AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #1 Del Skrevet 27. juli 2021 Jeg hadde en periode hvor jeg testa ut lavkarbo, og det funka fint for en periode. Men ble litt lei etter en stund og følte jeg brukte mesteparten sv tankevirksomheten min rundt matlaging, hva jeg skulle spise, når jeg skulle spise det osv. Nå er jeg tilbake på et mer vanlig kosthold. Men jeg har begynt å få «tvangstanker» om visse typer matvarer. F.eks at det er fy-fy å spise brød. Får utrolig dårlig samvittighet om jeg spiser brødmat. Er redd dette kan utvikle seg til en slags spiseforstyrrelse? Dog er jeg ikke typen til å få det egentlig, er altfor glad i mat. Men det er vel heller ikke normalt å kjenne skam over å spise visse matvarer? Følte dette problemet kom etter jeg gikk på lavkarbo. Er så sykt lei av å tenke på mat, ja-mat, nei-mat, bruke lang tid på kjøkkenet for å tilberede sunn mat fordi jeg ikke har samvittighet til å smøre to brødskiver heller. Anonymkode: 33935...deb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 28. juli 2021 #2 Del Skrevet 28. juli 2021 Skal du ned i vekt, eller er du først og fremst opptatt av å ha et sunt kosthold? Eller kanskje begge deler? Lavkarbo kan oppleves som ganske strengt, og mange av oss som har dette kostholdet, har det først og fremst fordi vi opplever at det fungerer for oss, ikke bare for å gå ned i vekt men på mange andre måter også. Det betyr ikke at vi ikke innimellom får lyst på en brødskive eller en porsjon pasta. Noen fungerer best på et kosthold med mye karbohydrater, mens andre fungerer best på et kosthold med fett og proteiner. Sjekk f.eks ut Trine Dahlmo, hun er en ernæringsfysiolog og kostholdscoach som skriver en del om dette. Du må først og fremst finne ut hva som passer for deg, hva som gir deg en sunn vekt, overskudd og energi, og det er individuelt. Og for all del ikke ha dårlig samvittighet for å spise brødskiver! En av grunnene til at brød og karbohydrater fra korn er "fy" på lavkarbo, er at kombinasjonen av fett og karbohydrater er det som lettest gir vektøkning, og hos noen trigger denne kombinasjonen belønningssenteret i hjernen slik at man overspiser. Det betyr ikke at brød er "fy" på generell basis. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå