andre, og ikke bare deg selv.

Det er jo derfor dere har vaksinert dere- for å unngå at man får alvorlig sykdom i tilfelle man er en av de få uheldige som blir ekstra syk av en virusinfeksjon. 
En uvaksinert og syk person holder seg seg unna andre. En vaksinert og syk person holder seg også unna andre. Eller mener du at når man er vaksinert kan man ha feber, hoste osv. Og likevel jobbe tett på mennesker?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Honey Dew
Velour skrev (15 minutter siden):

Det er jo derfor dere har vaksinert dere- for å unngå at man får alvorlig sykdom i tilfelle man er en av de få uheldige som blir ekstra syk av en virusinfeksjon. 
En uvaksinert og syk person holder seg seg unna andre. En vaksinert og syk person holder seg også unna andre. Eller mener du at når man er vaksinert kan man ha feber, hoste osv. Og likevel jobbe tett på mennesker?

Så du mener at de som ikke kan vaksineres skal ha hjemmekontor? Det er faktisk ikke alle som har jobber der en kan sitte på hjemmekontor, eller tror du at alle som ikke kan vaksineres er uføre?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Velour
Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Så du mener at de som ikke kan vaksineres skal ha hjemmekontor? Det er faktisk ikke alle som har jobber der en kan sitte på hjemmekontor, eller tror du at alle som ikke kan vaksineres er uføre?

Det er derfor man får holde seg unna andre hvis man blir syk.
 De vaksinerte kan jo da også smitte de som ikke kan ta vaksinen pga allergi etc.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Honey Dew
Velour skrev (Akkurat nå):

Det er derfor man får holde seg unna andre hvis man blir syk.
 De vaksinerte kan jo da også smitte de som ikke kan ta vaksinen pga allergi etc.  

Folk som ikke kan vaksineres må også på jobb. De må også ta offentlig transport.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Velour
Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Folk som ikke kan vaksineres må også på jobb. De må også ta offentlig transport.

Ja. De vaksinerte kan jo også smitte de personene- hvis man går på bussen med feks hoste og feber.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Honey Dew
Velour skrev (4 minutter siden):

Ja. De vaksinerte kan jo også smitte de personene- hvis man går på bussen med feks hoste og feber.

Da holder en seg hjemme nettopp for å beskytte andre mennesker

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Velour
Honey Dew skrev (3 minutter siden):

Da holder en seg hjemme nettopp for å beskytte andre mennesker

Nettopp. Uvaksinert med symptomer blir hjemme, og vaksinert med symptomer blir hjemme. Har ingen av de symptomer er man frisk og kan gå ut blant andre mennesker

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jaeols
Justlooking skrev (12 minutter siden):

Utskudd på ytterste høyre fløy?  Jaja, fordommene lenge leve 😊 Kjenner ei eldre dame fra ytterste venstre fløy som inne gadd  ta vaksinen feks. 

Jeg er ikke så glad i høyrekstreme, det skjønner du. Det finnes sikkert også utskudd på venstre fløy som nekter å ta vaksine. De er ikke et hakk bedre. 

Endret av jaeols
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Justlooking
jaeols skrev (8 minutter siden):

Jeg er ikke så glad i høyrekstreme, det skjønner du. Det finnes sikkert også utskudd på venstre fløy som nekter å ta vaksine. De er ikke et hakk bedre. 

Ja det har vel alle forstått 😊

Derfor blir det litt feil å dele akkurat denne vaksinen i høyre- og venstre fløy. I alle fall her i Norge hvor den er gratis og hvor folk faktisk har forskjellige meninger uansett fløy 😊

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Utsiden

Jeg har selv tatt begge sprøytene, fikk disse tidlig og var glad for det.  

Men det er dypt tragisk hvordan corona, coroana tiltak og vaksinen er blitt politisert. 

Nesten mer skremmende enn covid er hvordan en del mennesker  i en slags moralsk panikk forlanger at samfunnet fratar folk borgerettigheter uten noen som helst større debatt, det er åpenbart at den autoritære impulsen er ganske sterk hos en del mennesker, det er i alle fall en ting som er blitt tydelig i pandemien. 

Jeg sa nesten.. :)

Endret av Utsiden
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lomvi

Ryddet for brukerangrep og antivaksinedebatt. 

Etter gjentatte ryddinger, stenges tråden. Lomvi, mod.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...